|   15:07:40
דלג
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

האם קידם "השומר" את ההתיישבות בנגב

תרומת ארגון "השומר" להתיישבות בנגב - לאור ההנחה המקובלת כי הנגב היה "מושא חלומותיו"
17/10/2017  |   חנינא פורת   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
מושא חלומות [צילום: מאור קינסבורסקי/פלאש 90]

בגיל 16 יצאנו לטיול ניווט לכינרת והצטלמנו בכיפיות, רובה אנגלי וחגורת כדורים מוצלבת. אמרנו לנערותינו בשובנו מהטיול כי היינו כמו "השומרים". גם תנועת הנוער שלנו, "השומר הצעיר" הכילה תיבה זו, ולומר את האמת, מעולם לא קישרנו את עצמנו לאיזה סוג של שמירה מלבד שמירה על עשרת הדיברות ובמיוחד על הדיבר האחרון (שמירה על הטוהר המיני).

בפעולות התנועה הזכירו מדריכנו את מניה שוחט ורחל ינאית ובן צבי וגלעדי וישראל והם נראו לנו "מחתרתיים", ככאלה שהעזו לצאת כנגד ההסתדרות ובן-גוריון ומשום כך, נענשו ופורקו, כמבוא לפירוק הפלמ"ח. פרקים רבים בעשייתם בעשר שנות קיומו של "השומר" ולאחר מכן גלגולו "כקבוצה אינציאטיבית" בנגב - בלתי ידועים לציבור וננסה לסקור אותם במעוף ציפור.

יישוב הנגב לפני קום "השומר"
נזרעה חיטה [צילום: AP]

מרכז יהודי קטן
מטרת המשלחת של "הכשרת היישוב" בראשו של ארתור רופין הייתה לבחון מספר הצעות קרקע למכירה בנגב הצפוני וכן לבדוק אפשרות הקמת מרכז יהודי קטן בבאר-שבע.

"השומר" הכיר מקרוב את המטעים שניטעו במושבה (שקדים, רימונים, תות, תאנים ונזרעו חיטה, שעורה ירקות וטבק), את תעלות הניקוז שנחפרו, ואת שדרת האקליפטוסים
▪ ▪ ▪

שאיפתו של "השומר" לנגב לא צמחה בחלל ריק. חבריו ידעו על תוכניתו של ז.ד. לבונטין (שביקר בעזה) משנת 1882 ואשר הציע לרכוש קרקעות בעלות ערך חקלאי באזור רפיח ועזה. הם גם הכירו את תוכנית "אל ערי וסיני" של ב.ז. הרצל ששאבה נתונים מתוכנית לבונטין בדבר הקמת מושבה יהודית-לאומית שיקדם לה צעד של ניסיונות חקלאיים והיא תזכה "לצ'רטר" בינלאומי.

כן היו מודעים להצעת הבדואים להתיישבות יהודית-ערבית בנגב, רעיון שהועלה עד 1914 כמה פעמים בפני המוסדות הלאומיים אך נפסל. "השומר" הכיר את הדינים וחשבונות שכתבו מספר משלחות שיצאו לסייר בקרקעות רפיח בשנים 1905 - 1906. בשנת 1910 יצאה משלחת בת תשעה חברים בראשות יואל משה סלומון ושהו 6 ימים באזור רפיח במגמה לבדוק את ערכן החקלאי של הקרקעות אך גם "מחקירה" זו לא יצא דבר.

בין השנים 1910 - 1913 ביקשה חברת "אגודת ישראל" לרכוש מאות אלפי דונם משיח'ים שונים באזור רפיח. מניסיונות אלה עדיין לא נושע הנגב. אך יותר מכל השפיעו על רעיונות "השומר" ניסיונות חברת "הכשרת היישוב" (בתחום רכישת קרקע וגידולים חקלאיים) החל משנת 1908 והקמתה של "רוחמה", המושבה הראשונה בפאתי הנגב. מטרת המשלחת של "הכשרת היישוב" בראשו של ארתור רופין הייתה לבחון מספר הצעות קרקע למכירה בנגב הצפוני וכן לבדוק אפשרות הקמת מרכז יהודי קטן בבאר-שבע. כתוצאה מסיורה זה נרכשו קרקעות "ג'מאמה" עליהן הוקמה יותר מאוחר בשנת 1913 המושבה "רוחמה".

"השומר" הכיר מקרוב את המטעים שניטעו במושבה (שקדים, רימונים, תות, תאנים ונזרעו חיטה, שעורה ירקות וטבק), את תעלות הניקוז שנחפרו, ואת שדרת האקליפטוסים שנועדה להגן על המטע והשדות מפני סחף הרוח. הם גם שמו לב כי בעיית המים נפתרה באמצעות חפירת באר מקומית בעומק של 38 מטר שהפיקה 40 ממ"ק לשעה שהספיקו לצרכי המושבה. אין ספק שהאינפורמציה שנאספה לגבי הנגב ובעיקר לגבי שאלת הקרקע והמים, נידונו בוועדות "השומר" והפיחו תקווה בקבוצה שביקשה להקים נקודות יישוב בנגב הצפוני בערבה ובאילת (עקבה).

בקצרה על "השומר"
יצחק בן צבי [צילום: פריץ כהן/לע"מ]

המנהיגים הבולטים בעת ההקמה היו יצחק בן-צבי וישראל שוחט בשנת 1913 מנה "השומר" כ-120 חברים וקיבל על עצמו את השמירה ב-13 מושבות בארץ-ישראל
▪ ▪ ▪

ארגון "השומר" שהוקם בידי אנשי העלייה השנייה, פעל בין השנים 1909 - 1920. במהותו היה ארגון הגנה יהודי שמטרותיו הבולטות היו: "כיבוש השמירה" (מידי הערבים); "כיבוש העבודה" (מידי הערבים); לאלה נוספו גם מטרות אחרות - הקמת יישובים עבריים, איסוף נשק וסיוע הדדי בין פועלי המושבות והערים.

המנהיגים הבולטים בעת ההקמה היו יצחק בן-צבי וישראל שוחט. בשנת 1913 מנה "השומר" כ-120 חברים וקיבל על עצמו את השמירה ב-13 מושבות בארץ-ישראל. בשנת 1920, בעת פירוקו, רבים מחבריו היו למובילים "בהגנה", "בגדוד העבודה", ותרומתם ניכרה בפלמ"ח ובהמשך בצה"ל. קודם להקמתו ובמיוחד בין השנים 1881 - 1904 סבלו מושבות הברון מהתנכלויות, גניבות, שוד ואף מקרי רצח מצד הערבים בגליל ובשפלה, רובם על-רקע של סכסוכי קרקע, זכויות מים ורעייה.

לפני הקמת "השומר" הועסקו כשומרים, כמה ממנהיגיו בעתיד (ביניהם אלכסנדר זייד ויחזקאל חנקין), אצל אברהם שפירא ("המוכתר") שהתמודד עם כנופיות באזור פתח תקוה, ושיטותיו היו למעצבי דרכו של "השומר". בשנת 1907 הוקם ארגון חשאי בשם "בר גיורא" שקדם "לשומר" ועיצב את המטרות שהאחרון הרחיב. השומר אף הקים "לגיון עבודה" שמטרתו הייתה כיבוש אדמת עמק יזרעאל. ב-1913 הוקם היישוב החקלאי הראשון של "השומר - "תל עדש". במרס-אפריל 1917, לאחר תבוסות הבריטים בקרבות בעזה, אספו בדואי הנגב נשק רב ומכרו אותו לנציגי "השומר" שישבו ברוחמה ומשם העבירו את רובו צפונה.

הנגב - עד פרוץ מלחמה"ע הראשונה
הכשרת פלחים בדואים [צילום: יניב נדב, פלאש 90]

בשנת 1908 כתב ישראל שוחט מסג'רה לחבריו על הרעיון מקורי: הכשרת פלחים בדואים עבריים
▪ ▪ ▪

הנגב על מרחביו העצומים "והריקים" מאדם משכו את ראשי "השומר". הם סברו כי דווקא באזור זה, יהיו קשיי הכיבוש וההיאחזות יהיו פחותים לעין ערוך מאשר בחלקי ארץ-ישראל המאוכלסת.

בשנת 1908 כתב ישראל שוחט מסג'רה לחבריו על הרעיון מקורי: הכשרת פלחים בדואים עבריים. לדבריו: "...חבורת צעירים חפצים לקבל עליהם שני דברים: שמירה ואריסות...שנית, נמצא חבורות-חבורות של צעירים, אשר יהיו מעין פלחים בדואים, עם אינוונטר קטן. הם ינודו ממקום למקום ויבדו תמיד את אדמת היהודים".

שוחט התכוון בגליל וביהודה אך לא הוציא מכלל אפשרות של קבוצה מעין זו בנגב. ריכוז שטחי אדמה מישוריים, רחבי ידיים באזור זהב קסמו "לשומר" שביקש לעבדם בדרך מסורתית כחיקוי לחקלאות הבדואית.

המשך פעילות בשנות המלחמה
שדות רוחמה [צילום: דורון הורוביץ/פלאש 90]

יחד עם פועלים שעבדו ברוחמה, ניסו לפתח את רעיון ההתיישבות בנגב על סמך הישגיה החקלאיים של המושבה
▪ ▪ ▪

גם בשנות מלחמת העולם הראשונה לא פסקו חברי "השומר" מלחלום על הנגב ועל דרומה של ארץ-ישראל. כמה מחברי "השומר" יחד עם פועלים שעבדו ברוחמה, ניסו לפתח את רעיון ההתיישבות בנגב על סמך הישגיה החקלאיים של המושבה. בשלהי 1916 הגיעו לרוחמה אנשי "השומר" וקיבלו על עצמם את השמירה על המקום וגם ביצוע מספר עבודות משק. חבי הארגון לא רק שמרו במקום אלא החלו טווים חלומות של הקמת יישוב שיתופי במקום ברוח עקרונות "השומר". היישוב אמור היה להיות מושב (משק עצמי) או יישוב פועלים עם משקי עזר.

מתנגדי "השומר" וקשריו להסתדרות בעלת האידאולוגיה הסוציאליסטית פרשו בראשות יוסף לישנסקי והקימו אגודה מתחרה, "המגן", (שהצליחה לחדור גם לרוחמה) ושקיימה קשרים עם "הגדעונים" צעירי המושבות. הללו האמינו כי היהודי הוא אדון הארץ ועליו לשלוט בילידים-ערבים-בדואים בכוח הונו ושכלו. אנשי "השומר" הפכו בחשאיות, את רוחמה לבסיס קדמי בו נקנה נשק בריטי שננטש שהיה בידי הבדואים.

לאחר שובו של ישראל שוחט מגלות בטורקיה החלו ניסיונות הכרת אופיו החקלאי והאקלימי של הנגב ואפשרות היאחזות בו ללבוש מסגרת תכנונית, סמי מדעית. מבין חברי הגדודים העבריים ששירתו במסגרת הצבא הבריטי בשנת 1919 רבים היו חברי "השומר" שניצלו את הסיורים הצבאיים ללמידת מצבו הקרקעי-חקלאי-צמחי של הנגב. חברי "השומר" הופתעו לטובה כשנתגלה להם כי ניתן באזור רפיח להגיע למים הטובים לחקלאות בעומק של חצי מטר בלבד, עובדה שהסעירה את דמיונם.

המשלחת הראשונה לערבה
סיור בערבה [צילום: רשות הטבע והגנים/פלאש 90]

בשנת 1924, בעידוד "ועד הנגב", אורגנה משלחת ראשונה לסיור בערבה, דרום עבר הירדן, מפרץ אילת (עקבה), ואזורים נוספים בנגב
▪ ▪ ▪

על-פי יוזמת "לאחדות העבודה" הוחלט לפרק את "השומר" ולרכז את כל כוחות המגן בתנועת הפועלים הכללית. בשנת 1920 פורקו גם הגדודים העבריים ונוצרה מסגרת חדשה בשם "ראשון ליהודה" אך אף היא פורקה מיד. בשנת 1921 הקימו ארבעה מראשי "השומר" לשעבר, בן-צבי, שוחט, רחל ינאית ומניה שוחט את "ועד הנגב" שנועד לעורר את מוסדות היישוב והתנועה הציונית להכיר בחשיבות ההיאחזות נגב. הם האמינו כי ההתיישבות בגבולות ובספר תשפיע על קביעת גבולותיה המדיניים של הארץ.

תחילה ניסו לקדם רכישת קרקע מבאר-שבע ועד אילת. בגיבוי "ועד הנגב" עלתה ב-9 למרס 1922 קבוצת עשרה חברים לתל-ערד בראשות זאב פלר. לאחר 4 חודשים שלא נמצאו מים אזל התקציב והקבוצה התפרקה ללא הישג כל שהוא. קבוצת "שומרים" לשעבר ניסתה להקים באזור אילת כיום, בית מלאכה לעיבוד צדפים אולם המשטרה הבריטית עצרה אותם.

בשנת 1924, בעידוד "ועד הנגב", אורגנה משלחת ראשונה לסיור בערבה, דרום עבר הירדן, מפרץ אילת (עקבה), ואזורים נוספים בנגב על-מנת לבחון אפשרות התיישבות במקומות אלו. למשלחת התנדבו שני חברי "השומר", מרדכי יגאל וצבי נדב ואליהם התווסף יוסף ברסלבסקי. במסמך כתוב התחייבו כי החומר ירוכז בידי יו"ר הקבוצה בן-צבי וכאן באה הגדרה מדויקת יותר של האזורים האמורים להיסרק: החלק הצפוני של נחל הערבה (ודי ערבה), הקטע בו הוא נשפך לים המלח, וכן את נחל משה (ודי מוסא), וביחוד את הנקודות בורג' והסלע האדום, פטרה, סקירת הדרכים המקשרות בין סלע לים-סוף (כלומר דרך אילת-עקבה) אל ים-התיכון ואל באר-שבע ורפיח.

סיפורה של המשלחת
ים המלח [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

המשלחת יצאה לים-המלח, שם ביקשה לבחון את פוריות הקרקעות בדרום ים-המלח
▪ ▪ ▪

המשלחת לבשה בגדי בדואים מהאזור, נשאה נשק והביאה עמה מכשירים מדעיים כגון: מצפן, מדחום למי מעיינות, מכשיר למדידת טמפרטורה, ועוד. הסיור תוכן לחודש עד חודשיים ואמור היה להיפתח בדרומו של עבר הירדן המזרחי (לא נפרט כאן את המסלול המדויק של מסעם בשל קוצר היריעה ועל כך ימצא הקורא פרטים אצל חוקרים גאוגרפים וחוקרי המסעות לנגב).

המשלחת יצאה לים-המלח, שם ביקשה לבחון את פוריות הקרקעות בדרום ים-המלח. הסתובבות באזורים אלה עוררה חשד והמשלחת הואשמה בריגול ונאסרה ליום אחד. הם נאלצו להמתין כשלושה שבועות עד שקיבלו היתר לנוע בעבר הירדן בשנית. תוצאות הסיור שארך כחודשיים סוכמו בכתב, הוגשו לראשי "השומר", ועוררו ציפיות רבות בארגון.

רעיון יישוב הנגב בארה"ב
הנרייטה סאלד

הקונגרס הציוני
ממצאיו החשובים של "השומר" בנגב הוצגו בפני ועדת ההתיישבות של הקונגרס הציוני הי"ד והד"ר חיים ויצמן הבטיח לסייע בקידום הרעיון.

שוחט כתבה להנרייטה סאלד על חשיבות הנגב לאור ממצאי "השומר"
▪ ▪ ▪

בשנת 1925 הגיעה ארצה רמה לינדהיים, נשיאת "הדסה" בארצות הברית, שהייתה מקורבת לשופט לואיס ברנדיס ומצאה את רעיון יישוב הנגב כמלהיב וחשוב. היא אף הצטרפה אישית "לקבוצה היוזמת" בסיור קצר יותר שנערך לאזור עסלוג', חלוצה, רחובות, סבייטה ועוד. יחד עם היוזמים מ"השומר" התארחה הקבוצה אצל השיח' פרייח אבו מודין ושם ערכו מפות, תסקירים וצילומים כולל הכנת תוכנית התיישבות בסיסית באזור. ממצאיו החשובים של "השומר" בנגב הוצגו בפני ועדת ההתיישבות של הקונגרס הציוני הי"ד והד"ר חיים ויצמן הבטיח לסייע בקידום הרעיון.

ויצמן חיבר בין רחל ינאית לבין המומחה להשקאה ומים, קיריל הנריקס, יהודי אנגלי שהתנסה בתחום זה כעשרים שנה בהודו במגמה שיחווה דעתו על אפשרות ייסוד חקלאות בנגב. "השומר" יגאל ליווה את הנדריקס באזורים שונים כמו ודי אל מילח, אל משאש, עסלוג', עוג'ה אל חפיר, חלוצה, חאן יוניס ועוד והמומחה בחן בכל באר את טיב המים, עומק הבאר וגודל שטח הקרקע הצמוד אליה הניתן להשקאה וגידול. עוד ציין המומחה את האזורים שם ניתן לחפש בקידוחים לא עמוקים מי תהום ולאגור מי שיטפונות.

דוח הנדריקס הראשוני, שעורר ציפיות בקרב "השומר" הוגש לוועדה במרס 1926. שנה לאחר מכן כתבה שוחט להנרייטה סאלד על חשיבות הנגב לאור ממצאי "השומר". המכתב כלל עשר נקודות שכנוע שכללו את הנושאים הבאים: בנגב מצויים 6 מיליון דונם עם אקלים טוב וקרקע ראויה לעיבוד; חנקין מעריך כי ניתן לרכוש מיליון דונם ליד באר שבע ושני מיליון בעבר הירדן; עלות יישוב בנגב (במחיר של 1 ליש"ט לדונם) תגיע לעלות ישוב בעמק יזרעאל בשל הצורך בהכשרת הקרקע ובטיובה; בנגב כרגע רק בדואים נודדים; אין בנגב "בעיה ערבית", אין נישול אריסים ואין מתח ביטחוני; והחשובה בהן לדעת שוחט - הצורך ליישב במהירות "קבוצות קטנות של פועלים למשך מספר שנים בנקודות ניסוי.

היא הסתמכה על תזכיר של יצחק וילקנסקי משנת 1921 בו ביקש מהנציב העליון לקבל 600 דונם ליד באר-שבע כראש גשר לחקירת הנגב. שוחט סברה כי בנקודת ניסוי כזו יעבדו 12 איש מהם 3 קדחי מים, 7 פועלים, 1 שומר ופועל נוסף וזאת בפיקוח של אגרונום נייד מתחנת הניסיונות של הסוכנות ומהנדס השקאה נייד. האמריקנים (גם הלא ציוניים) אהבו את החזון אך נרתעו מלאסוף סכומים שיכסו פעילות זו. ראוי לציין כי תוכניתה של שוחט אומצה בשנות הארבעים על-ידי יוסף ויץ ויושמה בשלושת המצפים הראשוני בנגב בשנת 1943.

שוחט הזכירה לטובה במכתבה את יהושע חנקין שתוכניתו (משנת 1926) לרכישת מיליון דונם בנגב הלהיבה את "השומר" אך לצרו של הארגון נדחתה על-ידי הדירקטוריון של הקק"ל. פעילותה של שוחט בארה"ב לטובת הנגב התקבלה בארץ בזלזול מה וברל כצנלסון יצא כנגדה והגדיר את שוחט כקופצת מעניין לעניין ומקבוצה לקבוצה בלא ידיעה מעמיקה בנושאים עליהם דיברה ומבלי יכולת ניתוח פוליטי לגבי הקורה בארץ.

"ועדת הנגב" של ההסתדרות הכללית
האפשרויות הגלומות בנגב [צילום: משה שי/פלאש 90]

בדוח הסופי נאמר כי לפי שעה, אין הנגב יכול להיכלל בתוכנית התיישבות ציונית בארץ ישראל
▪ ▪ ▪

על אף ש"השומר" פורק, חבריו השתלבו בגופים שקידמו התיישבות בנגב. במרס 1926 יצאה ועדה הסתדרותית שמזכירתה היית רחל ינאית (חבריה היו אליעזר יפה,
שלמה לביא, וקולר) לשלושה ימי סיור בנגב אך לא הגיעה למסקנה חד-משמעית כי יש ליישב את הנגב בקנה מידה גדול. בשנת 1927 ביקרה בארץ ועדת חמשה מומחים מטעם הלא ציונים בארה"ב.

ועד הנגב של "השומר" הגיש להם תזכיר (עליו היו חתומים בן-צבי, רחל ינאית ושוחט) על האפשרויות הגלומות בנגב אך בדוח הסופי נאמר (לאחר ששניים מחרי הוועדה בלווית הנדריקס סיירו באזור רפיח ועסלוג') כי לפי שעה, אין הנגב יכול להיכלל בתוכנית התיישבות ציונית בארץ ישראל. חברי ועד הנגב של "השומר" עייפו מההבטחות הרבות שקיבלו ומהמחדל המתמשך.

תשובתו של אוסישקין ברוחמה (בשנת 1920) לשאלת אחד הפועלים אם יש בעתיד הקרוב תוכנית לעבודה שיטתית (התיישבות) בנגב ענה כי "אין מקום פה בשביל ההמונים שבאים, הצריכים תכף ומיד להשיג את פרוסת הלחם שלהם. אותם נסדר בצפון שבו מוכשרה (כך בתזכיר) האדמה לפלחה, ובנגב יש מקום לאילי-הכסף שיבואו ויטעו כרמים ויחכו שבע-שמונה שנים עד שהם יביאו להם פרי" - הוכיחה למעלה מכל ספק שמאמצי ההתיישבות מעתה והלאה יופנו לגליל ולשפלה.

האם ואיך תרם "השומר" ליישוב הנגב?
קשירת אישים חשובים בארצות הברית, לאו-דווקא המזוהים עם ציבור הפועלים
▪ ▪ ▪

דומה כי את תרומתו של "השומר" ו"הקבוצה היוזמת" ממשיכתו לנגב ניתן לבחון לא בהישגים מעשיים של רכישת קרקע, משלחות מדעיות או הקמת תחנות ניסיון ויישובי קבע. כל זאת לא היה ביכולתו של הארגון לעשות בהשוואה למוסדות המיומנים שעסקו בכך אז - הקק"ל, הסוכנות היהודית, המרכז החקלאי ותחנות הניסיון במרכז שלרשותם עמדו טובי המומחים וכוח האדם המתאים למשימות הנדרשות.

ועל אף זאת, תרומתו של "השומר" בולטת בשני תחומים האחד, "הצפת" הנושא באופן תמידי לסדר היום הציבורי-ציוני (בקונגרסים הציוניים, בוועידות, במועצות ההסתדרות הכללית ובמפלגות הפועלים), החל משלהי מלחמת העולם הראשונה ועד שנות השלושים והשני, קשירת אישים חשובים בארצות הברית, לאו-דווקא המזוהים עם ציבור הפועלים, בעלי מעמד וממון לרעיון חשיבות ההיאחזות בנגב, הקמת תחנות ניסיון בו והצורך לרכוש בו קרקעות בגושים גדולים וליישבן.

הערה: שמות המקומות והאישים נכתבו על-פי על-פי האיות בו נקט יוסף ברסלבסקי בספרו. לא ציינו ליד שמו של כל אדם את תפקידו באותה עת על-מנת לקצר ובהנחה שהקורא יודע ומכיר את ההיסטוריה הקרובה ויכול בקלות "לגגל" זאת.




לעיון נוסף

בן-צבי י' ואחרים (עורכים), ספר "השומר", תל אביב תשי"ז.

ברסלבסקי י', הידעת את הארץ, ארץ הנגב, ב', תל אביב 1950.

נאור מ', (עורך), יישוב הנגב, עידן 6, ירושלים 1985.

צור מ', תאיר זבולון, חנינא פורת, כאן על פני אדמה, תל אביב 1981.

קרק ר', תולדות ההתיישבות החלוצית בנגב, רמת-גן, 1974.

רובינשטיין ש', הנגב, ירושלים 1998.

ריינהרץ י' ואחרים עורכים), עם הזרם ונגדו, ירושלים 2005.

שבא ש', הנועזים, מרחביה תשכ"ט.
תאריך:  17/10/2017   |   עודכן:  17/10/2017
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם קידם "השומר" את ההתיישבות בנגב
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב_שמואל
17/10/17 19:59
2
מיכה כרמון
17/10/17 23:05
3
מיכה כרמון
17/10/17 23:54
 
חנינא פורת
18/10/17 19:36
4
מיכה לחנינא
21/10/17 15:22
5
מיכה - לעורך
22/10/17 21:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המחבר בן ה-44 שהינו בעל תואר שני בפילוסופיה כתב ספר הרפתקאות בעל-רקע היסטורי מדוקדק, שדומה שנעשה עליו תחקיר ממצה. גיבור הספר הינו ארתור באומן, סמל בחברת הודו המזרחית הנשלח למשימה סודית במהלך המלחמה הבריטית בבורמה בשנת 1852. אבל הוא נכשל במשימתו ונאחז במילה אחת "לשרוד", כדי לשרוד גם בשבי.
16/10/2017  |  יוסי ברנע  |   יומני בלוגרים
ראשית אציין שהספר "ישראל סיפור הצלחה" מרתק. עיקרו של הספר מתן עובדות מספריות על-ידי גורמים אוביקטיביים ככל הניתן לפעילות הכלכלית, היזמית והחברתית של מדינת ישראל. רובנו בארץ חיים בתחושה שבחוץ לארץ הכל טוב או לפחות יותר טוב מאשר בארץ ואילו אנו בישראל מפגרים במרבית שטחי החיים. האופטימיים והפסימיים משוכנעים שאצלנו לא טוב או לפחות "פחות טוב" מאשר בארצות העולם.
15/10/2017  |  עפר דרורי  |   יומני בלוגרים
אין קל יותר מלפטור התנהלותו הפוליטית של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בייחוד לאור העובדה שהוא נוהג לפרסם דעותיו והגיגיו בציוצים בחשבון הטויטר שלו, "הנשלפים מן המותן", לכאורה - כגחמות וכמשנה פוליטית בלתי סדורה. עם זאת, כל העוקב אחר התייחסותו של טראמפ לאו"ם ולמוסדות הפעילים במסגרתו, אינו יכול שלא לתת הדעת לכך, כי דולנד טראמפ מזלזל, זלזול גמור וחד-משמעי בארגון בינלאומי זה. דומה, כי אם היה הדבר תלוי בו, היה מביא לפירוקו של ארגון האומות המאוחדות, זה מכבר.
15/10/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בעוד שלושה שבועות בתאריך אחד לחודש נובמבר, בדיוק ייכנס לתוקפו האיסור שהטיל נשיא טורקיה, רג'אפ טאיפ ארדואן, על המשך הפעלת הקו הימי שהוביל תיירים מאיי יוון לאיי טורקיה ומאיי טורקיה לאיי יוון. עד תאריך 31.10.2017, יוכלו מפעילי הספינות היוונים והטורקים להמשיך ולהתפרנס מהבאת מאות אלפי תיירים מהאי קוס לאי בודרום וחוזר חלילה ומהאי מרמריס לאי מרמריס וחוזר חלילה. לאחר מכן יושבת קו ימי זה ותיאסר הובלת תיירים וכניסתם מאיי יוון לאיי טורקיה, בקו ימי טורקי זה. כתוצאה מכך ייאלצו מפעיליו היוונים של קו ימי יווני מקביל זה, בין איי יוון לאיי טורקיה וחוזר חלילה, בים האגאי, להשבית לחלוטין מלאכת הובלת תיירים לאיים אלה.
11/10/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אם צריך היה מישהו הוכחה לכך שסכסוך הדמים המתמשך בין הפלשתינים לבין הישראלים אינו סכסוך אידיאולוגי גרידא, אלא סכסוך הנובע משנאה אתנית וגזענית לשמה, הרי באה קריאתה של "החזית הלאומית לשחרור פלשתין (שלשום, תאריך 8.10.2017), להעמיד לדין פלשתיניות שצולמו באירוע של תנועת "נשים עושות שלום", שהתקיים - שלשום - ביריחו ומוכיח נכונות טיעון זה של שנאת יהודים בידי פלשתינים, מסיבות אתניות-גזעניות.
10/10/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אינני זקוק למסקנות ועדת החקירה    הבנתי את מה שלא יכולתי להאמין שאכן יכול היה להתרחש    התועמלנים ומנמיכי רוח האומה, מאמינים שתגובה באירן או מלחמה בעזה נועדו לשמר את שלטונו, שרידותו ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il