|   15:07:40
דלג
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
תגבורת גדוד מוריה לקסטל [צילום: ארכיון המלחמות של אורי מילשטיין]
האמת על מלחמת העצמאות: ממשבר להכרעה – פרק 61

קרב הקסטל (ב) בגלל ויכוח על כבוד נפל הקסטל

כיתת הפלמ"ח בקסטל מוחלפת, אנשי החי"ש העייפים עד מוות נשארים; אנשי הפלמ"ח מסרבים לקבל פיקוד של החי"ש ולא מתגברים את הקסטל; ידיעות על תכנון התקפה ערבית גדולה על הקסטל; החלטה שלא בוצעה להעביר את הפיקוד על הקסטל לפלמ"ח, ולהחליף את יחידת החי"ש ביחידת פלמ"ח
06/04/2018  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   האמת על מלחמת העצמאות: פרוץ המלחמה   |   תגובות


1. "מפקד החי"ש מבלבל את המוח"

ביום שלישי, 6 באפריל לפני הצהריים הודיע משה ערן, מפקד כיתת הפלמ"ח שהתפנתה ממשלט "בועז" לקסטל, במכשיר הקשר, ליוסף טבנקין, מפקד כוחות הפלמ"ח באזור,1 שפקודיו עייפים מאוד, וטבנקין הבטיח לו שכיתתו תוחלף בכיתה אחרת בו ביום.2 אחרי הצהריים חידשו הערבים את התקפתם על הקסטל מדרום (אחרי שכבשו את מחצבת צובא).3 בזמן ההתקפה הזאת שלח טבנקין כוח לקסטל, בפיקודו כושי (אליהו שחר),4 מפקד מחלקה מהגדוד הרביעי.

הרי סיפורו של כושי: "ב-4 וב-5 באפריל חיכינו לשיירה, במשלטים שבשער-הגיא, אחר-כך חזרנו ברגל לנווה-אילן, ומשם הובילו אותנו משוריינים לקריית-ענבים. למחרת פקד עלי יוספל'ה לצאת עם המחלקה בשלושה משוריינים לקסטל, לקבל שם את הפיקוד, לפוצץ את הבתים, ולארגן הגנה על הכפר."

על שלושת המשוריינים של כושי הועמסו שקי לחם, מכלי מים, מטעני חומר-נפץ ותחמושת. שתי כיתות ממחלקתו איישו את המשוריינים, וגרשון אגמון (מפקד המשוריינים של הגדוד, שמונה לתפקיד זה באותו יום) הצטרף אליהן. "המשוריינים השתחלו בין גדרות האבן, ומהבתים צלפו עלינו הערבים," העיד משה כצנלסון. חיילי הפלמ"ח השתלבו בקרב על הקסטל. המפקדים, כושי, אגמון, ומפקד הכיתה טוסקה (יוסף שחר), יצאו מפתח המילוט של המשוריין והגיעו, תחת אש, למטה של מרדכי גזית. "אני בא בשם יוספל'ה טבנקין, שקיבל את הפיקוד על הגזרה," אמר כושי לגזית. "נשלחתי לקבל את הפיקוד על כל הלוחמים, לפוצץ את הבתים ולארגן את החבר'ה להגנה, לפני החושך." גזית התקשר עם שאלתיאל ושאל מה לעשות; כושי שמע במכשיר-הקשר את הוויכוח בין שאלתיאל בירושלים ובין טבנקין בקריית ענבים. טבנקין התעקש: "כושי יפקד על הקסטל ויקבל הוראות ממני." גם שאלתיאל התעקש: "כושי ופקודיו ישתלבו בהגנת המקום תחת פיקודו של גזית."

כושי: "בסוף הוויכוח פקד עלי יוספל'ה להשאיר בקסטל כיתה, במקום כיתתו של משה ערן, ולחזור לקריית ענבים עם הכיתה האחרת ועם הכיתה של ערן." טוסקה: "גזית אמר לכושי, 'קח את הכוח שלך וחזור אתו לקריית ענבים.
משה כצנלסון: "כושי חזר אלינו ואמר, 'מפקד החי"ש מבלבל את המוח. אין צורך בכל-כך הרבה אנשים בקסטל. נשאיר כאן כיתה אחת עם שני מקלעי ברן. כל האחרים, לקריית ענבים.'" מפקד הכיתה מאיר אלדר, שבא עם כושי מקריית ענבים לקסטל: "נתקבלה הוראה מן הגדוד, להחזיר לקריית ענבים את הכיתה שלי. היה לנו קשה להבין את ההוראה הזאת. ראינו את הערבים מסתערים על הקסטל. החברים שלנו, שלחמו בעקשנות על פסגת ההר, סיכלו את כוונתם. בלב כבד חזרנו לקריית ענבים והצטרפנו למשימה שגרתית, אבטחת משלטים בדרך."

אחד המשוריינים של הפלמ"ח נפגע וננטש בקסטל. בשני המשוריינים האחרים חזרו לקריית- ענבים הכיתה של משה ערן ואחת משתי הכיתות שנועדו להישאר בקסטל. פקודיו של גזית ראו שרק לוחמי הפלמ"ח העייפים הוחלפו באחרים, והסיקו: רק לפלמ"ח יש מי שדואג. לחי"ש אין אבא בפיקוד הבכיר.

שבעה פקודיו של טוסקה, שהחליפו את כיתת ערן, התמקמו בקבר השייח' שבקצה הכפר לכיוון צובא. משה כצנלסון: "ראינו על הקסטל את אנשי החי"ש מפלוגת 'נועם' עם כובעי ברט ועם דרגות וסמלים שהצחיקו אותנו. בבית של קבר השייח' הייתה כיתה מחטיבת 'עציוני', עלובי נפש שכמעט לא תפקדו. היו להם שלושה מקלעי ברן, אף אחד מהם לא תקין, מזוהמים בפיח, באבק ובעפר. גדעון גלובוס ואני החזרנו את שלושתם למצב תקין. יחד עם המקלעים שלנו היו בקבר השייח' חמישה ברנים, וזה נחשב אז לכוח-אש חזק מאוד. מקלע אחד לקחתי לעצמי, ומאותו רגע הייתי מקלען. החי"שניקים היו מותשים בנפש יותר מאשו בגוף. אמצעי-קשר לא היו. בצעקות התקשרנו עם העמדות האחרות ועם המטה."5

אחרי ששלח את טוסקה ופקודיו לקסטל, קיבל טבנקין דוח מאנשי התצפיות: כוחות אויב עלו על רכסי קריית ענבים.
טבנקין דיווח על כך במברק לאבידן.6 נראה שבגלל מידע זה חששו מפקד המבצע ומפקד הגזרה המזרחית שלו מפני התקפה על קריית-ענבים ומעלה החמישה, שההגנה עליהם הייתה חשובה יותר מהגנה על הקסטל.


2. "האנשים האלה לא יוכלו להתגונן בפני התקפה חזקה"

עד חצות תקפו כוחות ערביים את הקסטל, פעם אחר פעם. ב-7 באפריל דיווח גזית למפקד גדוד "מוריה", זלמן מרט: "כל המשלטים (שבדרך לקסטל) בידי הערבים. הקסטל מותקף. ממחצבת צובא ומהמשלט הצפוני יורים (ערבים) במקלעים. מדברים ערבית עירקית בפיקוד אנגלי. לא יכולנו להתבצר בלילה. אנשים עייפים, חסרים תחמושת וחומרי ביצורים ומצרכים. ההפצצות שלנו מהאוויר ללא תוצאות. היריות של הערבים במרגמות ומכונות-ירייה לא נתנו לנו להרים ראש." הרי שורה מהדוח שכתב גזית אחרי ימים אחדים: "הודיעו שהפלמ"ח יעשה התקפת הסחה... חיכינו לשווא."7

באותו יום נשלח מירושלים לארזה שיירת אספקה שהובילה תחמושת, והוטל עליה לפַנות ממוצא עילית ומארזה – נשים וילדים. על השיירה נפתחה אש וחמישה לוחמים נהרגו.8 בלילה, עלו שמואל מטות וארבעה-עשר לוחמים מירושלים, במשוריין, מ"ארזה" לקסטל, והביאו מקלע כבד, פגזים למרגמות, תחמושת וקצת מזון. כשחזר המשוריין של מטות ל"ארזה" נסעו איתו ארבעה-עשר ממגיני הקסטל שהיו פצועים ותשושים.9 אחרי חצות עלה לקסטל ברגל, נפתלי הראל, האחראי על הקשר ב"ארזה", כדי לקחת משם מכשיר-קשר (היה זה מכשיר-הקשר של המחצבה, שנפתלי הראל היה אחראי עליו). בדרך לא ראה אנשים, ואיש לא עצר אותו. "נכנסתי למטה. כולם ישנו," סיפר הראל. "יכולתי להרוג אותם. הערתי את סלמן וביקשתי ממנו שיחזיר לי את מכשיר-הקשר. התרשמתי שהאנשים האלה לא יוכלו להתגונן מול התקפה חזקה."10

ידיעות על כוונות הערבים ומעשיהם, שזרמו ב-7 באפריל מהש"י אל המטה של שאלתיאל בירושלים, אל המטה של אבידן בחולדה ואל ידין בתל אביב, נשלחו מיד אל המפקדים הבכירים בגזרת הקסטל. ראש הש"י הארצי, איסר בארי: "הצבא הבריטי מתנדב להוציא את היהודים מהכפר קסטל, אבל הוועד הערבי העליון השיב להם שהערבים ישלימו את המלאכה בלי עזרתם."11 ממקור בריטי הגיעה ידיעה: "הערבים יפעלו הלילה. הם מביאים תותחים לחזית הקסטל.12 שאלתיאל הודיע לידין שהערבים מתכוננים לירות בתותחים על הקסטל, ואולי יתקפו את כוחות מבצע "נחשון" בלוד.13 אנשי התצפיות והש"י מירושלים דיווחו בו ביום ששני משוריינים עם תותחים 2 ליטראות הגיעו לכפר מלחה (מדרום לירושלים),14 ושחבורות של ערבים חמושים צועדות לכיוון הקסטל מהכפרים שמצפון לעיר.15 יצחק לוי דיווח לאיסר בארי באותו יום לפנות ערב: "ריכוזים ערביים ב(הר ה)קסטל מתרבים. למחר נקבעה התקפה גדולה בתמיכת נשק כבד. חוששני שהגנה בלבד תביא לעזיבה. הכרחי להעביר כוח פלמ"ח, להכות עוד הלילה בבסיסים הסמוכים, ולהצמידו למערכת הקסטל. עזיבת הקסטל תסכן את ארזה, (ואת) מוצא עילית ותחתית."16

ממקורות אחרים נודע לאיסר בארי שיחידה מ"צבא ההצלה" מתקדמת מהצפון לירושלים עם תותחים, כדי "להציל את כבוד הערבים", ושתגבורת משכם הגיעה לגזרת הקסטל אור ל-6 באפריל.17 ממקורות ערביים נודע לש"י שמפקדי הערבים בירושלים מתכוננים לנחול בקסטל ניצחון דומה לזה שנחלו בנבי דניאל.18


3. "לא די בהגנה על המתחם!"

ב-6 באפריל, בשעה שמונה ורבע בערב שלח ידין מברק לאבידן: "החזקת קסטל ומוצא הכרח. רכז כוח בסביבה, בכוחות 'נחשון'. הוראה זו ללא הסתייגות. ריכוזים (של) ערבים בקסטל. למחר התקפה גדולה עם נשק כבד. הגנה בלבד תביא לעזיבה. הכרח כוח בולגרים (פלמ"ח) להכות עוד הלילה בבסיסים סמוכים ולהשמידם. עזיבת הקסטל תסכן את מוצא." אבידן ענה לו במברק: "מסכים לדעתך. תן הוראות."19 בשעה עשר בלילה נתן איסר בארי לישראל גלילי מסמך סיכום: "הערבים מתגברים את כוחותיהם סביב הקסטל ומתכוננים לתקוף מחר בנשק כבד. לא די בהגנה על המתחם, יש לשלוח יחידות פלמ"ח לתקוף את כוחות האויב ולהשמידם. פינוי הקסטל יסכן את מוצא ואת ארזה." גלילי נתן את המסמך הזה לידין, וידין שלח אותו לאבידן, כמברק, וצירף לו פקודה: "תן הוראות מתאימות".20

ידין לא נתן הוראות לאבידן; אבידן לא הפעיל יוזמה. התקוות שתלו מגיני הקסטל ביוסף טבנקין נכזבו, והמורל שלהם ירד לרצפה. ביום הראשון שלו בגזרת ירושלים לא עשה טבנקין הרבה. הוא רק החליף את כיתתו של משה ערן, בקסטל, באחרת. אין מסמכים ואין עדויות על דיון שלו עם אנשי מטהו ועם המפקדים הבכירים של יחידות הפלמ"ח על המצב בגזרה באותו יום, ונראה שלא התקבלו אז כל החלטות.
______________________

בשבוע הבא: יוסף טבנקין מפקד הגדוד הרביעי של הפלמ"ח מסרב פקודה ואינו מחליף את מגיני הקסטל אף שהפיקוד על הכפר הועבר אליו; המפקד הערבי הנערץ עבד אל קאדר אל חוסייני ששב מדמשק נוטל את הפיקוד על ההתקפה על הקסטל; ההתקפה הערבית נבלמת.

הערות

1. ללא החלטה מגבוה הוכפפו שרידי הגדוד השישי של הפלמ"ח, שהתפרק בקרב שיירת נבי דניאל, למפקד הגדוד הרביעי של הפלמ"ח, יוסף טבנקין – הסמכות הפלמ"חאית הבכירה באזור.
2. ראיונות עם יוסף טבנקין ומשה ערן.
3. א"צ, עוזי לנחשון, 6 באפריל 1948, שעה 15:30.
4. מכיוון שבקרב הקסטל השתתפו שלושה אנשים שכינוים היה "כושי", יצוינו שניים מהם בכינוייהם: אליהו שחר הוא "כושי", ויוסף שחר הוא "טוסקה".
5. ראיונות עם אליהו שחר, משה ערן, יוסף שחר, גדעון גלובוס, משה כצנלסון, מישאל מזרחי. קרב הקסטל, עמ' 143.
6. א"צ מאמון לנחשון, 6 באפריל 1948, שעה 16:55.
7. א"צ, דוח הגנת הקסטל; סדרת הראיונות הנ"ל עם יעקב סלמן.
8. מאיר אביזוהר עמ' 79.
9. ראיון עם מטות; א"צ, דוח ארבל.
10. ראיון עם נפתלי הראל; מאיר אביזוהר, עמ' 78.
11. א"צ, לטנא מיבנה.
12. א"צ, יומן נחשון, 6 באפריל 1948, שעה 19:50.
13. שם, שם.
14. שם, שם.
15. א"צ, מצדוק לחשמונאי, 6 באפריל.
16. ראיון עם יצחק לוי.
17. א"צ, יומן נחשון, הצלם השול ישראל נתח סיפר הוא השתתף במשלחת שנסעה מירושלים למפקדתו של קאוקג'י בשומרון לבקש עזרה ודיווח על כך למפעיליו.
18. שם, שם.
19. א"צ, ידין לנחשון, 6 באפריל 1948, שעה שמונה ועשרים.
20. א"צ, יומן נחשון.

תאריך:  06/04/2018   |   עודכן:  07/04/2018
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קרב הקסטל (ב) בגלל ויכוח על כבוד נפל הקסטל
תגובות  [ 31 ] מוצגות   [ 31 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רק ההגנה והפלמח.
6/04/18 13:21
 
איך קמה המדינה?
6/04/18 14:22
 
ראומה
6/04/18 14:55
 
לוטשן
6/04/18 14:36
 
בת האיכר
7/04/18 20:09
 
השמאל להקמת
6/04/18 15:25
 
של נטולי מוח.
6/04/18 19:52
 
השמאל את
7/04/18 00:12
 
אורי מילשטיין
7/04/18 13:57
 
דברי אלי מויאל.
6/04/18 21:07
 
שאתה כותב
7/04/18 00:02
 
מוצג ככישלון .
7/04/18 11:22
 
משבשת דעתך
7/04/18 14:44
 
מצ'לס
8/04/18 22:47
 
אורי מילשטיין
7/04/18 11:39
 
צריך להיות הגון.
7/04/18 13:22
 
אורי מילשטיין
7/04/18 13:36
 
אתה אסטרטג?
7/04/18 14:07
 
מה אתה חושב ?
7/04/18 16:32
 
מקס פאואר
7/04/18 13:49
 
חיים יואבי רבינוב
10/04/18 13:36
 
גרם של ערך לתקומה
10/04/18 21:26
 
היה תלוי על ראשו
11/04/18 09:47
 
ב48נפלו6000.
11/04/18 22:18
 
סירסו ערבי
11/04/18 09:52
2
יואבי חיים רבינוב
11/04/18 14:03
 
חבר קיבוץ יגור
11/04/18 17:43
 
יגור בשמאל?בימין?
12/04/18 14:13
 
בשמאל המצטמק .
13/04/18 00:06
 
האצל לא היה מסוגל
12/04/18 00:27
 
חבר קיבוץ יגור
12/04/18 13:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  האמת על מלחמת העצמאות: פרוץ המלחמה
בניגוד לערבים, המפקדים היהודים אינם מבינים את חשיבות הקסטל במערכה על ירושלים; חוסר בהירות מי מפקד על מי; תבוסה בקרב על "מחצבת אלישר"; הזנחת כוח גדוד "מוריה" הירושלמי על הקסטל; מפקדי הפלמ"ח מפרים פקודות, עושים דין לעצמם, ואינם מתחשבים במצבם הקשה של לוחמי "עציוני" על הקסטל.
30/03/2018  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
תפקוד לקוי של לוחמי גדוד לסקוב בקרב דיר מוחסין; ביזה ובריחה של לוחמים; הרמטכ"ל בפועל, יגאל ידין, מבין שמבצע נחשון נכשל, ומחליט להעביר את האחריות על הדרך לירושלים אל הפלמ"ח; מינויו של יצחק רבין למפקד חזית הדרך לירושלים, למרות שהודח שבועיים לפני כן, עקב תפקודו הלקוי בפיקוד על אותה חזית
23/03/2018  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
פקודה לכבוש את הכפר דיר מוחסין כדי להבטיח מעבר של שיירה מחולדה לשער הגיא; השיירה עברה ליד הכפר ללא תקלות, לפני שהכפר נכבש, והגיעה לקריית ענבים בלי שהותקפה על-ידי ערבים; כיבוש דיר מוחסין התעכב בגלל טעויות קשות בניווט; בעת "הכיבוש", היה הכפר ריק מתושביו; לאחר "הכיבוש" בזזו אנשי ה"הגנה" את הכפר ונפגעו מאש שנורתה עליהם מן ההרים
16/03/2018  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
מורל הלוחמים היהודים על הקסטל ירד; עבד אל קאדר אל חוסייני אינו מקבל סיוע בדמשק, מתפטר וחוזר בו; בריחה ונטישה של לוחמים; יד היהודים על העליונה בקרב במושבה מוצא
09/03/2018  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
המפקד הערבי של מרחב ירושלים, עבד אל קאדר אל חוסייני דורש בטלפון מדמשק לכבוש בחזרה את הקסטל; המפקדים היהודים שהיו אמורים לפקד על מערכת הקסטל נותרו בירושלים, ביקשו לפקד מרחוק ולא השפיעו על המערכה; הבריטים סייעו ליהודים; ראש אגף המבצעים והרמטכ"ל בפועל, יגאל ידין, ושאר אנשי הפיקוד העליון בתל אביב לא הבינו את חשיבות קרב הקסטל
02/03/2018  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
"כיבוש" כפר הקסטל הריק   /  אורי מילשטיין
תחילת מערכת הקסטל  /  אורי מילשטיין
פיצוץ מפקדת חסן סלאמה   /  אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il