|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

כש"פוטש" ומניפולציות מייצגים דמוקרטיה

מהתבוננות בהתנהלות האופוזיציה, התקשורת ומערכת המשפט בפרשת חקירות נתניהו, אין לי ספק שמדובר ברדיפה, שמטרתה לקדם חילופי שלטון באמצעות "פוטש" משפטי-תקשורתי התנהלות הגורמים המעורבים "בציד", מחייבת בחינה מעמיקה ודחופה מצד בית המחוקקים, בטרם יאבד הציבור את אמונו בדמוקרטיה שלנו
04/03/2019  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   פרשות נתניהו   |   תגובות
נתניהו. "צלוב" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בשבוע שעבר (יום ה', 28.2.19), עמדנו בפני הכרעה נוספת בסאגה, שהכי ראוי לכנותה הרדיפה הפוליטית של בנימין נתניהו ומשפחתו. מזג האוויר היה גשום וכמוהו הייתה גם האווירה הציבורית. מצד אחד עמדו אויבי ראש הממשלה ומן הצד האחר אלה שקיוו שהשכל הישר ינצח ואני ביניהם. כינוי יריביו של ראש הממשלה "אויבים", נובע מהתנהלותם כלפיו בכל הקדנציה הנוכחית של הממשלה והכנסת. במיוחד אמורים הדברים לגבי התקופה מאז החלה סערת החקירות, שכל תכליתה "צליבת" ראש הממשלה במטרה להדיחו מחוץ להליך הבחירות הנורמטיבי של דמוקרטיה תקינה. אין מעשה נבלה שלא נעשה בו שימוש במהלך סאגה זו ואין כשל נורמטיבי אחד שהתהליך לא כשל בו.

הרושם שלי הוא שמערכת התביעה הכללית בישראל לא באה לבדוק את התנהלותו של ראש הממשלה כראש ממשלה ומנהיג ציבור; היא באה לתפור לו תיק שבאמצעותו ניתן יהיה לבסס, לפחות לכאורה, חשד מספיק, שיהיה בו פוטנציאל להדחתו. יותר מאחרים הוכיחו זאת מספר אירועים בולטים: פרשת "צייד" עדי המדינה - כל עבודת הוכחת העבירות כביכול מושתתת עליהם. ללא עדויותיהם אין למעשה תיקים. מעורבות מפכ"ל המשטרה בהדלפת חומרי חקירה ליצירת דעת קהל עויינת, סירוב היועץ המשפטי לקיים עימות פומבי בין ראש הממשלה לעדי המדינה (בעצם, מדוע? האם המטרה היא להוציא לאור את האמת או להרשיע את רה"מ בכל מחיר?), פרסום סיכומי המשטרה כ"המלצות", הדלפות אינסופיות מדיוני הפרקליטות, סירוב היועץ לדחות את פרסום החלטותיו עד לאחר שימוע, שבו אמור ראש הממשלה לנסות בפעם הראשונה להזים את דברי עדי המדינה ולהצביע על חוסר-מהימנותם1, מניעת סיוע במימון הגנתו המשפטית של רה"מ, סירוב היועץ לדחות את פרסום המלצותיו עד לאחר הבחירות, דחיית העתירה בעניין זה על-ידי בג"צ2, ועוד.

את התמונה הנפסדת משלימה העובדה שלאחר דברי היועץ, העולים באופן תמוה ומטריד בקנה אחד כמעט בכל עניין ונושא עם אלה של האופוזיציה הרעשנית, הופיע היו"ר הבלתי מוכתר שלה, גנץ, בטלוויזיה, אחרי ראש הממשלה וקרא לו להתפטר. בזכות מה? בזכות רצונו הפרטי של גנץ? באין טיעון של ממש בידו, חזר והשתמש גנץ בדברים שאמר נתניהו על אולמרט כאשר נחשד האחרון בשוחד בשש פרשיות לפחות. אבל הדברים נאמרו, ואין להתעלם מכך, גם בהקשר לכישלון החמור במלחמת לבנון השנייה, פרסום דוח ועדת השופט וינוגרד והתחושה הציבורית שרק ניסוח מפוקפק של המלצות השופט, איפשר לאולמרט להתחמק מחובת התפטרות עקב כישלון אישי בניהול המלחמה; זיכרון קצר איננו ערובה לאמת. גנץ הולך ומצטייר כמי שלמד להיות פוליטיקאי מפוקפק, עוד לפני שלמד להיות פוליטיקאי בכלל. האיש שטרם מילא תפקיד פוליטי בכיר כלשהו, שראה את ראש הממשלה מתפקד במשך שנתיים במשולב עם מסכת חקירות מורכבת ומבצע עבודה יוצאת מהכלל בתחומי הביטחון, הכלכלה ויחסי החוץ של ישראל, מתעלם במופגן מהמציאות. במקום זאת מבקש הוא לזרז את פרישתו של נתניהו, בניגוד לעובדות ובניגוד להוראות החוק. כשהוא עושה זאת כנציג המוסר כביכול וכמי שיודע על מה הוא מדבר - הוא על גבול הפתטי. גנץ, כחבריו למסע הרדיפה אינו בוחל בסיפורי-בדים, בשקרים, ובחצאי אמיתות בכדי להשיג את היעד של סילוק יריבו הפוליטי, ללא סיבה או צורך אמיתיים. הדמוקרטיה קובעת את כללי המשחק המקובלים להחלפת שלטון - בחירות אחת ל-4 שנים או באין אמון של הכנסת בממשלה. העובדה שלאופוזיציה אצה הדרך, אינה סיבה להחלפת השלטון.

שערורייה

התנהלות המערכת המשפטית בפרשה זו, דורשת בחינה רצינית ביותר על-ידי בית-המחוקקים ומשרד המשפטים. דומה שהפכה ממכשיר ממלכתי לביקורת משפטית ואכיפת חוקים, לכלי לניהול המדינה באמצעות תנועת מלקחיים, שבה הפרקליטות מסלקת איומים על המערכת על-ידי "כריתת ראשי הסיכונים והמסכנים" והמערכת המשפטית מסיימת את המהלך וכשנחוץ - מגינה על הפרקליטות לבל תתקל בקשיים חמורים מדי. החלטת בג"ץ לאפשר את פרסום החלטות היועץ לעת הזו, ערב הבחירות הקרובות, בעיני היא בלתי מובנת, שערורייתית ואנטי-דמוקרטית. ניהול מערכת בחירות תחת עננת חשדות שאין לצידה תגובה מלאה והולמת של ראש הממשלה הנחשד, שמתמודד כחוק בבחירות אלה - הוא ניסיון הכשלה מובהק; תירוצי הפרקליטות בנקודה זו הם רק תירוצים. אפשר כמובן לטעון שהרדיפה עשויה לשחק גם לידי ראש הממשלה, מפני שיחשב בציבור בגלל רדיפתו ל"אנדר-דוג". אולם, קל להבין שלא כך רואה את הדברים ראש הממשלה עצמו, שאלמלא כך לא היה מבקש למנוע פרסום לעת הזו או לאפשר לו עימות פומבי עם העדים המרכזיים הבונים תיקים אלה. מה שכתבו הפרקליטים בדוח היועץ המשפטי והוא חתם על כך, הוא לכל היותר הגוון האישי של דעתם המקצועית, שמעוררים סימני שאלה רבים. אם יחליט היועץ להמשיך בהליך אחרי השימוע, יגיע שיאו של המבחן האמיתי הכפול: משפטי-מקצועי, שעליו מופקד בית המשפט; ונורמטיבי- עובדתי- הוֹגְנוּתי, שעליו מופקד הציבור. הבעיה תיפתר אם שני המבחנים יגיעו לאותה תוצאה. היא תישאר פתוחה ומדממת, אם יהיו ביניהם סתירה, או ניגוד מובהק.

אני מוכן לקבל את הטיעון, שלעיתים עדי מדינה הם כורח. אולם עדיין נשאלת שאלת המידתיות של השימוש בהם ושאלת מהימנות העדות שהם מוסרים חרף הגיבוי החלקי של עדויות אלה במסמכים או הקלטות. עדיין פתוחה השאלה בדבר הצורך לאזן, בהתחשבות ראויה מצד המשטרה והפרקליטות, את ההתייחסות לראש הממשלה החשוד, בטרם יוצג כנאשם בפוטנציה. שהרי ברור כשמש שהשימוש בעדי-מדינה הוא למעשה מתן שוחד לחשודים אחרים באותן פרשות עצמן, בתמורה לכך שיפלילו אחד מהם; אותו אחד שהפרקליטות מחליטה ש"יותר חשוב" להפלילו; יותר חשוב למי ומדוע?! לדעתי, בנקודה זו כשל היועץ מנדלבליט כישלון חמור, בין אם מתוך שותפות לגישת הפרקליטות ובין אם מחמת העובדה שלא עמד כראוי בלחץ התקשורתי.

התיקים בהם מואשם נתניהו נמצאים כולם בתחום האפור של מתן פרשנות משפטית כביכול (שלמעשה איננה משפטית אלא אישית) לכוונותיו של החשוד בשעה שביצע את העבירות כביכול. כאשר מועבר כסף מזומן, רכוש שווה ערך או טובין מסוג אחר לשימוש אישי של חשוד, בתמורה לטובת הנאה מובהקת, העבירה היא בברור: שוחד קלאסי. כאשר מתבצעים מהלכים אחרים, שעיקר משמעותם נגזר מכוונת המבצע, התמונה ברורה פחות והזהירות הנדרשת גדולה יותר. ראש ממשלה שהוא גם שר תקשורת, גם פוליטיקאי בכיר, ראש מפלגה ומנהיג המוביל קו אידיאולוגי ופוליטי מובהק, שלשמם נבחר, איננו אמור לשקול אך ורק שיקולים פרטניים, למשל כלכליים, כאשר הוא מקבל החלטות. מרחב השיקולים שלו גדול הרבה יותר, ואופן השקלול על ידו של כלל המשתנים המושפעים מהחלטותיו - שונה. עצם היותו ראש ממשלה מצדיק זאת, ואם לא יפעל בתום לב במרחב האפשרויות3, ימעל בתפקידו. ביחסיו עם קרובים וידידים ותיקים, אלא אם וכאשר החוק קובע אחרת, אין סיבה שינהג כראש ממשלה באופן שונה משנהג טרם מינויו; קבלת התפקיד איננה עונש. הוא דורש מהנבחר השקעה רבה ובכלל זה ויתורים שונים, ומעניק לו יכולות השפעה יוצאות דופן - זהו "האיזון" הפנימי בתפקיד. אולם, מול דפוסי התנהלות רגילים בעבר, אין הוא מצווה על שינוי אלא כשהחוק דורש זאת במפורש. שלושת התיקים שהוצמדו לראש הממשלה נתניהו, נכללים באחת או יותר מקטגוריות אלה. דומה שהיועץ המשפטי לא שקל שיקולים ממן זה כלל ועיקר ולדידי זהו כשל נוסף שלו, חמור מהקודם.

אני מתרשם ומעריך משידורי הטלוויזיה ומתגובות שונות ברשתות החברתיות, שאינסטינקטיבית רוב הציבור אינו מקבל את דרכה של הפרקליטות בפרט ומערכת המשפטית בכלל בהתייחסותן לנתניהו ובטיפולן בפרשיות בגינן החליט היועץ על כתב אישום בכפוף לשימוע. דומני שהבחירות עתידות לתת לכך ביטוי חד וחריף. לדידי, נתניהו הוכיח בפועל בעשר שנות שירות כראש ממשלה שהוא מסוגל לעמוד בנטל שכפה עליו היועץ. לכשינצח בבחירות אחרי פרסום חוו"ד היועץ, יהיה על היועץ להתחשב הרבה יותר בעמדת הציבור. ניצחון ברור בבחירות יעניק לנתניהו לגיטימיות להמשיך בדרכו הפוליטית הכוללת, לרבות ראורגניזציה מהותית במערכת המשפטית, בשיתוף עם הכנסת ובהובלת משרד המשפטים. הלקונות המלוות את התהליך עד הלום מחייבות זאת ואין צורך להמתין עד לסיום משפטו של נתניהו. אם יזכה, יהיה בידיו מנדט מחודש של העם וחשוב שהציבור כולו יבין זאת וינהג במהלך הבחירות כמתחייב - ישתתף בהמוניו בהכרעות. על הפרק שלושה נושאים רציניים ביותר: הכרעה פנימית בין דרך הימין לדרך השמאל. תיקונים בלקונות פנימיות מהותיות, בראש וראשונה חקיקה המסדירה את מערכת יחסי הגומלין בין רשויות השלטון ותוחמת את זכויותיה וסמכויותיה של כל אחת מהן; והמערכה המדינית על ההסדר בארץ-ישראל בין התנועה הלאומית היהודית לערבית. בכולן שמור לנתניהו תפקיד מכריע.

הערות

1. בהיות עדים אלה גורמי מפתח בביסוס טיעוני האשמה של הפרקליטות, אילו עסקה זו בחשיפת האמת ולא בהפללת ראש הממשלה, היה עליה לקפוץ על המשימה ולהעמיד דברים על דיוקם, לפני פרסום המלצות היועץ.

2. עמדת בג"ץ בנקודה זו, מחזקת את הרושם שמטרת "מסע הצלב" נגד ראש הממשלה היא להדיחו, ולא לברר אם חטא ובמה באמת חטא.

3. ראש ממשלה הוא שליח הציבור, נציג ציבור בוחריו ונבחר למצות את האפשרויות וההזדמנויות לקדם את מצע מפלגתו. מחויבותו הראשונה היא לכלל הציבור בהיותו ראש הממשלה המשותפת לכולם. אולם, במסגרת החוק, החלטות הכנסת וחובתו לשמירת אמונים למדינה, עליו למצוא את שביל הזהב למילוי כלל התחייבויותיו הציבוריות; זה לדידי פירוש המושג "מרחב האפשרויות". קיומו של מרחב האפשרויות הוא מצב נתון וידוע לכל מראש. לפיכך אם לא מצע המחוקק סיבה להגדיר לראש ממשלה דפוסי התנהגות שונים מאלה שמתיר לו או דורש ממנו מרחב האפשרויות, שיקול הדעת שלו הוא המבחן הראוי.

תאריך:  04/03/2019   |   עודכן:  04/03/2019
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כש"פוטש" ומניפולציות מייצגים דמוקרטיה
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
4/03/19 12:23
2
י.ל.
4/03/19 14:06
3
עובד 1
4/03/19 14:32
 
שלמה המגיב
4/03/19 17:52
4
שלמה המגיב
4/03/19 16:15
5
שלמה המגיב
4/03/19 17:08
6
הירונימוס
4/03/19 23:59
7
רפי לאופרט
5/03/19 07:34
 
שלמה המגיב
5/03/19 09:11
 
רפי לאופרט
5/03/19 21:39
8
שלמה המגיב
5/03/19 07:53
 
שלמה המגיב
5/03/19 12:15
 
רפי לאופרט
5/03/19 21:25
 
הירונימוס
5/03/19 12:45
 
שלמה המגיב
5/03/19 17:45
 
רפי לאופרט
5/03/19 21:56
 
רפי לאופרט
5/03/19 21:31
 
שלמה המגיב
5/03/19 23:22
 
רפי לאופרט
7/03/19 14:14
9
אקטואלי
13/03/19 21:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשות נתניהו
בימים אלה, ממש, נזכרתי בימי שחרות שלי,כשהייתי סטודנט בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן ובשיעור הראשון בקורס 'דיני עונשין', אמר, חזר ושנה בפנינו פרופ' אהרן אנקר את המשפט האלמותי, לפיו: 'אדם הנו בחזקת זכאי, עד שיורשע בכתב אישום שהוגש נגדו'. בטון מינורי משהו הוסיף ואמר הפרופסור הנכבד, כי כל עוד לא אמרה ערכאת הערעור את דברה ופסק הדין המרשיע אינו חלוט, קיימת אפשרות שפסק הדין המרשיע יתהפך והמורשע בערכאה הראשונה, יהפוך לזכאי וצח כשלג, בפסק הדין החלוט שייצא מלפני ערכאת הערעור.
04/03/2019  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
פרקליט המדינה, שי ניצן, דוחה (יום א', 3.3.19) את התקפותיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על בכירי הפרקליטות בעקבות כתב החשדות בעניינו. זוהי התייחסות פומבית ראשונה של אחד מבכירי הפרקליטות להחלטתו של היועץ המשפטי, אביחי מנדלבליט, שפורסמה בשבוע שעבר (28.2.19).
03/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
כתב החשדות ששלח היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לראש הממשלה בנימין נתניהו הוא מסמך מרתק. ברמת הרכלנות. מבחינה משפטית, מנדלבליט מציג תזה קיצונית ומהפכנית, חסרת תקדים ברמה עולמית: כיסוי תקשורתי חיובי מהווה שוחד. תזה משפטית זו לא עומדת על כרעי תרנגולת אלא על שני קיסמים מזכוכית. אלה, ככל הנראה, יתרסקו בפני כל מערכת שיפוטית סבירה.
03/03/2019  |  עו"ד אביעד ויסולי  |   מאמרים
קראתם כבר את המסמך של מנדלבליט "כתב חשדות ביחס למר בנימין נתניהו"?
03/03/2019  |  עומר מואב  |   יומני בלוגרים
ברכב. המגבים עובדים. זהירות בכביש הרטוב. עוקפים מימין עוקפים משמאל. ממהרים. יש מגביהים סנוור מאחור להאיץ במי שנע לפניהם, לאט מדי, חוסם תאוצה. ממול, בדרך הגדולה, מנגדי אורות רודפים אורות. צפוף. נוסעים אל אשר משם אנחנו במסלול שלנו באים. הרדיו לוהט. מראיינים לא מפתיעים. קצתם שואלים. רובם אומרים. מרואיינים מפתיעים אפילו פחות. מדברים במהירות הנסיעה של התחבורה שלפני שמונה בערב. קשה להבין צירופי מילים הרודפים אלה את אלה בתווים סוערים.. אי-אפשר שלא להבין מה הם מתכוונים לומר. פרשנים ממין אחד מנטרים מה שמלווה את החלטת היועץ המשפטי. הכל היה ידוע. הדלפות. עכשיו שהכל ידוע מן האמור אפילו הפרשנים לא אומרים ששום דבר לא חדש. הכל חדש.
02/03/2019  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il