|   15:07:40
דלג
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

תל שבע - עיירה בדואית ראשונה בנגב

האם ריכוזם של הבדואים בעיירות בנגב (החל מהקמת תל שבע) הביא לשילובם בחברה הישראלית ובחיי הנגב או רק חיזק את בידודם ואת התעקשותם לתבוע בעלות בקרקעות ולשמר את אורח החיים המסורתי?
23/04/2017  |   חנינא פורת   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
חצי נוודות [צילום: מתניה טאוסיק/פלאש 90]

עברו 50 שנה מאז הוחל בבניית 22 יחידות הדיור הראשונות בעיירה הבדואית הראשונה בנגב - תל-שבע. לראשונה, לאחר חמש שנים של דיונים, מחלוקות ובחינת הצעות שונות הגשימה המדינה את רעיון קיבועם של הבדואים הנודדים בעיירות משלהם בנגב. כמו כל רעיון מהפכני-ראשוני גם ברעיון זה היו טמונים יתרונות עתידיים לבדואים ולמדינה ועם זאת בעת הגשמתו, הוא הבליט את המחלוקות הבלתי פתורות בין השבטים לבין הממסד הישראלי בדבר הבעלות בקרקעות הנגב (סדר גודל של כמיליון דונם); אי-הסכמה באשר לתכנון מבני הדיור, צורתה אופיה של העיירה החדשה והעלויות הקשורות בה; והחשוב ביותר: האם המעבר מאהלים ומבנים ארעיים לעיירה בעלת תשתיות סבירות, יקרב את השבטים לחברה הישראלית וישלבה בפיתוח הנגב או עלול, לבודדה ב-7 עיירות שיהפכו ל"שמורות" או "גטאות", ולא יתרמו דבר לא לנגב ולא לשבטי הבדואים שעמדו אז בשלב של חצי נוודות. נבחן שאלות אלו באמצעות הצגת הדילמות שליוו את הקמת תל-שבע.

מצוקת החיים "באזור הסייג"
שטח האכלוס [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

המדינה מצידה, על אף שהילה בתכנון עיירות עבור השבטים, עשתה מאמץ לצמצם כמה שיותר את שטח האכלוס העירוני המוצע וזאת במגמה לחזק את השליטה בשבטים
▪ ▪ ▪

בראשית שנות החמישים (ימי הממשל הצבאי בנגב שבוטל רק בשנת 1966) הוגבלה תנועת הבדואים והם נאלצו להסתגל לאזור "הסייג" ( לשם הועברו רבים מהשבטים לאחר המלחמה) על שפע בעיותיו: מחסור במים; מחסור בקרקעות ראויות לעיבוד; יריבות בין שבטית גואה ועוד. באותה עת החלה הממשלה לגבש תוכנית לריכוזם בכמה עיירות וזאת בתנאי שהבדואים יודיעו בגלוי ובחתימת ידם כי הם מוותרים לחלוטין על תביעות בעלות על קרקע בנגב, כפי שהם נהגו להצהיר על כך מעל כל במה מאז סיום מלחמת העצמאות.

המדינה מצידה, על-אף שהילה בתכנון עיירות עבור השבטים, עשתה מאמץ לצמצם כמה שיותר את שטח האכלוס העירוני המוצע וזאת במגמה לחזק את השליטה בשבטים; למנוע את התפרשותם על קרקעות מדינה נוספות בנגב ולחסוך בעלויות הנדרשות להקמת תשתיות עבור המתיישבים. המתח בין שתי הגישות גרם לתכנון לקוי ולהארכת הביצוע. התכנון העירוני הניסיוני היה מיועד תחילה למיעוט של 50 בתי אב בעיירה "תל שבע".

במידה והניסיון יצליח סברו במשרד השיכון, כי כמה שנים לאחר מכן, תבנה עיירה נוספת, שתותאם לכמה מאות בתי אב בעיירה אחת, (לימים העיר רהט) שתיועד בעיקר עבור שבט אל-הוזייל. הממסד והמתכננים ביקשו לבחון תחילה את מידת יכולתם של השבטים להסתגל לאורח חיים עירוני לפני שיוצע פתרון בנוסח זה לאלפי הבדואים בנגב.

דעת הציבור והממסד
הממשל הצבאי התאכזר [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

אינטרסים
הממסד, באמצעות ההסתדרות שפתחה שעריה בפני הבדואים קידם את האינטרסים ששלו ובסיוע משרד החקלאות, הממשל הצבאי ומשרד השיכון קירב שיח'ים אוהדים והרחיק שיח'ים שזוהו כמקורבים למפ"ם ולמק"י.

הממשל הצבאי התאכזר לא פעם לשבטים, מנע מהם תנועה ונדידה לשטחי מרעה ואף אסר עליהם, מסיבות ביטחוניות, לקצור את שדותיו או להגיע לשוק בבאר-שבע לצרכי מסחר
▪ ▪ ▪

מרבית השיח'ים מונו על-ידי הממשל הצבאי ולכן קשרו גורלם בממסד (מפא"י). מיעוט קטן של שיח'ים, שהיו בעלי השפעה פוליטית פנימית קטנה, ושחשו חוסר אונים מול השלטונות יצרו קשרים עם גופים פוליטיים כמו "הקיבוץ הארצי", מפ"ם, מק"י וכן עם קבוצות של אינטלקטואלים מקרב האוניברסיטאות, שקראו לשינוי במצבם של הבדואים, דרשו את ביטול הממשל הצבאי, פתרון לשאלת הבעלות בקרקעות ובניית עיירות עבור השבטים המכבדות את אורח החיים הנוודי והמסורתי.

מול אופוזיציה זו הציג הממסד בשנות השישים את התוכניות להקמת שלוש עיירות בדואיות ולאכלסן באלפי תושבים. בשלהי העשור השתנו תוכניות אלו והתגבש קו תכנוני שקבע - שבצידי הקמת עיר אחת מרכזית יוקמו ברחבי הנגב עוד חמש או שש עיירות בדואיות נוספות. הממשל הצבאי התאכזר לא פעם לשבטים, מנע מהם תנועה ונדידה לשטחי מרעה ואף אסר עליהם, מסיבות ביטחוניות, לקצור את שדותיו או להגיע לשוק בבאר-שבע לצרכי מסחר.

הגבלות אלו הולידו מחאות בקרב החברה האזרחית. כך למשל כתב העת "נר" שיצא בירושלים וסביבו התלקטו פרופסורים ומרצים דרש קיום שוויון אזרחי מלא לבדואים ואליהם הצטרפו אישים מבאר-שבע כמו המחנכת והמנהלת פועה מנצ'ל וקבוצת רופאים מבית החולים "סורוקה" שהגישו סיוע מעשי (בריאות וחינוך) ודרשו מהממסד לגלות איפוק וסובלנות כלפי השבטים. הממסד, באמצעות ההסתדרות שפתחה שעריה בפני הבדואים קידם את האינטרסים ששלו ובסיוע משרד החקלאות, הממשל הצבאי ומשרד השיכון קירב שיח'ים אוהדים והרחיק שיח'ים שזוהו כמקורבים למפ"ם ולמק"י.

שר הבריאות מטעם מפ"ם, ישראל ברזילי, גם בעקבות תפיסתו האידיאולוגית של "השומר הצעיר" בדבר חשיבות הדו-קיום בנגב, וגם מתוך רצון להשגת רווחים אלקט וריאלים, ניסה לקדם בניית מרפאות והקמת טיפול רפואי נודד בין השבטים וגייס לכך חברי קיבוצים בקרבת באר שבע (בעיקר אלה שהשתייכו לשומר הצעיר) אך זה נעשה בהצלחה חלקית למדי.

משה דיין - יוזמה ליישוב הבדואים
דיין. ביקש הצעה [צילום: משה שי/פלאש 90]

הוועדה הציעה לרכז את הבדואים בשבעה אתרים הבנויים כעיירות ומיקמה אותן בגושים הפחות טובים מבחינה חקלאית
▪ ▪ ▪

באפריל 1960 ביקש שר החקלאות משה דיין מראש מחלקת הקרקעות ראובן אלוני להכין הצעה ליישוב הבדואים כדי להביאה בפני הכנסת. אלוני וצוות עוזריו סברו כי אין אפשרות ליישב את הבדואים על הקרקע כחקלאים משום המחסור במים ולכן הציע תוכנית ביניים בת חמש שנים (עד סיום בניית המוביל הארצי לנגב) בה יועברו הבדואים לערים המעורבות במרכז הארץ.

כך הוצע להעביר 500 משפחות ראשונות לרמלה ויפו שם יקבלו בית ודונם קרקע עליו תוכל להקים משק עזר. התנגדות עזה מצד הבדואים ומפלגות השמאל גרמו לדיין לשנות את התוכנית והוא הציע להעביר 150 משפחות לשכונה בשולי באר-שבע. המחלוקות הפנימיות גרמו לכך שעד 1962 לא נעשה דבר, שנה בה הוקמה ועדת בוחן בין משרדית חדשה בראשותו של ראש מחלקת הקרקעות בקק"ל יוסף ויץ.

בספטמבר פורסמו מסקנותיה שלא שינו את התפיסה הקודמת. הוועדה הציעה לרכז את הבדואים בשבעה אתרים הבנויים כעיירות ומיקמה אותן בגושים הפחות טובים מבחינה חקלאית. במקביל בשנת 1960, ביקש שר הפיתוח מטעם מפ"ם מרדכי בנטוב משני אדריכלים, יהודי וערבי, להכין תוכנית לכפר בדואי שיתחשב במסורת אך גם יחשוף את תושביו לחיים עירוניים מודרניים. התוכנית ספגה ביקורות נוקבות, מקצועיות ופוליטיות, והשלב הבא היה הקמתה של עיירה בדואית ראשונה בנגב - תל שבע.

תכנון ראשוני לתל-שבע
מרכז לפלגים ושבטים [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

ליד כל בית תוכנן מגרש של 400 מ"ר והחדר הגדול עוצב כך שהמשפחה שמנתה כ-8 איש בממוצע תוכל לישון ביחד
▪ ▪ ▪

בשנת 1964 קיבלה ועדת שרים החלטה בדבר הקמת 100 יחידות דיור על-ידי משרד השיכון על שטח של 500 דונם בעיירה תל-שבע. הוחלט גם על הקמת שתי אתרי עיירות נוספות (על קרקעות המדינה) אחת בסמוך לשובל והשנייה ליד תל אל-אלמליח. הוצע לתת לכל ראש משפחה שיבנה בתל-שבע משכנתה בשיעור 70% ממחיר הדירה, שהוערכה אז ב-12 אלף ל"י.

על אף ההקלות חשו הבדואים כי עדיין לא הובטחה זכותם העתידית בקרקע במקרה ויעברו לעיירה וכן טענו כי אופי היישוב ותכנונו אינם הולמים את צרכיהם. העיירה תל שבע והשכונה הראשונה בה, תוכננו בידי ד"ר אריה פלד בהנחה שהעיירה תקלוט 1200 משפחות שהיו אז כשליש מאוכלוסיית הבדואים בנגב.

העיירה תוכננה להוות מרכז לפלגים ושבטים שונים שהתגוררו בקרבתה ושעדיין לא הוסדר עניין יישובם. כל אב משפחה נתבקש לרכוש בית בן 70 מ"ר ותכננו הפנימי אמור היה להיעשות יחד עם המשפחה. ליד כל בית תוכנן מגרש של 400 מ"ר והחדר הגדול עוצב כך שהמשפחה שמנתה כ-8 איש בממוצע תוכל לישון ביחד. לבית תוכננו שתי כניסות נפרדות וחצר פנימית המאפשרת פעילות משפחתית המוסתרת מעיני זרים.

ראשית הקמתה של תל-שבע
שוכנעו [צילום: פלאש 90]

הבדווים בעלי הקרקעות התנגדו לכניסה לעיירה ותהליך אכלוסה כמעט שגווע
▪ ▪ ▪

בשנת 1967 החל משרד השיכון בהקמת 22 יחידות דיור בתל-שבע. במגמה למנוע סכסוכים הוחלט למסור את העיר למטה התיהא ולמטה קדיראת ובעיקר לשבטים אבו-רקייק ואל-עצם. ראשי אבו-רקייק יצאו לילה לילה לאוהלי השכנים כדי לשכנעם לעבור לעיירה החדשה.

נכבדי שבט אבו-רקייק נרתמו לגיוס מתיישבים משום שרובם היו פקידים ועובדי ציבור שהיו תלויים בממסד בפרנסתם. הבדווים בעלי הקרקעות התנגדו לכניסה לעיירה ותהליך אכלוסה כמעט שגווע. לבסוף הצטרפו לשבט אבו-רקייק משפחות של בדואים-פלאחים והבתים הראשונים נבנו ואוכלסו.

השכונה הראשונה נחנכה באופן רשמי ב-4 ביוני 1969 והשר מטעם מפ"ם מ' בנטוב הגדיר את האירוע כחלק מחיזוק זכותם של הבדואים כאזרחים שווים במדינה.

ביקורת על התכנון והפקת לקחים
מפא"י [צילום: הנס פין/לע"מ]

הביקורת על התכנון נשאה אופי פוליטי כאשר יריבותיה של מפא"י מהשמאל טענו כי הבינוי הצפוף לא מספק את צרכי הבדואים למרעה
▪ ▪ ▪

הממשלה סברה שהבדואים בשלים כבר למעבר לחיים עירוניים וכי העיירה תביא מהפכה בחייהם אך לא כך היה. הבדואים זקוקים היו לזמן הסתגלות ארוך בהרבה לצורת חיים חדשה זו ומעבר חצי כפוי לעיירה החסרה מוסדות ציבור, מפעלי תעשיה וחיי מסחר מנע צמיחה טבעית של המקום. יתר על כן, ריכוזם של פלגים שבטים ומשפחות ממטות שונים היה למוקד של סכסוכים שליוו את העיר כבר בתחילתה.

הביקורת על התכנון נשאה אופי פוליטי כאשר יריבותיה של מפא"י מהשמאל טענו כי הבינוי הצפוף לא מספק את צרכי הבדואים למרעה וסגנון השכונה "ככפר ליניארי" בו יש רחוב אחד ובו מרכז קניות ובית ספר יסודי אינו תואם את אורח החיים הבדואי; אין פתרון לא בהווה ואף לא בעתיד לתעסוקה בעיר ובקרבתה; לא הובטח בחוק או בתקנה כי זכויות המשתכנים בקרקע שהם טוענים לבעלות עליה (בסייג) תשמרנה בעתיד; הבדואים לא שותפו בשלבי התכנון - נוהל פסול שיש לשנותו; נוצר פער בין דרישת הבדואים לרישום הבית והקרקע בטאבו על שם הרוכש, לבין מה שהוצע להם: משבצת קרקע לבנייה בחוזה חכירה ל 45 שנה או תשעים ותשע שנה בלבד, עובדה שגרמה למשתכנים תחושת חוסר ביטחון באשר לעתידם.

ניסוי וטעייה
משרד השיכון הודה (לאחר שנמתחה עליו ביקורת נוקבת) כי טעה בהערכת צרכי הבדואים
▪ ▪ ▪

בינואר 1969 היו מחצית מבתי העיירה ריקים בגלל התעקשות הבדואים כי מיד עם הרכישה תירשם הקרקע והנכס בטאבו על שמם. רבים סירבו להיכנס לעיירה בטענה שהבית המתוכנן מזכיר להם "יותר מדי" את האוהל. הם ביססו טענה זו על העובדה שהם נדרשו לשלם 20 אלף ל"י בעבור בית שכלל חדר אורחים, חדר שינה, מטבח, חדר שירותים אחד ובלתי מספק וחדר מרכזי שהושאר ללא התקרה מתוך כוונה לשמור על האופי המסורתי.

משרד השיכון הודה (לאחר שנמתחה עליו ביקורת נוקבת) כי טעה בהערכת צרכי הבדואים. הוברר לו כי בניית שורת בתים לאורך הרחוב, כולם בעלי אותה תבנית, והבנויים בצפיפות רבה, לא היוו גורם משיכה לראשי המשפחות. חסר בבתים לטענתם שטחי אחסון, מבני עזר וכדומה. למשרד לא נותרה ברירה אלא לעבור לשיטת "בנה ביתך" שתאפשר יתר גמישות והתחשבות. במקביל, ניגש המשרד לתכנון עיירה שנייה (לימים רהט) שתבנה על סמך הפקת לקחי הקמת "תל-שבע".

עמדת הממסד והצבא
תביעות בעלות [צילום: מתניה טאוסיק/פלאש 90]

מחאות
האווירה שנשבה בדיון הצביעה על כך כי המדינה מבקשת למהר ולרשום את קרקעות הנגב כולו על שמה לפני שהעולם יתעורר ולפני שהבדואים יתחילו במחאות אלימות.

בפועל הוחכרו הקרקעות לתשעה חודשים בכל שנה במגמה למנוע מהבדואים תביעות בעלות על הקרקע בעתיד
▪ ▪ ▪

תביעתם של הבדואים לשיפור ברמת הדיור (כפרים, ערים, מרכזים קהילתיים) שולב בעמידתם באופן נחוש על זכותם בקרקע ("זכות חזקה") שמבחינתם היא הוכרה בזמנו על-ידי העות'מאנים, ולאחריהם הבריטים והישראלים. בקיץ 1966, פנו 18 שיח'ים לכנסת ולמשרד החקלאות בניסיון להבטיח את זכויותיהם בקרקע ולמנוע את "תוכניות הנישול".

השר גבתי השיב שזכויות בקרקע יושבו לאלה שלא יפריעו בפיתוח הנגב ויסכימו לעבור לעיירות. המושל הצבאי ששון בר צבי דיווח למטכ"ל על התארגנויות השיח'ים שביקשו לעכב בניית עיירה לפני הסדרת הזכויות בקרקע. בר צבי טען שהבדואים "רק הוזזו" לאזור הסיג והעריך כי 40% משטח הסייג הן קרקעות ראויות לעיבוד בניגוד לטענת הבדואים כי אזור הסייג אינו ניתן לעיבוד כלל. בקיץ 1967 הוחלט במנהל קרקעי ישראל כי קרקעות לגידולי שדה בנגב יוחכרו לבדואים על-פי המלצת הוועדה המייעצת להחכרות שנתיות בלבד. בפועל הוחכרו הקרקעות לתשעה חודשים בכל שנה במגמה למנוע מהבדואים תביעות בעלות על הקרקע בעתיד. ביולי 1966, התבקש המושל הצבאי לרכז נתונים לגבי הבדואים לקראת דיונים במטכ"ל.

האווירה שנשבה בדיון הצביעה על כך כי המדינה מבקשת למהר ולרשום את קרקעות הנגב כולו על שמה לפני שהעולם יתעורר ולפני שהבדואים יתחילו במחאות אלימות. ברור היה מדיון זה שתחילת הבנייה של עיירות הבדואים לא תחל לפני שיסתיים מהלך זה. צה"ל לא התנגד עקרונית לבניית עיירות עבור הבדואים אך ביקש לשמר את שלטונו בנגב באמצעות הממשל הצבאי. יתר על כן צה"ל תבע מהמדינה שלהבא יקבע מקומה של העיירה יחד עם נציגי צה"ל והיא תימסר רק לאוכלוסייה שעברה סינון ביטחוני. צה"ל עמד על כך שהמתכננים יאתרו את מקום העיירות במרחק מתאים מגבול ירדן על-מנת לאפשר לצבא לחצוץ בין העיירות וצבא ירדן.

סיכום
תהליך הרישום בטאבו היה איטי ועד שנת 2005 הגיעה המדינה להסדר רק על 140,000 דונם
▪ ▪ ▪

על אף המתקפה הציבורית מהשמאל ומקרב האינטליגנציה על תוכניות הממשלה לבניית ערי הבדואים התגאו משרדי הממשלה בסיום השלב הראשון של אכלוס הבדואים בעיירה הראשונה תל-שבע. ביוני 1969 אישרה ועדה ממשלתית ארבעה אתרים נוספים לבניית ארבע עיירות חדשות: חורה, לקייה, בית-פלט ושגב שלום. הממשלה ציפתה שבמהלך העשור יעמדו על תילן 6-7 עיירות בתוכן תל-שבע (שהייתה למועצה מקומית בשנת 1984) והגדולה והמרכזית ביניהן - רהט. במקביל הוקם מנגנון לטיפול בתביעות הבדואים לבעלות (שעליה לא וויתרו עם המעבר לעיירות) ואכן, בתחילת שנות השבעים הוגש כ-3,000 תביעות לבעלות על שטח של כ-990,000 דונם.

תהליך הרישום בטאבו היה איטי ועד שנת 2005 הגיעה המדינה להסדר רק על 140,000 דונם. הבדואים ראו במהלכים האיטיים רצון של הממשלה להימנע מלהעביר קרקע לבעלות השבטים ואילו הממשלה טענה להגנתה כי רק בדרך זו תינתן תשובה לבעיית הנדודים של השבטים, ותוקהה תחושת הקיפוח של הבדואים. מצב זה יאפשר לה לשמור על מיטב הקרקעות עבור המשך התיישבות יהודית בנגב. בשנת 1971 הוחל בבניית עיירה חדשה, רהט, בסמוך לקיבוץ שובל. התכנון הראשוני נעשה בידי אביאל קפלן ויהושע עמית. סיפורה של הקמת רהט והגלגולים שעברה העיירה למעמד של עיר - מרתקים אבל על כך, בהזדמנות אחרת.

לעיון נוסף

בן-דוד י', מריבה בנגב: בדווים, יהודים, אדמות, רעננה, 1996.

בן-דוד וע' גונן, בדווים ובדווים-פלאחים בתהליך העיור בנגב, ירושלים 2002.

מאיר א', מסנגור תכנוני לתכנון עצמאי: בדווי הנגב בנתיבי הדמוקרטיזציה, ב"ש, 2003.

פורת ח', הבדווים בנגב, בין נוודות לעיור, אוניברסיטת בן-גוריון, באר-שבע 2009.

שן ד', (מתכנן משרד השיכון בעיירות הבדואים), ראיון אישי, פברואר 2005, א"ט 434.07
תאריך:  23/04/2017   |   עודכן:  23/04/2017
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תל שבע - עיירה בדואית ראשונה בנגב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גם בהתקרב מדינת ישראל לשנתה השבעים, טרם גילו ראשיה ומי האחראים על בניית עיצובה ותשתיתה הכלכלית של המדינה היכולת והתעוזה לתכנן משק הדיור של תושבי המדינה, כך שזוגות צעירים ומי שהינם חסרי דיור למגוריהם, יוכלו למצוא דיור וקורת גג לראשם, לא רק בדרך של רכישת בעלות בדירה, בהשקעה של מיליוני שקלים, שאינם - וככל הנראה, לא יהיו לעולם ברשותם - לא בעתיד הקרוב ולא בעתיד הרחוק, אלא בדרך שונה וחלופית.
20/04/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
יש לקוות כי נשיא ארה"ב יקיים אחת מהבטחות מערכת הבחירות המרכזית שלו והיא - הפסקת המימון הנדיב שממנת ממשלת ארה"ב פעילותו השוטפת של ארגון האומות המאוחדות (האו"ם), כמו-גם כלל גופי המשנה הפועלים במסגרתו, דוגמת מועצת הביטחון, ארגון אונס"קו, יוניצף ושורה של ארגונים נוספים שאינם מכניסים כסף, אלא מהווים משאבה בלתי פוסקת ליניקת וצריכת תקציבים ענקית, בלתי פוסקת, מדי שנה בשנה.
19/04/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
למי שתוהה ואינו יודע מה משמעות המונח הלטיני "תיאוקרטיה", נבהיר כי תיאוקרטיה הינה שיטת ממשל הרואה באל השליט הישיר של החברה והמדינה. לפי גישה זו חוקי האל הינם החוקה הלגיטימית היחידה. נזכרנו בהגדרה זו, בימים אלה, כשהממשלה הפיצה, בין גורמים העוסקים במשפט ובחקיקה, תזכיר חוק הקובע שיוענקו לבתי הדין הרבניים האזוריים, בישראל סמכויות שיפוט בסכסוכים אזרחיים. כיום פוסקים בתי הדין הרבניים האזוריים, באופן מקביל - יחד עם בתי המשפט לענייני משפחה, בענייני משפחה, לרבות בענייני מזונות אישה ומזונות ילדים, החזקת ילדים, משמורת קטינים וכל הקשור והכרוך בכך. בענייני גירושין של יהודים, בישראל, מסורה הסמכות העניינית הייחודית לדון ולפסוק, בעניינים אלה, בתי-הדין הרבנים האזוריים, בלבד.
18/04/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בשבוע החולף רעשו והזדעזעו אמות הסיפים בחברה הישראלית, בעקבות מאמר בעיתון הארץ בשם "אליטה חסודה שלנו", שעסק בציונות הדתית. ברשימה זו כתב יוסי קליין, בין היתר, דברים אלה: "הדתיים הלאומיים מסוכנים. מסוכנים יותר מהחיזבאללה, יותר מנהגים דורסים וילדות עם מספריים. את הערבים אפשר לנטרל, אותם לא. מה הם רוצים? להשתלט על המדינה ולנקות אותה מערבים. אם תשאלו, הם יכחישו. הם יודעים, שמוקדם מדי להיות כה גלויים. אל תאמינו להכחשות שלהם. הלאומיות הדתית שלהם היא לאומנות קיצונית עטופה ביראת שמים חסודה. היא מחלחלת למערכת החינוך, מתחזקת בצבא ומשפיעה על בית המשפט העליון. הם כבר בדרך אלינו, עוד רגע והם פורצים את הדלת".
16/04/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
המשימה להחזיק מעמד בפסח ובחול המועד הופכת קשה, משנה לשנה, בעיר העברית הראשונה, שלמי שלא יודעים למה הכוונה, נדגיש ונציין שהכוונה לעיר, תל אביב. בפסח, פתע פתאום חלק מתושביה "מגלים" - שמאז שנת 1949 ואילך יפו, הינה חלק בלתי נפרד מתל אביב רבתי, לאחר שחוברה והוצמדה לה, לפני 67 שנה בדיוק.
13/04/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il