|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

שישה בשישי

השאלה האמיתית

מדוע צריכה המשטרה יחצ"ן מי חושב לצרף לממשלתו את הרשימה המשותפת האם מנהיגי החרדים מוכנים לטפל בחסידיהם האלימים כיצד יחזור השלטון לידי הנבחרים מהו השיקול המרכזי בקיומו של "כאן" האם בתי המשפט נלחמים בתאונות
20/10/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   הקטל בדרכים   |   תגובות
האלימות היא לחם חוקם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]


ליאור חורב
הכנה לקריירה הפוליטית של אלשיך? [שוש מיימון]

אם רוני אלשיך לא סומך על הדוברים במדים – שיפטר אותם וימצא אחרים. אם התרומה של חורב היא במתן ההכוונה להודעות התעמולתיות הללו – אזי כל סטודנט לשיווק יכול לעשות את אותה עבודה. אם המטרה לשפר את תדמית המשטרה בכלל – מוטב להשקיע בכך ששוטרים לא יכו מפגינים, לא ירביצו לעצורים, לא יפרו זכויות, לא ימנעו מפגשים עם עורכי דין וכמובן לא יטרידו מינית

אני לא יודע האם המשטרה מדליפה מחקירותיה נגד בנימין נתניהו; אני משער שכן. אני לא יודע האם לליאור חורב – יועץ תקשורת המשרת גם כמה אישים פוליטיים – יש יד - ישירה או עקיפה - בהדלפות; יכול להיות. השאלה האמיתית איננה זו, אלא מדוע בכלל המשטרה צריכה יחצ"ן (ולא משנה האם זה עם או בלי מכרז, והאם הוא מקבל 2.4 מיליון שקל או רק 240,000).

למשטרה יש קרוב ל-100 דוברים במדים – מספר העולה על כל הדוברים בכל משרדי הממשלה ויחידות הסמך ביחד, והרבה יותר ממספר החיילים המשרתים בדובר צה"ל. נכון שלמשטרה יש הרבה מאוד מגע עם הציבור, ונכון שהיא מוסרת מידע שוטף חשוב בנושאים כגון תאונות דרכים ושריפות. אבל כל זה לא מצדיק את מספר הדוברים, העסוקים רוב הזמן בטפיחות עצמיות על השכם – שהן ילדותיות ומביכות.

כבר נתתי כאן שורה של דוגמאות לאמירות הללו, והנה עוד כמה ביטויים מהיממה האחרונה: "מאבק בלתי מתפשר ונחוש", "פועלת לילות כימים", "תפעל באפס סובלנות נגד פורעי חוק", "שימוש בכלל האמצעים העומדים לרשותה", "לא חשבנו פעמיים ומיד מיהרנו", "משלבת פעילותן של יחידות משטרה מגוונות", "ביצענו פעולות חקירה מאומצות במטרה להגיע לחקר האמת", "מאמצי החקירה הרבים שהשקענו בחקירה".

אחרי כל זה – צריך גם יחצ"ן חיצוני? אם רוני אלשיך לא סומך על הדוברים במדים – שיפטר אותם וימצא אחרים. אם התרומה של חורב היא במתן ההכוונה להודעות התעמולתיות הללו – אזי כל סטודנט לשיווק יכול לעשות את אותה עבודה. אם המטרה לשפר את תדמית המשטרה בכלל – מוטב להשקיע בכך ששוטרים לא יכו מפגינים, לא ירביצו לעצורים, לא יפרו זכויות, לא ימנעו מפגשים עם עורכי דין וכמובן לא יטרידו מינית. המסקנה המתבקשת היא, שחורב נחוץ בעיקר לאלשיך – אולי כבר כהכנה לקריירה פוליטית, כפי שחשף יואב יצחק. אבל למה על חשבוננו?

אבי גבאי
לחסל את ישראל כמדינה יהודית

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, עורר השבוע כמה מיני-סערות (לא להתרגש יותר מדי, זו רק מפלגת העבודה), בין היתר כאשר אמר שלא יכניס לממשלתו את הרשימה הערבית המשותפת. השאלה האמיתית היא, מדוע בכלל אפשרות כזאת עלתה על דעתו.

ראו מה הסעיף הראשון במצע של המפלגה הזאת: "הרשימה המשותפת נאבקת למען שלום צודק באזור המתבסס על החלטות האו"ם, סיום הכיבוש של כל השטחים שנכבשו בשנת 1967, פירוק כל ההתנחלויות וחומת ההפרדה הגזענית, שחרור האסירים הפוליטיים, הקמת מדינה פלשתינית עצמאית ריבונות בגבולות ה-4 ביוני 1967 שבירתה ירושלים המזרחית, ופתרון צודק לבעיית הפליטים הפלשתינים שמבטיח את זכות השיבה לפי החלטת האו"ם 194". ובהמשך: "הרשימה נאבקת להכרה בזכויות העקורים, לרבות זכותם לשוב לכפריהם ולאדמותיהם".

לזכות השיבה יש משמעות אחת ויחידה: חיסולה של ישראל כמדינה יהודית. הפלשתינים מדברים על מיליוני פליטים (בלוף בפני עצמו; כמעט אין בחיים אף פליט אמיתי) שיהפכו לאזרחי ישראל, וכמובן עד מהרה יהיו בה לרוב יחסי או אפילו לרוב מוחלט. בזה תומכת הרשימה המשותפת. שאלה אחרת היא, כיצד נותנים לה להתמודד ולהיות חברה בבית המחוקקים של המדינה שהיא רוצה להרוס. אבל כלפי גבאי השאלה היא: מדוע בכלל היית צריך לומר שלא תשב איתה? האם על ראש הגנב בוער הכובע?

החרדים
האם הם חלק מהמדינה [צילום: יהודה חיים, פלאש 90]

לשון אלימה ומסיתה היא מצרך יום-יומי בו נעשה שימוש פומבי בכל קרן רחוב, בעיקר בפשקווילים. הללו מכוונים לא רק נגד החילוניים שמבחוץ, אלא גם נגד יריבים – אידיאולוגיים ועסקיים – מבית. איומים, סחיטות, חרמות ומכות הן תופעה נפוצה; ראו למשל את המאבק בין העיתונים החרדיים, את המלחמה בישיבת פוניבז' או את פעילותם של "משמרות הצניעות"

הפגנות החרדים נגד הגיוס לצה"ל הן רק תסמין לשתי תופעות הרבה יותר עמוקות, המציבות את השאלות האמיתיות. האחת: האם הם מוכנים לראות את עצמם כחלק מן המדינה וכאזרחים נאמנים בה? השנייה: האם ומתי מנהיגיהם יפסיקו את האלימות המילולית והגופנית המשתלטת על החברה הזאת?

מבלי להיכנס לגוונים ולגווני-הגוונים של הציבור החרדי, ניתן לומר שחלקים משמעותיים ממנו רואים את מדינת ישראל לכל היותר כמשהו נסבל בדיעבד, עד שיבוא המשיח. הציבור הדתי-לאומי סבור שהמדינה היא חלק מתהליך הגאולה; החרדים המתונים חושבים שהיא עוד סוג של שלטון שצריך לחיות אילו, בעוד הקיצוניים טוענים שהיא מהווה מכשול בדרך לגאולה. הנכונות של חרדים רבים לעשות הכל כדי לחמוק מגיוס, לצאת נגד החוק ואכיפתו, להרביץ לשוטרים ולכנותם "גרמנים" ו"נאצים", מלמדת שאין הם מקבלים את הלגיטימיות של עצם קיום המדינה ואינם מוכנים לכוף את עצמם למרותה – וזה הרבה יותר משמעותי מאשר כן או לא גיוס לצה"ל.

האלימות החרדית גם אינה מפתיעה כאשר עוקבים אחרי המתחולל בתוך אוכלוסייה זו. לשון אלימה ומסיתה היא מצרך יום-יומי בו נעשה שימוש פומבי בכל קרן רחוב, בעיקר בפשקווילים. הללו מכוונים לא רק נגד החילוניים שמבחוץ, אלא גם נגד יריבים – אידיאולוגיים ועסקיים – מבית. איומים, סחיטות, חרמות ומכות הן תופעה נפוצה; ראו למשל את המאבק בין העיתונים החרדיים, את המלחמה בישיבת פוניבז' או את פעילותם של "משמרות הצניעות". ראשי הציבור החרדי לא מסוגלים או לא רוצים להתמודד עם אותה אלימות, ויש בהם גם מי שמעודדים אותה. את התוצאות אנחנו רואים כעת כמעט מדי יום.

המשילות
הם נבחרו למשול [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

לאורך השנים, מסיבות שלא כאן המקום להאריך בהן, שיווי המשקל נטה בצורה מובהקת לעבר הפקידים ובמיוחד היועצים המשפטיים. הללו יכולים לטרפד כמעט כל פעולה בטענה שהיא פגומה, פסולה או אפילו רחמנא ליצלן פלילית. הדרג הנבחר חייב לקבל את הדברים כ"כזה ראה וקדש", בלי יכולת של ממש להציג עמדה שונה

השבוע אישרה הממשלה את מה שמכונה "חוק הג'ובים". פורום קהלת מקיים בשבוע הבא יום עיון רב משתתפים בנושא היחסים בין היועץ המשפטי לממשלה. בהמשך תתבקש הממשלה לאשר את ההצעה לשינוי בשיטת הבחירה של היועצים המשפטיים למשרדים. כל אלו נושאים חשובים, להם משותפת השאלה האמיתית האחת: מי שולט במדינה הזאת?

נחזור למושכלות יסוד: במדינה דמוקרטית מסור השלטון בידי העם דרך נציגיו הנבחרים. אין לנו דמוקרטיה ישירה בדמות משאלי עם והצבעה בכל נושא משמעותי, ולכן הכנסת היא הנציגה היחידה של הריבון – שהוא העם. הכנסת בוחרת את הממשלה ומפקחת על פעולותיה. עובדי הציבור בכל הדרגים – כולל הרמטכ"ל, המפכ"ל והיועץ המשפטי – צריכים לסייע לדרג המדיני לבצע את תוכניותיו והחלטותיו.

הבעיה היא, שלעיתים הפוליטיקאים פועלים משיקולים זרים ואף עלולים להיות נגועים בפלילים. לכן נוצרה תרבות שומרי הסף: הפקידים שצריכים להגיד לפוליטיקאים מה חוקי ומה לא, מה תקין ומה פסול. אלא שלאורך השנים, מסיבות שלא כאן המקום להאריך בהן, שיווי המשקל נטה בצורה מובהקת לעבר הפקידים ובמיוחד היועצים המשפטיים. הללו יכולים לטרפד כמעט כל פעולה בטענה שהיא פגומה, פסולה או אפילו רחמנא ליצלן פלילית. הדרג הנבחר חייב לקבל את הדברים כ"כזה ראה וקדש", בלי יכולת של ממש להציג עמדה שונה.

זהו המצב שאותו צריך לשנות. שומרי הסף חיוניים וחשוב מאוד שהם יהיו עצמאיים וחזקים. אך המילה האחרונה צריכה להיות של הנבחרים, שגם חייבים לדעת שישלמו את המחיר הציבורי, המינהלי והפלילי אם יעברו על התקנות, הנהלים והחוק. זו צריכה להיות נקודת המוצא לכל דיון: לא שימור המצב הקיים, אלא השבת האיזון למקומו הראוי.

תאגיד השידור
הרייטינג אינו חזות הכל [צילום: יח"צ]

מי שמודד את תאגיד השידור הציבורי "כאן" במונחים של רייטינג – כפי שעשה השבוע אריה דרעי – טועה ומטעה. שידור ציבורי צריך להתקיים גם אם הרייטינג שלו נמוך, משום שלא ייתכן להפקיר את גלי האתר רק לבעלי אינטרסים מסחריים שטובת הציבור נמצאת הרחק מאחור בסדרי העדיפויות שלהם. השאלה האמיתית בנוגע לשידור הציבורי היא עד כמה הוא משרת את הציבור.

שידור ציבורי קיים גם במדינות הקפיטליסטיות ביותר: BBC בבריטניה, PBS בארה"ב, NKH ביפן, ZDF ועוד שבעה ערוצים איזוריים בגרמניה, RAI באיטליה, CBC בקנדה ורבים אחרים בכל רחבי העולם. הסיבה לקיומם היא שיש לתת ביטוי גם לתכנים שאינם כדאיים מבחינה מסחרית ולקהלים שאינם מושכים מפרסמים. מובן שעליהם להביא בחשבון גם שיקולים כלכליים, אך אלו אינם יכולים להיות המכריעים מבחינתם.

אם "כאן" אינו מושך מספיק צופים ביחס לכספים המושקעים בו – צריך להחליף את מנהליו ו/או לנקוט באמצעי חיסכון. אבל אסור בתכלית האיסור לחסל אותו רק בשל הרייטינג שלו. אפשר אפילו להקצין ולטעון, שרייטינג נמוך יחסית דווקא מלמד שהוא ממלא את ייעודו. ככלות הכל, תוכניות בעלות רמה נמוכה ורייטינג גבוה יש לנו די והותר בערוצים המסחריים; השידור הציבורי צריך לתת רמה גבוהה, גם במחיר של רייטינג נמוך.

מאבק בתאונות
אפילו לא עבודות שירות [צילום: בוצ'צ'ו]

זוהי ההרשעה ה-60 של תבורי ב-43 שנות נהיגה, כלומר – הרשעה אחת מדי תשעה חודשים. תרשו לי להניח שהוא ביצע לפחות עוד עבירה אחת עליה לא נתפס, כנגד כל הרשעה. זה אומר, שיש לנו עסק עם עבריין תנועה סדרתי, החושב שהחוק הוא המלצה בלבד. ומה שיותר חמור, שמדובר בשור מועד הבטוח שהוא תם וישר

גזר דינו המגוחך של שימי תבורי – קנס של 3,000 שקל ופסילת המינימום החוקית של שנתיים – על נהיגה בהשפעת קנביס, מעורר מיד את השאלה האם הייתה כאן הנחת סלב. השאלה האמיתית היא, האם בתי המשפט לתעבורה תורמים את חלקם למאבק בתאונות הדרכים.

זוהי ההרשעה ה-60 של תבורי ב-43 שנות נהיגה, כלומר – הרשעה אחת מדי תשעה חודשים. תרשו לי להניח שהוא ביצע לפחות עוד עבירה אחת עליה לא נתפס, כנגד כל הרשעה. זה אומר, שיש לנו עסק עם עבריין תנועה סדרתי, החושב שהחוק הוא המלצה בלבד. ומה שיותר חמור, שמדובר בשור מועד הבטוח שהוא תם וישר. תבורי אמר לשופטת שרית קריספין-אברהם שהוא "נהג טוב" ושנתפס הפעם בגלל שמישהו הלשין עליו. ובכל זאת, קריספין-אברהם החליטה שהוא לא צריך ללכת אפילו לעבודות שירות, ורשיונו נשלל רק משום שזהו המינימום שקובע החוק. והכי מגוחך: השלילה תיכנס לתוקף רק בעוד חודש. עד אז, העבריין המסומם הזה יכול להמשיך לנהוג.

שוב ושוב אנחנו שומעים, אחרי תאונות דרכים קשות במיוחד, שלנהג המעורב היו עשרות הרשעות. אז למה לעזאזל הוא המשיך לנהוג? בתי המשפט לתעבורה הם סרט נע של עשרות תיקים ביום, בהם נחתכים הסדרי טיעון כמו בשוק ולפעמים תוך מסירת מידע כוזב לשופטים הכורעים תחת הנטל. כל מי שנוטל חלק בפארסה הזאת, אינו יכול לטעון שידיו נקיות מדמם של ההרוגים והפצועים המצטרפים מדי יום לסטטיסטיקה המחרידה הזאת.

תאריך:  20/10/2017   |   עודכן:  20/10/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השאלה האמיתית
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רפרף
20/10/17 14:41
2
רפרף
20/10/17 14:50
3
רפרף
20/10/17 14:55
4
רפרף
20/10/17 15:04
5
רפרף
20/10/17 15:23
6
רפרף
20/10/17 15:35
7
"כאן" לא אהוד
22/10/17 06:03
8
ב_שמואל
22/10/17 18:39
9
צרעה
28/10/17 16:44
10
צרעה
28/10/17 16:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקטל בדרכים
3,000 שקל קנס ושלילת רישיון לשנתיים - זהו עונשו של הזמר שימי תבורי, שהורשע בנהיגה בהשפעת קנביס. כך קבעה (16.10.17) שופטת בית המשפט לתעבורה בתל אביב, שרית קריספין-אברהם.
16/10/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
שוב תאונת דרכים קטלנית (יום ה', 12.10.17) . שלושה הרוגים סמוך לדימונה בפניה לכיוון ירוחם (ליד חוות צברי אורלי) בתאונה מעורבים שני כלי רכב פרטים. במקום נקבע מותם של שלושה: אביבית זריהן, בת 59 מירוחם, טאהר אל-אסלע, בן 20, ובן דודו חוסיין אל-אסלע, בן 19. בעלה של ההרוגה הובהל במצב בינוני לבית החולים.
12/10/2017  |  עומר כרמון  |   חדשות
שני צעירים בני 18 (יום ד', 11.10.17) נהרגו בהתנגשות חזיתית בין שני כלי רכב בכביש 383, סמוך לקריית מלאכי. שלושה בני אדם נוספים נפצעו באורח קשה.
11/10/2017  |  עומר כרמון  |   חדשות
שופטת בית המשפט לתעבורה בתל אביב, שרית קריספין-אברהם, הרשיעה (12.10.17) את הזמר שימי תבורי בנהיגה בשכרות, לאחר שנמצאו בגופו עקבות לקנביס.
02/10/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
פסק דין של בית המשפט העליון מגלה שורה של אבסורדים בטיפול המשפטי בעניינו של צעיר שנהג באופנוע תוך ביצוע שורה של עבירות תעבורה חמורות, ואשר גרם לפציעתו שלו ולפציעת נוסעת שישבה מאחוריו.
28/08/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הקטל בדרכים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שידור ציבורי  /  מי ומי  
מכרו 5,250 מערכות "מובון"  /  אלעזר לוין
השלום: אופניים חשמליים חייבים בביטוח  /  איתמר לוין
תביעה: נהגנו 16-12 שעות בהנסון  /  יצחק דנון
אנשים טובים באמצע הדרך   /  חיים שטנגר
קצה הקרחון  /  עידן יוסף
התנהגות דוחה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il