|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
מבנה היסטורי במחנה בית דגן [צילום: אלי אלון]

הורסים את מחנה בית -דגן

במשך כ-40 שנה פעל סמוך מאוד לצומת בית דגן בסיס צה"ל שנקרא מחנה בית דגן .בימים אלה פשטו דחפורים וכלים כבדים על שטח המחנה רחב הידיים והחלו בהרס המבנים הרבים שבו. כמה מהם מבנים היסטוריים משנות ה-30- 40 של המאה הקודמת. הרס המבנים ימשך בימים הקרובים. בשטח המפונה יוקם כך נמסר מחלף ויתכן שגם מיזמי מגורים - סיפורו של המחנה הצבאי ועברו ההיסטורי
13/06/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות

בימים אלה החלו כלים כבדים של אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, בעבודות פינוי מבני מחנה בית דגן. עבודות הפינוי יכללו פירוק וגריסה של כ-30 אלף מ"ר של מבנים ותשתיות. בשטח שיפונה מתוכנן לקום מחלף במסגרת התוכנית להרחבת כביש 44, וכן אולי מבני מגורים.

מתחם מחנה צה"ל בית דגן, ממוקם כ-100 מטר צפונית לצומת בית דגן הוא גובל בצפונו ומערבו עם שדות הישוב משמר השבעה ובמזרחו הוא גובל-צמוד לכביש 412 כביש בית דגן -אור יהודה. המחנה הוקם זמן קצר לאחר קום המדינה ומשתרע על שטח רחב ידיים של כ-80 דונם ואף קצת יותר.

המטוויה במחנה בית דגן

לפני קום המדינה בשנות ה-40 פעלה בשטח המחנה, מוקפת פרדסים, מטוויה ערבית גדולה. שנקראה "גולדן ספינדל" (מטוויית הזהב). היה זה בית חרושת משוכלל לייצור אריגים ותפירת בגדים שהוקם בהשקעה גבוהה. המטווייה, כללה שני אולמות ייצור גדולים, שני מחסנים לחומרי גלם ושני בנייני מִנהלה, למקום הובאו מכונות חדישות שנקנו בחו"ל. עשרות רבות של פועלי ייצור מהכפרים באזור ואף מסוריה הגיעו והועסקו כאן בשלוש משמרות. כידוע בתקופה שלפני קום המדינה שכנו באזור כפרים ערביים כמו בית דג'ן( כיום בית דגן), אֶל-חֵ'ירִיָּה, (צומת מסובים), א-ספירייה (כפר חב"ד), כפר עאנה סאקיה (אור יהודה) ועוד.

הנהלת המטווייה שכנה בבית אבן שקיים עד היום במרכזו של מחנה בית דגן. אחד מבעלי המטווייה היה אחמד אבו לבן, איש אמיד בעל השפעה תושב יפו, שהיה חבר מועצת העיר יפו וחבר הוועדה הלאומית ביפו. ביולי 1948 כחודשיים לאחר הכרזת המדינה נעצר אחמד אבו לבן ביחד עם אחיו וכמה מחברי הוועד ביפו לאחר שבחיפוש שערכו כוחות הצבא בבית הוועד ביפו "נמצאה כמות נשק". על-פי מחקרו של ד"ר אסף פולת, רופא שחוקר אירועים ומבנים היסטוריים עם התמקדות באזור בית דגן והסביבה. מבני המטווייה במחנה בית דגן שימשו בשנות ה-40 כמפקדה וכמקום שהות לאנשי כנופיות ערביות.

עם התחלת מאורעות תש"ח וההידרדרות במצב הביטחוני באזור פסקה פעילותה של המטווייה. במבני המטווייה השוממים התמקמו חמושים ערבים אנשי כנופיות בפיקודו של של חסן סלאמה, מפקד הכנופיות הערביות במחוז לוד שהגיעו לכאן על-מנת להשתתף בהתקפות על בית הקרן הקיימת (בית שוגרמן), מוצב יהודי זה ששכן כ-500 מטר בלבד מערבית למבני המטוויות, אויש על-ידי אנשי פלמ"ח וההגנה כדי להגן מפני התקפות והפגיעה כנגד התחבורה היהודית שעברה בכביש. בחודש מאי 1948 כבשו הכוחות היהודים במסגרת "מבצע חמץ" את מצודת המשטרה הבריטית ליד צומת בית דגן שננטשה על-ידי הבריטים שעזבו את הארץ ונתפסה לזמן קצר על-ידי לוחמים עירקים. הכוחות היהודים בסביבה הגיעו גם למטוויה הסמוכה למצודת המשטרה ומצאו אותה נטושה, כשחלק מהמכונות ניצבות עדיין באולמות הייצור.

מחנה בית דגן לאחר הקמת המדינה

בתקופת מלחמת השחרור וזמן קצר לאחר המלחמה פעלה בשטח מחנה בית דגן יחידה לתיקוני רכב של חיל התחבורה ותוקנו בו רכבים ומשוריינים. האנגרים הגדולים במקום ששימשו את המטווייה עד לא מכבר לאולמות יצור לאריגי בד הפכו לסדנאות לתיקון רכבים. ב-11 בינואר 1949 הפכה סדנת התחבורה בבית דגן, בהוראת המחלקה לתפקידים מיוחדים במטכ"ל, ליחידת במ"ב 684 (בית מלאכה בסיסי) בתחילה בוצעו במקום תיקוני רכב א' (טנדרים, משאיות ומכוניות נוסעים), והוקמו שם נגרייה, רפדיה ומצבעה. באפריל 1949 כבר פעלו בשטח מחנה בית דגן לא פחות מארבע סדנאות בהם עבדו כ-130 בני אדם - קצינים, נגדים, חיילים סדירים ואזרחים עובדי צה"ל - ביניהם עולים שזה עתה באו לארץ.

בשנות ה-50, זו הייתה סדנת העבודה הגדולה בצה"ל שכללה יותר מ-1000 עובדים, חיילים ואזרחים, ביניהם עולים חדשים וגם ערבים שגויסו מבין השבויים שנתפסו במלחמה (ויש מהם שהמשיכו לעבוד במחנה עשרות שנים אח"כ), בהמשך שונה שם היחידה בבית דגן ונקראה במ"ב 681 (בית מלאכה בסיסי). בתקופת מלחמת סיני תוקנו והושמשו כאן גם טנקים ומשוריינים.

בשנות ה-60 פותחו במחנה בית דגן אמצעי ראיית הלילה הראשונים של צה"ל. בתחילת שנות ה-70 שונה שם היחידה שוב ונקראה למש"א 7100 (מש"א-מרכז שיקום ואחזקה). בזמן מלחמת יום כיפור בשנת 1973 הותקנו בבסיס משגרים לטילי העורב (טאו) שהגיעו אז בפעם הראשונה לצבא במשלוח החרום מארה"ב. היחידה גם שיקמה במהירות מנועי טנקים פגועים שהגיעו משדה הקרב. לקראת שנת 2000 הועברו כל פעילויות המחנה למקומות אחרים והוא נעזב סופית בשנים 2000-2001. ומאז ועד היום מזה כ-16 שנה עמד שומם ונטוש.

אופי הפעילות במחנה בית דגן וייצור ותחזוקת חלפים וכלים צבאיים לאורך שנים גרמה לך שאדמתו במשך השנים, זוהמה מאוד בדיקות שנערכו במקום העלו זיהום קרקע גבוה.

מאז ננטש הבסיס בתחילת שנות ה-2000 הפך הוא לפרוץ ולמזבלה של ערימות פסולת וחומרי בניין, בשעות הלילה שימש המקום כמקום מפגש לזונות ולקוחותיהם.

סיירתי בשטח מחנה בית דגן כמה פעמים לאחר שנינטש על-ידי צה"ל ודיווחתי בכתבה על ההזנחה במקום. בנוסף עיינתי במחקרים ובארכיונים על עברו ההיסטורי של המקום, גם בשל היותי חובב היסטוריה, אבל בעיקר כי המקום הוא למעשה אחד מנופי ילדותי, שכן נולדתי וגדלתי במושב השוכן לא הרחק ממחנה צה"ל בית דגן, ואחד מתושבי המושב אף עבד כאזרח עובד צה"ל במחנה. אני זוכר כילד את ההילה והמסתורין סביב המחנה, שהיה מוקף חומת אבן גבוה וגדרות ולא היה ניתן לראות מה מתרחש בתוך הבסיס, דבר שהגביר את המסתורין סביבו. שמועות התהלכו פה ושם במושב בו גדלתי כי במחנה מייצרים חומרי קטל הרסניים.

שימור מבנים היסטוריים במחנה

נכון לאתמול (12.6.2017)במתחם שטח מחנה בית דגן נותרו שורה של מבנים היסטוריים. סיירתי אתמול (12.6.17) בשטח מחנה ראיתי חלק ממבנים אלה. מבנים אלה או לפחות חלקם צפויים להרס בימים הקרובים וכדאי שהמועצה לשימור אתרי מורשת תהיה עם היד על הודפק.

מבין המבנים ההיסטוריים שלושה בולטים במיוחד. האחד נמצא בצפונו של המתחם. זהו מבנה אוריינטלי עם קשתות בסגנון בניה ערבי. לא ברור לי למה שימש ומתי הוקם אבל ככל הנראה על-פי התרשמותי מדובר במבנה בן כ-100 שנה. מבנה נוסף במחנה הוא מבנה אבן בו שכנה כנראה הנהלת המטווייה. מבנה היסטורי נוסף הוא מבנה מנדטורי ששימש כבניין מפקדה של מחנה צה"ל.

בזמנו, לפני מספר שנים, בעקבות סיור שערכתי בשטח מחנה בית דגן, פניתי לטל בן-נון, מנהלת מחוז המרכז במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, בבקשה לדעת האם במועצה לשימור אתרים, מודעים למבנים ההיסטוריים בבית דגן ואם כן מה נעשה לגבי שימורם. טל בן נון השיבה וכתבה לי מכתב תשובה בתאריך 20.2.2013 וזה לשונו: "כבר שלוש שנים שאני מנסה לטפל בבסיס הנטוש הזה. אני מכירה בו כל מבנה וכל פינה וסיירתי במקום כמה פעמים כולל עם המשרד לאיכות הסביבה. אני יודעת על התוכניות למחלף וביקשתי מהמשרד לאיכות הסביבה לדרוש במסגרת סקר השפעה על הסביבה שהם דורשים לבקש גם תיעוד היסטורי של המבנים. במקביל בדקתי במנהל מקרקעי ישראל את מצב הבעלות על המקום והסתבר לי שכרגע בשל בדיקות שהעלו זיהום קרקע גבוה במקום יהיה קשה לשווק את האדמה שם מפני שצריך לערוך ניקוי... ברור שיש שם גם מבנה אחד מתקופה מוקדמת יותר אבל שאר המבנים הם כנראה מתקופת המנדט.

כותבת עוד הגב' טל בן-נון: "מעבר לצילומים שאני צילמתי את המקום אין לי מידע נוסף. אני משוכנעת שיש מה לשמר שם, ולכן אני עם היד על הדופק בכל נושא התוכניות המקודמות"

דחפורים הורסים את מבני מחנה בית דגן [צילום: אלי אלון]
תאריך:  13/06/2017   |   עודכן:  13/06/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניכר כי השירה בציבור הפכה בשנים האחרונות יותר מאי פעם לתופעת תרבות ישראלית סוערת, ורבים ורבות נוהגים להיפגש בממוצע פעם בחודש במסגרות שונות על-מנת לשיר בצוותא משירי הארץ. לרוב מדובר במופעי שירה בציבור אליהם מתקבצים לעיתים אף כ-1,000 איש ואישה, ובהם אומנם יש מוביל או מובילה, אבל השירה נחלקת בין כולם ורבים מן השרים עולים לבמה לשמש כמובילים לרגע בשיר האהוב עליהם ביותר. בין המסגרות הפופולריות כיום בתחום השירה בציבור הפרלמנט של עמק יזרעאל (מתכנס כאחת לחודש באורווה הישנה של קיבוץ יפעת); פרלמנטים דומים כגון זה של המושבה יבניאל, הגנקי בתל אביב, בובי זמר (מסגרת שירה בציבור אליה מתקבצים בעיקר צעירים בשנות העשרים לחייהם), "הטיש הגדול" המפגשים הדו שנתיים בקיבוץ בארי, בתים פרטיים ועוד ועוד.
13/06/2017  |  יוסי ריבלין  |   כתבות
על הקשר העמוק בין שירה-ציור-תיאטרון-קולנוע ושאר האמנויות עמדו רק בעשרות השנים האחרונות, כשהחלו ללמד את המקצוע שנקרא "ספרות השוואתית". האמנית הרב תחומית האמריקנית היהודיה פלורין סטטהיימר (1871-1944) שחיתה שנים בפאריס ונמנתה על חוג האמנים והיוצרים הגדולים של המאה העשרים, התיידדה עם רבים מהם, והושפעה במיוחד מהמשוררים והפילוסופים ביניהם סטפן מאלרמה ומרסל פרוסט. מימשה את המושג ספרות השוואתית כבר אז - בגיוון תחומי האמנות בהם יצרה. בתערוכתה המוצגת בג'ואיש מוזאון בניו-יורק, מלבבים את העין ציורים סימבוליסטיים-נאיביים, המתארים את חיי החברה בראשית המאה כמו תחרות יופי המוקדשת לבעל הקרקס פ.ט.בארנום, את הבילויים בחוף הים בהם הופיעו זמרים ורקדנים כושים, דיוקנאות אישיים ומשפחתיים בהם ניתן לראות את סגנון החיים של המשפחה הזו, כאשר לכול הדמויות צביון אחד - כתב ידה האישי. הדמויות תמיד מוארכות, פני כולן דומות, כולל דיוקן אמה ודיוקן המורה שלה, כשכל כוונתה הייתה לא לצייר מדויק וריאליסטי, להפך - סגנונה משוחרר ומעודן .והדגש הוא על המילה האחרונה.
13/06/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
המשטרה ביקשה וקיבלה מבתי המשפט ברחבי הארץ 54 צווי איסור פרסום בחודש שבין 11 במאי ל-11 ביוני - מעלה בדיקת News1. הצווים ניתנו על בסיס יום-יומי, תמיד ללא נוכחות התקשורת שהיא הנפגעת הישירה מהם. בניכוי שבתות וחגים, מדובר על ממוצע של שני צווים ביום. ריבוי הצווים מעלה את החשש, שבתי המשפט הפכו לחותמת גומי לבקשות המשטרה.
12/06/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
יהודים התיישבו באזור שבין הים השחור לים הכספי מאות שנים לפני שקמה שם ממלכת הכוזרים. יהודים התיישבו מרצון או מאונס באזור הים השחור כבר החל מהמאה ה-4 לפנה"ס בעוד שממלכת הכוזרים נוסדה במאה ה-6 לסה"נ. היהודים שקדמו לכוזרים באזור היו גורם חשוב במעבר של הכוזרים מחיי נוודים להתיישבות קבע והשפעתם באה לידי ביטוי בתחומים שונים. (על כך, במאמר על ממלכת הכוזרים).
12/06/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
סיפורה של אנדה, ניצולת מחנה הריכוז אושוויץ בבלוק 10, שרצתה להופיע כעדה במשפט אייכמן, ונדחתה על-מנת שהסוד הנורא לא יתגלה לתושבי ארץ ישראל, נחשף במחזה "אנדה" שכתב הלל מיטלפונקט, ועלה לראשונה ב-2008 בתיאטרון בית לסין. הפקת בית צבי עם תלמידי השנה המסיימים את לימודיהם, חשוב מאוד שיצפו בה צעירים ותלמידים, כדי שלא תימנע מהם הידיעה על האסון הגדול ביותר שאירע לעם היהודי בכל ההיסטוריה, אסון שיכול היה להימנע לפחות בחלקו, אם לא ברובו, לו היו בן-גוריון ושאר המנהיגים שותקים ועושים כל שביכולתם כדי שהאמת הנוראה על חלקם בזוועה לא תיחשף. זאת - בלחץ בריטניה ע"מ שיאפשרו להם להמשיך לעמוד בראש הסוכנות היהודית אז. ספרו של העיתונאי והסופר היהודי-אמריקני בן הכט מגולל את הסוד הזה בספרו "משפט קסטנר" בדפים הראשונים של הספר.
12/06/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il