|   15:07:40
דלג
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

ז'אן מרקוס לוחמת נשית - מחוללת היסטוריה

דמותה של ז'אן מרקוס נָלושה בידיים אוהבות, והלב יוצא אליה, אל אישיותה הקורנת אור: ז'אן שכבר בילדותה זכתה בכינוי החיבה ג'ני, מוצגת כאשה שממלאת את חייה באהבה לבני אדם, ברצון לעזור ולסעוד אנשים חלשים וחסרי אונים, להילחם בָּרוע, להיאבק בכל ישותה למען עולם צודק יותר
23/03/2017  |   הרצל חקק   |   כתבות   |   תגובות
הדסה מור [צילום: תפארת חקק]

יום הדין של ג'ני מרקוס [צילום: תפארת חקק]

הדסה מור אוהבת להסתובב במגרשים הסוערים של ההיסטוריה, וראינו זאת כבר ברומן הקודם שלה 'אהבה בצֵל האפר'. הדסה מור ידעה להציג את האֵימה והייסורים שבשואה וליצוק לתוך היוֹרה הרותחת מֵמד של עולמות אישיים, חיים מקודשים שצרבו בדמעה את הזמן. כבר אז נוכחנו שלהדסה חשוב הסיפור האנושי - ולרגעים זכרתי את הפסוק המקראי על משה, שלבו נצבט לנוכח מכאובי אֶחיו: "וירא אותם בסִבְלותם".

כבר אז הבינותי, שהיא סופגת הכל וחיה בתוך המסופר. בבואה לכתוב על השואה הנוראה, היה בהדסה רצון עז לכתוב אפוס, שיבטא את השבר והתחייה הלאומיים. היא מספרת ובה בעת כותבת היסטוריה - וכך רשמה באותיות של אש, בספרה הקודם:

"דפי ההיסטוריה אינם פוסקים מלדפדף את עצמם לדעת, אינם שואלים איש מתי להחיש את האירועים ומתי להאט. הזמן אדיש לאירועים ולצרכים של בני האדם ואינו מתאים עצמו לפרט הזה או האחר...הוא מאוד דייקן כבר מיליוני שנים ולעולם אינו מאכזב...דפי ההיסטוריה מתהפכים כמו מאליהם...".

ספרה החדש "יום הדין של ג'ני מרקוס" הוא אתגר מיוחד - הדסה מור מנסה להבין חזונות משיחיים של גיבורה נוצרית, מנסה ללכת עמה למקומות המקודשים לנו, ללב ירושלים. כך היא פותחת את הרומן החדש שלה:

"אוניית הקיטור שבה הפליגה ז'אן מרקוס ההולנדית בדרכה מנמל אלכסנדריה שבמצרים לארץ הקודש בשנת 1873, החלה לקרטע ולהתנודד על פני הגלים, כמו הייתה אחוזת בהלה נוכח המשוכות הצפויות לנוסעיה בנמל יפו, שאליו היו פניה מועדות, בסיומה של הפלגה ממושכת רבת תלאות".

הפתיחה היא רגע של שיא, זמן התעלות: ז'אן מרקוס נושאת את פניה לארץ ישראל כדי למלא שליחות היוקדת בעצמותיה: לבנות בית, משכן לישו המשיח, שבו יוכל לשכון לכשיירד אלי אדמות, אחרי שיתחולל יום הדין, תתרחש מלחמת גוג ומגוג ועולם חדש נקי וטהור ישרור עלי אדמות.

אהבות ואפר
הדסה מור [צילום: הרצל חקק]

משמעות וצמיחה
מי שנסחף אחר ספרה הקודם, נוכח כיצד היא יוצקת יחדיו חיים של משמעות וצמיחה וחיפוש אושר בנפתולי הייסורים.

כבר אז הוכיחה הדסה מור את כוחה בהקמת מבנה של עלילה מורכבת, שבה שלובים אירועים היסטוריים
▪ ▪ ▪

דמותה של ז'אן מרקוס נָלושה בידיים אוהבות, והלב יוצא אליה, אל אישיותה הקורנת אור: ז'אן שכבר בילדותה זכתה בכינוי החיבה ג'ני, מוצגת כאשה שממלאת את חייה באהבה לבני אדם, ברצון לעזור ולסעוד אנשים חלשים וחסרי אונים, להילחם בָּרוע, להיאבק בכל ישותה למען עולם צודק יותר. האירוניה היא, שדווקא תכונות אלה היו בסופו של דבר בעוכריה.

את הדסה מור הכרנו כסופרת שיודעת לבנות רומן היסטורי לפני 4 שנים, אז פרסמה את הרומן של על ימי השואה "אהבות ואפר". כבר אז הוכיחה הדסה מור את כוחה בהקמת מבנה של עלילה מורכבת, שבה שלובים אירועים היסטוריים: בלבה גועשת שם נפתלו גורלות של יחידים ידעה הדסה להציג עלילה לאומית. בכישרון רב מזגה קוקטייל של מוטיבים מתפתחים, רגשות עזים, עלילות משנה. מי שנסחף אחר ספרה הקודם, נוכח כיצד היא יוצקת יחדיו חיים של משמעות וצמיחה וחיפוש אושר בנפתולי הייסורים. דפי הספר "אהבה בצל האפר" לקחו אותנו בנתיבי אש אל ימים חרוכים, זמני חורבן, קץ תקוות, סבל של בית שנהרס, עם שעומד נרעש נוכח התופת.

ברומן החדש שלה יודעת הדסה מור להוכיח שוב את כוחה בשזירת כמה עלילות לעלילה מרכזית: ג'ני מרקוס גיבורת הסיפור כולה חזון וחלומות. זה סיפורה של אישה לוחמת, שגורלה נקשר בכמה דמויות משנֶה, עלילה חובקת עולם, חוצה זמנים - מאירה באור יקרות את המאה התשע עשרה, את ארץ ישראל בהבזקי אור לאורך הדורות.

בתיאור דמותה של ז'אן, אנו נחשפים לַשניוּת ולדיאלקטיקה שבאופיה: בלבּה מפעֵם רצון עז לסעוד חולים, עניים ונדכאים, ובד בבד היא חולמת על משימות גדולות, שיש בהן ניצוצות של משיחיות וציפייה לאחרית הימים. הדסה מור יוצרת בעט של אהבה דמות שכל כולה קודש וחול: כל זה בא לידי ביטוי בהתנדבותה, בהצטרפותה למֶרד שפרץ בארצות הבלקן למיגור השלטון העות'מאני בארצותיהם, והיא יודעת לתרום באומץ: לא רק בתפקידי סיעוד - גם כחיילת לוחמת בקרב.

אכן מדובר בדמות מיוחדת, והקורא חש, שהוא דוהר איתה על סוסה האציל - וכל זאת בתמונות מסעירות: בראש פלוגת המתנדבים לוחמת ללא חת, מול האויב, לקראת החיילים הטורקים. ז'אן גיבורה חסרת מנוח, שיודעת להפיח רוּח אחרת, רובֶה בידה והיא זועקת לחיילים לבוא אחריה כדי לנצח את האויב. קשה שלא להתרגש, שלא לחוש את האופוריה ושיכרון החושים האוחזים בה, תוך כדי סערת הקרבות.

אכן מדובר בגיבורה נוצרית, רוחה ספונה בכתבי הקודש, והמשיכה לירושלים סוחפת את המחברת אחריה בנתיבי היעדים הקדושים שלה. שתי המשימות האלה, בניית המשכן לישו המשיח בירושלים והלחימה במרד הבלקן, שהתרחשו בחייה והיוו את שני פרקי החיים המשמעותיים בחייה, ירדו בסופו של דבר לטמיון. היא איבדה את שניהם. אך המחבּרת אינה רואה בכך החמצה או כישלון: " הפסידה? לא בהכרח. אם רק הייתה בונה את המלון שלה ומנהלת אותו במשך שנים רבות, או אם רק הייתה יוצאת להילחם כמתנדבת, כמו רבים אחרים, במרידה הגדולה בבלקן, היא לא הייתה מעצבת לעצמה את האישיות המיוחדת שכֹּה קסמה ליוצרים, שכה משכה ביוגראפים, סופרים ומשוררים, להעלות על הכתב את סיפור חייה.

ארץ הקודש

דמות נשית לוחמת
במהלך העלילה המפותלת והמותחת אני מגלים דמות נשית לוחמת, שיודעת להוכיח לכל הגברים שאינה נופלת מהם, יודעת להיאבק על מטרותיה - אבל בה בעת ספוגה באהבה ובחמלה, בהרבה תמימות ונאיביות, שיהיו לה למכשול בהשגת החלום המשיחי הנשגב

המחברת מוליכה אותנו בכל שבילי ההיסטוריה, שבהם ג'ני צעדה במהלך הרפתקאותיה, החל מאיי הודו המזרחית, אינדונזיה, שם ג'ני נולדה, כשאביה שימש כמושל האי יאווה שם חיו בעושר רב
▪ ▪ ▪

הגעתה של ג'ני לארץ הקודש חושפת אותנו לדברי ימיה של ארץ ישראל החל מחורבנם של הבית הראשון והבית השני, דרך שלטון הרומאים והביזנטים, הכיבוש הערבי, טביעת רגלם של הממלוכים, של הצלבנים, הכיבוש של הסולטאן הטורקי, מסעו של נפוליאון בונפרטה. פרקים מסעירים, שלוקחים אותנו לסמטאות נשכחות בעבר שלנו.

אך לא רק היסטוריה יהודית. המחברת מוליכה אותנו בכל שבילי ההיסטוריה, שבהם ג'ני צעדה במהלך הרפתקאותיה, החל מאיי הודו המזרחית, אינדונזיה, שם ג'ני נולדה, כשאביה שימש כמושל האי יאווה שם חיו בעושר רב; בהמשך, ההיסטוריה של אוטרכט בהולנד, שם ג'ני גדלה בביתו של דודה הכומר האדוק, ולאחר מכן בתחנות נוספות בזו אחר זו- פריז, רומא סרביה, בוסניה הרצגובינה בלגרד וירושלים.

לרגע נדמה שסקירות הרקע ההיסטורי ותיאור האירועים ההיסטוריים, מרחיקים את הקורא מהעלילה המרכזית, אולם יותר ויותר במהלך הקריאה הופכת ההיסטוריה לסיפורים מקסימים ומרתקים העומדים בזכות עצמם כי המחברת מלווה אותם בדימויים ובהערות, לעיתים פילוסופיות לעיתים פסיכולוגיות. כך למשל, בתיאור מסע הכיבוש של נפוליאון, כאשר הוא שיחרר את חיילי אל עריש שלחמו נגדו בתנאי שיישאו רגליהם ויסתלקו מהאזור, אך הם בגדו בו והמשיכו להילחם נגדו, היא כותבת: "לא כל אדם הוא גם בן-אדם. בייחוד אם אותו אדם היה דקה קודם לכן אויבך המוצהר".

במהלך העלילה המפותלת והמותחת אני מגלים דמות נשית לוחמת, שיודעת להוכיח לכל הגברים שאינה נופלת מהם, יודעת להיאבק על מטרותיה - אבל בה בעת ספוגה באהבה ובחמלה, בהרבה תמימות ונאיביות, שיהיו לה למכשול בהשגת החלום המשיחי הנשגב: הקמת הבית לישו המשיח בירושלים, שאליו ינהרו מאה ארבעים וארבעה אלף מאמינים, שיקבלו את פניו.

את חזון הקמתו של הבניין לישו, חוותה ג'ני במעמד ביקורה בוותיקן ברומא, שם הוטלה עליה המשימה לבנות את המשכן לישו בירושלים שעם הגעתה לעיר, הקורא מתחיל לצעוד אחורה אל המציאות של אותם ימים: ארץ דלה ומוזנחת, שלטון עותומאני מושחת בערוב ימיו, חוקי קרקעות מפלים שאסרו מכירת קרקעות למי שאינו מוסלמי, וסיפורי האפנדים הערביים, שניכסו לעצמם את אדמות הסולטאן מבלי ששילמו עבורן בישליק אחד, ושמחו למכור אותן למוסדות היהודים שרכשו אותן עבור העולים שהגיעו לפלשתינה, החל מהעלייה הראשונה, תמורת כסף רב. המחברת מפריכה כאן את התיאוריה המסולפת כאילו אנשי העליות קנו את האדמות מהפלאחים העניים בשנות בצורת במעט כסף, שהרי הפלאחים מעולם לא היו בעלי האדמה שאותה הם עיבדו. הם נאלצו לחכור אותה מהסולטאן לשנה אחת בלבד עם אופציה להארכה.

נתיבי מאבק
מעבר לנתיבי המאבק השונים הפרושים במרחבים גאוגרפיים שונים - אנו חוזרים ומגלים פרקי היסטוריה עלומים, המתארים את פלשתינה במאה התשע עשרה תחת השלטון העות'מאני
▪ ▪ ▪

אנו מטיילים ברומן זה בקרונות החוצים דורות ויבשות וימים: המחברת שוזרת בפנינו את קורות ג'ני החל ממקום הולדתה באינדונזיה, כבתו של מושל האי יאווה. חוטי העלילה נטווים ממקום למקום, וג'ני מגיעה עם המשפחה להולנד, לפרשת הדרכים בחייה: ג'ני הורחקה מהמשפחה ונשלחה לגור ולגדול בבית דודה הכומר בעיירה אוטרכט, שם ספגה חינוך דתי אדוק.

הירושה הענקית שקיבלה לאחר מות אמה, כשהגיעה לבגרות, השפיעה על כל מהלך חייה בעתיד. היא ניהלה רומן מרתק עם מוזיקאית וסופרת מפורסמת באותם ימים, באחוזה הגדולה שרכשה; ז'אן נסעה לפריז ללמוד בסורבון, שם החליטה לבנות מכספה הפרטי עשרה בתי חולים לעניי העיר, ומיד עם השלמתם, היא השתתפה במלחמה שפרצה בין גרמניה לצרפת. באותה מלחמה התנדבה לטפל בפצועים תחת מטחי הכדורים, עד שצרפת הובסה ונכנעה לגרמניה וחויבה לשלם פיצויים גדולים.

מעבר לנתיבי המאבק השונים הפרושים במרחבים גאוגרפיים שונים - אנו חוזרים ומגלים פרקי היסטוריה עלומים, המתארים את פלשתינה במאה התשע עשרה תחת השלטון העות'מאני, את פרקי ההוויה שיש בהם נגיעה ליחסי יהודים-ערבים, את הסיפורים המרתקים על הקמת בית הספר אוולינה דה רוטשילד, ובוודאי שנתרגש לגלות דמויות מיסתוריות: הנה הסיפורים על ג'ון ניקולייסון המיסיונר האנגליקני, את סיפורו של האדריכל ג'ימו שבנה מבנים היסטוריים גדולים (מנזר הכרמליטיות, המנזר הפרנציסקני בבית לחם) שאותו ג'ני שכרה כדי שייבנה עבורה את משכן המשיח, את סיפור הקמתה של המושבה האמריקנית ביפו, סיפורה של סוכנות הנסיעות תומס קוק הבריטית, וגם סיפורו של אהרון הורנשטיין היהודי המומר, מנהל המלון, שובה את לבנו, ולקראת פרקי הסיום מתוודעת ז'אן-ג'ני עם משפחת ספפורד, שהקימה את מלון האמריקן קולוני העומד על תילו עד היום בעיר העתיקה.

מי שקרא את ההיסטוריה של ירושלים, אינו יכול להבין אותה בלי אותן דמויות שחיו בה והסעירו אותה, דפי הזמן הישנים קמים לחיים.

קצרה היריעה בסקירה מלתאר את המאבקים של ג'ני בביורוקרטיה המושחתת של השלטון הטורקי: תלאות רבות עברו על ג'ני בשל העיקולים שהטילו השלטונות הטורקיים על הנכס, ומשלא הייתה מסוגלת עוד לשלם להם מיסים מופקעים, הופסקה הבנייה והיא נאלצת להסתבך במעגל של תביעות סרק מושחתות.

לוחמת גדולה ונאיבית, שידעה לחולל מהפכה בפריס בהקמת בתי חולים לעניים, שידעה להניף נס מרד בבלקן, נותרת חסרת כוחות למול הרשעות של הטורקים ושל סוחרים נוכלים.

חסרת פרוטה
האמונה הטוטלית שאפפה אותה מכל עבר, אמונה גם בבני האדם וגם באלוהים וגם במשיחו, גבתה מג'ני מחיר כבד
▪ ▪ ▪

בית המשיח לא זכה לקום, משום שאת כל שארית כספה בזבזה ג'ני על רכישת נשק למורדים בבלקן, בהשפעתו של מפקד המרד מיקו. ז'אן עושה הכל למענו והוא הגיבור שאותו אהבה והעריצה, עד שנותרה חסרת פרוטה. הבניין המיוחל הפך בחלוף השנים לחורבה, ומכל חייה של ג'ני המסעירים נותרו רק חורבות. הבניין שנותר בנוי רק עד מחציתו, קומה וחצי בלבד, נשאר עומד נטוש במשך תשעים שנה עד שראש העיר טדי קולק ציווה להרוס אותו ב 1970. סופה העצוב של ג'ני בא לידי ביטוי באמירה אופיינית לסופם של חולמים ומאמינים לנוכח המציאות האכזרית:

"האמונה הטוטלית שאפפה אותה מכל עבר, אמונה גם בבני האדם וגם באלוהים וגם במשיחו, גבתה מג'ני מחיר כבד. אדם שאין בו אף שמץ של רשעות, אף לא קמצוץ של שמחה לאיד, שבז לחומריות שהוא עצמו בורך בה בשפע, נידון בסופו של דבר לאומללות".

לאורך העלילה יודעת המחברת לצייר את הקשרים עם משפחתה, את הקשר המיוחד עם האח הבכור, קיס, הוא האח שבו בחרה ליורש היחידי של רכושה מבין יתר אחיה ואחיותיה, ואת היותה של ג'ני לוחמת נשית לשחרור האישה. בתחילת הרומן מתואר רומן בינה לבין מוסיקאית וסופרת ידועה, קתרין ואן-ריס. הן מנהלות יחד חיי חברה תוססים, רוכבות על סוסים, וג'ני הייתה מוכנה להנעים את מאווייה המיניים של קתרין, אך היא עצמה אינה נסחפת אחר המגע הגופני.

יש בג'ני עוצמה פנימית כנגד כל תשוקת בשרים, הן בקשר עם נשים והן עם גברים. במהלך המלחמה בבלקן נוצרים קשרי אהבה בינה לבין מפקד המרד מיקו, אבל אלו נשארים בגדר אהבה וירטואלית ללא מגע פיזי ביניהם.

"יכולה להתקיים בין גבר לאשה אהבה עזה ומענגת שאינה מלווה במגע פיזי, כשם שיכול להתקיים בין בני זוג סקס סוחף וסוער ללא שמץ מעורבות של רגשי אהבה", כותבת המספרת.

דומה, שהמחברת נסחפת ונמשכת אחר המסתורין והאמונות של הדתות השונות. היא מתארת ברגשות עזים כיצד ג'ני נסערת מסיפור חייו של ישו. תיאור צעידתה בוויה דולורוזה בנתיב צעידתו של ישו ותיאור כל הדמויות שצעדו סביבה, המשולב בתופעת 'סינדרום ירושלים' - הינה מלאכת מחשבת.

שורות עצובות

אקורד עצוב
הסימפוניה הבלתי גמורה של חייה של ג'ני מרקוס באה אל קצָה באקורד עצוב, אך היא ממשיכה, ותמשיך להתנגן בלבותיהם של כל מי שיאזינו לצלילֶיה".

הסימפוניה הבלתי גמורה של חייה של ג'ני מרקוס באה אל קצָה באקורד עצוב, אך היא ממשיכה, ותמשיך להתנגן בלבותיהם של כל מי שיאזינו לצלילֶיה"
▪ ▪ ▪

אני זוכר כילד, כיצד היינו רצים לקולנוע 'אדיסון' לצפות בסרטים בעקבות רומנים היסטוריים. כילדים התרגשנו מאוד לראות עולמות ישנים קמים לחיים, ודפי ספרה של הדסה משיבים חלומות ילדות. הלב מתאווה להפקתו של סרט גדול שייתן חיים לדמות הנפלאה של ז'אן מרקוס, שחיכתה ליום הדין הגדול, ליום הגאולה, ונותרה בודדה ונבגדת. "בן חור" ו"ארמגדון" מחכים לסרט ההיסטורי הזה.

באמצעות סיפור חייה של ז'אן מרקוס למדנו להכיר פרקים בחיי הארץ, פרקים של אמונה עזה שיודעת לחצות אוקיינוסים ולנצח קרבות.

הדסה מור יודעת לרקום רומנים כואבים ולוהטים, עלילות סיפוריות שחושפות לפנינו גְבוּרה רוחנית, חיי נפש סוערים: ברומן הקודם 'אהבה בצל האפר' מצאנו גם אהבה וגם היסטוריה, ומעבר לכל נפתולי העלילה תורת חיים, שכולה זיכרון וזהות. מעבר לחורבות של השואה, מעבר לחורבות חלומה של ג'ני, מעבר למסכת הייסורים מבקשת המחברת להפיק משמעות רוחנית, פשר לחיים.

המחברת רושמת כמה שורות עצובות לקראת סוף הסיפור: "אבל אין טעם לקונן. החמצות הנן חלק בלתי נפרד ממהלך חייו של כל אדם...

דווקא ההפסד, או הכישלון שלה בשני מפעלי חייה, הפך להיות ההישג הגדול שלה. אישה גדולה, מיוחדת במינה, שהפכה להיות חלק מההיסטוריה.

הסימפוניה הבלתי גמורה של חייה של ג'ני מרקוס באה אל קצָה באקורד עצוב, אך היא ממשיכה, ותמשיך להתנגן בלבותיהם של כל מי שיאזינו לצלילֶיה".

תודה להדסה מור, ששקדה ולמדה ועמלה על הקמת מצֵבה ספרותית לסיפור חיים כה יוקד, כה דומע, כה מרגש, דפי ההיסטוריה לובשים חיים, והמאה התשע עשרה נחשפת במכחול רגיש, מאבקים לאומיים, זרמים משיחיים, ירושלים בפרקי חיים שלצערנו נשכחו מלב רבּים. הדסה מור יודעת לכתוב בלשון קולחת, בעיצוב מרשים של עלילה חובקת עולם - והכול בכישרון סיפורי סוחף ומרתק.

על ספרה של הדסה מור, "יום הדין של ג'ני מרקוס", הוצאת 'ספרי צמרת', 2017, 364 עמודים.
תאריך:  23/03/2017   |   עודכן:  23/03/2017
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ז'אן מרקוס לוחמת נשית - מחוללת היסטוריה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חכמינו טבעו את המשפט החכם "חיים ומוות ביד הלשון".
23/03/2017  |  אורנה מרקוס-בן צבי  |   כתבות
עיבודו של טוני קושניר למחזהו מהמאה ה-17 של פייר קורניי - "האשליה" עלה בסטודיו ניסן נתיב בהפקה עשירת הבעות תוך מסע לעולם הדמיון והתת-מודע. לכל מי שחושב שתיאטרון חייב להיות "אמיתי" - הנה ההוכחה ההפוכה.
23/03/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
תרגילי "חמשת הטיבטים" הם תרגילים מוכרים יחסית, אך רבים לא יודעים למה הם מועילים מבחינה בריאותית? איך בדיוק צריך לבצע אותם? ומאיפה מתחילים? ד"ר רפאל פרטר, כירופרקט מומחה והמנהל הקליני של מרכז רפאל לרפואה משלימה, מסביר מהם התרגילים הטיבטיים, כיצד לבצע אותם ולמה הם מועילים לנו מבחינה בריאותית.
22/03/2017  |  רפאל פרטר  |   כתבות
תרגילי חמשת הטיבטים הם תרגילים מוכרים יחסית, אך רבים לא יודעים למה הם מועילים מבחינה בריאותית? איך בדיוק צריך לבצע אותם? ומאיפה מתחילים? מהם התרגילים הטיבטיים, כיצד לבצע אותם ולמה הם מועילים לנו מבחינה בריאותית.
22/03/2017  |  ד"ר רפאל פרטר  |   כתבות
מרוץ החיים לא עוצר אף פעם, בשצף קצף הוא אוסף את כל מי שנקרה בדרכו ומצרף אותו לזרם האדיר השועט קדימה בלא לאות. פרשתנו "ויקהל, פקודי" מלמדת אותנו כי לא תמיד הריצה האדירה קדימה אל המטרה היא הדבר הנכון, לפעמים צריך להתנהל בצורה קצת שונה.
22/03/2017  |  הראלה ישי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il