|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
לא קל להבנה [צילום: דינה סירא]

תיאורמה כאבן דרך

המחזה תיאורמה בבימויו של אריאל וולף בתיאטרון הקוביה, שנוצר בהשראת סרטו הנודע של פאזוליני הוא פנינה, ויהווה אבן דרך בתולדות התיאטרון הישראלי הודות למקוריות, לנועזות ולעצם מהותו, שכה בלתי רגילה בתחום זה
22/08/2017  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: דינה סירא]

את הסרט תיאורמה שיצר פייר פאולו פאזוליני ב-1968, שהוא כה חריג במיכלול יצירותיו של זה, ולכן לא היה לשובר קופות - ראיתי ולמדתי בעת לימודי באוניברסיטה. זמן קצר לאחר שתרגמתי מאיטלקית כמה מהפואמות של פאזוליני לצורך העבודה הסמינריונית "על פאזוליני כמשורר", נרצח הלה על-ידי צעיר הומוסקסואל, שנשלח כנראה על-ידי החוגים הפאשיסטים, שהתנגדו לרעיונות הקומוניסטים של פאזוליני. היה זה בעקבות הקרנת סרטו "סאלו 70 - הימים האחרונים של סדום" שהיה כעין מאניפסט אנטי-פשיסטי מוחלט. הפואמות שלו עסקו בתיאור פיוטי של משכנות העוני של רומא, ובערבים שנערכו לזכרו בחיפה ובת"א, הקריאו אותן גילה אלמגור ועודד קוטלר.

בעיבודו של אריאל וולף לסרט "תיאורמה" שאינו קל להבנה מפאת מיעוט הטקסט, אך העשיר ברעיונותיו המומחשים, מגיע צעיר יפה תואר לבית משפחת תעשיין עשיר בצפון איטליה. בתוך ביקורו שם, הוא מצליח לממש את כל חלומותיהם הפרועים של כל בני המשפחה בנושא המין - האב, האם, הבת, הבן והעוזרת. במעשיו הוא גורם להם להסיר את כל מעטה הצביעות החברתית בהם חיו, להסיר את המיגננות, ובכך הוא משנה את כל הוויתם. מתוך הסממנים הפזורים בסרט (הצמחיה בגן הבית אותה מטפחת המשרתת, והמסמלת את גן העדן, זר הפרחים המסמל את זר הקוצים שעטה ישו בויה דולורוזה ועוד) קיים קשר עמוק למיתולוגיה הנוצרית בדמותו של ישו, שכביכול הגיע כדי לתקן את העולם. וכזו הייתה גם משימתו של הצעיר בסיפור האוטופי הזה. התמזגותו הפיסית עם כל אחד מבני הבית אליו הגיע, היא המחשת הטמעתו של האופי האלוהי עם הרעיונות של הבימאי בהם, אותם מסמלת דמותו של הזר, בן האלוהים. כך נטמעים האמונה הנוצרית והקומוניזם כאחד הן בסרט והן בהצגה שעיבד אריאל וולף.

כשהצעיר (בסרט מילא את התפקיד טרנס טראמפ יפה התואר) עוזב את אחוזת המשפחה לאחר ש"עשה" את כל בני הבית - המשפחה נותרת מפורקת מכל ההתנהלות הקודמת שלה והערכים הכרוכים במעמדה הרם. והשיא בא לידי ביטוי בסצינת הסיום עליה נדווח בהמשך.

את בימת תיאטרון הקוביה המצוי בגן מאיר במרכז לגאה, שמעלה הצגות מובחרות ומשמעותיות ביותר, עם ריצפת מרצפות המראות שעיצב רוסלו שמריה, מנצל הבימאי, השחקן והכוריאוגרף הצעיר והמוכשר כשד אריאל וולף את צורת המיבנה הפנימי עם המרפסות מעל לשני צידי האולם, ואת היציאות הרבות, כך שהדמויות נכנסות ויוצאות מכל הכיוונים. בכך הוא יוצר לוקיישן שונה מהאחוזה המפוארת שבסרט, ויוצר חלל שונה אך דינמי בבהתאם להתפתחות הדברים. כך גם הודות למשחק התאורה שעיצבה חני ורדי, המפנה את תשומת לב הצופים למיקומים שונים על הבימה. התנועה המואטת בחלקים שונים, מדגישה ומעצימה עוד יותר את המסר של מה שהיא מכוונת אליו, ונוסכת מתח רב. המוזיקה המקורית היפהפיה שחיבר שלומי ברטונוב, שמבצעות אנה סנגר על הפסנתר וענת רייזמן על הכינור מעניקה יתר צבעוניות לסיפור על הבמה. כך שמיעוט הטקסט אינו חסר, כי כל שאר המרכיבים ממלאים עד תום את היצירה.

את דמות האם שבסרט גילמה סילבנה מנגנו המופלאה, מגלמת כאן בחיצוניות דומה ומוקפדת כולל התסרוקת האותנטית, שרון שטרק, שחקנית (היפה של) החאן הירושלמי עד לאחרונה. היא סמל הנשיות והאצילות בהתגלמותה. הגבר הזר הצעיר החטוב והסקסי (ישי בן משה, שמשחק ומביים בהצלחה מאז סיים את לימודי המשחק בסטודיו ניסן נתיב ואת לימודי הבימוי בסמינר הקיבוצים) מערער את התנגדותה בג'סטות רבות משמעות ותנועות ללא צורך באומר, והיא הופכת תחת ידיו מאצילה איטלקיה על כל גינוניה, ובתלבושות מרהיבות שעיצבה לכולם וורוניקה שור, לסמל סקס נשי משוחררת עד אין סוף. כשהיא מתפרקת בסוף מכל מה שהיא עוטה, היא שואלת את הצופים: "אתם הבנתם את זה? אני לא הבנתי, גם כשראיתי את הסרט..."

באותו אופן, ללא מילים, רק עם עושר תנועה וביטוי, כובש הזר את המשרתת (לאורה בטי בסרט, וכאן - יעל טוקר, שכל תנועותיה נווטו בכשרון כזה על-ידי הבימאי, עד שהיא בונה דמות מרשימה ללא מילה אחת, בעוד תנועותיה והבעותיה הן שממחישות את המהפך במתרחש מאז בואו של הזר.

את הבן של המשפחה שמגלם כאן שלומי ברטונוב (שחקן ומוסיקאי מחונן, בוגר הסטודיו של ניסן נתיב, ונינו של יהושע ברטונוב ממקימי "הבימה"), כובש הזר בסצינה אירוטית עוד יותר הכוללת עירום מוחלט, ואת התחושות וההתלבטויות המתייסרות הכה מרשימות ממחיש ברטונוב באכספרסיביות רבה כשהוא מתמרח בצבע כחול ומתחכך בבד קנבס ענק שעל הקיר.

הבת הצעירה של המשפחה מגולמת בחדוות חיים ועליצות אופיינית לגיל, בידי נעמה פרייס. כשרונה ונסיונה כרקדנית (היא בוגרת בי"ס למחול נחשב בניו-יורק) בא לידי ביטוי גם בסצינות בהן המשפחה, כולל הזר, נסחפים למחול עכשווי סוער, לצלילי מוזיקה שכתב שלומי ברטונוב, שאף מלווה זאת בפסנתר בחלק האחרון של ההצגה. הקצב והמוזיקה מחברים את הנעשה על הבמה לקהל של היום והופכים אותה לרלוונטית. לעומת העליצות וחדוות הנעורים שהיא מקרינה בתחילה - השבר שלה, כשהזר עוזב, גדול משל כולם - את זה ראינו בסרט, כשהיא חלתה ופסקה לדבר. כאן הביטוי שונה, מעצם המיגבלות של הצגה לעומת סרט על מיכלול האפשרויות העומדות בשינוי לוקיישנים בסרט.

אך השבר הגדול, ובו טמון המסר של פאזוליני שנחשב לקומוניסט והיה לפה להמונים העניים, הוא שברו של האב. בסרט גילם אותו מאסימו ג'ירוטי הנפלא, וכאן, בסצינת הסיום, מגיע ירון מוטולה הוותיק והמנוסה לאחד משיאי הקריירה העשירה שלו, כשהוא מתפרק מכל נכסיו החומריים - מתפשט מבגדיו וממטבעות הכסף שצבר בפסלון החזיר - שהם הסמל לכל נכסיו כבעל בית החרושת. בדומה למה שנראה בסרט עת הוא הופיע לפני כל הפועלים והעובדים שלו, והעניק להם את כל הזכויות על מפעלו וועד בעירום לקראת הלא נודע... התגלמות רעיון הקומוניזם האוטופי. כך בהצגה - ההתפשטות, והזעקות תוך איבוד השליטה העצמית כפטרון ואציל, הם הקתרזיס, שסיומו מעיד על ההתפוררות של כל מה שסימל אותו, תוך המעבר לעולם שונה בתכלית ממה שקדם לו.

השחקן המוכשר והבימאי יוצא הדופן בכשרונו אריאל וולף אינו חושש ללכת עד הסוף תוך מתן ביטוי לרעיונותיו בבימוי ההצגות שהוא מביים. השילוב של מוזיקה מקורית, השימוש המועט בטקסט, שכאן הוא קיים רק בתחילה ובסוף, וממנו מבינים את המסר - והשימוש בשחקנים וגופם ככלי לביטוי הדרמטי, גם תוך שימוש בעירום כביטוי - כל אלה מציבים את הצעיר יפה תואר והכה מחונן בשורה הראשונה של הבימאים הצעירים שישראל הולכת ומגבשת בעת האחרונה. תחום שהתיאטרון הישראלי כה חסר, כשם שחסרון מחזאים ישראלים מקוריים הוא שדוחף את התיאטראות לחזור ולהעלות את אותם מחזות מתורגמים ממיטב המחזאות הזרה שוב ושוב. נקווה שגם חסר זה יתמלא, והתיאטרון הישראלי על כל שחקניו ויוצריו המוכשרים, ינסוק ויגיע לשיאים חדשים.

תאריך:  22/08/2017   |   עודכן:  22/08/2017
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום 15.08.17 דיווחנו כאן כי "גרורות דוד ואנונו עדיין פועמות". מסרנו כי גם אחרי שואנונו הורשע ונשלח לכלא לתקופה של שש שנות מאסר בפועל בעקבות עבירות מס חמורות ותפירת תיקים ו/או סגירת תיקים לנישומים, שלא כדין, כמה מ"גרורותיו", שפעלו עימו באופן מושחת ופלילי - וניצלו בעור שיניהם מחמת שתיקתו של ואנונו, נותרו בשטח. ואלה, דיווחנו, ובהם מי שמכונה: ח', עדיין פועמות וגורמות לרקב להתפשט לעבר תפוחים נוספים.
22/08/2017  |  יואב יצחק  |   כתבות
עשרים וחמש שנה מלאו למותו בטרם עת של המוזיקאי והפזמונאי מישל ברז'ה, שכמו סרז' גנזבור, חולל מהפכה של ממש בתחום הזמר הצרפתי. 2 באוגוסט 1992 הוא תאריך שיישאר חרות לעד בזכרונו של דור שלם בצרפת. ביום זה, מת בפתאומיות, מהתקף לב, בגיל 44, מישל ברז'ה. כל צרפת התאבלה על המוזיקאי, אחד מחמשת הגדולים ביותר שלה, יש אומרים. קברו במונמארטר הוא מקום עלייה לרגל. שדרה בפארק מונסו, שלידו גר מישל זמן רב, קרוייה על שמו.
22/08/2017  |  אורנה ליברמן  |   כתבות
ירושלים 2917 היא הכוכבת הראשית של פסטיבל "מקודשת", הנערך בימים אלה, שבין סוף החופש הגדול לבין ראש השנה, בעיר הבירה. הדברים אמורים בשורה ארוכה של אירועי אמנות שנובעים מהעיר והמבקשים להטיל עליה את רישומם.
21/08/2017  |  ראובן לייב  |   כתבות
ההיסטוריונים של התקופה הערבית-מוסלמית קבעו שהערבים היוו מיעוט בקרב האוכלוסייה בתקופה הערבית-מוסלמית. ההגירה הערבית לארץ לא שינתה מהותית את הרכב האוכלוסייה. אולם, יש חילוקי דעות בין החוקרים של התקופה הערבית-מוסלמית והצלבנית לגבי השאלה אם המוסלמים היו הקבוצה הגדולה ביותר בתקופה הצלבנית (1099-1260) ואיזה אחוז מתוכם היו נוצרים-מזרחיים שהתאסלמו.
20/08/2017  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
"עוץ לי גוץ לי", המחזמר הנודע לילדים מפציע בגרסה חדשה ומוזיקלית ומציע נסים ונפלאות על הבמה התוססת והעליזה. ההפקה עולה ברחבי הארץ ובתיאטרון היהלום ברמת גן והיא תרבותית, קולחת ומרתקת ושופעת הברקות בימוי ושחקנים מוכשרים.
20/08/2017  |  חיים נוי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il