|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

חקירה; או "לחם ושעשועים"

משטרה איננה מוסד בידור להמונים, אלא שירות ציבורי חיוני לאכיפת החוק "זכות הציבור לדעת", איננה זכות התקשורת להתפרנס "אור השמש מחטא", אם המפרסם אינו מסתיר אותו במעשיו... דווח תקשורתי בתחום הפוליטי, נוגע במהות הדמוקרטיה, אסור שדווח תקשורתי בסיסי בנושאים פוליטיים יינתן על-ידי אינטרסנטים פוליטיים
07/08/2017  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
שקד. לטיפולך [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

משטרה היא חלק ממנגנון אכיפת החוק בישראל. היא בשום פנים ואופן איננה מוסד בידור להמונים, אלא שירות ציבורי חיוני. במסגרת תפקידי האכיפה, היא הזרוע החוקרת פשיעה ועבירות על החוק, כשתפקידה בתחום זה הוא לספק באופן מקצועי, מסודר וחוקי נתונים, עובדות ועדויות לתביעה הכללית, לצורך החלטה על העמדה לדין וגיבוש תיק התביעה. לצערנו, "התברכנו" בעידן האחרון במספר רב מדי של אירועים, החשודים כפליליים, שבהם מעורבים אנשי ציבור מצמרת המערכת הפוליטית והמנהיגותית שלנו - נשיאים ראשי ממשלה, שרים, ראשי ערים, פקידים בכירים ועוד. עבודת החקירה של המשטרה חייבת להיות מקצועית, אמינה, הוגנת ואפקטיבית. מבחינה זו, רצוי היה שתעשה בשקט, ללא לחץ של גורמים חיצוניים למערכת החוקרת, מתוך שיקולים ענייניים ובמהירות אולם, ככל שרמת החקירות עולה לעבר בעלי תפקידים בכירים יותר, גוברת הדרישה "לנראות" הצדק. מאחורי דרישה זו עומדים גם גורמים ושיקולים שהקשר בינם לבין טובת החקירה מקרי, ופעמים גם שלילי.

הנראות מוסברת "בזכות הציבור לדעת", כאשר תוך כדי חקירה הוא יודע מעט עובדות בדוקות אבל שומע דעות רבות המתיימרות לדעת. על הנראות "ממונה", מטעם עצמה, התקשורת על ערוציה השונים. לעיתים מפרסמים הגורמים הממונים על החקירה או על התביעה מידע לציבור, אולם עיקרו מגיע מהתקשורת. טענת "זכות הציבור לדעת" היא מילה מכובסת בה משתמשת התקשורת בכדי לדרוש לעצמה זכות לפרסם "סיפורים" מתוך החקירות או מסביבתן הקרובה. מידעים אלה משפיעים על הרייטינג, המשפיע על התפוצה וזו מייצרת הכנסות. כלומר: זכות הציבור לדעת, מתרגמת למעשה לזכות התקשורת להתפרנס.

נראות מוסברת גם בצורך לשמור שתהליכי החקירה נעשים כהלכה, שהם מלאים ומקיפים, "אוביקטיביים", אינם מפלים בין נחקר לנחקר ואין מעורבים בהם שיקולים זרים או השפעות "מן הצד". לכאורה, מדובר בצורך בתהליכי-אמת שוויוניים לכל (ברוח: "הכל שווים לפני החוק"), ובמניעת שחיתות והפעלת קשרים אישיים בתהליכי החקירה. וראה זה פלא: גם כאן מתייצבת "הממלכה השביעית" כגואלת הציבור, ותחת הטיעון המזהיר "אור השמש מחטא" מבקשת לעצמה זכויות-יתר לבדוק, לחקור, להיות נוכחת, לראיין, לראות מסמכים ולדבר עם חוקרים, לקבל מידע מודלף שלכאורה אינו אמור להיות מופץ לציבור, לשמור על חיסיון המקורות ועוד. מה עושה התקשורת בפועל עם מידע זה? מוודאת את תקינות ההליכים? לפעמים. בעיקר בונה היא סיפורי-מתח, רומזת רמזים, מפזרת הערכות, מבטאת דעות "יודעי-דבר" וכמעט תמיד יוצרת ציפיות ואווירה. הואיל ופרסום תקשורתי מופץ כיום בערוצים שונים, הוא מגיע גם למי שאינם עוסקים בחקירה ומשפיע על כל הנחשפים אליו. אילו עשתה העיתונות המדוברת והכתובה את עבודתה נאמנה, "ככלב-שמירה" אמיתי של הדמוקרטיה, אפשר היה "לסבול" את הדרישה לנראות גם כאן. אלא, שבפועל הופכת היא את זכויות-היתר המוענקות לה לצרכים חיוביים, לקרדום לחפור בו לטובתה, להעצמתה ולתועלתה.

מעניין לשים לב לתופעה שנוצרה בישראל בעשור האחרון, כאשר רוב הטייקונים, שלימים הפכו לחשודים, נחקרים, נאשמים או עבריינים, היו בעלים, שותפים או מקושרים לרשת תקשורת אחת או יותר. מי שמכיר את האופן בו עובדות ממלכות כלכליות גדולות בכל תחומי עשייתן, יודע שאין סיכוי שראש הפירמידה העסקית שיש לו רשת תקשורת, לא ישתמש בה לתועלתו לקידום עסקיו, להגנה על שמו ומעמדו, לפיתוח ושימור קשרים בעולם הפוליטי ולהשפעה יזומה, מכוונת ואינטנסיבית על דעת הקהל. בנתונים אלה, מעט מאוד אנשי מקצוע הצליחו ומצליחים לשמור על "טוהר מידות" עיתונאי, על ראש פתוח לעובדות ועל ניתוח אוביקטיבי של המציאות.

לפי הנוהלים והחוקים הקיימים כיום, גורמי אכיפת החוק אינם אמורים למסור לציבור דיווח אוביקטיבי מלא ושוטף על פעילותם, גם כאשר היא נוגעת לאנשי-שם. אולם מטבע הסקרנות האנושית, זו גזירה "שאין הציבור יכול לעמוד בה". הנחת עבודה היא שהמדיה תעשה זאת במקומם, אלא שהיא מנועה מכך למעשה, מתוקף ניגודי האינטרסים שיש בינה כעסק ומקום עבודה, לבין הזכויות האמיתיות של הציבור לדעת את כל האמת. גם אילו יכלו או רצו גורמי האכיפה לדווח דיווח מלא, הם "רק בני-אדם" ואפשר מאוד שעדיף שהדיווח עובר סינון נוסף.

בעשור האחרון במיוחד, התפתחה שניות היחסים משירות לבעלי עוצמה כלכלית ונגישות תקשורתית ישירה, לכלי לניהול מלחמה פוליטית. אם בשירות אכיפת החוק עובר מרכז הכובד דרך שאלות של טוהר המידות וקיום החוק, בתחום הפוליטי, הוא נוגע במהות הדמוקרטיה. עיקרון בסיסי בדמוקרטיה הוא שלכל האזרחים הנורמטיביים זכות הצבעה בתהליכי קבה"ח קהילתיים וכל הזכויות שוות במשקלן. עקרון שני הוא חופש הבחירה: כל יחיד משתמש בכלל הידע שלרשותו בכדי לגבש עמדה בשאלה העומדת להכרעה באופן בלתי-תלוי וחופשי מלחצים, ולבסוף מצביע כשהוא ניצב מול מצפונו בלבד. בכדי שכללים אלה יתקיימו כאשר הצינור לקבלת מידע מגורמי ממשל, משלטונות אכיפת החוק או מכל מקור אחר היא התקשורת, אסור שזו תהיה נשלטת על-ידי בעלי אינטרסים פוליטיים, בדווחה על נושאים אלה. עקרון זה, כידוע, אינו נשמר באופן פורמלי בתחום הבעלות וגם לא באופן כלכלי או פיננסי. הנגע התפקודי הנהוג כיום, מכרסם בטוהר המידות של הדמוקרטיה ומסכן את לגיטימיותה.

בטיפולה של מרבית התקשורת בנתניהו ומשפחתו, הגיעו הדברים לשיאים המחייבים בדק בית כולל במבנה, בבעלות עליה, בבקרה על מעשיה ובהפרדה בין מידע לדעות ופרשנויות ובין תקשורת קונסטרוקטיבית לדסטרוקטיבית. כך למשל, כאשר היועץ המשפטי מודיע שנתניהו איננו חשוד בפרשת הצוללות (תיק 3000). נוטלת לעצמה מרבית המדיה "חופש דיווח" להפוך את שאלת עד המדינה בפרשה זו (הארו ואחרים)1 לפתיח חוזר ונשנה בכל מהדורות החדשות. לאזכור מתלווים הפצת רמזים, הבעות תקווה, ציטוט הערכות מצוצות מן האצבע של יודעי דבר כביכול שהנה מגיעה העדות שתפלילו. זה איננו דווח אלא מחול שדים וצייד מכשפות, שחובה לחסלם. איילת שקד - לטיפולך.

שעה שהיועץ המשפטי מודיע שהחקירה מתקדמת ובינתיים אין ממצאים חלוטים בשאלת פליליות מעשיו או התנהלותו של ראש הממשלה, מתלכדים כל שוחרי הרע הפוליטיים שלו להפגנות סרק מול בית היועץ, במטרה להניעו להמציא החלטות התואמות את דעותיהם - זו כבר אינה דמוקרטיה. הדיווחים התקשורתיים על הפגנות עברייניות אלה, "פוסטים" הזויים ברשתות החברתיות המפיצים שמועות ומנסים להשפיע, על כיווני חקירה והחלטות, כביכול, של הפרקליטות - זו כבר אינה תקשורת. זו מכונת השחרה פוליטית, המכוונת ליצירת מציאות שמאיימת על שלטון החוק והדמוקרטיה גם יחד - מַניָה-טוֺקְרַטיה פאר-אקסלנס.

אם התקשורת היא כלי נשק או שיטה לשטיפת-מוחות הציבור במאבקים פוליטיים, כלכליים או אחרים אין היא זכאית לזכויות יתר, אלא חייבת בפיקוח יתר. אם מתיימרת היא להיות מנגנון דמוקרטי בשירות הציבור, חייבת היא לעמוד לשירות הציבור ולא לשירות בעלי עניין מתוכו. חייבים להפריד בין פרסום מסחרי לדיווח עיתונאי של חדשות. חייבים להפריד בין שיח ביבים ברשתות חברתיות שרמתן מפגרת ומכוונת לפסיכולוגיה הפרימיטיבית של הציבור, לבין רשתות שהן תקשורת במיטבה אך באמצעים

טכנולוגיים חדישים. אפשר שיש להפריד בין העיתונאים המדווחים או כותבים מאמרי דעה לבין ערוצי הפרסום של דבריהם, כשהאחרונים אינם רשאים לשנות את דברי הכותב ללא הסכמתו. סביר שמנגנוני הגנה על הציבור מפני תקשורת מסוכנת מסוג כזה או אחר, יחייבו גם תחיקה שונה ומערכים ארגוניים-כלכליים חדשים להפעלתה.

בשום אופן אין להניח לשומרת הסף של הדמוקרטיה, להפוך בדלת האחורית לכלי נשק להחלפת השלטון במדינה.

הערות

1. פרשת הארו כשלעצמה היא אירוע החשוד כפלילי ונחקר ע"י המשטרה מזה זמן. ככזה אין בו עניין מיוחד לציבור. הוא חלק מהסטטיסטיקה שמעידה על היקף התפשטות השחיתות בשירות הציבורי. משקלו של הדיון נובע מהאפשרות שהפיכתו של הארו לעד מדינה, תשחרר עבריין לא קטן מהעונש המגיע לו, ללא וודאות שיש בכך כדי להועיל לחקירות רציניות יותר. מהפרסומים לא ברור מה באמת מניע את התהליך. האם זה רצונו של היועץ המשפט להוכיח שהוא דואג להפוך כל אבן בדרך לחקירת האמת, האם זהו כסת"ח כלשהו או אולי ניסיון הפללה של מעורבים אחרים ובכללם ראש הממשלה. ברור שחקירות 1000, 2000 ו-3000 ומעורבות האופוזיציה והתקשורת בהן, הפכו אותן לתקווה הגדולה של השמאל הישראלי להדיח ראש ממשלה בדרך אנטי-דמוקרטית. אורגיית העסקות שמנהלת הפרקליטות עם עדי מדינה, עברה כבר מזמן את גבול הטעם הטוב. שימוש בעדי מדינה היא פרברסיה של החוק; סחר-מכר ברצונו של עבריין להקל בעונשו, בתמורה להפללת אחר, מציבה סימן שאלה ענק על תהליך החקירה: עד כמה מותר וצריך להשתמש ב"שקרים מוזמנים" בכדי להשיג הרשעה במשפט ועד כמה שיטה זו הוגנת מייצגת משפט צדק. בעיני, זו שיטה נפסדת שיש למזער את השימוש בה. מלחמה בשחיתות היא פעילות חשובה להיגיינה הציבורית של מדינה וחברה. דווקא משום כך, יש לחתור להוכיח בעליל אשמה ואז לנקוט גישה קשה מול העבריינים. יש טעם חמור לפגם בשימוש בהליכים המתפללים "שחקנים" זה מול זה באמצעות דייג במים עכורים של פורמליזציה משפטית., גם אם פורמלית היא אינה בלתי-חוקית.

תאריך:  07/08/2017   |   עודכן:  07/08/2017
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חקירה; או "לחם ושעשועים"
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תרצה
7/08/17 12:33
 
רפי לאופרט
9/08/17 06:24
 
הירונימוס
9/08/17 11:02
 
רפי לאופרט
12/08/17 11:33
2
הירונימוס
8/08/17 12:57
 
רפי לאופרט
8/08/17 13:47
 
הירונימוס
8/08/17 18:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה היו היהודים עושים לרצועת עזה אם הם היו תושביה ולא הערבים? ומה היו עושים לשכניהם בקו הירוק? אני חושב שהתשובה ברורה לא רק לנו ולאויבנו אלא לכל קהילת האדם בעולם. השאלה מזכירה לי סיפור על הבעל המסור שהציע לאשתו, כמחווה לעוד פיוס, לצאת למסע סביב העולם. זה משעמם, היא מגיבה, חפש מקום אחר... אתם לא יכולים לומר שהרצועה, הנמקה ברעב, שידפון, שנאה, הרס עצמי וסביבתי אינה סביבה טבעית של יזמות ועשייה מפוארת ומרשימה. מתוך הרצועה יצאו אנשי עסקים מפוארים ומיליונרים סולידיים בעלי תושייה רבים ממש כמו אצלנו שלא לומר גם 'מהנדסים' וטכנולוגים אחרים. הנורמטיביים ביותר, ערפאת, חאלד משעל, דחלאן וסהלן, הנייה, אבו-מאזן, האני אל-חאסן ועוד רבים וטובים כמותם הם יצירי כפיה של המציאות העזתית. הם בהחלט ייצרו, ארזו, ייצאו ומכרו משהו שהעולם ידע להעריך ושילם הרבה כדי שלא יגדישו בו את הסאה ויציפו את השוק העולמי. זה לא רק מה שאני אומר, או אתה חושב – העולם, גם אירופה והגויים מספרים אותו סיפור זוועות כשמאפשרים להם לומר את האמת.
07/08/2017  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
דומה שהכול כבר נאמר לגבי ראש הממשלה בנימין נתניהו. בין היתר הוזכרו (גם על-ידי עבדכם) חוסר אמינותו, התנהלותו במישור המדיני, מורך רוחו, המסרים הבעייתיים אותם הוא מעביר בזירה הבינלאומית ו"חזון שתי המדינות" בראשם. כן דובר רבות על האינטרסים הפוליטיים, אלה האישיים, הישרדותו הפוליטית ועוד...
07/08/2017  |  בעז שפירא  |   מאמרים
היום אחרוג ממנהגי ולא אשטח בפניכם מלים גדולות הנובעות מגעש מוחי הקודח. היום אנסה לדבר בשמם של גדולים וטובים ממני ולהטיח בפרצופכם הקודר מדאגה את המלים שבוודאי כבר שכחתם: רְאִיתִיכֶם שׁוּב בְּקֹוצֶר יֶדְכֶם ושתיקתכם מהדהדת כצעקה אילמת, אולי פשוט כי אתם מפחדים. האיש אשר המליך אתכם לשרים בממשלתו מוטל פצוע בשדה הקרב, כשכולם מבקשים את נפשו. ואתם גיבורי המלים הצעקניות אפילו לא מנסים להגן עליו או לומר מלה אחת לטובתו. רק את "פה גדול" דוד ביתן, שמשאת נפשו להיות שר, שיגרתם להשמיע את קולו, כי אתם פשוט מפחדים מהבוס כל אחד וטעמו.
07/08/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
הרצון הטבעי של האדם הוא להיות ביחד, להיות זוג, להיות "אדם". כמו שנאמר: "זכר ונקבה בראם ויברך אותם ויקרא את שמם אדם" (בראשית ה, ב). כל אחד בנפרד הוא חצי אדם. גבר ואישה הנישאים – זה אדם שלם.
07/08/2017  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
השטחיות של התקשורת הישראלית הגיעה בעת האחרונה לשיאים חדשים. כהקדמה יש להזכיר את משפט אזריה, שהיה ללא ספק המשפט החשוב ביותר שהתנהל בשנה האחרונה, ושהדברים החשובים ביותר שנאמרו במהלכו הם: "בתחקיר הראשוני שערך המח"ט בשטח כפי שתיאר עם המ"מ והמ"פ ואיתי, עדיין לא דובר על אירוע חריג".
07/08/2017  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il