|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

משבר השבת - משבר אמון

ביצוע חלק מעבודות התשתית ברכבת אינו יכול להתבצע רק בימי חול. החוק מאפשר לבצען בשבת תוך שמירה על הסטטוס-קוו, אבל כדי לעשות זאת על משרד העבודה לשקם את האמון באמצעות חזרה להסדרים הישנים
23/11/2017  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תגובות
כץ. המפתח בידיו [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

במדינות מערביות מבוצעות עבודות תשתית ביום המנוחה, ולא רק בו. אולם בניגוד לישראל, הסגירה אינה מוחלטת והתנועה נמשכת. הסיבה לכך היא הימצאותן של ארבע מסילות ברוב הארצות, המאפשרת תנועה חלקית תוך כדי עבודה על מסילות אחרות. אצלנו לעומת זאת יש שתי מסילות בלבד, הסמוכות זו לזו. חוק הרכבות אוסר עבודה על מסילה אחת כאשר המרווח בינה למסילה הפעילה פחות מ-2.4 מטרים. לכן כדי לעבוד, אין מנוס מסגירת שתי המסילות. מאחר שמדובר ברשת רכבות, בה כל רכבת תלויה בחברתה, סגירה במקום אחד מצריכה הפסקת התנועה גם במקומות אחרים.

במשך שנים היה לקואופרטיב אגד מונופול על התחבורה הציבורית בישראל, מה שמנע את פיתוחה של הרכבת. ריבוי כלי הרכב הפרטיים כמו גם הפקקים שנוצרו בעקבותיהם לא הותיר למדינה מנוס, ולפני יותר מ-15 שנה החלו עבודות פיתוח מסיביות ברכבת ישראל, שנמשכות גם בימים אלה. מספר הנוסעים ברכבת ישראל מזנק כל שנה ומפחית במשהו את הגודש בכבישים.

בעוד שבעבר כמעט כל עבודות הרכבת בשבת היו עבודות למניעת מפגעים בטיחותיים, עיקר כובד המשקל של עבודת הרכבת היום מונח בביצוע עבודות תשתית לפיתוח קווים חדשים דוגמת הקו המהיר לירושלים. ביצוע העבודות ביום חול במקום בשבת יביא להגברה משמעותית של הפקקים הקיימים ולמעשה לשיתוק המשק והכלכלה. לא תמיד ניתן למצוא נוכרים שיבצעו את העבודה במקום יהודים, וכאן בדיוק נכנס הסטטוס-קוו.

מדינת ישראל אינה מדינת הלכה, אלא מדינת סטטוס-קוו. בסיכומים הישנים מול הציבור הדתי בישראל נקבע בחוק שעות עבודה ומנוחה כי ניתן יהיה לתת היתרי העסקה בשבת במקרה בו נגרמת פגיעה רבה בכלכלה. ודוק: לא סתם פגיעה, אלא פגיעה רבה. הווי אומר: פגיעה בכלכלת המדינה. במילים אחרות, כאשר ערך (השבת) מתנגש בצורך (חשש לפגיעה בכלכלה) - מצא המחוקק דרך לפשרה בצורה של מתן היתרים נקודתיים, כדי לבטא את צביונה היהודי של המדינה. ראויה היא השבת להפסיד בעבורה כמה מיליוני או עשרות מיליוני שקלים, אך כאשר מדובר במאות מיליונים ואף במיליארדים, המשוואה משתנה וניתנים היתרים - במשורה.

מה שהשתנה בין אז להיום הוא לא רק היקף העבודות, אלא האופן בו הן מאושרות. בעבר כל עבודה של חברה ממשלתית נדרשה לעבור שתי משוכות - הראשונה, אישור מקדים מצד המשרד הממשלתי מזמין העבודה שהחברה נתונה לחסותו בדרג של בכיר (כגון: שר/סגן שר/מנכ"ל משרד התחבורה); השנייה: ועדה מיוחדת במשרד העבודה שבה שימש כמשקיף גם מכון תורני טכנולוגי שתוקצב על-ידי משרד העבודה. היה בכך קיום דברי המחוקק שקבע כי השר יכול להתיר העסקת עובדים בשעות המנוחה השבועית אם הוא משוכנע ולא אם הוא סבור. דהיינו: שיש צוות מייעץ שמשכנע אותו לכאן או לכאן.

רכבת ישראל היא גוף מבצע ופועלת על-פי חוק. הדבר אינו מונע ממנה לנסות להגניב כמה עזים על הדרך. הנה דוגמה מהעת האחרונה: לפני שבועיים הסיעה רכבת ישראל מערך שלם של קרונות נוסעים בשבת לפנות ערב מחיפה לכרמיאל. היא תירצה זאת בנימוקים בטיחותיים, אך ראו איזה פלא - לאחר חשיפת העניין ב-News1 נעלם אותו "צורך בטיחותי" כביכול, ובשבת שלאחריה הסתפקה הרכבת בהסעת קטר בודד לפתיחת הציר. בסופו של דבר, הכל מתחיל ונגמר באמון - ומשכך על רכבת ישראל להפסיק להתנהל בחוסר אחריות כאילו אין מחר.

האחריות למנוע ממנה ומיתר חברות הביצוע הממשלתיות לנהוג כפיל בחנות חרסינה מוטלת על משרד העבודה, ועל העומד בראשו חיים כץ. עליהם לשקם את האמון שנפגע וגרם לתחושה כאילו מישהו מבקש להפר את הסטטוס-קוו ולהפוך את השבת לסתם יום של יום חול.

המפתח לפתרון משבר השבת הנוכחי ולמנוע משברי שבת עתידיים גנוז בשיקום האמון. הדבר ייעשה באמצעות החזרת המצב לקדמותו באופן שיבטיח כי רק מה שצריך להיעשות ייעשה. את זה צריך לעשות באמצעות שני צעדים בוני אמון פשוטים - א. אישור מצד המשרד מזמין העבודה בדבר נחיצות ביצועה ביום המנוחה, ו-ב. בחינת הבקשות להיתרי עבודה על-ידי צוות מקצועי הכולל מהנדסים, שמסתייע במכון טכנולוגי-הלכתי שבוחן חלופות.

תאריך:  23/11/2017   |   עודכן:  24/11/2017
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משבר השבת - משבר אמון
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דימיטרי
23/11/17 20:22
2
חילונית
24/11/17 12:57
3
רפי1002
25/11/17 16:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם לא יהיה תקציב דו-שנתי - נלך לבחירות. אם יהיו עבודות ברכבת בשבת - נלך לבחירות. אם לא יוכשרו מאחזים - נלך לבחירות. אלו האיומים שאנו שומעים השכם והערב, שלא לדבר על בלוני ניסוי - בעיקר מסביבתו של בנימין נתניהו - על בחירות אם החקירות נגדו יסתיימו בתוצאה מסוימת, או אם יסתיימו בצורה אחרת, או אם סתם יבוא לו.
23/11/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
1. יש פעלים המשתנים לפי שם העצם, מסביר ברנרד וולי ב"כן, אדוני השר". הנה דוגמה משלנו: אני מגיע לפשרה, אתה עושה עסקה, הוא חותך 'דיל'. במילים אחרות: אפשר לתאר כל פעולה במילה שתיצור את הקונוטציה הרצויה. כך גם לגבי הוועדה לבחירת שופטים: כאשר רוצים ליצור אווירה שלילית, אומרים שחבריה עושים "דילים".
23/11/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
כמה מהרשויות מהקומיות בישראל הם כבר מזמן לא רק מקום עבודה אלא משפחה חמה. דוח מבקר המדינה על נפוטיזים ברשויות המקומיות אינו מחדש דבר, מה שחדש הוא שהתופעה נמשכת ומתגברת, והדוחות שמפרסם המבקר הפכו כבר מזמן לאות מתה.
23/11/2017  |  משה נסטלבאום  |   כתבות
יורש העצר מוחמד בן סלמאן עושה שרירים מהצד הסעודי, האייתולות בטהרן אינם מתכוונים לוותר על המאחזים, אסד מנצח בסוריה - וכולם כלי משחק בידיו של פוטין
23/11/2017  |  אריאל י' לוין  |   כתבות
"פנטסטיש", "גוטן טאג" וקריאות נלהבות נוספות בשפת האם של הייקים ושל חלק מצאצאיהם, מילאו את חלל הרחבה במוזאון הפתוח בתפן בעת ביקור שערכתי שם לאחרונה. מזג אוויר קריר של סתיו קידם את פניהם של מאות המבקרים שהגיעו כמוני להפנינג חגיגי לרגל פתיחת התערוכה "ועכשיו לפרסומות" (האוצרת: רותי אופק) ב-9 באוקטובר 2017. בראש המברכים היה התעשיין סטף ורטהימר, מייסד ישקר וטכנולוגיית להבים.
22/11/2017  |  תרצה הכטר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il