|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

שישה בשישי

שאלה של מינוח

ג'ורג' אורוול לימד שבאמצעות מונחים אפשר למכור כל שקר בג"ץ אמר שאין "המלצות משטרה" - ואת התקשורת זה לא מעניין ישראל אינה מגרשת "מבקשי מקלט" כיצד יוצרים דה-לגיטימציה למאות אלפי ישראלים "כפייה דתית" ו"חרדים" גם הם מונחים המשמשים לעיוות המציאות
16/02/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
אפשר לשנות את המציאות


"מלחמה היא שלום"
"אתה תמהוני, הוא פסיכי"

ג'ים האקר: "תמהונות עשויה להיות מידה טובה; אינך צריך אלא לקרוא לה 'ייחוד'". ברנרד וולי: "זה פועל שמשתנה עם שם הגוף, נכון? אני בעל חשיבה עצמאית, אתה תמהוני, הוא פסיכי" (כן, אדוני ראש הממשלה).

"שוב נמוגו פניו של האח הגדול ובמקומן הופיעו שלוש הססמאות של המפלגה באותיות גדולות ובולטות: מלחמה היא שלום, חרות היא עבדות, בערות היא כוח" (ג'ורג אורוול, 1984).

באמצעות מינוחים אפשר להעביר מסרים, לשכנע, אפילו לשנות את המציאות. ג'ורג' אורוול ידע זאת היטב, וזהו בעצם המוטו המרכזי של ספרו: וינסטון סמית נלחם על הזכות לומר 4=2+2, אבל נשבר כאשר מבחינתו התוצאה יכולה גם להיות חמש, כי כך המפלגה רוצה. ג'ונתן לין ואנטוני ג'יי הראו שפוליטיקאים יכולים להשתמש בשפה בדרך הנוחה להם כדי להצדיק את מעשיהם וזיגזגים במדיניותם. אבל מה קורה לאמת כאשר המונחים הופכים להיות כחומר ביד היוצר? הנה כמה דוגמאות הנשמעות בארצנו הקטנטונת – חלקן מזה שנים רבות, חלקן בתקופה האחרונה.

"המלצות המשטרה"
מסכמת, לא ממליצה [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

אין כזה דבר "המלצות המשטרה" בתיק פלילי. פקודות המשטרה ברורות מאוד: סמכות ההמלצה היחידה שלה היא לסגור תיקים. היא כן רשאית לסכם את ממצאיה ולהגיד האם יש ראיות לכאורה, וגם רצוי מאוד שתעשה את זה, במיוחד בתיקים גדולים כמו אלו של בנימין נתניהו. המשטרה עצמה בהודעותיה אינה מדברת על המלצות אלא על "תשתית ראייתית". השבוע המדינה אמרה זאת במפורש בבג"ץ, ובית המשפט העליון חזר על כך במילים שאין ברורות מהן.

אז למה אתם שומעים וקוראים ורואים בתקשורת ללא הרף, ובמיוחד בשבוע האחרון, את המילים "המשטרה ממליצה"? בגלל שילוב של שתי סיבות. האחת היא חובבנות מרקיעת שחקים של חלק מאמצעי התקשורת וחלק מהעיתונאים והעורכים המועסקים בהם. אז מה אם המשטרה אומרת א'; הם כותבים ב', כי כך התרגלו וכך נראה להם. השנייה היא זדון: הרצון ליצור כותרות שיעוררו עניין. להגיד "המשטרה ממליצה" יביא הרבה יותר קוראים, גולשים וצופים מאשר "המשטרה סבורה שיש ראיות". אם המשטרה חושבת זה דבר אחד; אם היא ממליצה לנקוט בפעולה – זה דבר אחר לגמרי. אז מה אם האמת שונה; זה לא מעניין.

"מבקשי מקלט"
מצליחים להטעות את הציבור [תומר נויברג, פלאש 90]

תראו איזו אכזרית ממשלת ישראל: למדינתם של ניצולי השואה הגיעו מבקשי מקלט – כמו שהיו יהודי אירופה בשנות ה-30 של המאה הקודמת – והיא מגרשת אותם אל מותם ברואנדה המרוחקת והפרימיטיבית. באמירה הזאת יש שורה ארוכה של בלופים, שבמרכזם המילים "מבקשי מקלט". בואו נעשה סדר במונחים.

יש "פליטים": מי שנאלצו לעזוב את בתיהם בשל מלחמה, גירוש או אסון טבע. היו פליטים פלשתינים, ובמקביל היה מספר זהה למעשה – 800,000 – של פליטים יהודים ממדינות ערב. יש היום פליטים מסוריה, עירק וסודן. יש "מהגרים": מי שעוזבים מרצונם את מולדתם ועוברים למדינות אחרות; העולים לישראל הם מהגרים. יש "מבקשי מקלט": מי שנמלטים מארצם מחשש לפגיעה בהם, בעיקר על-רקע פוליטי או אתני, ומבקשים מקלט מדיני בארצות אחרות. ויש "מסתננים": מי שנכנסים שלא כחוק למדינה אחרת.

בענייננו מדובר על מסתננים. הם לא נאלצו לעזוב את בתיהם, הם לא מבקשים להיכנס לישראל בצורה חוקית, הם לא טוענים שנרדפו בשל מוצאם או דעותיהם. הם רוצים לחיות בישראל משום שהתנאים כאן טובים לאין ערוך מאשר בארצות מוצאם, זה הכל. הם נכנסו שלא כחוק, וזכותה ואף חובתה של המדינה – כמו של כל מדינה – לקבוע מי ייכנס בשעריה, מי יחיה בה ובאלו תנאים. השימוש במילים "מבקשי מקלט" הוא מטעה במכוון ונועד ליצור רושם מוטעה לחלוטין, במטרה להוליך שולל את הציבור – וזה מצליח לגמרי לא רע.

"הגדה המערבית" ו"מתנחלים"
ליצור דה-לגיטימציה [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

עוד שימוש מכוון במינוחים הוא בשיח על המתרחש מעבר לקו הירוק. מי שמתגורר עשרה מטרים ממערב לקו הזה, הוא תושב/מתיישב. מי שמתגורר עשרה מטרים ממזרחה לו, הוא מתנחל. ולמילה הזאת יש בדרך כלל קונוטציה שלילית: מישהו שמתיישב בניגוד לחוק על אדמה שנגזלה שלא כדין מידי פלשתינים אומללים וחסרי אונים. אפילו כאשר מתיישב שכזה הוא קורבן להתקפת טרור, יש מי שיטרחו לציין שמדובר ב"מתנחל" – רמז ברור לכך שהוא אשם ואולי אפילו שחייו הפקר.

כנ"ל לגבי שמו של האיזור. השם הרשמי שלו הוא "יהודה ושומרון" – שם עברי המקשר, שומו שמים, את בית אל ובית לחם וחברון לעם היהודי. אבל מי שרואה בנו כובש זר, עם שהשתלט בכוח הזרוע על אדמתו של עם אחר, מקפיד להשתמש במילים "הגדה המערבית" – כדי להדגיש שזהו חלק בלתי נפרד מהממלכה הירדנית, המצויה ממזרח לירדן. השם הזה מופיע אפילו בעתירות לבג"ץ בעניינם של פלשתינים, הפונים נגד "מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית" – ואיש אינו פוצה פה ומצפצף, למרות שמדובר בפונקציה שאינה קיימת בשם זה.

המינוחים הללו מיועדים ליצור דה-לגיטימציה למאות אלפי ישראלים שתוך הקרבה עצומה מתיישבים באיזורים נידחים מתוך אידיאולוגיה, ולמיליוני ישראלים נוספים התומכים בהם. 1984 – כבר אמרנו?

"כפייה דתית"
יהדות איננה רק אוזני המן [צילום: יח"צ]

אחד המונחים העתיקים ביותר בספר: הדתיים כופים נישואין וגירושין, הדתיים כופים אוכל כשר, הדתיים כופר שמירת שבת, הדתיים כופים הפרדה מגדרית בצה"ל. הרי כל השאר במדינה חופשי לחלוטין. לא כופים עלינו לשלם מיסים, לא כופים עלינו לעצור באור אדום, לא כופים עלינו לשרת בצה"ל, לא כופים עלינו את מחירי מוצרי היסוד. כל מדינה, ולו הדמוקרטים והליברלית ביותר, כופה על אזרחיה לא מעט דברים, שכן אחרת – זו תהיה אנרכיה.

טענת הנגד תהיה, שבנושאים דתיים מדובר על כפייה מצידו של מיעוט בנושאים של מוסר וחיים פרטיים. שלוש תשובות יש לכך. הראשונה: המדינה מתערבת בעוד נושאי מוסר וחיים פרטיים – למשל בתכנים של מערכת החינוך ובחלוקת רכוש בין בני זוג. השנייה: המיעוט אינו יכול לכפות דבר; הכל עובר בחקיקה ברוב קולות בכנסת, בדיוק כמו שעוברת חקיקה שנוגעת לקבוצות אחרות שאינן הרוב ואפילו מהוות מיעוט קטן – קיבוצים, חקלאים, נכים וכדומה. השלישית והחשובה ביותר: אם ישראל לא תהיה מדינה יהודית – היא לא תהיה; ויהדות איננה רק אוזני המן ותחפושות, אלא מערכת שלמה של ערכים ומצוות אשר רק בזכותם שרד העם היהודי, ורק בזכותם תשרוד ישראל.

"חרדים"
גם בין אדם לחברו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בצד השני של הקשת מצויים החרדים. רבים מהם – אנשים צנועים, מסתפקים במועט, שמוכנים להקריב הרבה למען האידיאלים שלהם. אבל יש בקרבם גם מיעוט, כנראה לא מבוטל, שמבזה את עצם המונח הזה. מקורו בדברי הנביא ישעיהו "שִמעו דבר ה' החרדים אל דברו". רש"י מפרש: "הצדיקים הממהרים בחרדה להתקרב אל דבריו". כלומר: להיות חרד – פירושו למהר ולעשות את מצוות הבורא.

מצוות אלו אינן רק בין אדם למקום; לא פחות חשובות מהן – המצוות שבין אדם לחברו. כאשר ראה משה רבינו את מעשה העגל, הוא לא שבר רק את הלוח בו נאמר "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני" אלא גם את הלוח בו נצטווינו "לא תרצח" ו"לא תגנוב", כי אין לאחד קיום בלא האחר. לכן, מי שזורק אבנים בשמה של שמירת השבת – איננו חרד לדבר ה'; ומי שמכה שוטרים ומלבין את פניהם ברבים – איננו חרד לדבר ה'; ומי שמגדף אחרים, כולל גדולי תורה, רק משום שאינם מסכימים עימו – איננו חרד לדבר ה'. למען האמת, הוא אפילו לא שומר מצוות.



תאריך:  16/02/2018   |   עודכן:  16/02/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שאלה של מינוח
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא שורות
16/02/18 09:49
 
ארי כספי
16/02/18 17:49
 
קורא שורות
16/02/18 21:12
 
ארי כספי
17/02/18 10:48
 
קורא שורות
17/02/18 18:04
2
רון ה.
16/02/18 14:15
3
אטילה ההוני
16/02/18 15:53
4
טודא
16/02/18 16:01
5
יהודי מפוכח
16/02/18 21:59
6
הירונימוס
17/02/18 10:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
בעקבות הפיגוע שבו נרצח הרב איתמר בן-גל מהר ברכה כתב גדעון לוי, איש השמאל הקיצוני, מאמר שטנה בהארץ, ביטאון המגזר הקיצוני, ובו כינה את היישוב הר ברכה בכינוי המסית הר קללה. בגיבוי המו"ל שלו העומד לרדת מנכסיו, לוי אינו מחמיץ הזדמנות להסית ולהצית. אף מילת חמלה על הקורבן, אבל מאמר שלם בגנות יישובו וכלל ההתיישבות היהודית.
15/02/2018  |  רון בריימן  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - מקעקעים, סוגה בעייתית, אין אפס ליקויים, אינם מיטיבים עם עמם ו'מקרה-הכל' חודש טוב משנכנס אדר מרבין בשמחה
15/02/2018  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
דובר הבית הלבן, ג'וש רפאל, הצהיר: "הדיווחים לפיהם ארה"ב דנה עם ישראל בתוכניות סיפוח לגדה המערבית הם כוזבים". ג'וש רפאל הוסיף, "ישראל וארה"ב מעולם לא דנו בהצעה כזו".
14/02/2018  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
ההודעה של הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה על העלאת הכוננות ביחידותיה והתייצבותה לצד "ציר ההתנגדות" במקרה של מלחמה בצפון מדאיגה מאוד את תושבי הרצועה.
14/02/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
היום חזרתי שוב 18 שנה אחורה ללינץ' ברמאללה, לאותו אירוע שבו אבד צלם אנוש, תמונת הידיים המגואלות בדם שסימלו אירוע הקרנת סרט סאדיזם של אספסוף מוסלמי והזכיר את המוסר הכפול שחונכתי עליו, כי שלום אמיתי לא באמת יגיע לכאן. שוב נזכרתי היום באותו בוקר יום חמישי, 12 באוקטובר 2000. כמה ימים לאחר פרוץ האינתיפאדה. ואדים נורז'יץ ויוסי אברהמי, חיילי מילואים, תועים בדרכם ונקלעים לרמאללה. עוברי אורח פלשתינים מזהים את המכונית, חוסמים את הכביש, סוקלים אותם באבנים.
13/02/2018  |  ציפורה חלפון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מהגרים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי  
טראמפ מסר דרישת שלום חמה לאבו מאזן  /  עומר כרמון
הבית הלבן: דברי נתניהו שקריים  /  עומר כרמון
כיצד הוברח זרעו של המחבל   /  עומר כרמון
הסכנה מתקרבת  /  אסתר שניאורסון גרי
מה עושים עם עזה  /  מנחם גורמן
מחמוד עבאס - טיסה לשום מקום  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il