|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

שישה בשישי

היגיון ספורטיבי

השבוע נקח פסק זמן מהעניינים שברומו של עולם ונעסוק בכמה סוגיות ספורטיביות - שלחלקן יש היבטים עסקיים ברורים, לחלקן יש השלכות שמחוץ לתחום הספורט, וחלקן סתם מעצבנות בחוסר ההיגיון שבהן
28/04/2017  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
מה החלק שלך? [צילום: פלאש 90]


מכבי תל אביב
עשרה מאמנים בעשור [צילום: ליאור מלדובן, פלאש 90]

קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב כמעט החליפה השבוע את מאמנה. אם הדבר היה מתרחש, היה מגיע להיכל מנורה-מבטחים המאמן הרביעי העונה – כנראה שיא אירופי ואולי אפילו עולמי. גם אם איינרס בגאצקיס יסיים את העונה, הוא המאמן העשירי של הצהובים בעשר השנים האחרונות, אם נספור רק מאמנים קבועים ולא נכליל ממלאי-מקום. דומני שאפילו קבוצות תחתית מובהקות אינן מגיעות לממוצע של מאמן אחד לשנה, ובוודאי שלא לשלושה בתוך עונה אחת כפי שאירע השנה.

וזה לא הכל. מבין 16 שחקני הסגל הנוכחיים של מכבי, תשעה משחקים בה זו העונה הראשונה. מבין 11 השחקנים שבאמת משתתפים במשחקים, רק שישה לובשים את מדיה של מכבי יותר משנה אחת. כלומר: גם את סגל השחקנים מחליפים שם בתדירות גבוהה. אבל התוצאות, אוי התוצאות. בעשר השנים האחרונות זכתה מכבי חמש פעמים באליפות המדינה ושש פעמים בגביע המדינה – וזה בקבוצה שהייתה רגילה לקטוף את התארים המקומיים בהליכה.

לא שיש לי משהו נגד זה שסוף-סוף יש תחרות אמיתית בכדורסל שלנו. ההפך הוא הנכון. אני רק תוהה, מדוע ראשי המועדון – שמעון מזרחי, דייוויד פדרמן, אודי רקנאטי – לא עוצרים וחושבים איפה האחריות שלהם. זה עניין של היגיון פשוט: אם משהו לא עובד, ומחליפים בו את כל החלקים חוץ מאחד והוא ממשיך לא לעבוד – הבעיה היא בחלק שלא הוחלף. ובמקרה של מכבי: ההנהלה (כולל המנהל המקצועי, ניקולה וויצ'יץ'). הרי הם שרוכשים את השחקנים הכושלים, ממנים את המאמנים הכושלים, שוכרים את הרופאים והמעסים הכושלים – אז רק הם לא אחראים לשום דבר?

הישגי עבר אינם מענה לכשלונות הווה. אם תרצו, הם אפילו מחריפים את הכשלונות, משום שניתן ללמוד מהם שאותם מנהלים יכולים להצליח – אז מה קרה? התשובה המתבקשת היא, שאחרי כל כך הרבה שנים של חוסר הצלחות (הכל יחסי, כמובן), הגיע הזמן לשים מאחור את הילה העבר ולהתאים את הניהול להווה. וזה אומר: את שיטות הניהול ואת צוות הניהול.

מכבי חיפה
גביע יחיד בעשר שנים [צילום: פלאש 90]

אותם דברים אמורים, במידה כזו או אחרת של עוצמה, גם בקבוצת הכדורגל מכבי חיפה. בעשור האחרון היו לקבוצה שבעה מאמנים, כולל שניים בעונה הנוכחית, והיא פיטרה לא פחות משלושה מאמנים. היא זכתה פעמיים באליפות, פעמיים סיימה במקום השני, ובכל יתר הפעמים התברגה בין המקום הרביעי לשישי; בגביע המדינה היא זכתה רק פעם אחת. האליפות האחרונה הייתה לפני שש שנים, ובשלוש השנים האחרונות מכבי חיפה מסיימת למעשה את העונה כבר בחודשי החורף.

גם כאן, הבעלים יעקב שחר כבר החליף את הכל: את המנהל המקצועי, את המאמנים, את מנהל הקבוצה, את השחקנים – וזה לא עובד. מועדון פאר כזה אמור להיאבק מדי שנה על האליפות, והוא לא מצליח. שחר הזרים לקבוצה עשרות רבות של מיליוני שקלים מכספו הפרטי, ורווחים ודאי שלא ראה ממנה. איש אינו אומר שאפשר או שצריך לקחת ממנו את הקבוצה. אבל ההיגיון מחייב שהוא יזוז הצידה ויאפשר למישהו אחר לנהל את העסק.

כספי ציבור
עתידנו תלוי בנובל, לא במדליות [צילום: AP]

בספורט הישראלי מושקעים סכומים גדולים מאוד מכיסו של הציבור. קודם כל, הציבור הוא שקונה את המנויים, הכרטיסים ומוצרי המסחור (המרצ'נדייז) של הקבוצות. שנית, כספי הטוטו באים כולם מארנקיהם של המהמרים. שלישית, יש תקציבים עירוניים וממשלתיים בלתי מבוטלים. לא ידוע לי שמישהו אי-פעם עשה את החשבון, אבל ודאי שמדובר במיליארדי שקלים בשנה – הרבה יותר מכפי שמשקיעים הבעלים הפרטיים. למרות זאת, לציבור למעשה אינו יכול לומר דבר, פרט למחאות – יותר או פחות תרבותיות – ביציעים. זה גם לא הגיוני וגם לא הוגן.

זה לא חייב להיות כך. בגרמניה קיים מודל מצליח, ולפיו איש לא יכול לשלוט בקבוצת כדורגל, אלא האוהדים תמיד יחזיקו לפחות ב-50% ועוד מניה אחת. באנגליה הביאה מחאת אוהדים להוזלת כרטיסי הפרמייר ליג. במשחקי ה-NBA אפשר לראות משפחות שלמות, משום שמדובר בחוויית צפייה שאינה מדירה ילדים ונשים. ובשום מקום לא הולכים כספי ציבור לקבוצות שאמורות להתנהל בצורה עסקית.

אין לנו עודף כסף שניתן להזרים לספורט. את מה שיש, צריך למקד בענפים שיש להם חשיבות ציבורית ושאין בהם בעלות פרטית – ספורט עממי וענפים אולימפיים. כל השאר – שיתנהלו לפי ההכנסות שהם מצליחים לייצר. והכי חשוב: עתידה של ישראל אינו תלוי במספר מדליות הזהב שלה אלא במספר חתני הנובל שלה. התמיכות צריכות ללכת להיכן שזה חשוב, לא להיכן שזה פופולרי.

התנהגות ביציעים
להפסיק את המשחק [צילום: פלאש 90]

התלבטות ארוכת שנים היא, כיצד להעניש על התנהגות פסולה של אוהדים – החל מקריאות גנאי גזעניות וכלה בפיצוץ משחקים. מצד אחד, הקבוצות נתפסות כאחראיות להתנהגות אוהדיהן, שאינם ישות שניתן לטפל בה כמקשה אחת. מצד שני, הדבר מאפשר לפרובוקטורים לפגוע בהנהלות הקבוצות ומהווה ענישה גורפת של מי שאין לו יד ורגל באותה התנהגות. מצד שלישי, יש עונשים – כמו משחקים ללא קהל או הפחתת נקודות – שפוגעים בערכי הספורטיביות. קשה מאוד לרבע את המעגל הזה.

הבעיה הגדולה ביותר כיום, לפחות במגרשי הכדורגל בישראל, היא הגזענות. דברי נאצה כלפי שחקנים רק בשל מוצאם, נהמות כלפי שחקנים שחומי עור, אספסוף המתגאה בכך שבקבוצה שלו לא ישחקו לעולם ערבים. וכאן יש לי הצעה: בכל מקרה של גזענות שכזאת, השופט יפסיק את המשחק. הוא יחודש במועד אחר, ולא תותר כניסתם של כל האוהדים שישבו ביציע שהיה המוקד לגילויי הגזענות. כך ייפגעו במישרין מי שהיו אחראים לביזיון, ולשכניהם יהיה תמריץ להשפיע עליהם להימנע מכך.

הארכות
פתאום יש עוד 30 דקות [צילום: מרטין מייסנר, AP]

בנקודה הזאת, חוסר ההיגיון הוא אוניברסלי ונוגע למספר החילופים בכדורגל ולמספר העבירות בכדורסל. במשחקי כדורגל בני 90 דקות מותר לבצע שלושה חילופים. בכדורסל האירופי שחקן יוצא אחרי חמש עבירות ב-40 דקות, וב-NBA – אחרי שש עבירות ב-48 דקות. שחקנים ומאמנים יוצאים מתוך הנחה שהמשחק יסתיים בזמנו הרגיל ושלא יהיה צורך בהארכה, כי זה מה שקורה ברוב המכריע של המשחקים (כולל באלו שייתכנו בהם הארכות). בהתאם לכך הם מתכננים את החילופים ואת עשיית העבירות.

ואז, פתאום, יש עוד 30 דקות בכדורגל ולפחות עוד חמש דקות בכדורסל, וכל התכנונים המוקדמים אינם שווים דבר. מאמן שביצע שלושה חילופים מגלה, שהשחקנים שלו צריכים לסחוב עוד חצי שעה; ואם ייפצע אחד מהם – הקבוצה תיוותר בעשרה שחקנים. שחקן עשה ארבע/חמש עבירות ב-40/48 דקות, ואז הוא מגלה שאסור לו לבצע עוד אחת. למה? ככה. הפתרון פשוט ביותר: עוד חילוף אחד בכדורגל, עוד עבירה אחת בכדורסל.

שידורי טלוויזיה
תספרו נכון את הדקות [צילום: יח"צ]

אני לא הולך לבקש יותר מדי היגיון בשידורי הספורט בערוצי הטלוויזיה שלנו. אני לא הולך לבקש מהשדרנים לזכור שמדובר בטלוויזיה, שאנחנו רואים את המתרחש ושלא צריך לספר לנו אם נקלע סל או הוחמץ פנדל. אני לא הולך לבקש מהפרשנים להפסיק להשתחצן ולתת עצות למיטב המאמנים בעולם. אני אפילו לא הולך לבקש שלא להביא בעלי אינטרסים, כגון סוכני שחקנים, במסווה של פרשנים. כל הבקשות הללו הן מופרזות מלכתחילה.

הבקשה שלי הרבה יותר צנועה: תעשו שעון זמן נכון והגיוני. כאשר יש תוספת זמן במשחקי כדורגל, לא מדובר בדקה ה-46 או ה-93, אלא בדקה ה-45+1 או בדקה ה-90+3. אבל אצלנו ממשיכים להריץ את השעון כאילו הזמן הנוסף הוא חלק אינטגרלי מזמן המשחק – בניגוד למה שעושים כל הערוצים האירופיים ובניגוד לשעונים הרשמיים שמופיעים על המסך. לפי הערוצים שלנו, אם שער יובקע בדקה השנייה של תוספת הזמן במחצית הראשונה, זה יקרה בדקה ב-47 – אבל הרי המחצית השנייה מתחילה מהדקה ה-46. כנ"ל לגבי סיום המשחק: הוא נמשך 90 דקות, ושער בדקה ה-94 נכבש בהארכה. אז אפשר קצת היגיון, בבקשה? רק קצת, אני מבטיח לא לבקש יותר.

תאריך:  28/04/2017   |   עודכן:  28/04/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היגיון ספורטיבי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מכבי
28/04/17 09:21
2
שימי הצהוב
28/04/17 10:26
3
אי אפשר אחרת
28/04/17 13:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המתקפה האמריקנית על שדה התעופה א-שייראת בסוריה התקבלה בהתלהבות בקרב חלק משמעותי של מדינות באירופה, וביניהן: בריטניה, ספרד, צרפת, איטליה, פורטוגל, יוון, קפריסין ומלטה. גם גרמניה, המסתייגת זה שנים ממעורבות צבאית בסכסוכים בינלאומיים, הביעה תמיכה, כאשר שר החוץ הגרמני זיגמאר גבריאל אמר שהמתקפה תואמת את החוק הבינלאומי. ובנוסף, גם נציגים בכירים של האיחוד האירופי, כגון נשיא מועצת האיחוד דונלד טאסק ומזכ"ל נאטו ינס סטולטנברג קיבלו בברכה את הפעולה. גם מדינות במזרח התיכון, ביניהן ישראל, טורקיה וערב הסעודית אמרו שהן רואות את ההתפתחות כחיובית.
לפני שתים עשרה שנה נכחתי באולם קטן בתיאטרון "תמונע" בטקס צנוע שיזם אב שכול, בומה ענבר, בו התכנסו יהודים וערבים ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, יהודים וערבים, שביקשו לזכור יחד, יחד בכאב, יחד בתקווה .
27/04/2017  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
יום אחד השמאל מת. לא ברור אם הוא התאבד או שהוא מת מוות טבעי, בכל אופן הרופא שהגיע לדירת הרווקים שלו מצא כמה כוסות קפה לא שטופות, חצי פחית בירה וכמה בדלי סיגריות. תכף הוא קבע את מותו. ההמונים יצאו לרחובות. נופפו בדגלי ישראל, שרקו שריקות בוז ושמחה גם יחד, הרימו כוסית ועשו חיים.
27/04/2017  |  אור יזרעאלי  |   מאמרים
על-פי נתוני NGO Monitor, בחמש השנים האחרונות העבירה גרמניה באמצעות ארגוני סיוע כנסייתיים כ-5.5 מיליון שקלים לארגון שוברים שתיקה, ועוד כ-1.7 מיליון לבצלם. האיחוד האירופי מעביר מאות מיליוני יורו לארגוני שמאל ולארגונים פלשתינים, חלקם אנטישמיים המחבקים את הטרור הערבי כלפינו.
27/04/2017  |  דרור אידר  |   מאמרים
מועצת הרשות השנייה הודיעה (יום ד', 26.4.17) כי החל מה-1 בנובמבר יחולו שינויים באפיקי הערוצים המסחריים. ערוץ עשר ישדר באפיק 14 (במקום אפיק 10 כיום), ערוץ "קשת" ישדר באפיק 12, וערוץ "רשת" ישדר באפיק 13 (במקום אפיק 22 כיום).
27/04/2017  |  רועי אורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
מלחמה צריכה יעד מדיני ברור    נתניהו שוב פוזל לרפובליקנים ומפלרטט עם עבריין בלתי שפוי    המשותף לשומר וגולדפוס    מה באמת חשוב לסמוטריץ'    חוק הרבנים ואבי דיכטר    האם מישהו עוקב אחרי ...
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
יואב יצחק
יואב יצחק
חברת אלביט מערכות, שמניותיה רשומות למסחר בבורסה בתל אביב ובוול סטריט, היא אחת החברות הגדולות בישראל    שוויה על-פי מחירי הבורסה מגיע ל-32.7 מיליארד ש"ח    מידע שהגיע ל-News1 מלמד על ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il