|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
ביקורת תערוכת דלקרואה במוזאון המטרופוליטן

דלקרואה כמוביל המהפכה

לעומת תערוכות ראשית המודרניזם עליהן נכתב כאן, הרי מוזאון המטרופוליטן (ה-MET) בניו-יורק, המתמחה בכל תולדות האמנות מימי קדם ועד היום, מציג תערוכה של גדול ציירי צרפת בתקופה מתום מלוכת נפוליאון ולאורך מחצית המאה ה19 EUGENE DELACROIX שבסגנונו עם עוצמת הצבעוניות ורוחב היריעה התרבותית השפיע על כל אנשי הרוח כמו שארל בודלייר ואמני המאה שאחריו כמו פול סיזאן ופבלו פיקאסו
21/11/2018  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות

התערוכה הענקית, המשתרעת על פני כל אולמות התערוכות החשובות במעלה בקומה השנייה, מפעימה את המוני המבקרים במוזאון מהגדולים בעולם. הקהל מכיר רק שמץ מעבודותיו התלויות במוזאון הלובר, או במוזאון על שמו בפאריס, אך פריסת כל תקופות יצירתו, בעושר כזה, המפגין את מלוא גאוניותו - טרם נראתה. מוזאון הלובר בפאריס בשיתוף עם ה-MET עשה מעשה חשוב ביותר, בכך שבתערוכה יכול הקהל לראות עבודות מאוספים פרטיים שטרם נגלו לו עד היום.

ומה היה שמור בזכרון הקולקטיבי? ציורי הנמרים שלו. ההפתעה הגדולה לאוהבי האמנות היא לחזות בקסם החיבור בין מיתולוגיות, יצירות ספרות ושירה, ציורי דיוקנאות הכה שונים בסגנונם מהציורים המתארים אירועים היסטוריים, נופים, או טבע דומם. כולם - מצויים בנושאי ציוריו.

אף אמן כ-אז׳ן דלקרואה (1863-1798) במאה ה-19 לא התאפיין כמוהו בכך שמיזג ביצירותיו את היחס לקודמיו יחד עם השאיפה לחדשנות. כבן לאב שהיה שר החוץ בדירקטואר, היה נחוש מגיל לצעיר לזכות בתהילה. אם בתחילת הקריירה ישב במוזאונים והעתיק את ציורי גדולי המאסטרים, ובסטודיו ביצע את ציוריו על-פי רישומיו אלה, וציוריו היו פיגורטיביים לגמרי, הרי בהמשך היקסמותו מהטבע והטבע דומם, ביקוריו בצפון אפריקה ודיוקנות שצייר מוצגים בכשרון גאוני של צבעוניות אינטנסיבית וכן בהנחות מכחול עזות - שזה מה ששונה בו לעומת קודמיו. אפשר לומר, שסגנונו הבוטה כביכול, ניבא את הולדת האימפרסיוניזם שאחריו.

הספר המלווה את התערוכה הוא בבחינת מעדן לשוחרי אמנות. העלעול בו וקריאת כל הסיפורים עליו ועל דרכו רבת החתחתים, מרתקים כמו רומן מתח. כאשר התמונות המלוות את כל אלה מעשירות את ההכרה בו כאמן ענק. במיוחד מחדשים ומפליאים הם הרישומים וצבעי המים שלו, בהם העדינות ויכולת הרישום המדהימה, העולים על כל מה שניתן לשער, של נופי הים היפים לא פחות משל טרנר, ציורי הטיפוסים בטנג׳יר כולל דמויות של יהודים - העושר האמנותי הניבט מכולם, מסעיר ומרתק.

השפעת חבריו עליו, כמו הציור "רפסודת המדוזה" של תיאודור גריקו שחולל סערה כשהוצג לראשונה ב-1819 כשחשף מקרה של קניבליזם על רפסודת ניצולי אניה שנטרפה, השפיעה על דלקרואה כך, שיצר סידרה של ציורים המזכירים את רפסודת המדוזה, אך בהקשרים שונים - כמו ישו בסיטואציות שונות על-פי המיתולוגיה הנוצרית, או "ספינתו של דון ז׳ואן שנטרפה".

מתנת האל

ציורו "הרפסודה של דנטה" ששמו המקורי הוא "דנטה ווירגיליוס בתהום" (היום מוצג בלובר) הוא שזיכה אותו להיות מוצג בסלון של 1822 במוזאון דו לוקסמבורג. היה זה שינוי תהומי בנוהל הקיים. מה שהיה בגדר מהפך. כשהדוכס אוגוסט דה פורביין ייסד את המוזאון ב-1818 מטרתו הייתה לפאר את תפארת האמנות הצרפתית ושל היצירות שנבזזו על-ידי הצבא במלחמות נפוליאון. כשהחליט לרכוש את הציור למוזאון כוונתו בזה הייתה להחדיר על-ידי כך לראשונה אמנים צעירים וחיים בהמשך למוזאון הלובר. וכך סלל דלקרואה את הדרך לבאים אחריו, וביודעו שלאחר מותו יוצגו ציוריו לצד פוסין ורפאל.

כאיש רוח נהג דלקרואה לרשום ביומנו את כל התרשמויותו, המלוות ברישומים. גם במכתביו הרבים לחבריו צרף רישומים, שחלק מאלפי אלה מוצגים לצד ציורי המים הקטנים והמעודנים, וציורי השמן גדולי המידות. מהיכרות עם ציורי השמן שלו, בפרט הנמרים והאריות, שמהפנטים את כל רואיהם, כבשו את לבו דווקא הרישומים יותר מכל. למעשה, ניתן להעריך נכונה את כשרונו של אמן כלשהוא דבר ראשון על-פי רישומיו. כי בצבע קל יותר להעלים פגמים ברישום. ובציורים המתיימרים להיות מופשטים - רבים כאלה שהכשרון אינו מתנת האל להם.

900 מאות הציורים שהותיר אחריו דלקרואה מעטרים כיפות בכנסיות, בבנין הפרלמנט הצרפתי שהיה בעבר ארמון הבורבונים (אורפיאוס), וכן בלובר, וצוירו בהשפעת הקפלה הסיסטינית של מיקלאנג׳לו. העושר הצבעוני המצוי בחיי היומיום בצפון אפריקה - המלבושים, השטיחים, עיטורי הראש בציוריו שעשה בחזרו מהמסע על-פי הרישומים, נחרט בזכרונו, ונחשף הודות ליכולתו להעמיק בפרטים בדיוק, בעוד שבציורי החיות, הנחות הצבע העזות הן המביעות את סערת הרגשות הנכללות בנושא. הקשר העמוק שלו ליצירות ספרותיות נראה בציוריו על-פי אייבנהו (שיצא לאור ב 1820), הקשר שלו לביירון, בעטיו היה קשור לנושא מלחמת יוון לשחרור מהעות׳מנים, והקשר לשייקספיר בציורו את דסדמונה המקוללת בידי אביה.

מיכבור הציורים העצום המוצג בתערוכה במוזאון המטרופוליטן בניו-יורק מאיר את יצירתו של דלקרואה כמנוף לשינוי באמנות מהרומנטיזם שהוביל למהפכת האימפרסיוניזם, ומשם - למודרניזם. הוא היה המודרניסט של המחצית הראשונה של המאה התשע עשרה. העז ליצור בסגנון משוחרר יותר מקודמיו, פחות מדויק במריחות מכחול המתמזגות אחת לרעותה לכדי מירקם חלק, ויותר הנחות צבע עזות המנחות לקראת האימפרסיוניזם. לא שהוא גם יצר בהיצמדות לסגנון העבר, מדויק, חלק, ומרנין כל אחד. במיוחד בדיוקנאות שהוזמנו אצלו, אותם עשה כדי להתקיים. אך דווקא היצירות היותר חופשיות, המצליחות להעביר את התחושות ההיסטוריות ומעמדים ריאליסטיים ונוקבים כמו ציד האריות - כל אלה הם החידוש שהביא איתו לאמנות, ובשלם קנה את מקומו בתולדות האמנות.

תערוכה מרתקת, ש׳כל מי שאוהב "ציורים שמבינים" ייהנה ממנה במיוחד. לא כל שכן על כל שוחרי האמנות ואוהבי המבט קדימה ואחורה בתולדות, כדי להעשיר את חוויותיו.

ליברטי מובילה את העם 1930
תאריך:  21/11/2018   |   עודכן:  21/11/2018
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איזו מהומה. כותרות בעיתונים, תגובות, שדולת הנשים, עורכי דין, מומחים. לכולם יש מה להגיד. בג"ץ אישר פסק דין רבני, לפיו אישה בוגדת תאבד את חלקה בדירת בני הזוג! אפליית נשים!! ביטול הלכה בת 25 שנה!!! צריך מיד חקיקה הפוכה!!!!
20/11/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
ב-29 ביוני 1949 עלו על הקרקע חברי גרעין קיבוץ חדש בגבול רצועת עזה ושמו נוה יאיר, על שמו של מחולל המחתרת אברהם שטרן יאיר. חברי גרעין ההתיישבות מנו כ-50 איש, רובם ככולם יוצאי המחתרת לחי אשר שרתו בחטיבה 8 במלחמת העצמאות ולחמו בין השאר באזור הנגב המערבי כולל השטח עליו הוקם הקיבוץ. את הכשרתם החקלאית רכשו חברי הגרעין קודם לכן בקיבוץ אפיקים בעמק הירדן שם שהו במשך שלושה חודשים.
20/11/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
סיפור אקלומו של צמח "החוחבה" בנגב האם מאמצים, הניסיונות והתקציבים הענקיים שהושקעו באקלום החוחובה אכן הצדיקו עצמם בנגב
20/11/2018  |  חנינא פורת  |   כתבות
17 שנים לאחר 11.9.2001 – יום שנצרב בתודעה כידוע לשמצה לא פחות מפרל הרבור – "המלחמה הארוכה" עדיין משתוללת. קבוצות ומשטרים טוטליטריים איסלאמיסטיים עדיין מהווים איום פעיל בכל האזור שמשתרע מדרום-מזרח אסיה ועד מערב אפריקה, עם מוקדים במזרח הים התיכון, המפרץ הפרסי והים האדום, כמו גם בערים מרכזיות במערב. אך עדיין יש צורך בהמשגה ברורה לגבי תכליתה של מלחמה זו, זהותו של האויב והאמצעים שיש לנקוט לא רק כדי לבלום אלא גם להביס אותו.
20/11/2018  |  ד"ר ערן לרמן  |   כתבות
את המפיק והאמרגן והזמר אמנון ברנזון פגשתי בשנים האחרונות לחייו מספר פעמים במשרדי התנועה הקיבוצית בתל אביב. שם היה נוהג לשהות לא מעט. ברנזון סיפר לי כי עוסק בהפקת פרויקטים חינוכיים מוזיקליים בשיתוף התנועה הקיבוצית שמטרתם לשמר את הזמר העברי הישן והטוב ולהנגישו ולקרבו לנוער. כמעט בכל מפגש איתי ועם אחרים הוא היה נוהג לפצוח מידי פעם בשיריו ובהם השיר המיתולוגי "העגורים" וניכרה אהבתו לשירה ולזמר. מתברר כי למרות גילו (73) קול הבריטון-בס של אמנון נשאר ערב וחזק כמעט כפי שהיה. חשת שהאיש מתגעגע לבמה ושואף לחזור אליה. בשנים האחרונות הקליט שיר חדש בשם "שקיעה דרומית" שכתב נתן יהונתן והלחין רמי גורן. ברנזון ביצע שיר זה בחתונת בתו נוגה עם בחיר לבה תמיר, וריגש את קהל המשתתפים. נוגה מורה במקצועה היא בתם המשותפת של אמנון ואשתו השנייה הזמרת המצוינת רונית אופיר.
19/11/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il