|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

יום העצמאות התשע״ז

הקוראים לחרם

לנו מותר לכרות את הענף עליו אנו יושבים, להרעיל את הבאר ממנה אנו שותים, ונחושים אנו בדעתנו לאסור זאת על אחרים. נאה דורש, נאה מקיים? כל זמן שהדבר לא תקף לגבנו
29/04/2017  |   ארי בוסל   |   מאמרים   |   תגובות
ברקת. נעלב ומחרים [צילום: צפריר אביוב/AP]

בארץ נחקק חוק חדש המאפשר מניעת כניסת זרים לארץ הקוראים לחרם על מדינת ישראל. כנראה שהדבר היה בסמכות שר הפנים גם קודם לכן. כמו-כן, נשאלת השאלה איך ייושם החוק החדש - מי יקבע אם פלוני באמת קרא לחרם או אם אלמונית שונאת את ישראל ועושה הכל נגדה, אך עוצרת ביודעין ומכריזה שהחרם עבורה הוא חציית קו אדום?

נזכר אני בעת שהגוף ״ג׳יי סטריט״ הוקם והכריז קבל עם ועולם שהוא ״בעד ישראל ובעד שלום!״ אח״כ התברר שהוא לא בדיוק ״בעד ישראל״, ושהרעיונות שלו לגבי ״שלום״ אינם עולים בקנה אחד עם עצם קיום המדינה היהודית. ברגעים הקריטיים ביותר (וכך עד היום), הפדרציה היהודית של לוס אנג׳לס רבתי תמכה בג׳יי סטריט. כיוון שהייתה ביקורת מלכתחילה, התחכמו להם ראשי הפדרציה, כפי שלרוב עושים עורכי דין, דוברים ושאר אנשים חכמים, ושאלו בקריצה: ״מה פירוש ׳לתמוך?׳״

כך גם עתה. האם פרופסור מכובד, יהודי כמובן, ראש מחלקה באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג׳לס, הפועל לילות כימים נגד מדינת ישראל ושהגדיל לעשות במהלך שביו של גלעד שליט כשהצהיר שחטיפת חיילים ישראלים היא דבר לגיטימי ביותר, אך עצר בזמן האחרון והכריז שהוא כמובן לא קורא לחרם על מדינת ישראל, יהיה זכאי להכנס ארצה או לא? ומה עם פרופסור מכובד אחר, ישראלי כמובן, ראש מחלקה באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב, אוניברסיטה הנתמכת ע״י מדינת ישראל, שפרסם מאמר מערכת בלוס אנג׳לס טיימס בקריאה לחרם על המדינה, מוסדותיה ומוצריה, שכן הוא באמת ובתמים מאמין שהדבר יועיל למדינה בה הוא חלק. האם תיאסר עליו הכניסה או היציאה מארצו הוא?

נשיאת האוניברסיטה, פרופסור רבקה כרמי, הסבירה פעם אחר פעם שידיה כבולות ושלפרופסור - שזה תחום התמחותו המקצועית - יש חופש אקדמי לפרסם מאמרים ודעות מקצועיות כאלו, ולכן לא נעשה דבר מול אותו פרופסור הקורא בין השאר להחרים אותו עצמו, את עמיתיו ואת האוניברסיטה המגינה עליו. אז איך אנחנו יכולים לאסור כניסה על פרופסורים ואחרים מחו״ל שאומרים את אותו הדבר או אפילו פחות ממה שאומרים בארץ?

אז אולי החוק תקף רק מול אלו שאינם יהודים, אינם ישראלים, אינם בני ישראלים ואינם בני ניצולי שואה? קרי: לנו מותר לכרות את הענף עליו אנו יושבים, להרעיל את הבאר ממנה אנו שותים, ונחושים אנו בדעתנו לאסור זאת על אחרים.

נאה דורש, נאה מקיים? כל זמן שהדבר לא תקף לגבנו. אנחנו יכולים להחרים מוצרים מה״התנחלויות״ או הופעות תרבות מעבר לקו הירוק. אך חלילה שאמן מחו״ל יעז לבטל את הופעתו בארץ או שקונים בלוס אנג׳לס יזרקו ארצה את מוצרי ים המלח, תמרים מבקעת הירדן או יין מהגולן.

מה התועלת אם כך בחוק המקומם רבים, שכנראה לא היה נחוץ ושקשה ליישמו? התועלת בחוק אחת היא: מסר חד וחלק - התעוררנו! גם אם לא יעשה כלום, עצם קיום החוק מדגדג רבים. תועלת זו שקולה לנזק שגורמת תנועת החרם (BDS). הלא יודעים אנו שהשפעת התנועה באופן מעשי היא שולית ביותר, אך השפעתה ההרסנית, הפולשנית והמתסיסה את דעת הקהל הבינלאומית הפכה אותה לתנועה האפקטיבית ביותר במאה הנוכחית (למעט אולי דאעש).

למה דומה הדבר? לשגרירת ארה״ב באו״ם, ניקי היילי. היא אומרת את כל הדברים הנכונים, ההגיוניים, וקשה להבין איך לא נקטה ארה״ב את אותה הגישה עד כה. אך כל זמן שארה״ב לא תפסיק את התמיכה הכספית באו״ם, לא ישתנה דבר. אין היום צורך באו״ם כפי שהיה עם תום מלחמת העולם השנייה. האו״ם הפך לכלי הניגוח במדינת ישראל ולהאדרת הפנטסיה ששמה ״פליטים פלשתינים״, הם וצאצאיהם ללא סוף. לגבי כל שאר בעיות העולם, לאו״ם אין זמן, כוח או רצון להסיב את תשומת לבו למה שקורה. רק ישראל והפשע העיקרי שלה - עצם קיומה.

איפה ואיפה

כמובן שהראש היהודי ממציא לנו פטנטים: בעוד אנו מתחבטים עם החוק החדש, ארגונים יהודיים מנצלים אותו להתנגח ולהכות בישראל. ארגון ״אמריקנים לשלום עכשיו״, הארגון-אחות של ״שלום עכשיו״ בארץ, הודיע בחגיגיות רבה שהוא מבטל את הנסיעה השנתית שלו לארץ וקורא לגופים אחרים לעשות את אותו הדבר בדיוק.

הדבר נשמע מפחיד, המדינה נשמעת מפלצתית, אך בדיקה ואפילו שטחית, מגלה שהמשלחות של אותו גוף הן ״משלחות ללימוד השטח״, לרוב עם מספר משתתפים מועט, אך המניב מספיק כסף שהמאמץ רווחי. הדבר נכון לגבי כל המשלחות לארץ, הן כדאיות מאוד לארגונים המארגנים משלחות אלו.

מה הנזק הנגרם? רק הרעש שנוצר בין אלו שלא יודעים הרבה ושאולי לא אכפת להם כל כך מאותה מדינה קטנטנה הנמצאת כל הזמן בראש החדשות והמטרידה את מנוחתו ושלוותו של העולם. הנה גוף יהודי הרוצה ונלחם למען שלום, שלא נותרה לו ברירה אלא לעשות צעד כה דרסטי ולהמנע מלנסוע לארץ. שומו שמיים! (יתכן שהתזמון היה טוב, ולא היה אפילו מספר מינימלי של משתתפים השנה, כך שהוחלט להפוך את היוצרות ולהשתמש בהזדמנות זו לקידום מכירות).

ניצול מבריק של שילוב של תנאים הוא דבר שחייבים להעלות על נס. הנה דוגמה אחרת, דווקא של ראש עיריית ירושלים. ניר ברקת ניסה לנאום באוניברסיטה העברית (כן, זו בעיר הבירה), אך סטודנטים ישראלים ניסו למנוע ממנו לדבר. "מחאה קולנית", "קריאות גנאי״, ״הנפת שלטים נגד ראש העירייה״, ״אלימות״, ״הסתה״, ״סתימת פיות״, ״מילים חריפות״, ״פיצוץ הארוע״ ומונחים נוספים הם חלק מהצוף שנדף מאותו אירוע והגיע כמובן לאמצעי התקשורת. ראש העירייה אוהב להיות מתוקשר, וככל שאמצעי התקשורת מפורסם יותר, כך יותר טוב. לאחרים הוא ומשרדו לרוב לא מתייחסים.

ההתפרעות הזו היא דבר שכיח מאוד באוניברסיטאות בארה״ב, וארגונים רבים משקיעים משאבים אדירים במלחמה בתופעה זו, לה הם קוראים בשם הכללי BDS ואף מציגים את ארגון הדגל שלה SJP - סטודנטים לצדק בפלשתין.

מסתבר שאין צורך להרחיק לחו״ל. באוניברסיטאות המובילות בארץ, האוניברסיטה העברית, או אוניברסיטת ת״א או חיפה לדוגמה, הדברים שכיחים ביותר ומוגנים ע״י האוניברסיטאות.

וכאן נשאל את השאלה שכבר שאלנו בהקשר אחר: בארץ מותר, אך בחו״ל אסור. כאמור, נאה דורש, נאה מקיים?

ניר ברקת המשיך לדבר משך 40 דקות. שנה קודם לכן בדיוק, דבר דומה קרה באוניברסיטת סן פרנציסקו סטייט. עשרות סטודנטים הפריעו להרצאת ראש העירייה המכובד. התיאור שהוציא משרד ראש העיר תיאר במדויק את שקרה ב-2016 בעיר-על-המים ושעומד היה לקרות שבועיים אחר כך בעיר הקודש עצמה.

כתוצאה מאותו אירוע, נשיא האוניברסיטה הזמין את ראש העירייה חזרה. ״הרגשתי חובה מוסרית לחזור לאוניברסיטה ולחלוק שם את ההתקדמות שחלה בירושלים, האתגרים הניצבים בפניה וההזדמנויות״, כך לשון ההודעה ממשרד ראש העירייה.

אך אבוי, ברקת נעלב, שכן האוניברסיטה לא ״הציעה את ההרצאה שתתן את סוג ההחלמה הנדרשת לאחר ההתקפה על חופש הדיבור שנה קודם לכן. במקום זאת, האוניברסיטה הציעה אירוע מכורטס, ולא נעשה ניסיון אמיתי מצד האוניברסיטה לפרסם את ההרצאה. החלטתי לפיכך לא להשתתף״, כך החליט והחרים.

ראש העירייה החליט שיש להחרים את האוניברסיטה שהזמינה אותו לחזור לדבר, שכן היא לא עשתה מספיק לטעמו. ״על-ידי כך שהאוניברסיטה נכשלה להמציא את הפורום הפתוח הנחוץ ולפרסם את ההרצאה כראוי, האוניברסיטה תרמה להפחית את הערך ולהמשיך את הדמוניזציה של המדינה היהודית״. ראש העירייה ממשיך לבכות את העובדה שהרצאתו שנה קודם לכן הוטבעה במחאות הקוראות לאלימות. ניחא, אין צורך להרחיק עד לארה״ב הרחוקה, טוב להישאר בבית שם גם ניתן להתנסות בדיוק באותו ניסיון!

הגדיל ראש העירייה הנעלב וקרא לעמדת האוניברסיטה ״סטנדרט כפול״, והכל על מה ולמה? שכן האוניברסיטה לא פרסמה את הביקור החוזר כפי שהוא ראה לנכון.

אזכיר לברקת, שבביקורו כאן בבורלי הילס, הוא הופיע (באיחור רב, וגם קיצר את השיחה - כה עסוק הוא היה) לבית הכנסת הרפורמי הגדול והחשוב ביותר בבורלי הילס. פחות מארבעים אנשים הגיעו לשמוע אותו, וכך הוא הועבר אחר כבוד לאולם הקטן ביותר במתחם בית הכנסת. כשהגיע ״מתנחל״ שנוא, הגיעו כמה מאות אנשים, אך ראש העיר הקדושה ביותר בעולם, אותה עיר שאפילו הרפורמים מכבדים, לא זכה אפילו ביותר משלושה-ארבעה תריסרים.

לפחות כאן לא ניתן היה להאשים את בית הכנסת, כמו אותה אצבע מאשימה נגד האוניברסיטה. מדוע? שכן נשיאת בית הכנסת היא זו שאירחה אותו אצלה בבית (אחד הארמונות המפוארים בעיר) והיא גם מהתורמים הגדולים לקרן הפיתוח של העיר.

אולי מדובר בראש העירייה ולא באנטישמיות? כשהגיעה ענת הופמן לכאן, גם היא חברה טובה של אותה נשיאת בית הכנסת הרפורמי, הגיעו כ-500 אנשים לשמוע אותה, באותו בית כנסת בדיוק וצר המקום מלהכיל. הופמן נאמה באולם המרכזי.

אצבע מאשימה

קל להטיל את האשמה תמיד באחר, אך כל שצריך הוא להסתכל בנו עצמנו. הנה, ראש הממשלה סירב להיפגש עם שר החוץ הגרמני, והאולטימטום היה פשוט מאוד: אם תיפגש עם ארגונים ישראלים חוקיים, דוגמת ״שוברים שתיקה״ או ״בצלם״ לא אפגש איתך.

ייטיב ראש הממשלה לפעול נגד אותם ארגונים, אם הם כל כך מפריעים לו, ולא להאשים את ממשלת שוויץ (כשזו מטיסה את חברי ״שוברים שתיקה״ לשוויץ) או את ממשלת גרמניה (כששר החוץ שלה מעוניין להיפגש איתם).

אם מדובר בצרות של ראש ממשלת ישראל, הרי שלא רק שהוא צריך לדאוג להחזרת השבויים והנעדרים, ולזכות לקיתונות של רותחין מצד חלק מהוריהם ובני משפחותיהם, הרי שהוא גם צריך להתמודד עם ״כאב משותף״ וההשוואה בין הרוצחים והנרצחים, בין התוקפים-כדי-להשמיד לבין אלו המבקשים רק שלום ושלווה. הורים שכולים ישראלים ו״פלשתינים״ מעוניינים לקיים יום זיכרון אלטרנטיבי - יום זיכרון משותף, כמו גם ממשלות העבר שהכניסו את ה״נכבה״ לתוכנית הלימודים. והפילהרמונית שלנו מדרימה לגבול עם עזה לתמוך ב...עזתים!

כך עם תנועת החרם, עם הקוראים לחרם, עם הפועלים ל״שלום״ או אלו הזועמים שלא מתייחסים אליהם בכבוד. מדינת חלם הדורשת רבות מהעולם ומרשה לעצמה להתנהג בצורה האסורה בתכלית האיסור על העולם.

מדינת ישראל חוגגת זה עתה את יום הולדתה ה-69 כמדינה מודרנית. מסתבר שיש לנו עוד הרבה מה ללמוד ולשפר.

תאריך:  29/04/2017   |   עודכן:  29/04/2017
ארי בוסל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקוראים לחרם
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
על ארי בוסל
29/04/17 18:40
 
עברית
29/04/17 19:20
 
למתיימר ה"לשונאי"
29/04/17 20:55
2
שפרירית
29/04/17 19:27
3
שפרירית
29/04/17 19:43
4
שפרירית
29/04/17 19:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-פי גורמי הביטחון בישראל, חדירת המזל"ט הסורי לשטח ישראל ב-27 באפריל הייתה בטעות ולא הייתה קשורה להתקפה המיוחסת לישראל על המחסנים של אירן וחיזבאללה בסמוך לשדה התעופה של דמשק. על-פי גורמים בסוריה, חיל-האוויר הישראלי שיגר את הטילים לעבר המטרות מתוך שטח ישראל ולא חדר למרחב האווירי הסורי. בכך הוא לא הסתכן בהפלת מטוסיו וגם לא סיכן את ההבנות בין ישראל לבין רוסיה בנוגע לטיסות במרחב האווירי של סוריה.
29/04/2017  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
בשתי הפרשות שקוראים בשבת זו הנושא שתופס הכי הרבה נפח הוא דיני נגעים. זה מתחיל כבר בפרשה הראשונה שפותחת דוקא בדיני יולדת (ויקרא יב): [ב] דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר, אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ, וְיָלְדָה זָכָר--וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים, כִּימֵי נִדַּת דְּו‍ֹתָהּ תִּטְמָא. וכך עד פסוק ח', סוף הפרק. ומיד אחר כך נושא חדש (פרק יג): [ב] אָדָם, כִּי-יִהְיֶה בְעוֹר-בְּשָׂרוֹ שְׂאֵת אוֹ-סַפַּחַת אוֹ בַהֶרֶת, וְהָיָה בְעוֹר-בְּשָׂרוֹ, לְנֶגַע צָרָעַת--וְהוּבָא אֶל-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, אוֹ אֶל-אַחַד מִבָּנָיו הַכֹּהֲנִים. נגע הצרעת שבפרשת השבוע ובתורה בכלל, זו לא המחלה שנקראת כך בימינו; קדמונינו אמרו כבר בזמנם שהנגעים הכתובים בתורה נעלמו מהעולם. אלה היו נגעים גשמיים שצצו כתוצאה מנגעים רוחניים, הם נשאו מסר אלקי לאדם כדי שיתקן דרכיו.
28/04/2017  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
"קצין או נגד שומר מצוות אינו יכול לשרת ביחידה לוחמת מעורבת" כך פסק הרב הצבאי הראשי לצה"ל, תת-אלוף איל קרים. יש לקדם בברכה את עמדתו של הרב ולהחיל אותה בהקדם על כל היחידות שבהן משרתים יחד חיילים וחיילות. זאת כיוון שעל-פי הפסיקה החדשה יותר ויותר יחידות לוחמות יהיו פטורות משילוב קצינים או נגדים דתיים.
28/04/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
השבוע נקח פסק זמן מהעניינים שברומו של עולם ונעסוק בכמה סוגיות ספורטיביות - שלחלקן יש היבטים עסקיים ברורים, לחלקן יש השלכות שמחוץ לתחום הספורט, וחלקן סתם מעצבנות בחוסר ההיגיון שבהן
28/04/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
המתקפה האמריקנית על שדה התעופה א-שייראת בסוריה התקבלה בהתלהבות בקרב חלק משמעותי של מדינות באירופה, וביניהן: בריטניה, ספרד, צרפת, איטליה, פורטוגל, יוון, קפריסין ומלטה. גם גרמניה, המסתייגת זה שנים ממעורבות צבאית בסכסוכים בינלאומיים, הביעה תמיכה, כאשר שר החוץ הגרמני זיגמאר גבריאל אמר שהמתקפה תואמת את החוק הבינלאומי. ובנוסף, גם נציגים בכירים של האיחוד האירופי, כגון נשיא מועצת האיחוד דונלד טאסק ומזכ"ל נאטו ינס סטולטנברג קיבלו בברכה את הפעולה. גם מדינות במזרח התיכון, ביניהן ישראל, טורקיה וערב הסעודית אמרו שהן רואות את ההתפתחות כחיובית.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il