|   15:07:40
דלג
  ציפורה בראבי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

פרשת ראה

להיות אדם גדול

פרשה ראה מכריזה מלחמה על היצר התאוותני, על היצר החמדני מלחמה על מידת האנוכיות הטבעית לאדם שלא בגר כי התורה מייצרת בני אדם גדולים
21/08/2017  |   ציפורה בראבי   |   מאמרים   |   תגובות
תאווה [צילום: פלאש 90]


הברכה והקללה

"ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה" (דברים יא, כו). באפשרותכם לקבל ברכות אם תעשו הטוב, ולא – השוט מונף.

40 שנה הילכו בני ישראל במדבר. 40 שנה עם גדול המנהיגים. עם משה רבינו שכולו ענווה וחסד. ועדיין לא למדו שהטוב מביא טוב והרע חלילה..?

"חכמינו אמרו: "לעולם יראה אדם את עצמו כאילו כל העולם חציו זכאי וחציו חייב, עשה מצווה אחת הכריע את כל העולם לכף זכות, עשה עבירה אחת הכריע את כל העולם לכף חוב (קידושין מ). לפיכך פתחה התורה ב"ראה" שזה מפנה לכל יחיד ויחיד. ואתה – כל אחד ואחד - השתדל וראה שבכל מעשה ומעשה שאתה אומר לעשות – "אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה" – (הרי שאתה בכל מעשה ממעשיך), מביא לעולם כולו ברכה או קללה. פעולתך עלולה להכריע את כל העולם לכף זכות או לכף חוב..." (תורת משה).

דברים מופלאים! כמה כוח מקבל כל אדם. כמה השפעה יש לכל מעשה ממעשינו! זה נותן כוח. זה מחייב. והפרשה מכריזה מלחמה על היצר התאוותני, על היצר החמדני. מלחמה על מידת האנוכיות הטבעית לאדם שלא בגר. כי התורה מייצרת בני אדם גדולים.

בשר תאווה

מחלוקת יש אם ניתן הבשר לאדם לאכול מכוח הייעוד של בעלי החיים, או כדי לרצות את תאוותו? והנה בגן עדן לא אכל האדם בשר. וזה היה גן עדן! שם נאמר: "הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע... לכם יהיה לאכלה. ולכל חית הארץ ולכל עוף השמים ולכל רומש על הארץ אשר בו נפש חיה את כל ירק עשב לאכלה" (בראשית א, כט-ל). כי מתחילה אוכלי עשבים היו אבותינו.

והנה "אחרי המבול הותרו בני נוח באכילת בשר (בראשית ט,ג), כי אחרי שמלאה הארץ חמס, אחרי ששלט בעולם חמס ושוד ורצח ושלטון האדם באדם לרע לו, לא נדרש האדם למאמץ מוסרי של ויתור גמור על המתת בעלי חיים" (נחמה ליבוביץ עיונים בספר דברים לפרשת ראה). והיתר זה שניתן לבני ישראל במדבר הוגבל בהיותו במדבר.

ועתה בהיכנסם לארצם, הותרה להם אכילת בשר. "כי ירחיב ה' אלוקיך גבולך כאשר דיבר לך ואמרת אכלה בשר כי תאוה נפשך לאכול בשר ככל אות נפשך תאכל בשר" (דברים יב, כ-כא)
אבל על-פי הלכות שחיטה כשירה. על-פי הלכות קורבן. ומסביר הראי"ה קוק: "רק אחרי אשר "תאמר אכלה בשר, כי תאווה נפשך לאכול בשר" – אז "תזבח ואכלת". הנה לא תוכל לעצור בעד נטייתך כי אם על-ידי כבישה מוסרית, וזאת הכבישה עוד לא בא עיתה". ובהמשך מפורט לעם הלכות אכילת בשר. כי התאווה הגשמית, התאווה העזה לבשר קשה להתגברות. אבל אפשר לעדנה ולרסנה עם ההלכות הקשורות בהלכות אכילת בשר.

ורש"י מביא פירוש נוסף למשפט: "לכשירחיב ה' גבולך... ואמרת אוכלה בשר". "לימדה תורה דרך ארץ, שלא יתאווה אדם לאכול בשר אלא מתוך רחבת ידים ועושר". אנחנו חייבים לנתב את תאוותינו על-פי היכולות שלנו.

שתי גישות הן ושתיהן נוגעות ברוחו של האדם. האחת - אדם אינו צריך בשר, אבל תאוותו מניעה אותו. לכן, כדי לרסן את התאווה הזאת, עליו ללמוד הלכות שחיטה ובכך יעשה הכל מרוסן ובקדושה. השנייה על-פי רש"י – האדם צריך לחיות כפי אפשרויותיו. רק אם הרחיב ה' גבולך, רק אם יש באפשרויותיך הכספיות – תוכל להתאוות לבשר.

וכבר מדבר משה עם העם כבעלי בתים כאנשים מן היישוב ומחיל עליהם את האחריות למי שאין לו. והוא מחנכם למצוות הצדקה.

צדקה תציל מגאווה

ואין חינוך לענווה ולצימצום כמידת הצדקה. "עשר תעשר" - חייב לתת חלק מהכנסותיו לעני, לכהן, ללוי. עליו להתחלק בכספו ולא משנה כמה יש לו. מידת הפרשת הצדקה מעדנת את הנפש ומזכירה לנו שהכל ממנו ואנו רק זוכים לקבל מידו הפתוחה. ובעם יהיו עשירים ויהיו חסרי כל. העשירים טוב שישתמשו ביכולותיהם ובכשרונותיהם וירחיבו את יכולותיהם ויחיו ברווח. הכל בסדר אם זה כשר. אבל עליהם מוטלת במיוחד מצוות המעשר, מצוות הצדקה. ככה הוא לוקח אחריות על החלש ממנו.

ככה הופך העשיר למי שעוזר בנשיאת הנטל. ככה הופכת העשירות לברכה. וכמה צריך אותו בעל היכולות לעזור לעני? בבריתא במסכת כתובות (סז:) שנינו, כמה נותנים לעני? כדי מחסורו אשר יחסר לו. כיצד? אם הוא רעב וצריך לאכול, יאכילוהו, אם הוא ערום וצריך לכסותו, יכסהו, אין לו כלי בית, קונה לו כלי בית, ואפילו היה דרכו לרכוב סוס ועבד לרוץ לפניו".

וברגישות מיוחדת ואופיינית מחנכים אותנו חז"ל להתחשבות ברגשותיו של מי שהיה עשיר ועתה הוא חסר כל, מי שהיה רגיל לחיים נוחים יותר ועתה ירד מנכסיו וחי בעוני ובשפלות והבריתא מוסיפה ומלמדת אותנו: "כשהיה עשיר ונעשה עני, קונים לו סוס לרכב עליו ועבד לרוץ לפניו, וכן לכל אחד ואחד כמה שצריך" (מסכת כתובות סז).

מצוות המקדשות את היהודי

ובפרשה זאת המתחילה בברכה ובקללה – בבחירה בין הטוב למוטב - אנו לומדים על מצוות רבות וחשובות הנוגעות לחיי היהודי בקדושה.

הקרבת קורבנות במקומות אשר ה' בחר בהם.
איסור אכילת דם.
איסור על לימוד ממעשיהם הרעים של העמים השכנים.
אזהרות מפני נביאי שקר, מסיתים ומדיחים למיניהם.
דיני כשרות בבהמות, בדגים ובעופות
איסור אכילת בשר בחלב.
מעשרות ותרומות
דיני שמיטת כספים
מצוות צדקה ועזרה לעניים.
קדושת הבכורות של בהמות טהרות
חגיגת שלושת הרגלים ועלייה לרגל לירושלים בימי חג אלה.

ישיבת ארץ ישראל – כנגד המצוות כולן!

והנה מסתבר שכל יהודי היושב בארץ מקיים בעצם יישובו כאן מצווה גדולה: שכן, מצוות יישוב הארץ חשובה כנגד כל מצוות התורה.

וכך נאמר בספרי על ספר דברים יב: מעשה בר' יהודה בן בתירא ור' מתיא בן חרש ורבי חנינא בן אחי ר’ יהושע ור' יותנן, שהיו יוצאים חוצה לארץ. הגיעו לפלטינום [מקום בחו"ל], וזכרו את ארץ ישראל. זקפו עיניהם וזלגו דמעותיהם וקרעו בגדיהם, וקראו המקרא הזה ( וירשת אותם ) וישבת בארצם, וחזרו ובאו למקומם. אמרו, ישיבת א"י שקולה כנגד כל המצוות שבתורה.


ומעשה בר' אלעזר מן שמוע ור' יוחנן הסנדלר, שהיו הולכים לנציבים אצל רבי יהודה בן בתירא ללמוד הימנו תורה. והגיעו לציידן, וזכרו את א"י, זקפו עיניהם וזלגו דמעותיהם וקרעו בגדיהם, וקראו המקרא הזה "וירשת אותם וישבת בארצם" (דברים יב, כט), חזרו ובאו להם למקומם. אמרו, ישיבת א"י שקולה כנגד כל המצות שבתורה" (ספרי על דברים יב).

מתוך האתר שלי – "פרשת השבוע".

תאריך:  21/08/2017   |   עודכן:  21/08/2017
ציפורה בראבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: זה לא פרדוקס - ישיבה בהליכה, שמעתם? לא לשמנפוביה מי אמר שבריא זה לא טעים? וּלקינוח בריא וגם זול
21/08/2017  |  ציפי לידר  |   מאמרים
עכשיו זה כבר לא "מקרה" ולא מדובר עוד ב"תקלת בחירות שכולם ידעו עלייה". זה כבר לא הפרחח ששמו יונה מצגר וההטעיה ש"הוטעה" הגרי"ש אלישיב. הפעם זה ה"ראשון לציון", שהגר"ע יוסף פעל למענו ללא ליאות בשנת 1993, כדי שיבחר לתפקיד, שעד אז אויש על-ידי אריות תורתיות, גם אם הללו נחשבו ל"רבנים ציונים". הגרי"מ אליהו, הגר"ע יוסף והגר"י ניסים הקדימו את הבחירה הזו. שלושתם היו גדולי תורה ומנהיגי יהדות ספרד בארץ ובעולם. לפניהם ישבו על הכיסא הזה הגרב"צ עוזיאל והגר"י מאיר. לפני מלחמת העולם הראשונה התפקיד הזה - ה"ראשון לציון", היה פאר יהדות ארץ הקודש ולא נשלט על-ידי ממסד כלשהו (לא כמו ה"רב הראשי האשכנזי", שהיה אח"כ המצאה ציונית שלאחר מלחמת העולם הראשונה). גם היהדות האשכנזית הוכפפה אלין והמהרי"ל דיסקין ביטל את הרעיון להעמיד רב אשכנזי כנציג האשכנזים לפני השלטון העו'תמני, רק משום "כבודו של הראשון לציון". והנה, בשנת 1993, הוכח לעיני כל כי הגאונים יוסף חיים זוננפלד וה"סבא קדישא" אלפנדרי צדקו בהתנגדותם למוסד ה"רבנות הראשית" ולכפיפת ה"רבנים הראשיים", כולל תפקיד ה"ראשון לציון", לחילוניים. השניים טענו בלהט כי לימים הכפיפה הזו תביא לבחירתם של "רבנים מטעם", ויש שקראו להם "רבנים בלי טעם". הרב מבריסק - הגרי"ז סולובייצי'ק, טען כי כל מוסד ה"רבנות הראשית" נועד אך ורק כדי ליצור עבור החילוניים "שולחן ערוך חדש". אך גם לאחר בחירות 1993 היו כאלה שלא פחדו לטעון כי השניים שנבחרו אז הם "חילול השם" וכי "יש לפרק את הרבנות הראשית כי מעתה נבחרו ל"רבנים ראשים" כאלה שאינם תלמידים חכמים". האיש שזעק זאת היה לא אחר מאשר "רב ראשי" לשעבר - וסמל הציונות הדתית שדגלה ברעיון ה"רבנות הראשית", הרב שלמה גורן המנוח...
21/08/2017  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בימים אלה מדברים על חגיגות ה-70 למדינת ישראל. אפשר לומר שזה קורה סופסוף כי אירוע מסדר גודל כזה לא מתחילים לתכנן פחות משנה לפני תאריך היעד. וכמקובל אצלנו ההכנות ילוו בכיפופי ידיים. הסימן הראשון הם הוויכוחים על התכנים והתקציבים, למה וכמה צריך, מי יפקח. למעשה אלה מאבקי אגו - מי יעשה מה, על מי יהיה רשום ביצועם, ומי יקבל את הקרדיטים הנכונים. כך היה וכך הווה: כל חגיגה והשר שלה, כל אירוע והוועדות שלו.
21/08/2017  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
אלדד יניב ומני נפתלי עוכבו והארץ (התקשורת) רוחשת וגועשת. עוד דוגמה לצביעות, התחסדות ורשעות של החונטה התקשורתית השלטת כאן. איפה הייתם מתחסדים וצבועים, עת התעללו כוחות הביטחון במתנחלים ותומכיהם?
21/08/2017  |  בעז שפירא  |   מאמרים
המשלחת האמריקנית בראשותו של היועץ וחתנו של הנשיא טראמפ ג'ארד קושניר שתגיע השבוע למזה"ת תמצא עמדה אחידה אחת במצרים, ירדן והרש"פ כלפי התנאים לחידוש המו"מ בין ישראל לפלשתינים.
21/08/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אינני זקוק למסקנות ועדת החקירה    הבנתי את מה שלא יכולתי להאמין שאכן יכול היה להתרחש    התועמלנים ומנמיכי רוח האומה, מאמינים שתגובה באירן או מלחמה בעזה נועדו לשמר את שלטונו, שרידותו ...
איתן לסרי
איתן לסרי
ברשימת החומרים שאסר ארדואן: פרופילים וכבלים מאלומיניום, מנחושת, פרופילים מפלדה, חומרים המיועדים לקונסטרוקציות בנייה, כבלים חשמליים, זכוכית המיועדת לבנייה ועוד    ענף הבנייה צפוי לשל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il