|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

בחינות לשכת עורכי הדין

68% נכשלו? מצוין!

הצפת מקצוע עריכת הדין פוגעת בצורה קשה בכל אחד מאיתנו. לכן, לא רק שצריך להקטין דרמטית את מספר עורכי הדין, אלא שיש גם לשלול את רשיונותיהם של מי שאינם ראויים להחזיק בהם
16/07/2018  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
דיני נפשות [צילום: לשכת עוה"ד]

הבעיה מספר אחת
עורכי הדין הללו הם הבעיה מספר אחת של המערכת כולה. מאחר שבסופו של דבר אי-אפשר לרמות את כולם כל הזמן, השוק מבין שהם גרועים ואין להם פרנסה - אז הם מנסים ליצור אותה, באמצעות תביעות מופרכות וגרירת הליכים. ומאחר שהם גרועים - הם נוקטים בהליכים שגויים, מפגינים בורות בחוק ומראים שאינם שולטים בעובדות

כי הרף נמוך מדי
השוק לא מסדיר את עצמו, גם זה ברור לחלוטין. העובדה שרבבות עורכי דין מתקשים להתפרנס, אינה גורמת להפסקת ההצפה. למה? כי הרף הרבה יותר מדי נמוך. כי אפשר להיות עורך דין בלי להחזיק בתעודת בגרות ובלי לעמוד באיזשהו מינימום של אינטליגנציה. בעיני, זה חמור כמעט כאילו שניתן היה להיות רופא באותם תנאים - כי, כאמור, מדובר במקרים רבים בדיני נפשות

שפל חסר תקדים של 32% בשיעור המעבר בבחינות לשכת עורכי הדין
איתמר לוין
ועדת הבחינות פסלה כמה שאלות והוסיפה תשובות נכונות לאחרות - ועדיין שיעור המעבר הוא הנמוך ביותר אי-פעם * הציון הממוצע: 59.1 בלבד
לרשימה המלאה

איילת שקד היא אישה רצינית ושרת משפטים טובה - אך מתברר שלפני הכל היא פוליטיקאית. זו מן הסתם הסיבה לתגובה הפופוליסטית שלה לשיעורי הכישלון חסרי התקדים בבחינת לשכת עורכי הדין: היא תדון בשבוע הבא עם ראש הלשכה, אפי נוה, ועם יו"ר הוועדה הבוחנת, השופט שאול שוחט, "בתוצאות ובמסקנות המתבקשות ותבחן מה יש באפשרותם לעשות".

שקד למעשה אומרת: תמצאו דרך להעביר יותר נבחנים שנכשלו. וזה אחרי שהוועדה כבר הקלה בבדיקת הבחינות לנוכח התוצאות הגרועות. ולמה שקד אומרת זאת? - כי זה מה שהציבור הכי יאהב לשמוע: בואו נעזור למתמחים מסכנים, ששילמו ולמדו ועמלו ויגעו, ועכשיו נפלו קורבן לגילדה שדואגת רק לעצמה.

האמת הפוכה. מבחינה ציבורית צריך לחגוג את התוצאות הללו, משום שאולי-אולי הן - כמו תוצאות הבחינות הקודמות - מלמדות שסוף-סוף תיפסק ההצפה האיומה של מקצוע עריכת הדין. הצפה שכולנו משלמים את המחיר שלה, בין אם אנו נזקקים (רחמנא ליצלן) לעורך דין ובין אם לא. משום שאפילו מי שאינו נופל קורבן לעורך דין חסר כישורים וידע, נפגע מרבבות ההליכים המיותרים שמייצרים אותם רבבות עורכי דין: או שהוא מוצא את עצמו בצד השני שלהם, או שהוא מחכה חודשים ארוכים לשמיעת עניינו בבית המשפט, או משום שהנזק הרוחבי למדינה ולחברה ממערכת משפט הכורעת תחת הנטל ומתקשה לתת פתרונות בזמן סביר הוא כבד מנשוא.

"אתה ימני או שמאלי?"

אני מכיר מקרוב את התוצאות של הצפת המקצוע, משום שאני מבקר בצורה שגרתית בבתי המשפט ורואה עורכי דין בתיקים הכי פשוטים ויום-יומיים. אני אומר לכם בצורה הכי נחרצת: עורכי הדין הללו הם הבעיה מספר אחת של המערכת כולה. מאחר שבסופו של דבר אי-אפשר לרמות את כולם כל הזמן, השוק מבין שהם גרועים ואין להם פרנסה - אז הם מנסים ליצור אותה, באמצעות תביעות מופרכות וגרירת הליכים. ומאחר שהם גרועים - הם נוקטים בהליכים שגויים, מפגינים בורות בחוק ומראים שאינם שולטים בעובדות.

נתקלתי בדוגמאות אין-ספור לכך. הנה שני סיפורים בלבד. מעשה בעורך דין צעיר ונלהב, העומד בבית המשפט ברחובות וטוען שיש לפנות את הנתבע מהדירה השייכת למרשו - שירש אותה מאביו. כאשר סיים, קם בא-כוחו של השוכר, עורך דין מבוגר ומנומס, ואמר: "לחברי אין זכות עמידה. לבעל הדירה היו שני יורשים, בן ובת. חברי מייצג רק את הבן, כך שהוא מייצג רק חצי דירה". בא-כוחו של התובע כמעט בלע את לשונו מרוב הפתעה. על הפרט הקטן הזה הוא לא חשב.

סיפור שני: דיון מוקדם בתביעה נגד הביטוח הלאומי בבית הדין לעבודה בתל אביב, בטענה לתאונת עבודה שהותירה את התובע נכה. השופטת שואלת את בא-כוחו: "התובע ימני או שמאלי?". בלי למצמץ, עורך הדין מסתובב אחורה לספסלי הקהל ושואל את מרשו: "אתה ימני או שמאלי?". לא עלה על דעתו לברר את זה קודם לכן.

שיהיה ברור, ואני לא מגזים אפילו במילימטר: עריכת דין היא דיני נפשות. ואני לא מדבר רק על תיקי רצח או להבדיל תיקי אימוץ. עורך דין גרוע בנזיקין עלול לגרום לכך שלקוחו לא יקבל פיצוי על דירתו שנשרפה. עורך דין גרוע במקרקעין עלול להביא לכך שלקוחו לא יקבל את הדירה תמורתה שילם. עורך דין גרוע בדיני עבודה עלול לגרום לכך שלקוחתו לא תקבל פיצוי על הטרדה מינית. עורך דין גרוע בלשון הרע עלול לפגוע בצורה אנושה בשם הטוב או בחופש הביטוי. וכך הלאה וכך הלאה.

רוצים רופא שקיבל 70?

המספרים ברורים מאין כמותם. בישראל יש עורך דין אחד לכל 128 תושבים לעומת 1:400 בבריטניה, 1:600 גרמניה ו-1:6,000 ביפן. בגוש-דן השיעור הוא אחד לעשרים. שוב: אחד לעשרים. ואיכשהו, בריטניה וגרמניה ויפן הן מדינות חוק דמוקרטיות ומשגשגות, גם בלי שכמעט בכל רחוב יהיה עורך דין. עברנו מזמן את רק 80 האלף, ובקצב הנוכחי נגיע בתוך עשר שנים ל-100,000.

השוק לא מסדיר את עצמו, גם זה ברור לחלוטין. העובדה שרבבות עורכי דין מתקשים להתפרנס, אינה גורמת להפסקת ההצפה. למה? כי הרף הרבה יותר מדי נמוך. כי אפשר להיות עורך דין בלי להחזיק בתעודת בגרות ובלי לעמוד באיזשהו מינימום של אינטליגנציה. בעיני, זה חמור כמעט כאילו שניתן היה להיות רופא באותם תנאים - כי, כאמור, מדובר במקרים רבים בדיני נפשות.

כדאי לשים לב לעוד נתון: הציון הממוצע בבחינה היה 59.1 - שש נקודות מתחת לציון העובר (65). הלשכה לא מסרה מה היה הציון הממוצע של מי שעברו את הבחינה, אך ניתוח של הנתונים שכן נמסרו מעלה שהוא כנראה היה באזור 70. זה אומר, שאפילו מי שהצליח, יודע בממוצע קצת יותר משני שלישים ממה שהוא צריך לדעת. אז נכון שאף עורך דין אינו עוסק בכל התחומים, אבל זה עדיין נתון מבהיל. הייתם רוצים להיות מטופלים בידי רופא שעבר את הבחינה שלו בציון של 70? אני לא. הייתם מפקידים את תכנון הדירה שלכם בידי מהנדסים ואדריכלים שקיבלו 70? אני לא. אז למה שתפקידו את רכושכם, את שמכם הטוב ולעיתים גם את חרותכם בידי עורך דין שקיבל 70?

על הסקאלה שבין טיפשות לטירוף

הפחתת מספר הנכנסים למקצוע היא הכרח בעל חשיבות ציבורית ראשונה במעלה. אני הייתי קובע מראש מספר קשיח של רשיונות שיינתנו מדי שנה, בהתחשב במספר הצפוי של עורכי הדין הפורשים ובצמיחה במשק; אין שום סיבה שמספר עורכי הדין יעלה בכמעט 5% בשנה כאשר הצמיחה היא 3%-2%. לטעמי, מגבלה כזאת תעמוד במבחן חוק חופש העיסוק, משום שהיא לתכלית ראויה מאין כמותה, לא חוסמת את כולם אלא מבטיחה ששירות חיוני ביותר יינתן רק בידי הטובים ביותר. לחלופין, הייתי קובע את ציון המעבר באותו רף שהיה מוביל למגבלה המספרית. כלומר: אם 300 הטובים ביותר קיבלו 80 ומעלה וזהו המספר הנחוץ - שציון המעבר יהיה 80. הייתי גם מוסיף מבחני אישיות, כי ראיתי מספיק עורכי דין שנעים על הסקאלה שבין טיפשות לבין טירוף.

זאת ועוד: צריך להעלות דרמטית את הרמה של מי שכבר נמצאים בענף, ולהוציא ממנו לפחות רבע - ורבים יאמרו: שליש - מעורכי הדין הפעילים. את זה אפשר להשיג על-ידי השתלמויות חובה, הגבלת תחומי העיסוק (כל עורך דין יוכל לבחור שלושה-ארבעה תחומים לכל היותר) והקשחה משמעותית של הדין המשמעתי. לעורכי דין חדשים גם יש לקבוע מראש חובת עמידה בבחינות תקופתיות. רשיון עריכת דין יכול להיות קטלני לא פחות מאשר רשיון נהיגה.

הפתרון שהעלתה שקד - סינון קפדני יותר של הסטודנטים אחרי השנה הראשונה - יכול להשתלב בכל יתר המהלכים, אך הוא ממש אינו יכול להיות היחיד. במדינה דמוקרטית זכותו של כל אדם לרכוש כל השכלה, ולכן הדרך איננה למנוע מאנשים בלתי ראויים להפוך למשפטנים; הדרך היא למנוע מהם להפוך לעורכי דין, ולשלול מהם את רשיונותיהם אם בכל זאת הצליחו להסתנן למקצוע או איבדו מאוחר יותר את הכישורים המתאימים. זה האינטרס הציבורי האמיתי, ולא כמה אלפי סטודנטים גרועים שלמזלנו לא יהיו עורכי דין.

תאריך:  16/07/2018   |   עודכן:  18/07/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
68% נכשלו? מצוין!
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא ותיק
16/07/18 18:26
2
חנניה וינברגר
16/07/18 23:05
3
7 שחור
17/07/18 06:37
4
סתם אני
17/07/18 07:24
5
במבה
17/07/18 07:26
6
הנביא
17/07/18 09:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבים בקהל ירגישו שהאירועים המתרחשים בהצגה קרו גם להם. את הסיפור מובילה בחן רב רבקה מיכאלי, כסבתא שבתה המוסיקאית נפטרה בדמי ימיה, והיא משמשת כאוטריטה לנכדתה (מאי קשת), ומשתלטת ברודנות על כל מהלכי חייה. ממשפחה לכאורה נורמטיבית, (לאם שנפטרה היו שלושה בעלים, שכולם עזבו) האח והאחות האוהבים הופכים ליריבים קשים. האח (יניב לוי במשחק כנה ומשכנע) שנשבע להגן על אחותו כשהייתה בת חמש וכשהם נותרו חסרי אבות, עם אם שעבודתה גזלה אותה מהם, מגלה לפתע שהאם הורישה את כל רכושה לאחותו בלבד.
16/07/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
ושוב אנחנו עומדים בפני כניסת כוכב התקשורת מרקורי לנסיגה במזל אריה כשמצטרפת לכך העובדה שנסיגה זו מתרחשת בזמן רגיש מאוד במפת המדינה.
16/07/2018  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
כל מילה, שאני מעלה זה עתה על הדף, עולה מהוססת מדדה לאטה, אינה משוכנעת, שהצליחה לתת ביטוי הולם לסערה, שלוותה אותי הקורא, שרק מבקש במילים להושיט יד תומכת לפרץ נפש כואבת, השוכנת בחדרי לב זועק של משוררת, שעל ספר שיריה אני מבקש לכתוב, מבקש לגעת בו רק בנגיעות קלות.
16/07/2018  |  איתן קלינסקי  |   כתבות
השנינות שהייתה שזורה ב"וויצ'ים" (בדיחות) של הצמד הבינלאומי הנודע, מקורה היה עוד בחייהם בלודג', פולין, משם נמלטו עם הכיבוש הנאצי לרוסיה. לאחר המלחמה הופיעו ברחבי אירופה במחנות העקורים ואז עלו לישראל. המדיניות של בן-גוריון אז הייתה לאסור על הופעות בשפה היידית, מה שאילץ אותם להופיע בשנות ה-50 בצפון ודרום אמריקה בהצלחה גדולה. בהמשך, הצנזורה אישרה להם להופיע רק שישה שבועות בשנה, כשלאחר-מכן התירו להם להופיע ביידיש בתנאי ששליש מהתוכנית יהיה בעברית, כולל הופעה של זמרת בעברית.
15/07/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
עם היודע דבר מותו של "צרלי", פרסמה הנהלת קהילת קיבוץ עין גדי הודעת אבל וזו לשונה: צ'רלי (יורם צורי) חבר הקיבוץ איננו. צ'רלי של השפם והטיולים, המכנסיים הקצרים, המצלמה, הכלבים והסיפורים. צ'רלי המדריך עם המטריה, אחד מסמלי עין גדי הפופולריים והמזוהים ביותר. צ'רלי שהוא חלק מהנוף גם כשכבר לא נראה יותר על מדרכות הקיבוץ".
15/07/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il