|   15:07:40
דלג
  גד גזית  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

חלק ב' פרק ד'

מלכוד 67 – מיכה גודמן

הדילמה המוסרית - גודמן: על-פי השמאל, הנוכחות בשטחים... מהווה גם פשיטת רגל מוסרית" וגם זאת אמירה לא מדויקת, השמאל מכוון לא לעצם הנוכחות בשטחים, אלא לתוצאות שנגרמות בהכרח מהפעולות הנדרשות להשארות בשטחים! וזה הבדל משמעותי בין המניע האידיאולוגי של הימין הדתי לאומי, לבין המסקנה פרגמטית ולא עקרונית! שמניעה את עמדת השמאל
08/08/2017  |   גד גזית   |   ספרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
עשרות יישובים [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

הפרק הזה נפתח באמירה כוללנית שמחייבת התייחסות: "על-פי הימין, נסיגה מיהודה ושומרון ... היא גם מעשה של פשיטת רגל יהודית"! זאת עמדה מוצהרת רק של החלק הדתי הלאומי של הימין! הימין החילוני והימין החרדי אינם סוברים כך. ומוסיף גודמן: על-פי השמאל, הנוכחות בשטחים... מהווה גם פשיטת רגל מוסרית". וגם זאת אמירה לא מדויקת, השמאל מכוון לא לעצם הנוכחות בשטחים, אלא לתוצאות שנגרמות בהכרח מהפעולות הנדרשות להשארות בשטחים! וזה הבדל משמעותי בין המניע האידיאולוגי של הימין הדתי לאומי, לבין המסקנה פרגמטית ולא עקרונית! שמניעה את עמדת השמאל.

א. בתת פרק "הכיבוש משחית" כותב גודמן: "נורמה חדשה נוצרה בעולם (בעקבות מלחמת העולם הראשונה, והתפרקות האימפריות. ג.ג.): עם ששולט על עצמו איננו שולט על עמים אחרים". זאת לא רק נורמה רעיונית אלא תהליך מדיני חברתי שנשאף והתממש חוקתית (תחילה באמצעות חבר הלאומים ובהמשך ארגון האומות המאוחדות, ועל בסיסו נתבעה והוכרה גם זכאותו של העם היהודי למדינת לאום יהודית עצמאית משלו. המשמעות היא שישראל לא רשאית חוקית ומוסרית להתעלם מהתהליך המדיני שהביא להכרה בה כדמוקרטיה עצמאית ולכן גם נחקק כך במגילת עצמאותה.

מסיים גודמן תת-פרק זה: "...אך מאז 1967 היא (מדינת ישראל) לא רק מגשימה את חלום החרות שלה, היא גם שודדת את החרות של עם אחר. כך מדינת ישראל פועלת נגד כיוון התנועה של ההיסטוריה" .זה נכון רק בראייה כללית וחוץ ישראלית, זה לא קשור לדילמה המוסרית הישראלית! הדילמה המוסרית הישראלית אינה מתמקדת סביב מה שנגרם "לעם האחר". אלא קודם כל במה שמתרחש ועלול להתרחש בתוך עם ישראל!

ג. בתת פרק "קיצור תולדות ה"כיבוש" נכתב בין השאר: "ההתקוממות הפלשתינית טלטלה את החברה הישראלית והעלתה אותה על מסלול כואב, שסופו בהסכמי אוסלו. כאן חשוב להזכיר באותה נשימה שתחילת המהלך להסכמי אוסלו, בהסכם השלום עם מצרים שבו, ללא קשר מחייב למצרים, הסכימה ישראל להכניס את העם הפלשתיני לתוכו, וכך התחייבה ישראל לאפשר ישות עצמאית לפלשתינים. כמו-כן חשוב להזכיר שההתקוממות הפלשתינית התרחשה אחרי מלחמת לבנון השנייה היזומה על-ידי ישראל ואחרי תוצאותיה לגבי הפלשתינים. דהיינו: כשלונה של ישראל לחסל את ערפאת ואת צבאו.

ד. עוד נכתב בתת פרק זה: "מדינת ישראל שתלה בשטחים שכבשה במלחמת ששת הימים מאות ישובים יהודיים, לישובים האלה יש צרכים ביטחוניים..." זאת הצגה טכנית של תולדות הכיבוש, משום שמדינת ישראל לא שתלה! וזה הפך לבעיה פלשתינית ויהודית אחת! מדינת ישראל כדי "לשתול" ישוב מחוץ לגבולה חייבת חוקית לספח את השטח לגבולה! זה לא נעשה! מדינת ישראל מסרבת לעקור! ישובים יהודיים ששתלו את עצמם! באמצעות טיעון משפטי שהשטח המיושב נטול כל בעלות. לכן נעשה שימוש במינוח "שטחים מוחזקים". ומכאן "שהצרכים הביטחוניים" של הישובים האלה להלכה אינם מעניינה של מדינת ישראל אלא כאשר היא גם כובשת. "הצרכים הביטחוניים" אינם בחזקת צרכים מוניציפליים יחודיים, הם נובעים ישירות מ"המקאומה" ההתנגדות הפלשתינית. דהיינו: הדילמה המוסרית נולדה ומתקיימת כבר באופן "המקייבליסטי" שבו "נשתלו" הישובים ובאופן בו הם נתמכים על-ידי המדינה. ורק הרבה אחרי זה, במה ולמה שקורה לפלשתינים כתוצאה ממילוי הצרכים הביטחוניים האלה.

ה. בתת פרק "דמוקרטיה כובשת" מסביר גודמן: "הבעיה העיקרית היא לא שהכיבוש מוביל לשחיתות, אלא שהכיבוש עצמו הוא שחיתות." ומסכם: "הכיבוש לא מוביל לחוסר מוסריות, הכיבוש עצמו הוא לא מוסרי." לפנינו הצגה הפוכה של הראייה הפרגמטית של מרביתו של "השמאל"! בתולדותיה הביטחוניים של ישראל "השמאלנית" נעשו מספר כיבושים ומעולם לא הייתה הוצבה דילמה מוסרית! החל מאל עריש בתש"ח, דרך סיני ב1956 ועד לסיני יו"ש ורמת הגולן ב-1967. כל הנסיגות מהכיבושים האלה לא היו עקב איזו "דילמה מוסרית". כיבוש שהוא הכרחי ביטחונית נעשה כנדרש. ולכן מבחינת השמאל הוא גם מוסרי! כיבוש מתמשך וכפייתי שאינו מנוצל להישג מדיני הופך למטרד ביטחוני! כזה הכיבוש הימני המתמשך וחסר התכלית בן 19 השנים של דרום לבנון, ולכן השמאל (ברק) נסוג משם בסוף ולא בגלל איזו "דילמה מוסרית!" ולצערנו זה גם המצב שהתהווה ביו"ש. בראייתו הפרגמטית והמוצהרת של השמאל, שטח יו"ש (כמו סיני) מוחזק לצורך השגת ההסדר וזאת היא תכליתה של ההחזקה בשטח. הדילמה המוסרית אינה בעצם מצב הכיבוש המתמשך! ובגלל הפגיעה בדמוקרטיה! אלא באופן שבו נקבעות עובדות בלתי חוזרות בשטח שאינן מוסכמות ובעיקר מנוגדות למגמת ההסדר! והשפעתן השלילית על הפוליטיקה הכלכלה והחברה הפנים ישראלית!

ו. היות שגודמן מבין הפוך את מה שרואה השמאל בכיבוש, הוא ממשיך להתפתל ולתעות בדרכו ומגיע לתת הפרק הבא: "ואולי אין בכלל כיבוש?" שזה גולת הכותרת של הרצון להציג "דילמה מוסרית" מלאכותית ולהוכיח שאינה מוצדקת ובכך מקווה גודמן לשכנע את "השמאל" שאפשר מבחינתו להכיר במעשה החד-צדדי של הימין הדתי לאומי ביו"ש. ולפי עקרון "הסימטריה" כפי שהשמאל צדק ב-1948 והימין טעה, כך צודק הימין הלאומי במעשיו מאז 1968 והשמאל הוא הפעם הטועה. למאמץ האינטלקטואלי המיותר שעושה גודמן כדי להשתכנע "שאין כיבוש" אין שום תועלת מעשית. הטיעונים הדתיים לאומיים הצודקים שהוא מעלה: "זאת עובדה היסטורית: מרחבי יו"ש לא נכבשו המסגרת מתקפה ישראלית אלא במסגרת מגננה ישראלית." או: "כוח עוין שהובס במלחמה שהוא יזם, אינו זכאי להפוך את תוצאותיה." או: "אולי יש להגדיר את הרי יו"ש כשטחים כבושים משום שהם נשדדו מהעם הפלשתיני שישב עליהם?" כל אלה אינם מעלים ואינם מורידים, אל נוכח המציאות שהתהוותה כאן, בין אם בשל הסרבנות הפלשתינית והאיסלאמית בעיקשת לאורך עשרות שנות העימות, ואם בשל יוזמות מוצלחות, מזל, ניצול הזדמנויות, או אצבע אלוהים של היהודים. הצדקות אינן חסרות (לשני הצדדים!) אך אינן מקרבות אפילו במ"מ אחד לשום הסדר וגם לא להקלת "הדילמה המוסרית" הפנים יהודית. המעשיות אינה דנה בעבר, אלא שואפת לעשיית הווה כדי לנסות להשפיע על לעתיד, בלי עזרת או הפרעת "השם" ושלוחיו.

ז. הסאגה חסרת התכלית סביב הסמנטיקה של השליטה הכפייתית של ישראל ביו"ש, על תושביו הפלשתינים, מסתיימת כצפוי באין מוצא: "המסקנה היא שהשטחים אינם כבושים אבל העם הפלשתיני הוא עם כבוש." או רב אפילו מזה: "האנשים שבשטחים הם אנשים שחיים תחת כיבוש, אף שהאדמה שהם יושבים עליה איננה כבושה". דהיינו בשפה ישירה רוצה לומר: האדמה שהם יושבים עליה משוחררת אבל הם כבושים! התחכמות חרדל"ית במיטבה שבהכרח מביאה למסקנה שאמנם אינה כתובה, אבל המתבקשת: הפלשתינים יושבים על אדמה שאינה שלהם! גודמן "יצאת צודק וצדיק!" ולא התקרבת במ"מ אחד אל היעד, כי הלכת בנתיב פתלתל ושגוי ולכן הגעת לאין מוצא. את זה אתה יכול למכור רק לקהלך הדתי לאומי הממולכד! רק דבר "קטן אחד" שכחת להזכיר: עדין לא הראתה איך ולמה שטחי יו"ש שאינם שייכים לפלשתינים, שייכים דווקא לך! בעיקר לא אחרי שמדינת ישראל "השמאלית" חקקה את תוכנית החלוקה של האו"ם במגילת עצמאותה. כך לא תמצא בסיס לשיח בין יהודי. אתה טורח לשווא להסביר לשמאל את מה שהוא יודע כבר מזמן: שיש כאן מלכוד, אבל לא מ1967 כטענתך! אלא כבר משנת 1917! ומאז ועד היום השמאל מתמודד מולו. מלכוד 67 "שלך" הוא כולו דתי לאומי!

תאריך:  08/08/2017   |   עודכן:  08/08/2017
גד גזית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלכוד 67 – מיכה גודמן
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מישהו שילם?
11/08/17 00:01
 
פועה
11/08/17 11:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
על-פי מקורות ירדנים, המלך עבדאללה מאוכזב מאוד ופגוע מהדרך שבה התנהלה ממשלת נתניהו במשבר גלאי המתכות בהר-הבית ובאירוע הירי בשגרירות ישראל בירדן שהביא למותם של שני אזרחים ירדנים.
08/08/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הצעת חוק של ח"כ נאווה בוקר עונש מוות למחבלים. הצעות מסוג זה בווריאציות שונות עולות במחזוריות עם רצף פיגועים אכזריים כל כמה שנים מאז שנת 67. טרור לא מנצחים ולא מחסלים באמצעות עונש מוות בהליכים משפטיים, שמביאים לתוצאה הפוכה. טרור מנצחים ומחסלים בשטח, באמצעות מודיעין, חיסול ונטרול המפגעים בהכנות, תוך ועקב האירוע.
07/08/2017  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
מה היו היהודים עושים לרצועת עזה אם הם היו תושביה ולא הערבים? ומה היו עושים לשכניהם בקו הירוק? אני חושב שהתשובה ברורה לא רק לנו ולאויבנו אלא לכל קהילת האדם בעולם. השאלה מזכירה לי סיפור על הבעל המסור שהציע לאשתו, כמחווה לעוד פיוס, לצאת למסע סביב העולם. זה משעמם, היא מגיבה, חפש מקום אחר... אתם לא יכולים לומר שהרצועה, הנמקה ברעב, שידפון, שנאה, הרס עצמי וסביבתי אינה סביבה טבעית של יזמות ועשייה מפוארת ומרשימה. מתוך הרצועה יצאו אנשי עסקים מפוארים ומיליונרים סולידיים בעלי תושייה רבים ממש כמו אצלנו שלא לומר גם 'מהנדסים' וטכנולוגים אחרים. הנורמטיביים ביותר, ערפאת, חאלד משעל, דחלאן וסהלן, הנייה, אבו-מאזן, האני אל-חאסן ועוד רבים וטובים כמותם הם יצירי כפיה של המציאות העזתית. הם בהחלט ייצרו, ארזו, ייצאו ומכרו משהו שהעולם ידע להעריך ושילם הרבה כדי שלא יגדישו בו את הסאה ויציפו את השוק העולמי. זה לא רק מה שאני אומר, או אתה חושב – העולם, גם אירופה והגויים מספרים אותו סיפור זוועות כשמאפשרים להם לומר את האמת.
07/08/2017  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
דומה שהכול כבר נאמר לגבי ראש הממשלה בנימין נתניהו. בין היתר הוזכרו (גם על-ידי עבדכם) חוסר אמינותו, התנהלותו במישור המדיני, מורך רוחו, המסרים הבעייתיים אותם הוא מעביר בזירה הבינלאומית ו"חזון שתי המדינות" בראשם. כן דובר רבות על האינטרסים הפוליטיים, אלה האישיים, הישרדותו הפוליטית ועוד...
07/08/2017  |  בעז שפירא  |   מאמרים
קצב האירועים במזרח התיכון גורם לנו לתהות כל פעם מחדש בשאלה האם האזור הזה ובמיוחד הסכסוך הישראלי-פלשתיני יגיע אי-פעם לרגיעה שתאפשר דו-קיום בשלום.
07/08/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
מחיצה בין נאשם "תג מחיר" לעו"ד  /  איתמר לוין
סכנת המדינה הדו-לאומית  /  עמי דור-און
הוגבלה כניסת גברים להר-הבית  /  איציק וולף
די לכיבוש  /  ציפי לידר
משבר הר-הבית ועבודת הקבינט   /  עמוס ידלין
מידתיות ערבית לעניין הפלשתיני  /  יורם אטינגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il