|   15:07:40
דלג
  משה נסטלבאום  
משפטן מאחורי הכותרות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

עונת המינויים החלה

לא להאמין אבל גיל עומר, יו"ר תאגיד השידור הציבורי, לא סופר את מבקר המדינה למה מעניק היו"ר גיבוי למנכ"ל קובלנץ שיתכן שדוח המבקר יעיף אותו הביתה מה עשה שר האוצר משה כחלון למען הגמלאים ומה עשו קודמיו באיזה תפקיד חושק כבל, ומה צריך לעשות שהוא יקבל את התפקיד?
26/02/2019  |   משה נסטלבאום   |   יומני בלוגרים   |   שידור ציבורי   |   תגובות
משחק מונופול או משחק פוליטי? [באדיבות יותם נבין]
עומר. הציבור לא מטומטם [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מנכ"ל חדש לתאגיד השידור הציבורי עומד להיבחר עד ליום 15.03.1. כמה מועמדים רציניים הגישו מועמדותם. הוועדה יכולה לפנות מיוזמתה גם למי שבחרו לא להגיש טפסים ולהציע להם את התפקיד. האם מועמד שטיוטת דוח חמור של מבקר המדינה מצביעה על מחדליו ראוי להמשיך לשמש בתפקיד? תלוי את מי שואלים.

יו"ר התאגיד גיל עומר אינו רואה בכך בעיה. למבקר המדינה יוסף שפירא שדעתו היא הקובעת יש דעה שונה. מי ינצח בקרב על מינוי מנכ"ל חדש לתאגיד? וגם, למה לא סופרים את הגמלאים ונזכרים בהם רק לפני הבחירות? האם איתן כבל, שכבר מחפש את הג'וב הבא, יצליח להשתחל לתפקיד יו"ר ההתאחדות לכדורגל? צריך לקוות שלא.

חרפת התאגיד

יוסף שפירא מבקר המדינה לא נחשב בציבור מבקר עם חוט שידרה. להבדיל מקודמו השופט מיכה לינדנשטראוס, שייזכר תמיד כמי ששדרג את ביקורת המדינה, והנהיג ביקורת בזמן אמת. תקופת כהונתו של השופט שפירא, לא נחשבת בעיני רבים תקופת הזוהר של ביקורת המדינה.

עובדה, הנחיותיו של השופט שפירא אינן זוכות להתייחסות רצינית, ויש מי שמעז לא לבצע אותן כלשונן. מבקר המדינה סבור ובצדק, שוועדת האיתור שתבחר את מי שיהיה המנכ"ל הבא של תאגיד השידור הציבורי, תיאלץ לקחת בחשבון את טיוטת דוח מבקר המדינה, שעוסקת בהתנהלות בכירים בתאגיד. הטיוטה, שנשלחה לתגובת מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ, וליושב-הראש גיל עומר, היא הליך חשוב שבעזרתו יגבש המבקר דוח סופי.

לכאורה נראה שמבקר המדינה יבוא חשבון עם השניים, וביקורתו לא תאפשר לקובלנץ ולא לעומר להמשיך בתפקידם בתאגיד. דוח הביקורת מתבסס בין השאר על תחקיר שערך עיתון הארץ, בחודש אוגוסט האחרון, ובו נחשף מסמך שבו נכתבו דעות אישיות והערכות מקצועיות על עובדי רשות השידור. כמה מהעובדים טענו כי בעקבות הדעה שהתגבשה נגדם, בחוות דעת מוזמנת שהוכנה בתאגיד השידור הציבורי, הם לא התקבלו לעבודה בתאגיד. אחרים טענו כי שמם הטוב נפגע וכי המעשה שנעשה ע"י תאגיד ציבורי הוא חמור, בעיקר כשמדובר בגוף ציבורי.

קובלנץ ועומר נמנעו מלחשוף את שמו של מחבר חוות הדעת על עובדי רשות השידור, למרות שהעניין נדרש ציבורית. הם נמנעים למרבה ההפתעה לעשות זאת גם היום. במקום זאת בחר מר קובלנץ לנהוג בטקטיקה מוכרת - להתנער מהמעשה החמור מבלי לחשוף את מי שאחראים לו.

עד אמצע חודש מאי הקרוב אמור להיכנס לתפקידו מנכ"ל נבחר לתאגיד השידור הציבורי, ומבקר המדינה תובע לקחת בחשבון את טיוטת הדוח בעת בחירת מנכ"ל חדש. הוא גם סבור שיש להציג את הטיוטה בפני ועדת האיתור ומועצת תאגיד השידור הציבורי, כדי שיבינו במי אסור להם לבחור, אלא שליושב-ראש התאגיד גיל עומר יש דעה שונה. עומר, שהוא גם יושב-ראש ועדת האיתור, מבין היטב שלא רק המנכ"ל, אלא גם הוא בבעיה ציבורית לא פשוטה, ולכן הזדרז להסביר את עמדתו במכתב למבקר שפירא. למרות שמדובר במכתב אישי שנשלח למבקר המדינה. תוכנו של המכתב מצא את דרכו לתקשורת ואני מהמר שלא על-ידי משרד המבקר.

עומר בחר להשיב בין השאר במכתב לפניית המבקר: "ועדת האיתור חולקת על העמדה המוצגת ע"י דובר המשרד (משרד מבקר המדינה, מ.נ.) בכתבה, ממנה הקורא עלול להבין כי מעמדה של טיוטת דוח כמעמדו של דוח סופי... דומה שאין צורך להבהיר מה ההבדל בין השניים. ועדת האיתור עושה עבודתה נאמנה, ובמסגרת זו בין היתר עליה להקפיד גם שלא לפתוח פתח לגורמים המנסים להתערב בהליך הרגיש הזה משיקולים שונים". בכך התייחס יושב-ראש התאגיד לכתבה שפורסמה ב"דה מרקר" של עיתון הארץ ועסקה בבחירת מנכ"ל חדש לתאגיד.

תרשו לי להעיר בעניין שלוש הערות. הערה ראשונה: הציבור לא מטומטם כפי שמר עומר נוטה לחשוב. הציבור מבין את ההבדל בין טיוטת דוח לדוח סופי. אם מבקר המדינה מצא לנכון שיש צורך להביא את טיוטת הדוח, לידיעת חברי מועצת התאגיד ולידיעת ועדת האיתור, סימן הוא שטיוטת הדוח מכילה חומר נפץ, ולא סתם חומר נפץ אלא חומר נפץ הודף, שבכוחו להדוף את אלדד קובלנץ אל מחוץ לתאגיד השידור הציבורי. המבקר מודע כמובן לכך שתגובה עניינית של התאגיד עלולה לרכך מעט את הדוח, אבל די בחומר הנפץ שבטיוטה שבידי המבקר לסכל את המינוי.

המבקר שפירא צודק. אם ברור לו כבר עתה שהתאגיד לא יוכל להגן לכאורה על מינויו של קובלנץ, אם ייבחר לתקופת כהונה נוספת, לאחר שיתפרסם דוח קשה על תקופת כהונתו הנוכחית, מחובתו להתריע על כך כבר עכשיו בפני חברי ועדת האיתור ולמנוע את המינוי. במקרה כזה, חברי ועדת האיתור אינם יכולים להתעלם מדבריו של המבקר, כשם שהיושב-ראש עומר לא יכול להחליט על דעת עצמו האם להיענות להנחיית המבקר, להעביר את טיוטת הדוח לחברי ועדת האיתור. לחברי הוועדה אסור להתעלם מהממצאים הקשים, גם אם מדובר בטיוטה. יש לנהוג בכבוד בדרישת מבקר המדינה, וגיל עומר, יו"ר התאגיד, חייב לבצע ללא שיקול דעת את מה שהוא נתבע לעשות.

על מבקר המדינה לעשות כל מאמץ להשלים את הדוח עד כינוסה של ועדת האיתור, אבל בכל מקרה אם מטיוטת הדוח הזמני עולים מעשים חמורים שאינם מתיישבים עם ניהול ציבורי תקין, אסור לחברי ועדת האיתור להאריך את כהונתו של מר קובלנץ, אם יתברר שהדברים הם באחריותו של מר קובלנץ, ושהוא ידע עליהם.

הערה שנייה: ברורה לי עמדתו של יושב-ראש התאגיד גיל עומר, שמכיר כנראה טוב את המימרה "אם לא נהיה תלויים זה בזה, נהיה תלויים זה לצד זה". ייתכן מאוד שזו הסיבה שהוא מבקש להביא להמשך מינויו של מר קובלנץ. אבל הצגת הדברים במכתבו למבקר המדינה, שעל וועדת האיתור להקפיד "שלא לפתוח פתח לגורמים פוליטיים המנסים להתערב בהליך הרגיש הזה משיקולים פוליטיים" - היא אמירת סרק וגיבוב מילים שטעונים הוכחה.

הערה שלישית: אם גיל עומר סבור שהתערבות מבקר המדינה נובעת מטעמים או מסיבות פוליטיות, ויש לו הוכחות לכך עליו לחשוף מיד את הנתונים שבידיו. בניגוד לדעתו של עומר, לדעתי לא מדובר במינוי רגיש, אלא במינוי מקצועי, והוא חייב להתבצע על-פי חוק, תוך הסתמכות על חוות דעתו וממצאי בדיקתו של מבקר המדינה, שכאשר הוא מגלה ליקויים חמורים, ויש מי שאחראי עליהם, האיש שאחראי לכך, צריך לשלם את מלוא המחיר.

גיל עומר אינו יכול להחליט על מדיניות עצמאית. אם הנחיותיו של המבקר אינן לטעמו, הוא יכול תמיד להניח את המפתחות ולחזור לנהל את תיאטרון הילדים בחולון.

מבקר המדינה השופט יוסף שפירא, חייב לפתח שרירים, ולהראות לראשי התאגיד שמחוק לא עושים צחוק. בכוחו להוכיח לראשי התאגיד שלקביעתו יש משקל גדול הרבה יותר מקביעותיהם של עומר וקובלנץ. הכל תלוי בו.

"נטו כחלון"
עו"ד אורון שוורץ. למען הגמלאים [עדי כהן צדק]

משה כחלון נלחם על חייו הפוליטיים. אבל האם זו סיבה לבחור בו? גמלאים וקשישים לא עניינו מעולם באמת שרים וחברי כנסת. הכל דיברו על הצורך לעשות למען הגמלאים, הכל עשו סיבוב על הגמלאים, אבל כמעט כולם לא עשו למענם כלום. אני לא מכיר שר אוצר שלא הבטיח לשפר את מצבם של הגמלאים, אני מכיר הרבה שרי אוצר שעשו למענם רק את המינימום הנדרש.

שר האוצר משה כחלון היה רוצה שנזכור אותו כשר אוצר חברתי ושנצביע עבורו. כחלון, שמאחורי גבו הוא מכונה בלגלוג " נטו כחלון", בשל רפורמות ותוכניות שיזם תחת השם "נטו", הצליח ליצור כמה סיסמאות כמו "נטו משפחה", "נטו הוזלות", "נטו עסקים" ו"נטו תעשיה", אבל התמקד בעיקר בהורדת מכסים ומיסי קנייה למאות מוצרים, מבלי שפעל "נטו" למען הגמלאים.

הוזלת המכסים והורדת מיסי הקנייה הן צעדים שמטיבים עם מי שיש להם כסף. לגמלאים אין. הם לא מבצעים הזמנות ב"עליבאבא", וגם לא באתרי קניות אחרים, כך שהפחתת מיסי הקנייה אינה מגיעה לכיסם. הגמלאים בקושי גומרים את החודש, ורבים מהם נאלצים שלא להסיק את הבית גם בימים קרים, בגלל פנסיות נמוכות שמשולמות בעיקר על-ידי המעסיק הגדול ביותר - שירות המדינה.

הכל מעוניינים בתמיכתם של הגמלאים, אבל איש לא מזדרז לעשות למענם. במכתב ששלח למשרד האוצר עו"ד אורון שוורץ (ממשרד שוורץ נרקיס ושות') המייצג את גמלאי קרנות הפנסיה הוותיקות, נקראת הממשלה לדאוג לקיומם בכבוד של הגמלאים. שוורץ מזהיר שאם לא תיענה דרישת הגמלאים הם יפנו לבג"ץ ויבקשו צו מניעה עד להקמת הממשלה החדשה, שיקפיא את המהלכים שיביאו לקיצוצים. הגמלאים חוששים שבהיעדר שר במשרד האוצר יופעל הקיצוץ אוטומטית.

נראה מה יהיה מוכן שר האוצר כחלון לעשות למען הגמלאים. לא פסול בעיני אם זה יהיה לפני הבחירות.

נדיבות לב

איתן כבל, שאחרי הבחירות יראה את אולם המליאה של הכנסת רק מהבית, כבר מחפש את הג'וב הבא. כבל, שהתארח בתוכנית "אופירה וברקוביץ" בערוץ 12, נשאל ככל הנראה שאלה מוזמנת, האם יהיה מוכן לקבל עליו את תפקיד יושב-ראש ההתאחדות לכדורגל, והשיב: "אם תהיה המלצה לא אדחה על הסף".

הייתם רוצים לראות את העסקן הקטן כבל על כיסא יושב-ראש ההתאחדות לכדורגל? זה תפקיד ענק על מידותיו, ואני מקווה שההתאחדות לכדורגל לא תעשה צחוק מהתפקיד. נדיב מאוד מצדו של כבל, שהחליט לא לדחות על הסף את ההצעה לתפקיד הנחשק, שספק אם יוצע לו.

אני משוכנע שמיד בסיום כהונתה של הכנסת הנוכחית, יוצעו לכבל מאות תפקידים. אני גם בטוח שהוא יתקשה לבחור מתוכם תפקיד ההולם את כישוריו המוכרים. העובדה שכבל לא דחה את תפקיד יושב-ראש ההתאחדות שלא הוצע לו בשתי ידיים, אומרת שעדיין לא הכל אבוד.

אם ההתאחדות לכדורגל גם תתרפס לפני כבל, גם לא תוותר, וגם תבין שרק עסקן אמיתי ולא מנהל מקצועי יוכל למלא את התפקיד בהצלחה, ותחליט לבחור בכבל, טובים הסיכויים שהכל ייראה שם אחרת כבר בקרוב מאוד.

כשיש צורך בעסקן מקצועי עם קבלות זה רק איתן כבל. ואם יש צורך בעסקן שיכול לצטט גם מהגמרא מהמשנה ומהתלמוד אל תחשבו פעמיים - איתן כבל זה האיש.

מי שהוכיח שבתככים הוא אומן-על, אסור לוותר על כישוריו. רק כבל יכול. גם בכדורגל.

המחבר הוא משפטן שהיה מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויושב-ראש אגודת העיתונאים. הוא ממייסדי "יושרה לישראל, וחבר הנהלת התנועה. האמור אינו מבטא את עמדת "יושרה לישראל".
תאריך:  26/02/2019   |   עודכן:  27/02/2019
משה נסטלבאום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שידור ציבורי
"מהצד השני", תוכניתו החדשה של גיא זהר המשודרת בכאן 11, מפרקת לגורמים את חדשות הכזב, רצף ה"עובדות" המפוברקות, הן בזדון והן בשוגג, המופרחות על-ידי אישים שונים - פוליטיקאים, בעלי תפקידים וסתם מפורסמים.
25/02/2019  |  עידן יוסף  |   מאמרים
בית המשפט העליון ימנע פיצול עתידי של חטיבת החדשות מתאגיד השידור כאן. כך עולה מפסק דינו, אשר מחק (יום ד', 23.1.19) עתירות שהוגשו נגד הפיצול, לאחר שהממשלה חזרה בה מכוונתה לבצעו.
23/01/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
חברת הלי (הערבית לזכות יוצרים) וחברות התקליטים המצריות עאלם אלפאן ודיגיתאל סאונד תובעות 500,000 שקל מתאגיד כאן, בטענה להפרת זכויותיהן ביצירות מוזיקליות.
02/01/2019  |  יצחק דנון  |   חדשות
ועדת הכלכלה דנה (יום ג', 25.12.18) במעבר תאגיד השידור הציבורי הישראלי לירושלים. הישיבה התקיימה לבקשת ח"כ ח"כ נחמן שי, שטען כי ישנו כשל בתהליך המעבר של התאגיד לירושלים. היו"ר איתן כבל פתח את הישיבה ואמר כי התאגיד עושה עבודה נהדרת וקרא למשרד האוצר להוסיף כסף על-מנת להשקיע יותר בתכני ספורט. שי אמר כי המעבר לירושלים מתנהל באיטיות רבה ובעלויות גבוהות, וביקש דיווח על כך.
25/12/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
29% מכלל החובות לרשות השידור (המצויה בפירוק וממשיכה לגבות את חובות אגרת הטלוויזיה) הם בגין שכר טירחתם של עורכי הדין המטפלים בגביית החובות - עולה מנתונים שקיבלה עמותת ידיד מרשות האכיפה והגבייה.
23/12/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   שידור ציבורי  /  מי ומי  
הושג מתווה למעבר כאן למשכן הקבע  /  יצחק דנון
סכסוך על מעבר כאן לירושלים  /  יצחק דנון
כאן בהרצה: מי מעכב מנהל למורשת  /  עידן יוסף
דברים שרואים מ"כאן"  /  יונתן כיתאין
כלבת השמירה של מי  /  עידן יוסף
השאלה האמיתית  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il