|   15:07:40
דלג
  יפעת מנגל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
20 מבקרי ניכויים

ניכוי ראש

ביקורות הניכויים שמבצע המוסד לביטוח לאומי מעוררות שאלות מעשיות קשות, ועוד יותר מכך - סוגיה מהותית על חוקיותן משום שמדובר בתקנות פנימיות
28/06/2017  |   יפעת מנגל   |   מאמרים   |   תגובות

בסעיף 358 לחוק הביטוח הלאומי ניתנה ל"פקיד גבייה ראשי" במוסד סמכות לקבוע חיוב לתשלום דמי ביטוח בניגוד לדוח שהגיש המעסיק. על בסיס סעיף זה, הקים המוסד את ה"אגף לביקורת ניכויים" שעובדיו מבצעים ביקורות אצל המעסיקים. לבד מסעיף 358, לא נקבעו בחוק הוראות לאופן בו על המוסד להפעיל את סמכותו בגביית דמי ביטוח במסגרת ביקורות הניכויים. כל שנקבע הוא תנאי מקדמי, לפיו על פקיד הגבייה להיות "משוכנע", כי שכר עובדי המעסיק גבוה מהשכר שדיווח המעסיק בדוחותיו.

מאז הקמת המוסד בשנת 1953 ועד לשנות ה-90 המוקדמות, ביקורות הניכויים בוצעו ע"י "פקיד הגבייה הראשי" בכל אחד מסניפי המוסד. מנגנון זה השתנה בתחילת שנות ה-90 עם הקמת האגף לביקורת ניכויים במשרד הראשי בירושלים. אגף זה מונה כיום כ-20 מבקרי ניכויים שתחת אחריותם למעלה מ-250,000 מעסיקים.

כידוע, המוסד לביטוח לאומי הוקם כרשות מינהלית סטטוטורית האמונה על הביטחון הסוציאלי. דמי הביטוח נועדו לבטח את עובדי המעסיק בזכויות המגיעות להם מכוח החוק. בשל אופיים הייחודי של דמי הביטוח כמעין "פרמיה" ביטוחית, יש לבחון את מנגנון הגבייה לפיו פועל המוסד במסגרת "ביקורות ניכויים" לאור הוראות החוק ותכלית הגבייה.

ראשית נבהיר, כי בניגוד לפקודת מס הכנסה, בה הסדיר המחוקק כל היבט והיבט בהליכי השומה, אין בחוק הביטוח הלאומי הוראות המסדירות את פעילות הביקורת על דיווחי המעסיקים. בהעדר הסדרה בחוק, העתיק המוסד בהיבטים רבים את מנגנון הגבייה הקיים במס הכנסה, ופעילות מבקרי הניכויים הוסדרה באמצעות הנחיות פנימיות שקבע המוסד על דעת עצמו ומבלי לעגן את ההנחיות בחקיקה.

הטבות ב"עין" שמעניק המעסיק לעובדיו

ביקורות הניכויים עניינן בעיקר הוצאות שהוציא המעסיק מכוח הסכמי עבודה היסטוריים ומכוח הנוהג שהשתרש בשוק העבודה, לספק לעובדיו הטבות שונות ב"עין" שלא ניתן להכלילן בתלושי השכר השוטפים שלהם, בשל טעמים שונים. ראשית, המעסיק לא רואה מלכתחילה חלק מאותן הוצאות כ"הכנסה" בידי העובד. שנית, לא ניתן מבחינה טכנית לייחס את חלקו היחסי של כל עובד בהוצאה. שלישית, גם רשויות המס לא יזמו הנחיה חוקית ומפורשת לגבי האופן שבו על המעסיק לבצע את הייחוס של החלק היחסי בהטבה לכל אחד מהעובדים.

רביעית, בהתאם להסכמי השכר והנוהג ביחסי העבודה, חובה על המעסיק לספק לעובדיו את הטבות בעין בשווי "נטו", מבלי להביא להגדלת נטל המס על שכרם. סיווגן של אותן הוצאות כ"הכנסה עבודה" ייקבע על-ידי פקיד השומה שנים רבות לאחר מועד הוצאתן, וזאת לרוב במסגרת הסכמי פשרה עם המעסיק, בסכום גלובאלי מבלי לייחס את ההכנסה לעובד כזה או אחר, כשהמעסיק הוא זה הנושא בנטל המס בגין ההכנסה.

בהקשר זה יש לציין, כי ספק אם המדובר בנוהג שיש לו אחיזה בהוראות הפקודה. המחוקק הישראלי, במסגרת פקודת מס הכנסה, הכיר בקושי לייחס לכל עובד את חלקו היחסי בהוצאות כאלה. הוא הורה לפעול לגביהן לפי ההסדר בסעיף 32(11), לפיו הוצאות שהוציא המעסיק מבלי שניתן לייחס את טובת ההנאה לעובד מסוים, או שמלאכת הייחוס כרוכה במשאבים בלתי סבירים, לא תהווה "הכנסת עבודה" בידי העובדים לפי סעיף 2(2), ובמקביל תישלל מן המעסיק האפשרות לנכות מהכנסותיו את ההוצאה שהוציא. כמו-כן נקבע, כי בגין הוצאה כזו (המכונה "הוצאה עודפת") ישלם המעסיק מקדמות, כמפורט בסעיף 181ב.

בדומה למס הכנסה, מבקרי הניכויים בביטוח הלאומי מחייבים את המעסיקים בגין הטבות אלו בסכום גלובאלי של דמי ביטוח, כנגזרת מהשכר הכולל בשומת הניכויים של מס הכנסה. אלא שפרקטיקה זו עומדת בניגוד לתכלית גביית דמי הביטוח, כפרמיה אותה יש לייחס לכל עובד בנפרד.

פרקטיקה זו השתרשה עם השנים, והמוסד מעולם לא הנחה את המעסיקים כיצד לייחס את דמי הביטוח לכל עובד. כך נוצר מנגנון דה-פקטו של גביית מס נוסף מהמעסיקים מבלי שהכספים משמשים לייעודם. מעולם לא הוסדר בחוק הביטוח הלאומי מנגנון לפיו יש לחשב את הפרשי הגמלאות כנגד דמי הביטוח שמשלם המעסיק בביקורת ניכויים, שהרי עם תשלום דמי הביטוח - גדל השכר המבוטח של העובדים, וקמה חובה למוסד לשלם לעובדים/למעסיק הפרשי גמלאות.

התיישנות אין-סופית וקנסות אסטרונומיים

סוגיה נוספת נוגעת להתיישנות השומות. בעוד שבפקודה נקבע פרק זמן מירבי לביצוע ביקורות ולהתיישנות שומות המס, בביטוח הלאומי לא הוגבל המועד לחיוב מעסיקים בביקורות ניכויים. מעסיקים מחויבים לעיתים שנים רבות לאחר ששומות המס התיישנו, מבלי יכולת לתקן את דיווחיהם על הוצאות השכר בשנים שבוקרו. בנוסף, לא פעם מחייבים מבקרי הניכויים בדמי ביטוח על רכיבי שכר החורגים מאלו שהוכרו בשומות הניכויים הסופיות של מס הכנסה. חיובים אלו יוצרים עיוותים בדיווחי המעסיקים לשתי הרשויות ביחס להוצאות השכר בגין אותם עובדים.

עוד יש לתת את הדעת על חיוב המעסיקים בקנסות אסטרונומיים במסגרת ביקורות ניכויים, על-פי כללים שרירותיים שקבע המוסד על דעת עצמו. כך לדוגמה קבע המוסד, כי בחיוב קנסות יש להבחין בין מעסיק גדול, לו מעל 250 מועסקים ואיתו יש להחמיר בקנסות, לבין מעסיק קטן לו תינתן הקלה בקנסות. להבחנה כזו בין המעסיקים על-פי מספר העובדים אין כל רלוונטיות לעניין החיוב בקנסות, והיא מנוגדת לעיקרון השוויון שהוא עקרון-על חוקתי בשיטת המשפט בישראל.

החיוב בקנסות בביקורות ניכויים מעלה שאלה בסיסית יותר, והיא עצם החוקיות שבחיוב זה. לדעת כותבת שורות אלו, אין למוסד סמכות בחוק לחייב בקנסות במסגרת ביקורות ניכויים. סוגיה זו דרושה הכרעה שיפוטית, ועומדת לבירור בימים אלו בבית הדין לעבודה במסגרת השגות שהגיש משרדנו.

כאשר המעסיק מגלם את ההטבות

שאלה נוספת נוגעת לגילום חלק העובד בדמי ביטוח בחישוב השכר ברוטו, ממנו נגזר סכום דמי הביטוח לחיוב בביקורת הניכויים, פעולה של "גילום" נועדה למצב שבו אדם אחר נוטל על עצמו חובת תשלום המוטלת על הנישום בחוק המס הרלוונטי. כך למשל בעסקת מקרקעין, כאשר הקונה נוטל על עצמו את החובה לשלם את מס השבח המוטל על המוכר, ואזי יש לגלם את מחיר העסקה שהרוכש שילם באמצעות הוספת מס השבח לתמורה מהמכירה. כך גם בשומת ניכויים, כאשר המעביד נוטל על עצמו את חובת תשלום מס הכנסה המוטל על העובד.

לא כך הם פני הדברים בנוגע לזהות החייב בדמי ביטוח לאומי בעד העובד. החייב בתשלום דמי הביטוח בגין עובדיו הוא אך ורק המעסיק, המוסמך בחוק להפחית את חלק העובד בדמי הביטוח משכרו של העובד, אך אינו חייב לעשות כן. על כן, לצורכי הביטוח הלאומי, בשונה ממס הכנסה שבו הנישום הוא העובד, הרי שבמקום בו המעביד מעניק לעובד הטבה בעין - המשמעות היא, כי בגין הטבה זו נדרש המעביד לשלם את מלוא דמי הביטוח. אולם תשלום זה - מבלי להפחית מהשכר את חלק העובד - אינו מהווה הטבה לעובדים שיש לראות אותה כ"הכנסת עבודה". זאת, משום שהמעסיק ממלא חובה המוטלת עליו בחוק ואינו משלם את המס במקום העובד.

הכלל הוא, כפי שקבע הנשיא דאז אהרן ברק, כי "במשטר דמוקרטי יש לא פעם צורך - למען הגשמת אינטרס הכלל - בפגיעה בזכויות הפרט. עם זאת, דרישה היא כי פגיעה זו, אפילו היא מוצדקת, תיקבע בחקיקה בראשית ולא תימסר לידיה של הרשות המבצעת עצמה". אלא שבתחום ביקורות הניכויים שמבצע הביטוח הלאומי, עולות שאלות כבדות משקל בסוגיות משפטיות מורכבות, אשר טרם נדונו בפסיקה. הללו נוגעות לעצם החוקיות שבמנגנון הביקורת וחיובי הקנסות, שנקבע כאמור בידי המוסד עצמו ולא בחקיקה ראשית.

הכותבת עוסקת בתחום הביטוח הלאומי. המאמר פורסם במקור בגליון יוני 2017 של "רואה החשבון", בטאון לשכת רואי חשבון.
תאריך:  28/06/2017   |   עודכן:  28/06/2017
עו"ד יפעת מנגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השורות הבאות יבטאו הסתייגות מן האמירה השגורה כל כך בפיהם של כמה פרשנים: "ישראל מבודדת", מבחינה מדינית. "ישראל מבודדת"? ישראל אכן נמצאת במיעוט בעת הצבעות במליאת עצרת האו"ם, למשל. מדיניות ישראל כלפי יהודה ושומרון, קרי ההתנחלויות, כלל איננה מוסכמת בעולם. אבל ישראל איננה "מבודדת", במיוחד כאשר בשבוע הבא יבוא לכאן ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי.
27/06/2017  |  יעקב אחימאיר  |   מאמרים
בעוד מאמצי התיווך במשבר של קטר עם מדינות ערב התחדשו לאחר סיום עיד אלפיטר, גובר החשש בקרב "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין) כי שליט קטר השיח' תמים בן חמד נתון בהשפעה חזקה של אירן וטורקיה אשר מעוניינות בהמשך המשבר והכשלת חזרת קטר לחיקן של מדינות ערב.
27/06/2017  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
ביום שלישי, בעת כתיבת שורות אלו, כבר החליט ביהמ"ש העליון על מהלך נוסף של גישור שייעשה על-ידי השופט הפורש, אליקים רובינשטיין. אלא שבו-זמנית הודיעו גם הורי הילדים החולים כי הם אינם רוצים בגישור. הערכתי בטרם הדיון כי משאלת כולם הייתה כי ביה"ד מתכנס, לבקשת הורי הילדים החולים, בעיקר בשל התקווה, שפעמה בלב כל הנוגעים בדבר, שביהמ"ש יספק סולם כלשהו לרופאים הנוטשים, בעזרתו ירדו הם, סופסוף מן העץ הגבוה עליו טיפסו. כבר עתה פונה מחט המצפן (או המצפון), נגד הפורשים ובראשם פרופ' מיקי ויינטראוב, רופא בעל השגים כידוע, אלא שנקלע לסכסוך מיותר עם פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, בי"ח המצוי בעצמו על ערש דווי.
27/06/2017  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
בשולי הכותרות: הרפורמים - שולטים בשלט רחוק? תרגיעו. ליברמן לא ממהר לפרוש ירושלים שיאנית הארנונה ולקינוח השבשבת הפוליטית של לפיד
27/06/2017  |  ציפי לידר  |   מאמרים
הדברים הבאים מהווים תגובה מורחבת למאמרו של עמי דור און, מיום, 24.6.17, באתר זה ולחלק מהתגובות1. מפאת ההיקף בחרתי להציגם כרשימה נפרדת ולא כהערה למאמר המקורי.
27/06/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il