|   15:07:40
דלג
  יוסף קנדלקר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

50 שנות נישואין - 50 שנות חברות <br>

פתאום בגיל של כמעט ארבעים, אני מגלה שאני נמצא במקום שבו היו ההורים שלנו, פעם, לפני שלושים שנה והיום, הילדות שלי מסתכלות עליי וחושבות לעצמן שאני חזק יותר מכולם, גבוה יותר מכולם, ויודע יותר מכולם
26/11/2017  |   יוסף קנדלקר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
היו ימים [צילום: נועם מוסקוביץ/פלאש 90]

לא חסרות הזמנות ברוך השם. חתונות ובריתות, זבד הבת בר מצווה ובת מצווה. בין לבין יש לנו ימי הולדת, מסיבות פרישה מסיבות הפתעה שידוכים וימים טובים לרוב. ברוך השם לא חסר. וכפי שכבר כתבתי בשבוע שעבר, זה ריגש אותי לקבל שיחת טלפון מדוד יואל, חבר משכבר הימים של אבי שיחיה, שהזמין אותי למסיבת חמישים שנות נישואין.

פתאום בגיל של כמעט ארבעים, אני מגלה שאני נמצא במקום שבו היו ההורים שלנו. פעם. לפני שלושים שנה. והיום, הילדות שלי מסתכלות עליי וחושבות לעצמן שאני חזק יותר מכולם, גבוה יותר מכולם, ויודע יותר מכולם. בדיוק כמו שהסתכלנו אז על ההורים שלנו. והנה עברו השנים והבנו שנקודת המבט מגובה של מטר עשרים היא לא אותה נקודת המבט של חצי מטר יותר. פתאום אותם "גדולים", הם אלו שצריכים את העזרה שלנו, והם אלו ששואלים אותנו. ואז אנחנו מגלים, שהם הרבה יותר חלשים ופגיעים ממה שחשבנו.

לאבא שלי היה מספר מצומצם של חברים, אבל הם היו אצלנו יותר ממשפחה. את השופר הראשון שלי קניתי יחד עם דוד ראובן (ושוב הוא לא היה דוד במובן הביולוגי), שגם דאג לרכוש את התפילין שלי לבר מצווה, את המצות השמורות לפסח ואת המזוזות בבית. ובכלל, הוא זה שהיה בקרב אותה חבורה האחראי לכל נושאי הדת. יום אחד בהיותי תלמיד בחטיבת הביניים נסענו אני אבי ודוד ראובן (אשטמקר) לעיר הגדולה באר שבע, וחזרנו משם עם שופר יפה ונוצץ שהוא רק שלי.

בזמנו, לא היו סדנאות לשופרות ולא יכולת להשיג אותם בכל מקום. ורק לי, לשם שינוי, היה סוף כל סוף משהו שאין לחברים שלי. מדי שנה הייתי ממלא את השופר בעארק כדי לנקותו, ומנסה למנוע מהנוזל החריף מלזלוג מבעד לאיטום שאלתרתי עם שקית וגומייה. את השופר כיסיתי בכיסוי מיוחד שאבא שלי הביא מדוד אברהם - החייט של החבורה. עד היום אני מעביר שקיות בגדים של אבא שלי אליו כדי שיתקן אותם.

דוד אברהם היה זה, שדאג למכפלות שלי במכנסיים, רק שאבא שלי תמיד הוסיף לי כמה סנטימטרים מעבר, לכל מקרה שבו פתאום אגבה בכמה סנטימטרים. ואז הוא היה כועס שהשוליים היו נקרעים לי עם הסנדלים. בכלל נדמה לי שכל הילדות שלי, אבא שלי היה בחשש שאולי עוד אמשיך לגדול, ולכן המידות של בבגדים, היו ארבע או חמש מידות יותר. רק שבגיל שבע עשרה הפסקתי לגדול, אבל הבגדים המשיכו להתקדם עם המספרים.

החשש הזה עבר גם אליי כך שאפילו בתקופת שירותי הצבאי ועוד כמה שנים טובות לאחר מכן, חשבתי שארבעים ושש, זה לא רק הציון שלי במתמטיקה אלא גם מידת הנעליים והמכנסיים שלי. מרתי שהכירה אותי כמה שנים לאחר מכן, הסבירה לי שבגיל כמו שלי, הגוף רק הולך ומתקטן. מאז אני לובש רק בגדים שקטנים עליי.

מתישהו, דוד אברהם החזיק גם חנות לממכר מאכלים הודיים ומדי שבוע הייתי אוסף מספיק כסף כדי ללכת אליו ולקנות ממנו בטטה וורה בצלוחית מיוחדת עם חריף, ממש כמו שהגדולים עושים.

היה את דוד יוסף, שיחד איתו ושאר החברים של אבא שלי, נסעתי למירון להילולת רבי שמעון, לטיול היחיד בעצם שנסעתי אי-פעם בילדותי, במסגרת העבודה של אבא שלי. מי דיבר אז על אילת או על חו"ל?

את הלילה העברתי בלחפש עצים למדורה. מה שתרם לכלל האנשים שביקשו להצטופף סביב המדורה ולהתחמם, להמשיך ליום חדש עם ריח של נוסעים מהפזורה. אבל כולם הריחו את אותו הריח, אז איש לא שם לב. לא יכולנו אפילו להתקלח, כי אז, שלא כמו היום, לא היו מלונות ולא היו ארוחות בחדרי אוכל. אז ישנו באוטובוסים ומי שזכה קיבל את המושב האחורי. כל השאר נאלצו להצטמצם במושב של שני מקומות.

ניסיתי להישאר ער כל הלילה כדי לעלות לציון הרשב"י יחד עם המבוגרים, ולבסוף נרדמתי באוטובוס מכוסה בשמיכה שאחת הדודות "תרמה לי" כי אבא שלי לא חשב על זה. בבוקר התעוררתי עם כוס תה חם עם חלב שאשתו של יוסף הביאה.

דוד יואל מתקשר אליי, עדיין כילד של אז, להזמין אותי למסיבת חמישים שנות הנישואין שלו. לפחות לא הפתיעו אותו, אז הוא ידע במה מדובר.

אבא שלי ודוד יואל (אוסקר), הם חברים שנקראו אחד בפי השני בשפה ההודית - אחים, ולנו הקטנים - כמו דודים. אבא שלי גדל בדור, שעבודה הייתה בעצם הכל. בעבודה התחתנו ובאותה עבודה חגגו את הולדת הילדים והנכדים, בר המצוות והחתונות. באותה עבודה קנו את הבית ואת האוטו ולאותה עבודה התקשרנו ושמענו את אותו הקול שעונה לנו מעבר לקו השני, ואת הצעקה הקבועה שלו - חיייייים.

אז, כשהייתי קטן בגיל ובגובה, הם היו ממש גדולים בשבילי. ולא רק פיזית. הם גם נראו לי, אבא שלי ודוד יואל, אותו דבר. עם אותו זקן ושרשרת תלויה. עם אותם מכנסיים של אז, ואותם סנדלי אצבע מעור. סנדלים שחזרו לאופנה בזמני. רק אחרי שגדלתי שמתי לב, שיש ביניהם הפרש של ראש לפחות בגובה.

כשאבא שלי היה עומד כך במעגל עם החברים שלו, אנו הילדים הקטנים הסתובבנו להם בין הרגליים. את דוד יואל הכרנו, כמי שהיה לו את האוטו הראשון בקרב אותה חבורה. ואם צריך קניות מעזה שאז עוד אפשרה לנו לבקר שם, או את האופניים הראשונים שלי, אז ביקשנו מדוד יואל שהייתה לו את הפיאט 127 - רכב יוקרתי לכל הדעות של אז. אותה פיאט, שהייתה גם רכב החתן וכלה של ההורים שלי, ונתקעה אי-שם בדרך לבית הכנסת. מוניות לא היו אז בנמצא, וההורים שלי עשו את כל הדרך לחופה ברגל.

יש לי קלטת ישנה מיום העלייה שלי לתורה, שהייתה בחמש וחצי בבוקר (אז זה היה נראה לי כשעה מוקדמת מידיי, אבל היום אני כבר בעיצומה של תפילה בשעה זו) ובו נמצאים, איך לא, אותם חברים של אבא שאותם הזכרתי. שותים יחד כוס תה בכוסות זכוכית (אז לא היה בנמצא כוסות חד-פעמיות מנייר) עם ממתק הודי. וזה הכל. רואים אותי ואת דוד יואל עומדים והוא מוסר לי מעטפה ובה מתנה בצורת שטרות, ואני מצידי שלא מבין מה אני אמור לעשות עם זה.

החברים שלי חגגו אירוע נוצץ באולמי ארגמן המחודשים, עם תזמורת מרוקאית חינה וצ'ופרים מרב המלצרים. החברים שלי קיבלו נעלי אל.איי גיר עם כריות אוויר כמו השחקן האגדי מייקל ג'ורדן ואני שלא זכיתי למסיבה או לאולם, והעוגה הייתה עוגה אנגלית משובחת (סתם, אין דבר כזה. פשוט שלכמה עוגות אנגליות יחד אפשר לקרוא משובחת) ועדיין עם נעלי גלי. לא הבנתי איך אפשר להכניס נעליים כל כך יוקרתיות לתוך מעטפה קטנה. בכל זאת עדיין הייתה לי התקווה להפתעה בתחום. זה לא קרה אז ושכבר יכולתי זה לא עניין אותי.

הגעתי למסיבת החמישים והמוזיקה, שבניגוד למרבית האירועים שאני מגיע אליהם, הייתה ממש מצוינת. עם להקה ששרה את השירים של אז, עם מצגת תמונות של בני הזוג, ואוכל טעים של היום (אני מקווה) והדודים שלי - אותם חברים של אבא, הגיעו עם החליפות הכי יפות שלהם, שהם שמרו עוד מאז הנסיעות לעזה, שעונים על מקלות ההליכה שלהם.

הם ענדו לצווארם את שרשראות הזהב והטבעות, כמו אז. נכנסים לאיטם לאולם, מזהים עוד חברים של אז. רובם כבר לא נפגשים בבית הכנסת או בסתם אזכרה, וזה בשבילם כמו פגישת מחזור. עומדים בעיגול, מדברים וצוחקים כאילו לא חלפו להם שלושים שנה. וכאילו כמו אז, הם בטח מדברים על העבודה, על נזרי - המנהל הנצחי שלהם, ועל "קופת תמר", אותה קופה עלומה שבכל פעם שאבא שלי גילה שאין לו איך לממן את תיקון מכונת הכביסה שהתקלקלה, הוא איים לפרוע. מעניין איפה הקופה הזו ומה קרה איתה בכלל.

ואיך נסתדר עם המילואים בהג"א, ומה יכין מחר חיים לארוחת הערב במשמרת (גם במילואים זה היה תפקידו העיקרי)? מידי מילואים אבא שלי היה מביא איתו את הנשק מסוג עוזי ומזהיר אותי שלא לשחק עם הנשק, כי האצבע שלי יכולה להיתפס במעצור ולהיחתך. זה השפיע עליי יותר מכל אזהרה שיש מלשחק בנשק.

תפקידם העיקרי של אנשי הג"א - הגנה אזרחית דאז, היה להסתובב ברחובות ולטעת בלב התושבים תחושה של ביטחון. היום החליפו אותם בשומרים פנסיונרים בקניונים ובחניונים.
עומדים ומגחכים, עם אותן בדיחות שרק הם מבינים. כאילו לא עברו את גילאי השבעים. כאילו לא בוגד בהם הגוף, כאילו הזיכרון לא מהבהב לחלופין. עומדים ונפרדים עד לפעם הבאה, במסיבה הבאה.

לפני שלושים שנה הסתובבתי להם בין הרגליים ובעוד שלושים שנה, עם מי אני אעמוד בעוד שלושים שנה, ועם מי אני אדבר?

שהקב"ה ייתן לי כוח ובריאות לחגוג כך עם אשתי חמישים שנות נישואין. חמישים שנה של משפחה, של ילדים ושל נכדים. מי יודע אולי נינים. נדע שהשארנו להם עולם טוב יותר ממה שקיבלנו. או לפחות אותו דבר.

תאריך:  26/11/2017   |   עודכן:  26/11/2017
יוסף קנדלקר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
50 שנות נישואין - 50 שנות חברות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מקצוע הגאוגרפיה מוסיף לתחום מחקריו היבטים שונים בחיי האדם. לא עוד רק מפות ושמות אתרים, נתונים ומספרים של גובה הרים ועומק נחלים אלא, המשמעות שנותן האדם למרחב בבחינת עבר הווה ועתיד. זוהי אם כן גאוגרפיה אנושית-תרבותית -ספרותית, המדווחת על המרחב ומרכיביו כשלם המייצג ציוויליזציה קטנה, מדברית, בפינה זו של המזרח התיכון.
26/11/2017  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
חג ההודיה בארה״ב הוא חג נוצרי ביסודו, אך הוא הפך לחג לאומי בו נחוגה היחידה המשפחתית. המשפחה המורחבת מתכנסת מכל קצוות ארצות הברית ליום בו נהנים מה״צוותא,״ כמו גם מתרנגול הודו ממולא ב״סטאפינג״ (מילוי) טעים ומוגש עם מרקחת חמוציות.
26/11/2017  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
בשנת 1999 מונה הרצוג לתפקיד מזכיר הממשלה בממשלת ברק וכיהן בתפקידו זה עד שנת 2001. בעקבות מערכת הבחירות, שהתקיימה בשנת 1999 נחקר הרצוג בחשד למעורבות בפרשת עמותות ברק, שעניינה עבירה על חוק מימון מפלגות. בדוח מבקר המדינה, שהביא לפתיחת חקירת משטרה, נכתב כי הרצוג ניתב חלק מכספי קרן פילנתרופית, שהקים אוקטב בוטנר לזכר בתו, אל עמותות התומכות באהוד ברק. במהלך החקירה השתמש הרצוג בזכות השתיקה.
26/11/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
פעם אחת לפני שנים רבות פגשתי איש הומלס משוטט בחוצות ירושלים עם שופר גדול. הוא היה תוקע בו בקולי קולות בחוצות ירושלים ובכותל.
26/11/2017  |  משה חסדאי  |   יומני בלוגרים
במדינת הגמדים/ אלה אמיתן
23/11/2017  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il