|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
בית דובנוב 7 בתל-אביב, אוקטובר 2018 [צילום: אלי אלון]

סיפורו של בית דובנוב 7 בת"א

"בית דובנוב 7" בתל אביב, הוא מבנה בן שלוש קומות בעל עיצוב אדריכלי ייחודי המזכיר בצורתו את לוחות הברית וגגו הוא בצורת ספר פתוח במשך שנים רבות שכנו בו סניף בני עקיבא ת"א, מרכז ומשרדי ההנהלה הארצית של בני עקיבא וכן משרדי הנהלת מזכירות הקיבוץ הדתי סיפורו של הבית
18/11/2018  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
בית דובנוב 7 בתל-אביב, אוקטובר 2013 [צילום: אלי אלון]

בלב תל אביב, ברחוב דובנוב מס' 7, מוקף סביבו מגדלים, סמוך, כמעט צמוד, ל"בית ציוני אמריקה", שוכן מבנה בן שלוש קומות, בעל עיצוב אדריכלי ייחודי. מבנה הבית מזכיר את לוחות הברית שעליהם נכתבו עשרת הדיברות ואשר ניתנו לעם ישראל במעמד הר סיני וגגו הוא בצורת ספר פתוח. את המבנה תכנן האדריכל יוחנן רטנר, איש "ההגנה" שתכנן בין השאר את "הכפר הירוק", בית ברל, מדרשת בן-גוריון ועוד.

במשך שנים רבות, עד לפני מספר שנים לא רב, שכנו במבנה, משרדי ההנהלה הארצית של בני עקיבא, מזכירות תנועת הקיבוץ הדתי, משרדי הנהלת מרכז ישיבות בני עקיבא וגופים נוספים שהיו מזוהים עם "הפועל המזרחי" (מפד"ל) ועם תנועת תורה ועבודה. בשנת 2014-2013 נערכו במבנה עבודות שיפוצים נרחבות. המבנה כיום עבר לרשות חברה מסחרית המשכירה במקום משרדים ופינות עבודה.

היסטוריה של המבנה

בית דובנוב 7 בתל אביב הוקם בסוף שנות ה-50 תחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת בשטח פתוח. מסביב, לא היו כמובן את המגדלים שיש כיום סביבו. את הבית הקימה קרן "תורה ועבודה" מיסודה של "הפועל המזרחי" שהוקמה בשנת 1934 כמוסד לאיסוף, ניהול ופיקוח על כספי תרומות לפעילות דתית וחברתית של חברים בהפועל המזרחי. מטרות הקרן, כפי שהן מוגדרות במסמכיה הרשמיים, הן: "הספקת הצרכים החברתיים, התרבותיים, הדתיים, הרוחניים והסוציאליים של חברים בפועל המזרחי".

קהילות יהודיות בחו"ל תרמו כספים לשם הקמת הבית ברחוב דובנוב 7. המגרש שעליו הוקם הבית נרכש עוד במחצית שנות ה-50 על-ידי הוועד הפועל של הפועל המזרחי בשיתוף "הפועל המזרחי" בארצות הברית וארגון יוצאי גרונדה בארצות הברית, במטרה לבנות עליו בית לסניף בני עקיבא תל אביב מרכז וכן שישמש בית להנצחת קהילת גרונדה. הבנייה החלה במחצית שנות ה-50, אולם התנהלה יחסית בעצלתיים ורק בתחילת שנות ה-60 נכנסו חניכי סניף בני עקיבא תל אביב מרכז למבנה החדש. עד אז שכן הסניף שלהם בצריף ברחוב אחד העם 108 בתל אביב.

הנהלת סניף בני עקיבא תל אביב מחתה על העיכוב בכניסתם לבניין החדש. במכתב המתפרסם במדור "מכתבים למערכת" ביום 6.4.1959, בחתימת "הנהלת סניף בני עקיבא תל אביב מרכז", נאמר: "בסניפינו, סניף "בני עקיבא" תל אביב, מרכז יש למעלה מ-700 חברים. בעיית הדיור של הסניף היא כיום הבעיה ב"הא" הידיעה. ואנו סבורים שבשום פנים אין לעבור עליה לסדר היום והיא חייבת למצוא את פתרונה בזמן הקצר ביותר. לא ייתכן שתנועת נוער עם מספר כה גדול של חברים תשכון בתוך צריף דל מופקר לגשמים בחורף ולחום בקיץ... .המוזר ביותר הוא שבית "בני עקיבא" אשד הוחל בבנייתו לפני כחמש שנים (!) והושקעו בו מאות אלפי ל"י עומד עדיין בשיממונו. מתוך דאגה עמוקה לעתידה והתפתחותה של תנועת הנוער בתל אביב אנו מבקשים מהתנועה למצוא פתרון מהיר ביותר לבעיה הדיור של סניפנו".

בסניף בדובנוב 7 היו חדרי פעילות לכל שבט, חדרי מזכירות, חדר למדריכים ועוד. בימיו הטובים סניף בני עקיבא במבנה ברחוב דובנוב מנה מאות חניכים והמקום היה הומה ותוסס ככוורת, עולים ויורדים הולכים ובאים, לא רק בשבתות וחגים, אלא גם בפעולות אמצע השבוע. פעילות הסניף נערכה גם בקומת הגג הפתוחה של המבנה וכן ברחבת המבנה ובסביבתו.

המבנה הכיל בית כנסת ענק בעל גג גבוה ובו ארון קודש, בו התפללו בימים נוראים ובמועדים כמה מאות חניכים. רבים זוכרים את חווית התפילה, מזמורי ושירי התפילה בבית הכנסת בסניף כחוויה מרגשת בלתי נשכחת, כאשר מאות החניכים מצטרפים לשליח הציבור כמקהלה ענקית. עד היום ניתן לראות את בליטת ארון הקודש בקיר החיצוני המזרחי של הבניין מכיוון רחוב דובנוב.

וכך מתארת בוגרת שבט שח"ל של הסניף, תחיה שפירא, בתו של הרב שלמה גורן ולימים שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב את הווי החיים בסניף בדובנוב: "על גג הבניין התנהלו הפעילויות החברתיות האמתיות, מעגלי ריקודים, שירה רמה, צחוקים, הגישושים והתהוותם של זוגות שהפכו למיתולוגיים עם השנים וגם הצצה להצגות ואפילו לתחרות מלכת היופי שהתקיימו בגן בית ציוני אמריקה השכן והמרתף, מרכז ההתרחשויות בשבתות הארגון. הבית היה שוקק חיים, שמחה, שירה, עשייה, ערכים. בלינו שם כל רגע פנוי ולא פנוי. שנים רבות ומאושרות שם חלמנו והגשמנו חלומות".

אפרופו, גן בית ציוני אמריקה שהזכירה בוגרת הסניף, תחיה שפירא, אני קורא באחד העיתונים משנות ה-60 שהנהלת בית ציוני אמריקה, שנהגה לקיים הצגות ומופעים ב"גן בית ציוני אמריקה", הודיעה כי החליטה לא לקיימם בשל הרעש שמשמיעים חניכי וחניכות סניף בני עקיבא הסמוך.

אחד המדריכים בסניף בדובנוב 7 היה אברהם דובדבני ("דובדב") לימים יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית. דובדבני מספר: את המסדרים בסניף דובנוב בשבת אחר-הצהריים הינו עושים על גג הבניין "עמוד דם עמוד נח", ה' עמכם יברכך ה" והחניכים היו מתלהבים ומתרגשים.

אחד מחניכי הסניף בדובנוב היה דניאל הירשברג (שבט צוריאל) מי שהיה מזכ"ל בני עקיבא בשנים 2011-2016. דניאל (דני) מספר על הסניף: "לסניף בדובנוב הייתה ארומה מיוחדת. הוא היה קודם כל מרתף עם המחילות של המזגנים שמעולם לא הושלמו, עם המשאבה של הביוב שנמצאת בקומת הקרקע עם ההצפות התמידיות". וכך מתאר הירשברג את התקופה בסניף. "הייתה זו התקופה בה עוצבה אישיותנו, ההד בבית הכנסת הענק, שירת "אתה אחד ושימך אחד, השנור לקראת שוק פורים, מצעד הלפידים בתל אביב עם תחושת גאווה שקשה לתאר שאחזה בנו שעה שצעדנו בעיר הגדולה, אוחזים בדגל התנועה וצווחנו בגרון ניחר "קדש חייך בתורה וטהרם בעבודה". בתחילת שנות ה-70 הוקם בצמוד לבית דובנוב 7 מתחם חנויות ובית דירות "לונדון מניסטור".

הבית - משכנם של מוסדות תורה ועבודה

מלבד סניף בני עקיבא (ת"א-מרכז), כאמור שכנו במשך שנים רבות בקומות הבית המיתולוגי בדובנוב 7, משרדי ההנהלה הארצית של בני עקיבא, משרדי הנהלת מזכירות הקיבוץ הדתי, וכן משרדי הנהלת מרכז ישיבות בני עקיבא ומשרדים של המפד"ל, הסתדרות הפועל המזרחי. כאן נערכו ישיבות ואספות והוחלטו החלטות חשובות. נציגי קיבוצים בעיקר מקרב הקיבוצים הדתיים הגיעו לכאן לבית בדובנוב 7 לעיתים קרובות כדי לדון, או להעביר מסמכים ואישורים לקבל תדריכים ולקיים התייעצויות בענייני קיבוצם. קומונרים ונציגי סניפי בני עקיבא מכל רחבי הארץ הגיעו לכאן לבית בדובנוב 7 להתייעץ, לדון בנושאי הסניף למסור מסמכים ולקבל חומרי הדרכה וטפסים.

הבית בדובנוב 7 בת"א היווה מקום נקודת יציאה לטיולי בני עקיבא והסתדרות הפועל המזרחי וגופים נוספים הקשורים למפד"ל. מכאן יצאו באוקטובר 1974 צעירים בשעת ערב במשאית במטרה להתנחל ביישובי הגדה. אולם, הם נעצרו על-ידי המשטרה והורדו מהמשאית, כך לפחות אני קורא בדיווח של העיתונאי דני רובינשטיין בעיתון דבר.

המבנה משנה צביונו

עם השנים הפך הבניין לאפור, דהוי, זקן משהו, הפעילות בו הצטמצמה, ומספר חניכי סניף בני עקיבא תל אביב מרכז הלך וקטן. אי-שם בשנות ה-90, אולי תחילת שנות ה-2000, עזבה ההנהלה הארצית של בני עקיבא את המבנה ועברה למשרדים ברחוב הפסגה בשכונת בית וגן בירושלים וב-26 במרס 2015 נכנסה למבנה חדש משלה ברחוב יהושע יבין בירושלים. ב-2013 עזבה את המבנה בדובנוב 7 מזכירות הקיבוץ הדתי ועברה למשרדים בקיבוץ בארות יצחק.

העברת המשרדים לבארות יצחק הוסברה על-ידי ראשי הקיבוץ הדתי בכך שהמיקום החדש יקל על הגעה למקום של העובדים ונציגי הקיבוצים ואורחים ויחסוך את המעבר וההמתנה בתנועה מפוקקת במרכז תל אביב. ב-2013 קיבלו חניכי סניף בני עקיבא תל אביב מרכז, הודעה רשמית כי עומדים לפנותם מהמבנה בדובנוב 7. הם מחו על כך, פרסמו עצומות מחאה, אך ללא הועיל. סניפם עבר לבסוף מהמבנה המיתולוגי בדובנוב 7 למקלט ציבורי ברחוב דפנה בתל אביב וכיום לפי מיטב ידיעתי עברו למקום אחר בתל אביב.

לקראת סוף שנת 2013 הוחל בעבודות שיפוצים נרחבות בבניין. המבנה עבר לרשות חברה WeWork המשכירה במקום משרדים ופינות עבודה.

ביקרתי בימים אלה במבנה, ואני מכיר אותו עוד משנים עברו ומראהו החיצוני המקורי של המבנה נשמר פחות או יותר אולם פנים המבנה שונה ללא הכר. הוקמו בו חללים גדולים המחולקים לתאי ופינות עבודה בעיצוב צעיר צבעוני. מאחר שמדובר במבנה שאפשר להגדירו במידה רבה כמבנה היסטורי ראוי להציב בכניסה לבניין או בחזיתו במקום בולט שלט מורשת שיספר על הבית ועברו.

תאריך:  18/11/2018   |   עודכן:  18/11/2018
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של בית דובנוב 7 בת"א
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הד"ר איילת ארז מתגוררת במושב בני ציון באזור השרון, אם לשתי בנות, נעמה ונוגה ונשואה לברוך ארז, וטרינר במקצועו. בהכשרתה המקצועית היא רופאת ילדים מומחית בגנטיקה. את לימודי רפואת הילדים סיימה בטכניון ואת ההתמחות עשתה ברפואת ילדים בבית חולים תל השומר. היא זכתה לא מכבר בפרס רפפורט על מחקרה בזיהוי שינויים מטבולים במחלת הסרטן לצורך אבחון מוקדם והתאמת טיפול. למחקר זה יש פוטנציאל יישומי מבחינה קלינית. ארז: "פרס רפפורט הוא סגירת מעגל בשבילי, כי את לימודי סיימתי בבניין רפפורט בטכניון. בנוסף, פרופסור צ׳חנובר שהעניק לי את הפרס, היה בזמנו המרצה שלי לביוכימיה".
18/11/2018  |  שרון מגנזי  |   כתבות
ממשלת המנדט החליטה על הקמת גדר לאורך הגבול הצפוני כדי למנוע מלוחמים ערבים להסתנן לארץ לעזרת הערבים שמרדו בשלטון המנדט ב-1936. בין 1920 ל-1936 היה הגבול פרוץ לחלוטין ומהגרי עבודה ערבים נכנסו ללא כל פיקוח. לעומת זאת ניהל חיל הספר העבר ירדני מאבק נגד ההגירה היהודית הבלתי חוקית של חלוצים מאירופה שהסתננו דרך סוריה. אי-הקמת גדר לפני המרד הערבי היא ההוכחה החותכת ביותר להתעלמות המכוונת של ממשלת המנדט מתופעת ההסתננות של מהגרים ערבים/מוסלמים לארץ. המהגרים לא נכנסו לארץ דרך ביקורת הגבולות אלא ניצלו את הגבולות הפרוצים.
18/11/2018  |  ד"ר רבקה שפק ליסק  |   כתבות
"רכישת פוליסה לביטוח סייבר היא עסקת הביטוח החשובה ביותר" – אומרת עו"ד סיגל שלימוף-רכטמן – "היא חשובה יותר מביטוח דירה, מכונית או רכוש. היא מבטחת את החברה, בית העסק או האדם הפרטי מנזקים, העשויים להיות חסרי תקדים, חסרי תקדים לרכושם ולפעילותם".
16/11/2018  |  אלעזר לוין  |   כתבות
האם דונלד טראמפ יגמור את הקריירה שלו כמו ריצ'רד ניקסון? אי-אפשר לומר, כי על ווטרגייט אנחנו כבר יודעים הכל, ועל הפרשה הרוסית - מעט יחסית. בינתיים אנחנו משווים את העובדות שכן ידועות, וכל אחד יכול להחליט מי מביניהם עדיף (או פחות גרוע)
16/11/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
השאלה היכן הניח יעקב את ראשו הטרידה למדי את הפרשנים וכך ניתן למצוא שרש"י מזהה את האתר שבו נרדם יעקב כהר המוריה, הר-הבית. ברבות השנים עלו גם השערות אחרות לזיהוי מקום חלום יעקב. אחת מהן נולדה אצל חוקר ארץ ישראל, פרופסור זאב וילנאי. הוא זיהה את אתר חלום יעקב באתר מקאם שייח' עבדאללה, הנמצא על פסגת ההר ארטיס, הסמוך ליישוב בית אל של היום.
16/11/2018  |  איציק וולף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il