|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
חג הביכורים ברקע הבית הגדול 1941 [צילום: באדיבות ארכיון משמר העמק]

הבית הגדול" במשמר העמק הופך למשרדים

"הבית הגדול" במשמר העמק -בנין היסטורי מיתולוגי ששימש במשך למעלה מחמישה עשורים כמבנה המרכזי של המוסד החינוכי במשמר העמק יהפוך מעתה לשמש כמבנה משרדים של מזכירות הקיבוץ.
25/09/2017  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות

"הבית הגדול" במשמר העמק - בניין היסטורי מיתולוגי ששימש במשך למעלה מ-50 שנה מ-1936לערך עד שנות ה-80 כמבנה המרכזי של המוסד החינוכי שומריה במשמר העמק יהפוך לשמש מעתה כמבנה משרדים של מזכירות הקיבוץ, ויכלול ארכיון ספריה. לא מן הנמנע כי בעתיד יושכרו חדרים בו לשוכרים שונים.

המבנה ההיסטורי עמד מאז שנות ה-80 נטוש מוזנח ושומם בחלקו הגדול. לפני מספר שנים הוחלט בהנהלת קיבוץ משמר העמק לשמר את הבניין לשפצו ולהרחיבו וליעדו למשרדי מזכירות הקיבוץ. הצעה להפכו למוזאון לאתר מורשת לא התקבלה על-ידי הנהלת הקיבוץ בסופו של דבר.

לא מכבר הסתיימו עבודות שימור ושיפוצים נרחבות במבנה "הבית הגדול" שנמשכו כשנתיים לערך. למבנה המקורי נוסף אגף ובוצעו בו שינוים כדי להתאמו לייעודו החדש. בשבת 16.9.17 נערך בקיבוץ משמר העמק אירוע לציון סיום פרויקט שימור והרחבת "הבית הגדול" בהשתתפות בוגרי המוסד החינוכי לדורותיו.

רן גולן חבר משמר העמק וטיס בדימוס, שליווה מקרוב כנציג הקיבוץ את עבודות השימור והשיפוצים ב"בית הגדול", מדגיש בשיחה איתי כי על-אף שהבניין ההיסטורי עבר שינויים והוא הורחב הושם דגש והוקפד על שמירת צביונו המקורי. על מלאכת התכנון והשימור של המבנה המחודש הופקדה אדריכלית השימור רות ליברטי שלוי.

תולדות המוסד החינוכי "שומריה"

ב-1931 הוקם במשמר העמק מוסד חינוכי ("שוֹמריה") והיה למוסד החינוכי הראשון של "השומר הצעיר". את הקמתו יזם מרדכי שנהבי. מנהלו הראשון של המוסד החינוכי היה שמואל גולן-גולדשטיין (1901-1960) חבר קיבוץ משמר העמק איש חינוך רב פעלים. בין מוריו: המורה למוזיקה בנימין עומר (חתולי). למדו בו בתחילה כמה עשרות בודדות של ילדים ובני נוער מקיבוצי "השומר הצעיר" באזור: משמר העמק עין שמר, מרחביה גן שמואל ועוד.

בתחילה התגוררו החניכים באוהלים רעועים. והיה ברור כי יש לפעול במהרה ולהקים מבנה מכובד ראוי והולם למוסד החינוכי. הנהלת "הקיבוץ הארצי "ומוסדות נוספים החלו לאסוף תרומות להקמת בניין עבור המוסד החינוכי. למשימה גיוס התרומות נרתם חיים ויצמן. אגודת "המכבים הקדמונים" במנצ'סטר אנגליה שתרמה כספים לישוב הארץ. תרמה סכום כסף של כ-1000 ל"י שטרלינג להקמת הבית וכן גויסו תרומות בקרב קהילות יהודי צ'כיה, יוגוסלביה ועוד.

הוחלט להקים את בית המוסד החינוכי על גבעה במערבו של הקיבוץ משמר העמק שהשקיפה למרכז הקיבוץ. תכנון הבית הופקד בידיו של האדריכל יוסף נויפלד (1899-1980) שהיה מקורב להנהגת תנועת "השומר הצעיר".נויפלד תיכנן שורה של בניינים ידועים בארץ, כמו בית החולים אסותא בתל אביב ובית החולים הדסה עין כרם.

הנחת אבן פינה ל"בית הגדול"

ב-1933 נערך טקס הנחת אבן הפינה לבניין החדש וקריאת מגילת היסוד והטמנתה בבקבוק בבניין. בטקס שהיה מרשים השתתף קהל רב חברי משמר העמק וחברים בקיבוצים שכנים נציגי הקיבוץ הארצי ובראשם יעקב חזן. ילדי הקיבוץ לבשו חג, חולצה לבנה ומכנסי שבת. אורח הכבוד היה חיים ויצמן מראשי ההסתדרות הציונית. ויצמן חתם על מגילת היסוד ולידו חתם נציג ילדי משמר העמק הילד הקטן הלל... הלא הוא ע. הלל, לימים משורר ידוע. אביו של ע.הלל, בנימין עומר (חתולי) היה מורה במוסד החינוכי. בארכיון משמר העמק צילומים רבים ומרשימים מטקס הנחת אבן הפינה של "הבית הגדול".

במגילת היסוד לבניין נכתב בין השאר: "ביום ל"ג בעומר התרצ"ג 16 שנים למתן הכרזת בלפור הונחה אבן הפינה לבניין הראשון לחברת העובדים של "השומר הצעיר" במשמר העמק ... בניין זה של המוסד החינוכי משמש ביטוי להרחבת המפעל החינוכי של התנועה העולמית של "השומר הצעיר" בכל תפוצות ישראל ולביסוסו על-ידי הקיבוץ הארצי בארץ ישראל... יהי רצון שחברת הילדים מיסודו של השומר הצעיר תיבנה במהרה את כל בנייניה ותל זה (הגבעה א.א) שהיה מצמיח במשך דורות רק קוצים ודרדרים יהפוך לתל עבודה ויצירה. בין החתומים על מגילת היסוד נתן ביסטרצקי, נציג קק"ל. מ. סורטמן מאגודת "המכבים הקדמוניים", שמואל יבנאלי, נציג מפעלי מוסדות החינוך של ההסתדרות יעקב חזן בשם הוועד הפועל של "הקיבוץ הארצי", האדריכל יוסף נויפלד ועוד, בניית הבניין המוסד החינוכי במשמר העמק נמשכה מספר שנים ב-1935 נערך טקס חנוכת המבנה בהשתתפות משה שרת ונכבדים נוספים. ב1937-1936 הושלמו שני המבנים הראשונים. שנה לאחר מכן ב-1938 תכנן נויפלד את חדר האוכל של המוסד.

המוסד החינוכי במשמר העמק (שומריה) פעל כפנימייה רב גילית והילדים כך נמסר זכו לראות את הוריהם רק בחופשים או לזמן קצוב בביקורים ספורים במשך השנה. בשעות הבוקר התקיימו לימודים, בצהריים עבדו התלמידים במשק ובחקלאות, ושעות הערב - הוקדשו לפעילויות תרבותיות וחברתיות. המוסד שם לעצמו כמטרה מרכזית להעניק חינוך איכותי וערכי לחניכיו ולפתח עצמאותם. התלמידים יזמו וקיימו אספות עצמאיות בחדר האוכל בדומה לחברי הקיבוצים הבוגרים, ודנו והחליטו בעצמם בנושאים שונים הקשורים לחיי הפנימיה. הם ניהלו בעצמם כמובן בהדרכת ויעוץ מורים ומחנכים את תוכנית התרבות, העבודה ופעילויות הספורט.

ה"בית הגדול" נחשב בשנותיו הראשונות לאחד המבנים הגדולים ביותר בעמק יזרעאל והסביבה תלמידים וחברי הקיבוץ כינו אותו בשם "הבית הגדול" כינוי זה נשאר ודבק בו לאורך שנים עד היום הזה.

גג "הבית הגדול" היה שטוח. פעילויות תרבות רבות, ריקודים אסיפות חברה נערכו על גג זה. ובארכיון משמר העמק ראיתי צילומים רבים המעידים על כך.

הבית הגדול בתקופת מלחמת העצמאות

באפריל 1948 בתחילת מלחמת העצמאות תקפו תותחיו של פאוזי קאוקג'י את משמר העמק. עשרות פגזים הומטרו על קיבוץ משמר העמק וגרמו לאבדות כבדות בנפש וברכוש. מבנה הבית הגדול שהיה צבוע לבן בולט ומזדקר מעל הגבעה עליה שכן היה הראשון לספוג את מטח האש. קירותיו ובמיוחד קיר חזיתו הדרום מזרחית חוררו על עשרות פגזיו של חילי קאוקג'י הילדים מצאו בעת ההפגזות מחסה בקומה התחתונה של "הבית הגדול" ומתחת למיטות. בעקבות ההפגזות נבנה בצמוד לבניין מקלט עשוי בטון.

במשך השנים התחנכו התגוררו ולמדו במוסד החינוכי "שומריה" ב"בית הגדול" במשמר העמק דורות של תלמידים. על בוגרי בית הספר נמנים: ראומה ויצמן, אשת הנשיא לשעבר עזר ויצמן, חברי הכנסת לשעבר אמנון לין אמירה סרטני ואמרי רון המלחין דובי זלצר, המשורר ע.הלל, שלמה בר שביט- שחקן, בן ציון תומר- משורר, עזרה זוהר - רופא, פרופסור לרפואה, זהרה רובין - פסלת וציירת, בומבה צור - שחקן, אפרים ריינר - כלכלן, ממנהלי בנק הפועלים לשעבר, מיכאל קוסטא - פרופסור לזואולוגיה, מנחם שלח - היסטוריון, והרשימה עוד ארוכה.

עם השנים קמו בקיבוצים מוסדות חינוך דומים ל"שומריה" .מוסד זה החל מאבד לא מעט מייחודו ויוקרתו. ה"בית הגדול" שימש למגורים ולימודים עד שנות ה-80 ואז ננטש. מגורי וכיתות המוסד עברו למבנים חדשים יותר. מאז שנות ה80 עמד המבנה ההיסטורי שומם, עזוב כמעט לגמרי (שוכנו בו כמה משרדים של הקיבוץ).

ב-2009 לערך פנתה המועצה לשימור אתרי מורשת לקיבוץ, והציעה לגייס כספים לשיפוץ הבניין ולפתוח בו מוזאון ולהפכו לאתר מורשת, חברים בעמותת המועצה לשימור אתרים אף סיירו במקום בהדרכת רן גולן כנציג משמר העמק ועמדו מקרוב על מצבו (נלוויתי לסיור אז א.א). מוסד "שומריה" ומבניו כולל מבנה "הבית הגדול "הועברו בהמשך לבעלות קיבוץ משמר העמק (קודם לכן היה בבעלות משותפת של קיבוצים נוספים).

ועדה השימור של ה"בית הגדול"

הקיבוץ הקים ועדה שהוטל עליה לבחון ולבדוק את האפשרויות לשימור המבנה ולהמליץ מה לעשות בו. בין חברי הקיבוץ שעסקו בנושא: עידית אופיר וכאמור רן גולן.

מבנה "הבית הגדול" הוא בעל ערך ההיסטורי רב ביותר. כאן שכן המוסד החינוכי הראשון של "השומר הצעיר". בקיבוץ היה ברור כי מבנה כזה לא הורסים ומשמרים . לבסוף החליט הקיבוץ לא לפתוח במבנה ההיסטורי מוזאון או אתר מורשת אלא לשפץ המבנה, לשמרו להרחיבו ולהפכו למשרדי מזכירות הקיבוץ לספריה ולארכיון ועוד. יש לקוות שבעתיד לא ישונה ייעודו ולא תתאפשר השכרת חדריו למחסנים ובתי עסק כפי שמקובל לעשות במבנים פנויים בקיבוצים רבים. רן גולן לא יודע לומר לי איזה סכום הושקע בעבודות שיפוץ ושימור הבניין "הבית הגדול", אולם מציין כי הכספים למימון עבודות השיפוצים והשימור הם ממקורות כספיים של קיבוץ משמר העמק.

לא הכל מרוצים בקיבוץ משמר העמק ומחוצה לו מצורת שימור המבנה ההיסטורי "הבית הגדול" ובניהם אנשים שילדותם ונעוריהם שזורה בבניין מיתולוגי זה "כאן עברה כל ילדותינו וניעורנו" הם אומרים. לדבריהם היה צריך לעשות כמה שפחות שינויים בבניין ולפתוח בו מוזאון או אתר מורשת שיוקדש כולו לסיפור המוסד החינוכי לדורותיו וסיפורם של מוריו ובוגריו הרבים.

חוגים במועצה לשימור אתרי מורשת סיפרו כי הקיבוץ לא התלהב מפתיחת מוזאון במקום מחשש שיגיעו מבקרים תלמידים ומטיילים ויפרו את שלוות החברים מה גם שלא הובטח לקיבוץ שהמועצה לשימור אתרים וגופים נוספים יישאו באחזקת ועלות התפעול השוטף של המוזאון.

יבוץ משמר העמק ברקע הבית הגדול [צילום: זולטן קלוגר לע"מ]
תאריך:  25/09/2017   |   עודכן:  25/09/2017
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבית הגדול" במשמר העמק הופך למשרדים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב_שמואל
25/09/17 16:03
2
מיכה כרמון
25/09/17 18:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום ג' ה-12.09.2017, הכריז שר האנרגיה יובל שטייניץ על שעת חרום בישראל בשל עבודות התחזוקה הצפויות, זאת על-מנת לאפשר חלוקה נכונה של כמות הגז המועטה הקיימת בין התאריכים 19.09.2017 - 31.10.2017.
25/09/2017  |  איציק ספיר  |   כתבות
הקומדיות של פרנסיס ובר (1937) כה מלאות חן צרפתי עם שיק, ומצליחות לדגדג את בלוטות הצחוק עם הומור עד בלי די, כך שהצגת תיאטרון בית לסין היא הצלחה אדירה. ובר שנודע בתסריטיו כמו "הנודניק", "הבלונדיני עם הנעל השחורה" ו"כלוב העליזים" הוא כבר קלאסיקה. הבימאי אלון אופיר מצמרת טובי הבימאים הישראלים, שידו בכל תחומי המחזות בהצלחה רבה, עשה שימוש גאוני בתרגום הקולח והמצוין של אלי ביז'אווי ולש את צוות השחקנים לכדי אנסמבל מהודק, שוטף, ומגלגל אותך מצחוק.
25/09/2017  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בסוף השבוע נכנס כולנו לזמן של חשבון נפש, נחשוב על השנה שעברה במטרה לשפר את הליכותינו לקראת השנה הבאה. יום כיפורים הוא יום שבו על-פי המסורת, נחתם דינו של האדם והוא מתחיל כטבולה ראסה את השנה החדשה.
25/09/2017  |  שני ששון  |   כתבות
ההישג המרשים/המפחיד של מפלגת הימין הקיצונית "אלטרנטיבה לגרמניה" (Afd) מעורר זכרונות מפחידים. ככלות הכל, גם הנאצים לא הגיעו לשלטון בצורה מיידית וגם הם רכבו על גל של שנאת זרים. האם ההיסטוריה חוזרת על עצמה?
25/09/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
רומן הביכורים של יצחק גורמזאנו גורן "קיץ אלכסנדרוני" פורסם לראשונה ב-1978 אך עותקיו אזלו כבר מזמן. והינה, 37 שנה לאחר מכן, ב-2015, זכה לתחייה מחודשת, הודות להתעניינות ההולכת וגוברת בתרבות המזרחית בקרב הקהילה היהודית ובקרב חוגים אקדמאיים בארה"ב. בעקבות הצלחתו של הרומן בתרגומו לאנגלית שזכה לעשרות ביקורות נלהבות בארה"ב ולאור ביקוש הקוראים בארץ, הוציאה אותו שוב עם עובד שנה לאחר מכן. והפעם, באדרת חדשה ובתוספת אחרית דבר מאת פרופסור עמיאל אלקלעי.
24/09/2017  |  אורנה ליברמן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il