|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

לראש השנה: התשובה, מה זה בכלל

חג ראש השנה מציין את ראשיתם של עשרת ימי תשובה, ששיאם ביום הכיפורים אבל מהי בכלל אותה תשובה? הרב הספרדי של קהילת זמלין בהונגריה, העניק לפני כ-150 שנה, משמעות מיוחדת למונח תשובה, והניח בכך את היסודות הראשונים לתנועה הציונית ולמדינת ישראל
18/09/2017  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
בכל יום [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

1. לרגל ראש השנה, ראש וראשון לעשרת ימי תשובה, חידון אמריקני, ברוח הזמן:

מצוות התשובה, שלדעת רבים מהפוסקים ומוני המצוות הינה מצוות עשה מדאורייתא: "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ" (דברים ל' ב') - כיצד היא מתממשת בפועל? בחר אחת משלוש התשובות:

א.תשובה פרטית שמוטלת על כל אחד ואחת מישראל, המושתתת, על-פי הרמב"ם, על שני מהלכים: חרטה על העבר וקבלה לעתיד; ב. תשובה כללית, לאומית, של שיבת עם ישראל לארצו ג. שתי התשובות נכונות.

2. מובן שהתשובה השלישית היא הנכונה. אך עובדה זו, הבוקעת וצועקת מתוך פסוקי פרשת התשובה, לא הובנה כך, בכל השנים שחלפו מאז מתן תורה. עם ישראל התייחס, באמצעות מוריו ורבותיו, רק לאופציה הראשונה, ופירש את מצוות התשובה כחובה פרטית שחלה על האדם מישראל. הנביא ישעיהו ניסח זאת כך: "יַעֲזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ וְאִישׁ אָוֶן מַחְשְׁבֹתָיו וְיָשֹׁב אֶל ה' וִירַחֲמֵהוּ וְאֶל אֱלֹהֵינוּ כִּי יַרְבֶּה לִסְלוֹחַ" הרמב"ם, לפני 800 שנה וקצת, הסביר כיצד בדיוק מעשית התשובה הפרטית: "ומה היא התשובה? – שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו ויגמור בלבו של יעשהו עוד" (הלכות תשובה, ה' ב').

בדיוק כך הבינו כולם, ללא יוצא מהכלל, את עשרת פסוקי התשובה המופלאים שבפרשת ניצבים, אותם קראו בבתי הכנסת בשבת האחרונה: "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ [...] וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ; וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה. אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם, מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ; וֶהֱבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ, וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ. [...] וְאַתָּה תָשׁוּב וְשָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה' וְעָשִׂיתָ אֶת כָּל מִצְוותָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם [...] כִּי יָשׁוּב ה' לָשׂוּשׂ עָלֶיךָ לְטוֹב, כַּאֲשֶׁר שָׂשׂ עַל אֲבֹתֶיך [...] כִּי תָשׁוּב אֶל ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ" (דברים ל', ב'-י').

קריאה מהירה בפסוקים אלה, מאששת את הגדרת התשובה כשיבה אל ה': "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ". תשובה פרטית. הא, ותו לא.

3. עד שקם לפני כמאתיים שנה רב חשוב, רבי יהודה חי אלקלעי, רבה הספרדי של העיר זמלין בדרום הונגריה, וקרא אחרת את פסוקי התשובה. הרב אלקלעי (1798-1878, שבשבוע הבא, ד' בתשרי, יחול יום השנה לפטירתו בתרל"ט), היה תלמידו של המקובל רבי יהודה ביבאס, ושאב את רוב תורתו מפיו. ביבאס הקדים ופירש בספרו 'מנחת יהודה' (1843) את עניין התשובה, כשיבת היהודים לארץ אבותיהם.

הרב אלקלעי פיתח רעיון זה על בסיס שתי משמעויותיו של השורש ש.ו.ב. כ"תשובה כללית שישובו ישראל לארץ הקדושה". בספרו 'פתח כחודה של מחט' (וגם בספריו האחרים), אין הוא פוסח כמובן על הגישה הקלאסית, כפי שהתבטאה בפי הנביאים והרמב"ם ושאר מאורות הדורות, כעניין של תשובה פרטית, אבל על גבי התשובה הפרטית הוא בנה בניין-על, קומה שניה, שעניינה – שיבת עם ישראל לארצו, שיבה לאומית.

מדהים שבכל הדורות שקדמו לו, איש לא הבחין בכך, ולא הפך את השיבה לארץ ישראל למצווה מעשית, ממשית, שעל עם ישראל ככלל לקיימה בגופו.

4. אין ספק שחוזה המדינה ומחולל הציונות המדינית והשיבה לציון בת זמננו, בנימין זאב הרצל, הכיר לפחות באופן כללי, את חידושו המופלג של הרב אלקלעי. הוא אמור היה ללמוד זאת מפי סבו שמעון לייבל הרצל, ששימש בעל תפילה בראש השנה וביום הכיפורים בבית הכנסת של הרב אלקלעי.

הרב אלקלעי, שיום פטירתו חל בשבוע הבא, ד' בתשרי, קרא את פרשת התשובה אחרת. "קשה לי", תוהה הרב אלקלעי, "מפני מה מנה הרמב"ם את מצוות התשובה כלאחר יד, כשיעשה תשובה חייב להתוודות [...], היה לו לומר: מצוות עשה שישוב אדם אל ה'". במלים אחרות, מדוע הרמב"ם אינו כותב שמצוות עשה יומיומית היא לשוב בתשובה, ורק ציין שלכשיעשה האדם תשובה, יוכל למרק את עוונותיו על-ידי חרטה על העבר וקבלה לעתיד?!
אלא – וכאן בא החידוש הגדול של הרב אלקלעי – שמצוות התשובה נזכרת תמיד בתורה בהקשר של אחרית הימים. הדבר בולט במיוחד במצוות התשובה המופיעה לראשונה בפרשת ואתחנן: "בַּצַּר לְךָ [...] בְּאַחֲרִית הַיָּמִים וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְּקֹלוֹ" (דברים ד', ל'). כך גם בפסוקי התשובה שבפרשת ניצבים.

5. ממשיך לתהות הרב אלקלעי: "מדוע תלה הכתוב את התשובה באחרית הימים, כשמובן שמצוות התשובה חלה בכל יום". וכאן מחדש הרב אלקלעי חידוש גדול: "שתי תשובות הן – תשובה פרטית ותשובה כללית", ומפרט שהתורה עוסקת בשני סוגי תשובה: תשובה פרטית, אישית, שמחייבת את הפרט, ותשובה לאומית, שמחייבת את כלל ישראל. לגבי התשובה הפרטית ברור כיצד היא מתבצעת. אבל כיצד יבצע עם ישראל את מצוות התשובה הכללית?"

הרב אלקלעי: "התשובה הכללית היא, שישובו כל ישראל אל ה' אלוקינו, לארץ נחלת אבותינו [שהרי] כל הדר בחו"ל כמי שאין לו א-לוה". והוא מאריך לבאר את תפיסתו, ומוצא סימוכין לטענתו שתשובה משמעותה שיבה הביתה, בספר שמואל א': "וַיִּשְׁפֹּט שְׁמוּאֵל אֶת יִשְׂרָאֵל, כֹּל יְמֵי חַיָּיו. וְהָלַךְ מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה וְסָבַב בֵּית אֵל וְהַגִּלְגָּל וְהַמִּצְפָּה, וְשָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הַמְּקוֹמוֹת הָאֵלֶּה - וּתְשֻׁבָתוֹ הָרָמָתָה כִּי שָׁם בֵּיתוֹ" (שמ"א ז', ט"ו-י"ז).

לאמור: שמואל הנביא, שהיה סובב כל ימות השנה בין קהילות ישראל, היה שב מדי שנה הביתה: "וּתְשֻׁבָתוֹ הָרָמָתָה", מפני ש"שָׁם בֵּיתוֹ". ומכאן ההוכחה, שתשובה משמעותה שיבה הביתה.

הדברים נכתבו בשנות הששים של המאה ה-19, כמה עשרות שנים לפני התכנסות הקונגרס הציוני הראשון, ב-1897. הרב אלקלעי הצית בליבם של יהודים רבים את חזון שיבת ציון, עוד לפני שהתנועה הציונית מימשה אותו. לספרו הוא קרא 'פתח כחודה של מחט' מפני שלהשקפתו, מעשה התשובה הכללית בזמנו, היא פעילות דיפלומטית: "תחילת התשובה שיעשו ישראל באחרית הימים היא שיבקשו חנינה מאת מלכי ארץ [...] גאולת ישראל תהיה ע"י מלכי ארץ [...] כי [אמנם] לה' לבדו התשועה, [אך] הוא יסובבנה ע"י אדם כמו שסבב תשועת גלות בבל ע"י כורש, וכן לעתיד יסבב גאולת ישראל ע"י מלכי הגויים, שיעיר ה' את רוחם לשלחם [...] כי שרי ישראל יפתחו פתח כחודה של מחט [...] והקב"ה יפתח פתח כפתחו של אולם, ויטה את לבם לעשות את בקשתם".

6. זה מה שאירע בפועל מעט שנים לאחר שהרב אלקלעי הפיץ את רעיונות התשובה שלו, בהנהגת נכדו של החזן מבית הכנסת בזמלין. התנועה הציונית פנתה למנהיגי אומות העולם, וזכתה להכרת העמים בזכות השיבה של עם ישראל למולדתו ההיסטורית. שנת תשע"ח הבאה עלינו לטובה, תהיה בחסדי שמים השנה השבעים שבה מתממשים לנגד עינינו חזונותיהם הכבירים של משה רבינו בספר דברים, נביאי ישראל, הרב יהודה ביבאס ותלמידי הרב אלקלעי, והאיש שהוציא את הרעיון התורני-נבואי מן הכוח אל הפועל, בנימין זאב הרצל.

תאריך:  18/09/2017   |   עודכן:  18/09/2017
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לראש השנה: התשובה, מה זה בכלל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
21/09/17 13:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
העולם מחולק לשני סוגים של אנשים: זה שחי בכדי לאכול וזה שאוכל בכדי לחיות. גופנו הוא יצירה מדויקת וככזה, הוא זקוק לתזונה ראויה ומדודה. אוכל הוא הדלק הכימי לגופנו הביו-כימי, גופנו צריך מזון שישמש לו דלק לאנרגיה ועם אותה אנרגיה אנו מתקיימים, זזים ולמעשה עושים כל דבר.
18/09/2017  |  יצחק דרימר  |   כתבות
לכבוד השנה החדשה, הפעם לצמחונים שבנינו, ולאלו שמעדיפים הפעם לערוך את שולחן החג בסגנון שונה יותר או לאלו שפחות אוהבים בשר ומוצריו, נקבל את שולחן החג החגיגי במאכלים ומטעמים צמחוניים.
17/09/2017  |  ליטל פיינגרץ  |   כתבות
משאלות והרהורים ערב השנה החדשה.
14/09/2017  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
משרד החקלאות ופיתוח הכפר מפרסם, ככל שנה, את נתוני הצריכה של המאכלים הפופולריים בראש השנה, לקראת תקופת החגים המתקרבת: בחודש ממוצע צורך הישראלי כ-1 ק"ג דגים ומוצריהם ואילו בחודש תשרי נוסקת הצריכה פי שניים ומגיעה לכ-2 ק"ג לנפש. לקראת ראש השנה הדג המקומי המוביל במכירות הוא הקרפיון, אחריו האמנון ובמקום השלישי הבורי והדניס. בחודש תשרי נצרכים כ-800 טון קרפיונים, לעומת 250 טון בשאר חודשי השנה, כ-750 טון אמנון בחודש תשרי, לעומת 500 טון בשאר חודשי השנה וכ-250 טון בורי בחודש תשרי, לעומת 150 טון בשאר חודשי השנה.
14/09/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
המאכלים הסמליים הקשורים לברכות ומשתנים מעדה לעדה וכוללים בנוסף ל"תפוח בדבש" המסורתי גם את המאכלים הבאים:
12/09/2017  |  שרה קפלן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il