|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

שישה בשישי

השכל הישר

"גם לשכל הישר יש מקום במחוזותינו", נוהג לומר השופט אליקים רובינשטיין. מצוידים בתובנה זו, יצאנו לבדוק כמה אירועים שהתרחשו השבוע - וגם כמה כאלו שהם פחות אקטואליים, הן ברומו של עולם והן בחיי היום-יום
15/12/2017  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   הוועדה לבחירת שופטים   |   תגובות
מה אתם מקטרים [צילום: פלאש 90]

ועוד משהו קטן
אני לא מבין איפה השכל הישר של כל אלו שמקטרים על מאות הקלוריות שיש בסופגניות. לא יותר פשוט לא לאכול אותן וגמרנו?


פגישות מפכ"ל המשטרה עם יועצי תקשורת ועיתונאים / רשימת פגישות
רשימת פגישותיו של רוני אלשיך עם ליאר חורב, אנשי חברת היחצ"נות גולדפנגר ועיתונאים בין פברואר 2016 לנובמבר 2017

בנימין נתניהו
המשכל לא מבטיח שכל? [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

יכול להיות שארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר הם ידידי נפש של בנימין נתניהו מאז שאכלו מאותו מסטינג בסיירת מטכ"ל. יכול להיות שמדובר בשני אנשים נדיבים ביותר, הנוהגים להרעיף מתנות על כל הסובבים אותם, עם ובלי סיבה מיוחדת. יכול להיות שכל השלושה הם צאצאים של מלאכי השרת, שאין להם ולא יכולים להיות להם שום שיקולים זרים. יכול להיות. אבל איפה השכל הישר?

בשנת 2011 טען הביטאון "Business Insider" שנתניהו הוא האיש ה-12 בחוכמתו בעולם, עם מנת משכל של 180 – יותר מאשר סטיבן הוקינג, פול אלן והשחמטאים רוברט ביירן וג'ודית פולגאר, זהה לבובי פישר ומעט מתחת לגארי קספרוב. אני לא יודע אם הנתונים הללו נכונים, אבל גם יריביו של נתניהו אומרים שהוא אדם חכם במיוחד. אז לאן נעלמו כל נקודות המשכל הללו? האם משכל אינו מבטיח שכל? האם לא די בהן כדי להבהיר לנתניהו את מה שמחייב ההיגיון הפשוט? כאשר אתה ראש ממשלה – לא מקבלים מתנות, נקודה. כאשר אתה ראש ממשלה – ודאי שלא מבקשים מתנות, סימן קריאה.

מה שמפחיד במיוחד הוא, שאם לנתניהו אין מספיק שכל ישר כדי להימנע ממעשים שהם לכל הפחות מטופשים וקרוב לוודאי שגם פליליים – מי לידנו יתקע שיש לו מספיק שכל ישר בנושאים הרבה יותר חשובים וקיומיים, כגון הגרעין האירני והטילים של חיזבאללה? אפשר רק לקוות, שהיצר הרע מתגבר על נתניהו במישור האישי, ושהראש הטוב הוא המדריך אותו במישור הציבורי.

מינוי שופטים
לא מפסיקים להיות פוליטיקאים [יונתן זינדל, פלאש 90]

בוויכוח על אופן מינוי השופטים, שהתלהט אחרי התוכנית "עובדה", נשכחה עובדת יסוד אחת: המחוקק קבע שהפוליטיקאים יישבו בוועדה ושמספרם יהיה הגבוה ביותר מבין חבריה – אך לא יהיה להם רוב. פוליטיקאים הם בעלי סדר יום פוליטי, מפלגתי ואידיאולוגי. אלו מביניהם המכהנים בוועדה לבחירת שופטים, נבחרים לכנסת וממונים לשרים על סמך אותו סדר יום שהציגו לציבור ושלמען הגשמתו נשלחו לבית המחוקקים ולממשלה. אז מה רוצים מהם? שלא יפעלו משיקולים פוליטיים, מפלגתיים ואידיאולוגיים? זה לא רק נוגד את השכל הישר, אלא אפילו מציב אותם בעמדה אפשרית של הפרת אמונים.

כאשר פוליטיקאי מקבל תפקיד ציבורי, הוא נמצא למעשה בנאמנות כפולה. הוא חייב אמונים למפלגה אותה הוא מייצג ולציבור שבחר בו, והוא חייב אמונים לגוף בו הוא משרת. זה לא כמו דירקטור, שלפי החוק חייב לפעול אך ורק לטובת החברה ולא לטובת מי שמינה אותו לדירקטוריון. החוק נמנע במפורש מלקבוע חובת נאמנות חד-ערכית של נבחרי ציבור, מן הסתם מתוך הכרה שאין זה סביר ואין זה ראוי לדרוש מהם לזנוח את הערכים אותם נבחרו לייצג.

ראינו דוגמה מובהקת לכך מצידו של יעקב ליצמן. עבודות הרכבת בשבת לא נגעו כהוא זה לתפקידו כשר הבריאות, אבל הוא התפטר משום שלא יכול היה להשלים איתן כאיש אגודת ישראל. איש לא טען שהאחריות הקולקטיבית שלו כחבר ממשלה גוברת על שליחותו כנציג מפלגה, משום שאין מקום לטענה כזאת. הוא הדין בוועדה לבחירת שופטים. ואל תאמרו שהפוליטיקאים הם שהעניקו לעצמם את הכוח הזה; במדינה דמוקרטית, הרשות המחוקקת היא הריבון המייצג את רצון העם, ולכן המבנה של הוועדה שקובעת הכנסת הוא זה שמחייב את כל הגורמים.

חיוב בהוצאות
לתת הנחיה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

השופטים והנהלת בתי המשפט מתלוננים ללא הרף על העומס האדיר המוטל על המערכת, ואשר הולך וגדל לא רק משנה לשנה, אלא גם מיום ליום. חלק משמעותי ממנו הוא תוצאה של מקצוע הצפת עורכי הדין: לא רק שיש 70,000 עורכי דין, אלא שרבבות מתוכם הם גרועים, מתקשים להתפרנס, יוזמים הליכים מיותרים ומנהלים אותם בצורה לקויה. פתרון הבעיה הזאת באמת איננו בידי השופטים, אבל הבעיה היא שהם נמנעים מלעשות אפילו את מה שכן בידיהם.

קחו לדוגמה את עתירתו של המחבל אסעד אבו-גוש, שטען שעבר עינויים מידי חוקרי השב"כ. בית המשפט העליון דחה השבוע את עתירתו, ולמעשה אמר – בלשון נקייה – שהאיש שיקר ושחוות הדעת הרפואיות והמשפטיות מטעמו התבססו על שקריו בלא כל בחינה של גרסתו. העתירה שלו להעמיד לדין את חוקרי השב"כ כוונה מלכתחילה נגד החלטות שבית המשפט כמעט ואינו מתערב בהן, טענותיו נבדקו לא פחות משלוש פעמים, וכאמור – כל העסק התבסס על שקרים ועלילות. ובכמה הוצאות חויב המחבל? אפס. ובכמה הוצאות חויב הוועד נגד עינויים שליווה אותו? אפס.

ההוצאות הן הכלי החשוב ביותר שיש לבתי המשפט כדי להילחם בעומס היתר. החוק והפסיקה אומרים שלצד הזוכה מגיע לקבל בחזרה את הכסף שהוציא, ואין שום הבדל האם הזוכה היא המדינה והמפסיד הוא עמותה. אבל בתי המשפט כמעט ואינם פוסקים הוצאות ריאליות, וביותר מדי מקרים אינם פוסקים הוצאות בכלל – ובניגוד לחוק, גם אינם מנמקים זאת. וזה לא הדבר היחיד שלא מעטים מבין שופטינו העמוסים אינם עושים. הללו מאפשרים דחיות של דיונים, מסתפקים לכל היותר בנזיפה לעורכי דין שמאחרים, מהססים להוציא צווי הבאה לנאשמים שאינם מתייצבים, לא מחזירים כתבי טענות צעקניים ומנופחים.

השכל הישר מחייב שהשופטים – בגיבוי ואף בהנחיה של בית המשפט העליון והעומדת בראשו – ישתמשו בכלים שבידיהם, לפני שהם דורשים עוד תקציבים ועוד תקנים. שימוש שכזה יפחית בתוך זמן קצר בצורה חדה את מספר הליכי הסרק, ויאפשר להפנות את הזמן והמשאבים להליכים שבאמת צריכים להתנהל. כל עוד אין הם עושים זאת, בל יתלוננו ובל ידרשו.

אלשיך והעיתונאים
מדוע כתבים מדיניים? [צילום: אבי דישי, פלאש 90]

בין מארס 2016 לנובמבר 2017 נפגש רוני אלשיך 25 פעמים עם ליאור חורב ועמיתיו לחברת יחסי הציבור גולדפנגר – ממוצע של פגישה פעם בשלושה שבועות. בין פברואר 2016 לנובמבר השנה קיים אלשיך 44 פגישות עם עיתונאים במתכונות שונות – בארבע עיניים, תדרוכים, תא כתבי המשטרה ומערכות של אמצעי תקשורת. וזה לא כולל תדרוכים אגב אירועים מרכזיים וראיונות פומביים. 44 פגישות – אחת מדי שבועיים. אני לא בטוח שהוא נפגש כל כך הרבה עם מפקדי המחוזות במשטרה, עם גלעד ארדן או עם שי ניצן.

זהות העיתונאים עימם נפגש אלשיך מעניינת עוד יותר. לצד חלק (רק חלק!) מכתבי המשטרה והמשפט היו שם בן כספית, אילה חסון-נשר, רוני דניאל, רביב דרוקר, אמנון אברמוביץ', דן מרגלית, דנה ויס ואילנה דיין. מה למפכ"ל ולכתבים פוליטיים ומדיניים, שכמעט כולם מזוהים עם צד פוליטי מאוד מסוים? הוא גם הלך למערכת ידיעות אחרונות, לגלי צה"ל, למערכת וואלה ולערוץ 10, לצד פגישות עם עורכי ישראל היום דאז (עמוס רגב) ומקור ראשון (חגי סגל). אותנו, דרך אגב, הוא בכלל לא הזמין – או משום שיש לו בעיה עם מי שמותח ביקורת עליו ועל המשטרה, או משום שלא רצה לבזבז את זמנו על גוף חדשותי שאותו לא ניתן לקנות בחנופה (או בכל דרך אחרת).

התדרוכים הללו בעייתיים מאוד במישור המינהלי: לעובד מדינה אסור בתכלית האיסור לתת העדפה כלשהי לגורם כלשהו. אלשיך יכול או לדבר עם כולם או לא לדבר עם איש. אבל ברור שזה לא מעניין אותו, וברור שאיש לא יאמר לו מילה. הם בעייתיים גם במישור הפיקודי: מדובר בעשרות שעות הנגזלות מסדר יום עמוס ביותר לטובת יחסי ציבור. זה רק מחזק את הרושם, שאלשיך עסוק בתדמית המשטרה לא פחות מאשר בתפקודה, בעטיפה לא פחות מאשר בתוכן; עובדה שבמשטרה שלו יש קרוב ל-100 איש בתפקידי דוברות, וזה בנוסף ליחצ"ן החיצוני המקבל מיליונים.

הבעייתיות הכי גדולה היא במישור של השכל הישר: כיצד יכול המפכ"ל לדבר ללא הרף עם עיתונאים – כמעט תמיד ללא תיעוד וללא דיווח – ואז לטעון שהמשטרה לא מדליפה? גם אם אלשיך לא מוסר מידע בעצמו – למרות שההנחה הזאת מאוד תמימה - הרי שרוח המפקד כאן ברורה ביותר. וגם אם רוח המפקד אינה ברורה – למרות שזו הנחה תמימה עוד יותר – איזה קצין משטרה יסרב לדבר עם עיתונאי ידוע, שיזרוק לו בדרך אגב ש"אפילו המפכ"ל מדבר אתי"? אבל במחשבה נוספת, בעצם יש פה המון שכל ישר: התקשורת מחבקת את אלשיך ואיש לא אומר את מה שקראתם בשורות האחרונות.

הפלשתינים וטראמפ
מה אתם רוצים מאיתנו? [יונתן זינדל, פלאש 90]

דונלד טראמפ הודיע שארה"ב מכירה בירושלים כבירת ישראל – והפלשתינים וערביי ישראל יצאו לרחובות, השתוללו וגרמו לפגיעות בנפש בשני הצדדים. אני מנסה להבין איפה כאן השכל הישר: אם ארה"ב עשתה משהו שלא נראה לכם, תפגינו נגדה; מה אתם רוצים מאיתנו? נכון, אנחנו רצינו את הצעד הזה ואנחנו שמחים בו ואולי גם לחצנו שהוא יתרחש, אבל לא אנחנו ביצענו אותו. לפי אותו היגיון, הפלשתינים צריכים להפגין בירושלים אם ישראלי יקבל את פרס נובל ואם ישראל תזכה באירוויזיון.

אני גם לא מצליח להבין איפה השכל הישר של מי שחושב שאפשר לדבר עם הפלשתינים. תראו מה קורה כאן: התגובה היחידה שלהם לכל דבר היא אלימות, התפרעויות, פיגועים. הלשון שלהם תמיד תוקפנית, בוטה, אפילו רצחנית. הם רואים כל דבר כמשחק סכום אפס: אם לישראל טוב – אז לנו רע. עם כזאת הנהגה ואנשים כאלו אי-אפשר לדבר.

המשביר ומגה
תנו שירות מינימלי [צילום: דניאל שטרית, פלאש 90]

שתי רשתות שיווק מפוארות ירדו מגדולתן בשנים האחרונות: מגה והמשביר לצרכן. מגה הגיעה לסף פשיטת רגל ונמכרה, המשביר קרסה ואז נמכרה גם היא ונותר ממנה צל חיוור. ודאי שיש לכך סיבות רבות ועמוקות, ובכלל לא בטוח שמדובר באותן סיבות בשתי המקרים. אבל אני מצאתי מכנה משותף: השירות הגרוע.

בסניף מגה ליד ביתי, ברחוב אורי בתל אביב, יש תמיד רושם שהלקוחות רק מפריעים לעובדים. חצי שעה ויותר לאחר פתיחת הסניף, עדיין מסדרים את הסחורה ומנקים את הרצפה. כבר נתקלתי במוצרים שפג תוקפם ואיש לא הסיר אותם מהמדפים. לעיתים חסרה סחורה בלי שום סיבה ניכרת לעין. ואילו בסניף המשביר השבוע בגן העיר, ויתרתי על הקנייה כאשר בכל הסניף – בשעה 10:30 – הייתה רק קופה אחת, שגם היא נתקעה שוב ושוב.

השכל הישר אומר, שהכל מתחיל בחוויית הקנייה ובשירות. אם אין עגבניות טריות ב-7:30 בבוקר – למה שאבוא אליכם? אם ב-12:00 בצהריים חסר לבן – אחפש אותו במקום אחר. אם אני לא יכול לשלם, ברור שאני לא יכול לקנות. אז לפני שמשנים אסטרטגיות ועושים מבצעים ומעצבים מחדש ומה לא – תחזרו לבסיס: תנו שירות מינימלי.

תאריך:  15/12/2017   |   עודכן:  15/12/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אהוד יערי / Ehud Yaari   אורי כרמל / Uri Carmel   אילה חסון-נשר   אילנה דיין   אילנה סקר / Ilana Seker   איסמעיל הנייה   אליקים רובינשטיין / Elyakim Rubinstein   אמנון אברמוביץ'   אסתר חיות / Esther Hayut   בן כספית   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון לוי / Gideon Levi   ג'יימס פאקר   גלי צה"ל   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דונלד ג'ון טראמפ / Donald John Trump   דורית ביניש / Dorit Beinisch   דן מרגלית   דנה וייס / Dana Wais   דנה ויס   חאלד זועבי / Khaled Zoabi   חאלד משעל / Khaled  Mashal   חאלד משעל   חגי סגל   יאיר נתניהו / Yair Netanyahu   ידיעות אחרונות בע"מ / .Yediot Ahronot ltd   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   ישראל היום   ליאור חורב / Lior Horev   מוחמד דף   מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook   ממשלת ישראל / Israel Government   מקור ראשון   מרים נאור / Miriam Naor   משה כחלון / Moshe Kahlon   נורית קורן / Nurit Koren   עודד גרנות   עמוס רגב   צבי יחזקאלי   ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah   רביב דרוקר / Raviv Druker   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רוני אלשיך / Roni Alsheh   רוני דניאל   שי ניצן / Shai Nitzan  
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השכל הישר
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רמ47חי פה
15/12/17 14:32
2
משה דב
16/12/17 09:09
3
דודוקL
16/12/17 09:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הוועדה לבחירת שופטים
מסמכי "ועדת השתיים" המייעצת לנשיאת בית המשפט העליון לגבי קידום שופטים לא ייחשפו - החליט (6.12.17) שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, ארנון דראל.
10/12/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
היכן טועים הליברלים ביחסם לטרור אסתר חיות מתעקשת לטעון שהשופטים אינם בני אדם חוק ההמלצות לא ישנה דבר הדרך לטפל בתביעות סחטניות ייצוגיות איננה באגרות נחוצה רפורמה בתחום פשיטות הרגל ותראו מיהו הפרשן של רשת לענייני נתניהו
01/12/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
שבעה עוזרים משפטיים של ארבעת נשיאי בית המשפט העליון האחרונים, מונו לרשמים או לשופטים בתקופות כהונתם של אותם נשיאים. עוזר נוסף מונה כאשר השופטת עימה עבד הייתה המשנה לנשיא בית המשפט העליון. שני עובדים נוספים בהנהלת בתי המשפט מונו לשפיטה כאשר הממונים עליהם היו בעלי השפעה בוועדה לבחירת שופטים. כך מעלה בדיקת News1.
30/11/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
284 שופטים, שהם 35.5% מבין 800 השופטים הפעילים כיום, התמחו או עבדו במערכת בתי המשפט לפני שהתמנו לשיפוט. כך מעלה בדיקה מקיפה של News1. נתונים אלו מטילים בספק את טענת נשיאי בתי המשפט לדורותיהם, ולפיה נציגי המערכת בוועדה לבחירת שופטים מפעילים שיקולים ענייניים בלבד.
29/11/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
"קריאתה של הנשיאה אסתר חיות היא לא פחות מקריאה להפיכה" - מאשימה (26.11.17) ח"כ נורית קורן (הליכוד), חברת הוועדה לבחירת שופטים. היא הגיבה בכך על מכתבה של חיות לנשיאי בתי המשפט, בו יצאה נגד ההסכמות בין הפוליטיקאים ונציגי לשכת עורכי הדין בוועדה.
26/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הוועדה לבחירת שופטים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת נתניהו-המתנות  /  מי ומי  
ברית בין הפוליטיקאים ועורכי הדין - מסוכנת  /  איתמר לוין
אילנה דיין משדרת איך שהיא רוצה  /  איתמר לוין
קידום שופטים אינו במרכז השיח  /  איתמר לוין
"דילים". אז מה?  /  איתמר לוין
בעיטת קורן  /  איתמר לוין
ועדות, איתורים ומינויים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il