|   15:07:40
דלג
  יוסף קנדלקר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

על חורבן של אז והיום

בהתפתחות של דורנו, של וואטסאפ וקבוצות של חברים, זה יותר נורא, כי יש ילדים שאפילו לא יודעים בכלל שיש עליהם שיחה מעניינת בקבוצת "רק לא דני" או "רק לא תמר". אין להם מושג מה כותבים עליהם, כמה שונאים אותם וכמה אפילו לא רוצים להיות בקרבתם. רוב הילדים אפילו לא ניסו להתחבר אליהם, ולא ניסו להכיר אותם. הם חרצו את דינם למוות מבלי לתת להם זכות להשמיע את עצמם
24/07/2017  |   יוסף קנדלקר   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: AP/Patrick Sison]

על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים. הסיפור הידוע ממסכת גיטין דף נה עמוד ב. על אדם אחד שהזמין את קמצא לסעודה ומשרתו הזמין בטעות את בר קמצא. ולא הסכים בעל הבית שישב הלה בשולחנו, עד שגירש אותו בבושת פנים. ובר קמצא הפגוע הלך והלשין לקיסר וזה עלה על ירושלים והחריבה. וכמו אז כך היום. ראיתי שאלות מעניינות על הסיפור הידוע הזה. גם קראתי מאמר מעניין של הרב יוני לביא והוא נוגע לחיינו כמו אז. מדוע שמו של בעל הבית לא מוזכר בכלל? מדוע מאשימים את קמצא בחורבן ירושלים כאשר הוא בכלל לא היה קשור? הוא הוזמן אבל לא ידע כלל מכל האירוע. ומדוע תולים אירוע כל כך מרכזי ונוראי, בסיפור קצר שמבוסס על שני שחקנים בלבד?

ולמה נקטו דווקא בשם קמצא ולא ראובן ושמעון כפי שתמיד נוהגים בסיפורי הגמרא? וראיתי תשובות מקסימות שהביא לביא, ואוסיף על כך הרהורים על ילדינו. חינוך. קבלת השונה. הסיפור הזה הוא רק דוגמה למצבה הרוחני והחברתי שהייתה אז בירושלים. מצב של מוזמנים ולא מוזמנים. של מקורבים ולא מקורבים. של אנשים שמעדיפים לראות ולא לדבר. להתעלם. כל זמן שהם מה-"מקובלים" (גם היום קוראים להם ככה?) של הכיתה, אין סיבה שהם יאמרו משהו בשביל אותם ילדים שנמצאים בצד. שהם לא "מקובלים". כמה נוראיים יכולים להיות ילדים לפעמים. ילדים מחזיקים אצלם את הצבעים של שחור ולבן ואין כמעט אפור. וילד שהוא נחשב "מקובל", הוא ילד שיש לו חיים יותר קלים. יש ילדים שהם מוחרמים, ואין מי שיידע כמה סבל זה גרם גורם ויגרום להם.

בהתפתחות של דורנו, של וואטסאפ וקבוצות של חברים, זה יותר נורא, כי יש ילדים שאפילו לא יודעים בכלל שיש עליהם שיחה מעניינת בקבוצת "רק לא דני" או "רק לא תמר". אין להם מושג מה כותבים עליהם, כמה שונאים אותם וכמה אפילו לא רוצים להיות בקרבתם. רוב הילדים אפילו לא ניסו להתחבר אליהם, ולא ניסו להכיר אותם. הם חרצו את דינם למוות מבלי לתת להם זכות להשמיע את עצמם. הם מרגישים את זה על גופם, על נפשם, נצרבים בכוויות שייקח שנים רבות למחוק אם בכלל.

ולכן שמו של בעל הבית בכלל לא מוזכר כי הוא לא הסיפור. הוא בעצם כולם, כולנו. הוא נהג כפי שנהגו כולם אז. והיום. בקמיצה ולא ברוחב. הוא העדיף חברים מסוימים והעדיף להתרחק מאחרים. והוא כמו אחרים, לא היה מוכן להתפשר ולא היה מוכן להבליג. ככה לעיני כולם לגרש אדם מהמסיבה שלו. אולי אפילו עשה זאת בהנאה. לא מוזכר מה בדיוק חגגו שם. האם זה היה שבת חתן? הכנסת ספר תורה? בר מצווה?

היו שם חכמי ירושלים, אז כנראה שמדובר בסעודת מצווה, ושהיו שם דברי תורה. ודיברו על אהבת ישראל ותורת ישראל ועל ארץ ישראל. כמו אותה משפחה שפגשתי באותו סוף שבוע שביקרתי בירושלים, והגעתי לתפילת השבת יחד עם אותה משפחה, רק כדי להצטרף למניין ולא חלילה לאכול איתם, אבל הם הבהירו לי שלא אוכל להצטרף. שזו תפילה סגורה רק לבני המשפחה. כמו אותו אחד שלא הסכים שאת ה"שבת חתן" שלי אעשה בבית הכנסת שעליו הוא אחראי, כי אני "לא משלהם" כך כלשונו. כמו אותו אחד שהקים אותי משולחן הכיבוד של מסיבת חתן וכלה שאליה הוזמנתי, רק כי אני לא מהמתפללים הקבועים. אני רק אורח. כמו אותו מניין שלא צירף אותי או בלשוננו "לא ספרו אותי" כי הייתי על מדים. כמו אותה חופה אליה הוזמנתי כעד, והרב החתים עד אחר שהיה בעיניו יותר דתי ממני. מתעלם מבקשת הזוג ומחליט מי יותר ומי פחות. "אתה תקבל תמונה" אמר "אל תדאג". גסות והתנשאות.

לא חשוב השם של אותו בעל בית. מה שחשובה זה החברה ואיך שהיא נראית. ולמה בר קמצא פשוט לא קם ויצא? למה הוא התעקש להישאר? למה זה היה חשוב לו כל כך? הוא הרי הבין שככל שהוא יתעקש להישאר, כך בעל הבית יקים יותר צעקה. האם זה היה האגו הפגוע? האם זה היה הניסיון להוכיח מי צודק? האם בר קמצא באמת חשב שאם הוא יגיע לסעודה אז יגיע השלום בינו לבין שונאו? ולמה שמו של קמצא שהוזמן לסעודה ולא הגיע, מוזכר בהקשר של שנאת חינם. כי בכל קבוצת מקובלים, יש את הידיעה הברורה לפעמים בשתיקה, שאם אתה מקובל אתה יודע מי לא מקובל, ומי לא נמצא בחברה שלך. ומה אתה עושה עם זה? אם אתה יודע שאתה מוזמן ומישהו אחר לא מוזמן מה בדיוק אתה עושה עם זה? מה תעדיף לעשות? להשכין שלום? לדבר עם בעל הבית? אולי פשוט לא להגיע ולהיעלב שלא הוזמנת. מי יודע?

ומדוע חורבן ירושלים קרתה בכלל אירוע קטן של שני אנשים? המהר"ל מפראג מסביר שסיפור אחד קצר בין שני אנשים הוא רק הדוגמה למציאות כולה. למציאות הכל כך מקולקלת שהייתה אז בירושלים. החברה היהודית, שאמורה לדבר על קבלת האחר, על אהבת חינם, דת שמחצית מעשרת הדברות שלה היא בין אדם לחברו, מחצית מעשרת הדיברות מדברות על מצוות שכל חברה נורמלית רוצה שיהיו אצלה ולא צריך מלכות עליונה שתגיד לו מה לעשות. רק שזה בדיוק האדם. גם דברים שאמורים להיות מצפונו וצו מחשבתו הברורה לא יהיו כאלו, אם לא נקבל אותם בהוראה עליונה. כי מחשבת לב האדם היא עקומה ואם צריך הוא יעקם את המציאות כך שתתאים למעשיו.

ובבניין ירושלים ננוחם.

תאריך:  24/07/2017   |   עודכן:  24/07/2017
יוסף קנדלקר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על חורבן של אז והיום
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המחורע
24/07/17 17:19
 
הגוי..
25/07/17 10:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מזה שנים הרבה שאינני מבין את היחס שלנו לירדנים. כבר בימים עברו דומה היה שקברניטי המדינה נוטים חסד לחוסיין האב. סיפורים על ריבוי מפגשים "סודיים", הצגת המלך באור חיובי, הדגשת מזגו ה"פייסני" ואורחותיו כ"רודף שלום". מעולם לא הבנתי זאת.
24/07/2017  |  בעז שפירא  |   מאמרים
הפירוש המדויק של המונח 'סְגֻלָּה' המופיע בתנ"ך איננו ידוע. הן חז"ל והן חוקרי המקרא בעת החדשה פירשו את המונח בכמה וכמה אופנים. להלן מובא פירוש אפשרי נוסף: סגולה היא 'הֶקְדֵּשׁ', הקדש מסוג מיוחד – 'הקדש' של עם שלם לאלוהיו. ההקדשים היו האוצרות שהוקדשו לה' על-ידי מאמיניו ונשמרו בבית המקדש לכבודו. הם היו מקודשים ונחשבו כנכסיו של האל. על-פי השוואה זו בני ישראל הם האוצר המונח במקדשו של האל, שייכים לו ומוקדשים לכבודו. ה' בחר בעם ישראל להיות לו לסגולה, כלומר עם ישראל הוא האוצר של האל, השמור לכבודו ועבורו: כִּי-יַעֲקֹב, בָּחַר לוֹ יָהּ; יִשְׂרָאֵל, לִסְגֻלָּתוֹ (תהלים קלה, ד).
24/07/2017  |  אירית יעקב  |   מאמרים
מהם השיקולים העיקריים שעמדו בפני המחליטים על המגונטרים?
24/07/2017  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
נאמר: "משנכנס אב ממעטין בשמחה". חודש אב חודש קשה הוא. חודש בו קרו אסונות קשים לעם ישראל ועל כן נוהגים מנהגי אבלות מי"ז בתמוז עד תשעה באב, כשמידת האבל גדלה ומתעצמת עד תשעה באב עצמו. כי עם ישראל זוכר ולא שוכח, ובזיכרון הזה טמון סוד הכוח והעוצמה הרוחנית של עם ישראל.
24/07/2017  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
שוב ושוב, ללא הרף, אתה שומע את הביטוי המטריד הזה משודר ברדיו, בטלוויזיה ועל גבי התקשורת האלקטרונית. שדרנים וקרייני חדשות אוהבים לפתוח את דבריהם בביטוי: ... ברחוב... נרצח ישראלי חף משפע. מחבל ערבי התנפל עליו עם סכין ביד ודקר אותו חמש (או שש) פעמים בצווארו...
24/07/2017  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
בעז שפירא
בעז שפירא
שונאי ישראל אינם מבדילים בין ממשלה ישראלית כזאת או אחרת, מימין או משמאל, אלא שמטרתם היא חיסול עצם קיומה של מדינת ישראל, "מהנהר ועד הים"
דן מרגלית
דן מרגלית
ברט סטיבנס, מכותבי הטורים המרכזיים בניו-יורק טיימס, ציין כי ניר ברקת לא הצליח להשיב כראוי לשאלות על מדיניותו של בנימין נתניהו, בכל תחום, בכל חזית
"רמות בלתי נסבלות" [צילום אילוסטרציה: היסאם השלמון, פלאש 90]
פנינה שרביט-ברוך, יוליה ארפורט
גם אם העיצומים האישיים שהטילו מדינות במערב, ובראשן ארה"ב, ממוקדים כרגע בקומץ מתנחלים קיצוניים – עצם השימוש בצעד זה חייב להדאיג את ישראל ולהוביל לשינוי במדיניותה
ורד לוי
ורד לוי
בכל שנה, עלולים החגים להוות בסיס למחלוקת בין הורים גרושים או כאלה המצויים בהליכי גירושין על חלוקת זמני השהות עם הילדים    השנה - מדובר בבעיה מורכבת אפילו יותר    אז איך תפתרו את המחל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il