אחת התוכניות הגרנדיוזיות שמוביל שר התחבורה ישראל כ"ץ היא חיבור ערי גוש-דן באמצעות שבילי אופניים, כך שכל אחד מהאזרחים יוכל לרכב מעיר אחת לעיר אחרת, בפחות מהזמן שהוא מבלה כיום בכביש. המיזם קרוי בשם: "אופני-דן" (צירוף המילים אופניים וגוש-דן).
פרטים על-אודות מיזם "אופני-דן"
כדי להפוך את הרכיבה לנעימה בחודשי הקיץ הלוהטים, החליטה לצאת חברת "נתיבי איילון" במכרז לאספקת עשרת אלפים עצים אשר ישתלו אותם בסמוך לשבילי האופניים, זאת במטרה לשים דגש על פיתוח הנוף האורבני המאפיין את ערי גוש-דן, וכן, ליצור צל טבעי שיאפשר לרוכבי האופניים מעט אוויר לנשימה בחודשי הקיץ הלוהטים.
פירוט התוכנית
בשלב הראשון, יינטעו לאורך שבילי האופניים, כארבעים סוגי עצים כמו עצי-זית, עצי פיקוס, אורן, אלון,חרוב, ועוד.
בנוסף, ייסללו החל מהשנה הבאה כמאה קילומטרים של שבילי אופניים אשר יחברו את ראשון-לציון עם הרצליה ורעננה.
השבילים ייבנו בצורת כביש (כפי שקיים כיום בחלק מהגנים הציבוריים) במקטעים של חמש עשרה קילומטר, תוך הקפדה על הפרדה מלאה ומוחלטת מהכבישים בהם נוסעות המכוניות, ומהמדרכות שבהן הולכים הולכי הרגל.
עלות התוכנית נאמדת בכמה מאות שקלים,והיא מחייבת שיתוף פעולה בין הרשויות המקומיות שבהן יעברו השבילים. השבילים אמורים להתחיל להיסלל בשנת 2019, למשך שנתיים. בנוסף, מעודד
משרד התחבורה כל רשות-מקומית בנפרד להקים בתוך העיר שלה שבילי אופניים שיעודדו אנשים לעשות ספורט, יותר ממה שהם עושים היום.
יתרונותיה של התוכנית
אין ספק שמדובר בתוכנית טובה שאם תקרום עור וגידים היא תפחית משמעותית את הזמן שאנו מבלים בכבישים (בעיקר בבוקר ואחר-הצהריים), וכן היא תעודד אנשים לעשות ספורט, מבלי להתאמץ באופן מיוחד.
בנוסף, צריך לטפל בבעיה כאובה נוספת שהיא חוסר בצל בימי הקיץ החמים.
הצל ככעיה כוללת
ישראל היא מדינה חמה, ולרוב האנשים אין מקום להתחבא מפני קרני השמש הלוהטות. כיום הפתרון נמצא בעיקר במקומות סגורים (קניון, מכונית, משרד, אולם). שם, נכון לעכשיו, יש מזגן המצנן את הגוף מהחום הלוהט, אך מה בדבר אנשים שנאלצים לבלות את יומם במקומות פתוחים תחת קרני השמש המסוכנות?
לכן, בלי שום קשר לתוכנית שהצגתי קודם, צריך להקים סככות, בתחנות אוטובוסים, בתחנות איסוף, בפינות רחוב, אשר יצלו מפני קרני השמש, או לחלופין לשתול עצים כדי לסוכך על הציבור (בעיקר אנשים מבוגרים וילדים) מפני השמש הקופחת.