|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

דמוקרטיה או מחזה-אבסורד

דמוקרטיה היא ארגון חברתי חי, שזקוק לשם שרידותו למערכת חיסון עצמית אפקטיבית. כושר זה חייב להיות מובנה בנורמות המבנה, הפעולה והבקרה העצמית של זרועות השלטון. כשהוא פועל כהלכה הוא אינו זקוק לשומרי סף, וכשאינו פועל כהלכה יש לתקנו
13/12/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
הצבעה בוועדת חוקה [צילום: דוברות הכנסת]

במאמר שמשקף דעה רווחת בחלקים של הציבור, מציגה ליאורה עינת-שפיר1 עמדה המלמדת סנגוריה, על "שלטון הפקידים". למען הדיוק ראוי להוסיף שהצגת דברים זו אינה נעשית בסגנון בוטה, אבל משקפת אמונה עמוקה בגישה המכנה עצמה דמוקרטיה אולם בפועל דוגלת בסירוס הדמוקרטיה הקלסית המודרנית. למען אותו דיוק, ראוי להוסיף ולומר שעמדה זו מקובלת על האופוזיציה בישראל ותומכיה ומשקפת גישות פוסט-מודרניות וסמי-אנרכיסטיות המבטלות את ערכו ומשקלו של כלל הציבור בהשוואה לזכויות הפרט. במקרה של האופוזיציה בישראל, ברור לגמרי המקור ממנו היא נובעת. מי שהפסיד בבחירות דמוקרטיות ארבע פעמים ברציפות לבעלי-הפלוגתא הראשיים שלו, מבקש לבטל או "למתן" את תוצאות ההפסד והשלכותיו "בדרך עוקפת בג"ץ משמאל".

משמעותה המעשית של דרך עוקפת בג"ץ משמאל היא ש"שלטון הפקידים" (אנ"ש) ובעלי תפקידים ממונים חזק מאוד מול "שלטון הנבחרים" (היריב הפוליטי), עד וכמעט אין צורך בבג"ץ. בהנחה זו מגולמת הנחה נוספת, שבג"ץ שומר תמיד וללא תנאי על עמדותיו "המתקדמות" ומעמדו הכל-יכול. על-כן, שתי המערכות הללו, כשהן משלבות ידיים, מספקות תמיד, למי שאינם מייצגים את רוב הציבור, הגנה "מן הזכות הטבעית" מפני החלטות הרוב הדמוקרטיות.

ענת-שפיר מעלה שורת טענות שרובן נכונות עובדתית, אך כולן בלתי-רלוונטיות לנושא המרכזי. בין היתר ניתן להזכיר: "נציגי העם אינם מייצגים את דבר הבוחר"; כל בעל תפקיד נבחר... כאילו נבחר לתפקידו בבחירות אישיות" (היא אינה מבינה את מהותו של משטר פרלמנטרי-קואליציוני) ; "הנבחרים לא קיבלו צ'ק פתוח מהבוחר לכן צריך להציב עליהם שמירה" (ולשמירה היא בוחרת באלו שבמבחן האמון מול צבור הבוחרים נחלו מפלה); "השיטה בה 'שומרי-הסף' הממומנים מנטרלים את נבחרי הציבור, היא שיטה מרסנת ומאזנת" (לדעתי: מסרסת ומחבלת); "האזרחים אינם בעלי חינוך וידע עליונים... ולכן צריך שמומחים ישמרו עבורם על האינטרסים..." (גם כאשר הציבור אינו יודע מיהם שומרים אלה, לא נתן בהם אמון ואינו יודע אילו אינטרסים הם מייצגים באמת ומה היקף ידיעותיהם הלא מקצועיות). לדעתה של ענת-שפיר, זו הדמוקרטיה האולטימטיבית. דברים אלה, היא אומרת, כמי שמחשיבה עצמה מבינה מהי דמוקרטיה, מהם מקורותיה ומה היא מבקשת לייצג ולהשיג. אני כופר מכל וכל בדעתה החיובית של ענת-שפיר על עצמה בעניין זה. הנמקות נפסדות מחוללות תוצאות נפסדות וחיבור של אבסורדים אינו מביא לתוצאה משופרת אלא לאבסורד אחד גדול.

ההוויה הדמוקרטית הקלאסית והאמיתית הפוכה לזו שמציגה האסכולה של ענת-שפיר. רק באתונה העתיקה, בשחר היווצרות מושג הדמוקרטיה הפוליטית, כאשר בעלי זכות הדיבור היו הפילוסופים, ניתן היה לדמיין מציאות שבה כל בעלי זכות הבחירה חיים בעולם אוטופי אידאלי של ידענים מופלגים. במובנים הבסיסיים הקיימים כיום זו אינה דמוקרטיה אלא מריטוקרטיה. אין מי שסבור שלדמוקרטיה ממין זה יש כיום משפט קיום. דמוקרטיה (לא פוסט-דמוקרטיה) מניחה א-פריורי אוכלוסייה רחבה ומגוונת ביכולותיה, בידיעותיה ובהבנתה את מכלול העובדות והשיקולים של עולם מגוון ומורכב כשלנו. מול מציאות זו היא בונה את מערכת המושגים וכללי התנהגות המהווים יחד משטר דמוקרטי עכשווי ונורמטיבי.

אין משטר בעולם שהוא נטול חסרונות והדמוקרטיה אינה יוצאת מכלל זה. בחסרונות מטפלת הדמוקרטיה בדרכים שונות, אבל היא לעולם אינה ממליצה כענת-שפיר "לשפוך את התינוק עם המים". לשאלה מיהו הריבון? - עונה הדמוקרטיה: כל העם שיש לו זכות בחירה. לשאלה מהם המוסדות המנהלים את החיים הקהילתיים? - המענה הוא: המחוקק, הרשות המבצעת והרשות השופטת, כל אחת בתחומה. לשאלה מהם תיחום האחריות והסמכות של כל רשות? התשובה היא: לפי החוק; ולשאלה כיצד מתמודדת הדמוקרטיה עם ריבוי השונויות והדיסציפלינות של העולם המודרני? - המענה הוא באמצעות גיוס מומחים יעודיים, שמופעלים ומנוהלים ע"י הרשות המבצעת בכל מקום שהיא זקוקה להם ועל-פי הנחיותיה.

נבחרי הציבור אינם אמורים להיות גאונים ויודעי-כול ומעולם לא היו כאלה. ככלל, הם אינם פועלים כאינדיבידואלים שהחלטותיהם נגזרות מקפריזות אישיות, שיקולים אנוכיים או אינטרסים סקטוריאליים. הם פועלים כמנגנון נבחר שניתן להחליפו בכל עת שהדבר נדרש או מוצדק, במסגרת חוקים ותקנות ביצוע הבנויים לתחום סמכויות מצד אחד, אך גם לאפשר ביצוע המחויבויות שנטל על עצמו הדרג הנבחר כלפי הצבור הבוחר. איזון זה הוא קריטי ואיננו נתון לשיקולם של עוזרים ויועצים ממונים. הם פועלים תחת עינם הפקוחה של נבחרים אחרים, שלכל אחד אג'נדה ידועה משלו, כולם יחד מהווים מערך משוקלל של רצונות וצרכים, ולא ערב רב של גחמות פרטיות. גם במערכת קואליציונית ובשיטת בחירות ייצוגית לא אידיאלית, יכול הציבור (הריבון) לשנות עמדות ולפעול להחלפת הרכב הממשל. התנאי לכך הוא שיבין יסודות אלה וישתתף בהכרעות... או ישא בתוצאות; גם זו זכותו כריבון.

דמוקרטיה קלאסית נורמלית אינה זקוקה לשומרי סף מוסווים תחת מעטה של יועצים ועוזרים. עודף שומרי סף הוא אזהרה לכך שהדמוקרטיה לוקה במחלה הממארת של קלקולים ושחיתות ואינה יודעת כיצד להתגבר עליה. זו אזהרה מפני ביורוקרטיה מואצת ואיום חמור של "הסתיידות עורקים" מינהלית. במערכת נורמלית, האחריות לשמירה על טוהר המידות היא חלק מאחריותם של מנהלי המערכת - בדרג המבצע; עוזריהם אמורים לסייע להם גם בכך, אך לא להחליפם. החוק והתקנות המיושמות במערכת המבצעת חייבים להבטיח גם את הנורמה וגם את האחריות האישית לאכוף אותה. העובדות מוכיחות שככל שהדמוקרטיה מרבה להטיל את יהבה על שומרי סף מזויפים, היא מועלת בתפקידה: שירות אפקטיבי לציבור האזרחים. זאת ועוד; במערכת בה שומרי הסף המזויפים משבשים את הפעילות התקינה, מתפתחת יכולת לעקוף או להונות את שומרי הסף, ויכולת זו מנוצלת בהמשך להגברת והעמקת השחיתות והניוון.

יש ממש בטענה שהציבור לא תמיד מפגין אחריות זו במלואה. אולם לטעון שמשום כך מותר לפקידים או לעובדים ממונים ליטול מהנבחרים את הסמכות שהוענקה להם ע"י הריבון - זו כפירה בעיקר!

בהתלהבותה הרבה מרעיון "שומרי הסף" שכחה ענת-שפיר שגם הם, לרבות בתי המשפט באינסטנציות השונות, אינם טלית שכולה תכלת. גם להם יש כשלים וחסרונות וגם הם אינם "מומחים לכל". לכן, אין מתקנים קלקול ע"י מנגנון שאינו מתאים לכך. מַבְנִים את הכישורים הנדרשים אל תוך מערכת התפעול והביצוע, באמצעים הרגילים המשמשים לכך - חקיקה, תקינה, חינוך, הסברה, מנגנוני ברור ויישוב סכסוכים, אולם בראש ובראשונה ע"י קציבת סמכויות ברורות לאחראי הביצוע והטלת אחריות מלאה עליהם כאשר אינם עומדים במשימה.

הסכנה האמיתית לדמוקרטיה היא אובדן כושר הפעולה והחיוניות הקריטית לקיום והסתגלות. אנו יודעים היטב איזה גורל גוזרת "הברירה הטבעית" על מי שכושר הקיום שלו נופל מהמינימום הדרוש לאתגרים המשתנים. הדמוקרטיה היא אורגן חי חברתי, וכפופה ל"חוקי הטבע".

1. "יד חופשית למשילות", ליאורה ענת-שפיר (כותבת הבלוג: "קסת דיו"), מעריב, עמ' 2, 6.12.18.
תאריך:  13/12/2018   |   עודכן:  13/12/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דמוקרטיה או מחזה-אבסורד
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד 1
13/12/18 18:19
2
הירונימוס
13/12/18 22:03
 
עובד 1
13/12/18 22:52
 
הירונימוס
14/12/18 13:46
 
עובד 1
14/12/18 17:36
 
באום
14/12/18 19:19
 
הירונימוס
14/12/18 22:54
 
באום
15/12/18 00:48
 
רפי לאופרט
19/12/18 19:07
3
באום
14/12/18 16:11
 
שמ
14/12/18 21:18
4
שפרירית
14/12/18 19:30
 
רפי לאופרט
19/12/18 19:24
5
שפרירית
14/12/18 19:54
6
י.ק
16/12/18 08:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליית מחירי המזון באה בגלל מספר סיבות, חלקן נעוץ בעליית שכר המינימום, החשמל וגם בגלל הצרכנים, אשר ממשיכים לקנות מכל הבא ליד, מבלי לבדוק ולבצע השוואה מעמיקה של מחירי הקנייה ובעיקר בכמויות מוגזמות, או במילים אחרות... כי אפשר.
13/12/2018  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
יש לנו עכשיו אתנחתה קצרה מול החמאס, פחות שומעים את המושג "הסדרה", אך כל הזמן הזירה מוצפת ברעיונות איך לטפל או לפתור את הבעיה של החמאס ורצועת עזה. כולם מזכירים לי את הסיפור הנדוש על אותו פרופסור נכבד מאוקספורד שהתייצב בזמן מלחמת העולם הראשונה בפני ועדה של האדמירליות הבריטית על-מנת לייעץ מה לעשות נגד הצוללות הגרמניות הקטלניות. "אתם צריכים ליצור ואקום במים באזור בו עלולות להימצא הצוללות, ואז הן תיתגלנה, ותוכלו להשמידן", הסביר אותו פרופסור ברוב חשיבות. האדמירלים נדהמו מהרעיון הנפלא. "איך עושים זאת?", הם שאלו בהתפעלות. "זאת כבר בעיה שלכם", השיב להם.
13/12/2018  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
מליאת הכנסת אישרה השבוע בקריאה טרומית את החוק שזכה לכינוי "חוק גדעון סער", של ח"כ דוד אמסלם (הליכוד). ההצעה מבקשת לקבוע כי הנשיא יוכל להטיל את הרכבת הממשלה רק על חבר כנסת שהוא ראש מפלגה. ראשי מפלגות הקואליציה ימשיכו לדון בו כדי להכין את החוק לקריאה השנייה ושלישית. "חוק גדעון סער" נולד, בעקבות פרסומים שלפיהם ראש ממשלה בנימין נתניהו סבור שהנשיא ראובן ריבלין לא יטיל עליו את הרכבת הממשלה הבאה, כחלק מסגירת חשבונות אישיים.
13/12/2018  |  יאיר נתיב  |   מאמרים
על-פי הערכות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2050 צפויה ישראל להפוך למדינה הצפופה ביותר בעולם המערבי. בעיית הצפיפות, שמורגשת כבר כיום בצורה חמורה יותר באזור המרכז, גורמת לכך שרשויות התכנון מחפשות פתרונות יצירתיים שיאפשרו את המשך הפיתוח של הערים. כחלק מהמענה התכנוני לבעיית הצפיפות, עלתה בכנסת הצעת חוק "קומה ציבורית", בנושא הקניית מקרקעין במסגרת התכנון לרשויות מקומיות.
אחד הכלים הנחשבים בעיני חלק מהקמפיינרים, כלי לגיטימי ואפקטיבי, במערכות בחירות לרשויות המקומיות ולכנסת, הוא "הקמפיין הנגטיבי".
12/12/2018  |  מוטי קפלן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
את תבונתו של קהלת יש להפעיל באלו הימים, כשאנחנו מנהלים את המלחמה הצודקת נגד החמאס הרצחני והאכזרי, שרצח ביום שבת בתשרי תשפ"ד 1,400 יהודים, אנשי עמל ובני נוער שחגגו, ושכל "חטאם" בעינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il