|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

ביטול מעמדם המיוחד של הבנקים בבתי המשפט

פתאום הובן שלמרות שהבנקים הקישו כוס אל כוס, באירועים שונים עם פישמן ולא עם הציבור, הרי הציבור יכול לתבוע אותם. התברר שהציבור יכול לתבוע, לא רק אותם, אלא כל בעלי התארים: "מנכ"ל"; "יו"ר"; "אחראי ועדת אשראי" ועוד. או אז שינו הבנקים עמדתם, מהקצה אל הקצה. במקום הסדר של כמה מאות מיליוני ש"ח עם פישמן, תמכו הם פתע פתאום בהכרזת פישמן כפושט רגל
22/06/2017  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
פישמן. פושט רגל [צילום: פלאש 90]

אתמול (יום ד') - ביום הארוך ביותר בשנה הקלנדרית הגרגוריאנית, נפל דבר בישראל. עם הכרזת אליעזר פישמן, כפושט-רגל, בידי בית המשפט המחוזי, בתל אביב-יפו הכריז בית המשפט, באופן מובנה הנגזר מכך, כי חוסלה העדיפות לבנקים, כנושים, בסכומי עתק, בפירוק ופשיטת-רגל. נסביר הדברים, אחד לאחד ובפרוטרוט.

סוד גלוי - בשער בת רבים שלבנקים למעשה ובפועל מעמד מועדף, בהליכי חדלות פירעון, המגיע משפטית למעין מעמד על. כך מוצבים הבנקים במיקום גבוה בהליכי חדלות פירעון המתקיימים בבתי-המשפט השונים, ברחבי הארץ.

הבנקים מוצבים במעמד משפטי, מעל ומעבר לשאר הנושים "הרגילים", המשתתפים ב"משחק המשפטי" של פתיחת הליכי פירוק ופשיטת רגל והמשכת הליכים אלה, בבתי-המשפט וחוצה להם. ברור, כי בעל המאה הוא בעל הדעה והדבר בא לידי ביטוי מוחלט בהליכי חדלות פירעון. לכן, בדרך כלל, ממנים בתי-המשפט מי שהבנקים מציעים לתפקידי מנהלים מיוחדים, נאמנים, מפרקים (זמניים וקבועים), כונסי נכסים (זמניים וקבועים). בעלי התפקידים הממונים כפופים לפיקוחו של האפוטרופוס הכללי, באמצעות זרועו הארוכה, כונס הנכסים הרשמי.

כשנוקטים אנו, ברשימה זו במלה "בנקים", כוונת הדברים הינה לכלל במסגרתה, גם גופים כלכליים עתירי ממון, המהווים "שחקנים ראשיים" באותם "משחקי" חדלות פירעון. מדובר במשחקי כוח, "המשוחקים", מעשה של יום-יום בבתי-המשפט המחוזיים, ברחבי הארץ. אותם גופים כלכליים עתירי ממון, תלויים בהתנהלותם העסקית היומיומית, במימון ובאשראי בנקאי שוטף של הבנקים. לכן, ניתן לקבוע - ללא כל ספק שהוא - כי גם במצבים אלה, יש לבנקים "פתחון פה", בכל הקשור לזהות מינוי בעלי התפקידים, שיפעלו במסגרת אותם הליכי חדלות פירעון.

לכאורה, מי המבקשים מינוי בעלי התפקידים הם אותם גופים כלכליים. בפועל ולמעשה, שליטת הבנקים על זהות מינוי בעלי תפקידים אלה, הינה כמעט תמיד מוחלטת. הבנקים מעוניינים ש"אנשים משלהם" יהיו מעורבים בהליכי חדלות הפירעון. לכן, כופים הם בפועל ולמעשה על אותם גופים כלכליים, מינוי אנשיהם, לתפקידים הנחשקים, המבוקשים והמתגמלים הללו. מאחורי הקלעים מתנהלים הדברים, בשקט סטואי ומופתי. מי המעזים להמרות פי "הבוסים הבנקאיים" ולהתעלם מרצונותיהם, עלולים למצוא עצמם חסרי מימון וליווי בנקאי.

לבעלי הזיכרון החלש שבינינו נזכיר, שלמרות שאליעזר פישמן חייב סכום של כ-3.5 מיליארד ש"ח לבנק הפועלים ולבנק לאומי, לא הגישו הם מעולם בקשת להכריז על אליעזר פישמן, פושט רגל. בקשת פשיטת הרגל הוגשה, בידי רשות המיסים, לאחר שפישמן סירב לשלם לה חוב של קרוב ל-200 מיליון ש"ח. גם אז ניסו הבנקים לחלץ את פישמן ותמכו בהעברת עניינו לגישור בפני השופטת, בדימוס, ורדה אלשיך. רשות המיסים התנגדה לכך ונשיא בית המשפט המחוזי, השופט, איתן אורנשטיין, מנע גישור זה וכתב בהחלטתו, כי: "לגישור נדרשת הסכמה של כל הצדדים, ובלעדיה אין מקום להליך גישור ודי בכך לדחות הבקשה". גם לגופו של עניין, הוסיף הוא וכתב בהחלטתו, אין כל טעם בגישור.

אלשיך בעלת הפה הגדול לא נשארה חייבת. בכנס לשכת רואי החשבון, בהתייחס לחוק חדלות פירעון, אמרה, כי: "מעמד רשות המיסים בחוק המוצע מנציח ומעמיק את אפליית הנושים. לא ראיתי שום סיבה שכאשר יש הליך בבית משפט, יש לרשות זכות להמשיך בהליכים. לא נוח לי שאתה הנשיא אורנשטיין, יושב כאן, תסגור את האוזניים, אבל פישמן זו דוגמה מצוינת. היו כל מיני כוונות טובות מצד הצדדים לתיק, אבל הרשות, בגלל הרצון להמשיך בגבייה חיבלה בהסדר נושים. היא עמדה על רגליים אחוריות ועשתה כל מיני קפנדריות בניגוד לדעתם של רוב הנושים".

אלשיך שהציעה לנשיא המחוזי, השופט איתן אורנשטיין, באותו מעמד ל"סגור ת'אזניים" סגרה, פתאום, שלא כהרגלה, ת'פה הגדול שלה. היא "שכחה" לציין, בפני הנוכחים, כי מי שהיא הציעה לו, "לסגור ת'אזניים שלו", מנע מינוייה כמגשרת בפרשת פישמן. היא "שכחה" לציין, ש"הכוונות הטובות" שהזכירה, כללו הצעה שתמונה כמגשרת, אבל אורנשטיין שקיבל עמדת רשות המיסים, שהתנגדה למינויה, מנעה מינויה כמגשרת, בתיק התקשורתי של פישמן.

מאז פרשה אלשיך בנובמבר 2016 מכהונתה, תשעה חודשים, לפני המועד החוקי ולדעת רבים בשל מעורבותה בפרשת "הפרוטוקול המשופץ" (במסגרתה התלוננה על עו"ד רפאל ארגז ולשכת עורכי הדין ביקרה התנהלותה), נעלמה היא כמעט לחלוטין - מאור הזרקורים. בעבר, לא חדלה התקשורת מלעסוק בה בשל כהונתה כשופטת פירוקים. הוסיפו לכך החלטת שרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני, לפיה לא תמונה היא לתפקידים בעלי אופי שיפוטי שבסמכות מינויה של שרת המשפטים וקיבלתם - דחיקת אלשיך לקרן זווית ולפינות החשוכות שאור מצלמות הטלוויזיה זר להן.

וממי שהקדימה פרישתה ומנועה מלשמש בתפקידים שיפוטיים שבסמכות מינוי שרת המשפטים ומתמנה לתפקידי גישור, בידי בתי-המשפט, נעבור אל הבנקאים, שבענייניהם שלטה היא בעבר ביד רמה. פתאום, החלו גם הבנקים לגלות רגישות ללקוחות "הקטנים" שלהם, קרי, הציבור. להזכירכם, מדובר בגורם האנונימי שעל חשבונו רצו הבנקים בשיתוף פישמן לבצע תספורת, בגובה של שני מיליארד ש"ח לפחות. פתאום, הבינו הם שויתור לפישמן על חובותיו, בא על חשבון כספי הפנסיה של הציבור שהפקיד בנאמנות כספיו אצלם. פתאום הובן שלמרות שהם הקישו כוס אל כוס, באירועים שונים עם פישמן ולא עם הציבור, הרי הציבור יכול לתבוע אותם. התברר שהציבור יכול לתבוע, לא רק אותם, אלא כל בעלי התארים: "מנכ"ל"; "יו"ר"; "אחראי ועדת אשראי" ועוד.

או אז שינו הבנקים עמדתם, מהקצה אל הקצה. במקום הסדר של כמה מאות מיליוני ש"ח עם פישמן, תמכו הם - פתע פתאום - בהכרזת פישמן כפושט רגל. הם הנחו המנהל המיוחד שאינו מאנשיהם ושמונה, בשל הויכוחים, נציג של מי מהבנקים ימונה לתפקיד זה יוסי בנקל, לתמוך בבקשת הפירוק. כך "אכלו" אותה הבנקים - פעמיים. גם המנהל המיוחד אינו מאנשיהם וגם ההצעה שהציעו הם, לא התקבלה והם נאלצו להסכים להכרזת אליעזר פישמן כפושט רגל.

גילוי נאות: כותב שורות אלה ייצג בבג"ץ עו"ד רפאל ארגז, בעתירה למנוע כתיבת פסקי דין בידי אלשיך, בשלושת החודשים לאחר פרישתה המוקדמת מכס השיפוט. בעקבות הודעת המדינה, כי כך ייעשה, נמחקה העתירה בהסכמה.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, הלבנת הון, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  22/06/2017   |   עודכן:  22/06/2017
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביטול מעמדם המיוחד של הבנקים בבתי המשפט
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מוישה חלמנסקי
22/06/17 12:51
2
אלי רייפמן
22/06/17 14:29
3
ישע
23/06/17 18:54
4
שרה סבירי
24/06/17 08:46
 
יעל מדייני
24/06/17 17:19
5
שאול אלונים
24/06/17 11:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המושבה רוחמה נהרסה עד היסוד בשנת 1917 ונבנתה עוד שלוש פעמים לאחר מכן. לאחר מלחמת העולם הראשונה הוחל בשיקומה אולם במאורעות 1929 ננטשה בשנית. בשנת 1932 חודשה בה ההתיישבות ואף ניטע פרדס גדול אבל במאורעות 1936 - 1939 ננטשה שוב וחודשה בפעם השלישית רק בחורף 1943, עם עליית קיבוץ "השומר הצעיר" למקום. בעת קרבות מלחמת העצמאות שימשה המושבה בסיס מרכזי ל"חטיבת הנגב".
21/06/2017  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
פרשת מינויים של עורך דין גיל אורן, ממשרד עורכי-הדין יגאל ארנון ושות' ועורכת הדין אלונה בומרגרטן, ממשרד נשיץ ברנדס אמיר, עורכי דין, כנאמנים למימוש הליך הבראת רשת "גלובס מקס", בידי בית המשפט המחוזי, בירושלים במסגרת אישור הקפאת הליכים שביקשה וקיבלה רשת זו, ממחישה עד כמה קטנה וצפופה היא המדינה וכמה מעטים הם העוסקים בתחום של פירוקים, כינוסים, נאמנים ושאר בעלי תפקידים שעיסוקם כינוס נכסים, פירוקים, פשיטת-רגל, מנהלים מיוחדים, נאמנים ועוד.
21/06/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
כמה מתאים לה ללשכת עורכי הדין ולוועד הגדול ביותר שלה - וועד מחוז תל אביב והמרכז - שהקיר של המועדון שהכינה והתקינה היא, בסוף גרם המדרגות היורד מטה מבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, יהיה מכוסה בטפט. ולא סתם בטפט, אלא בטפט, שכל כולו ספרים. למראה טפט "דקורטיבי" זה, לא יכולתי למנוע צליל הגיחוך הבלתי נשלט שעלה וטיפס - אט, אט, אבל בביטחון מלא, ממעמקי גרוני - ולהימנע מהאמירה: "אה, כמו יריד הספרים"?
20/06/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אי-אפשר שלא להגדיר התנהגותה של הפרקליטות, בקשר למהלכיה האחרונים בעניין שחרורו או אי-שחרורו הצפוי של אהוד אולמרט, שחרור מוקדם, ממאסרו, בוועדת השליש, במקרה הטוב - כתמוהה. במקרה הרע ויסולח לנו, על הלשון הבוטה הרי אין ספק שמדובר, בנבזות ובהתעללות, לשמה. אהוד אולמרט אינו צדיק ואינו נמנה על מי החובשים ספסל ישיבה זו או אחרת. הוא רחוק אלפי פרסאות מהגדרה זו של צדיק גמור. עם זאת, יש לו זכויות בסיס מינימאליות, דוגמת כל מי ששילם - וממשיך לשלם - חובו, לחברה. בואו נירגע קצת ונפסיק מתקפת העלייהום, שגורמים אינטרסים, מעוניינים והם מלבים האש נגד אולמרט, בהדלפות שיטתיות לכלי התקשורת נגדו.
19/06/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
לא. לא. אין הכוונה בכותרת רשימה זו ליצחק רבין המנוח, שעם הירצחו הקדיש לו המשורר, נתן יונתן, השיר ששמו מופיע בכותרת רשימה זו, שכתב כהספד עצמי והולחן בידי שלמה ארצי. הדברים מכוונים לנרצח מפורסם אחר, שעם הירצחו רעשו ארץ ומוסדותיה. הדברים מכוונים לאדם שלאחר הירצחו הונצח בדרך של קריאת קיבוץ על-שמו. אדם שהונצח בקריאת רחובות הרבה על שמו, מחמת גודל הזעזוע, ביישוב היהודי דאז, בשל רצח זה. אם אינכם יודעים עדיין במי המדובר, הרי בואו אגלה אוזניכם. כוונת הדברים הינה לסופר המנוח, חיים יוסף ברנר, עליו השלום.
18/06/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il