|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

פרשת השבוע פקודי (המקאם נָוָא)

הממלא תפקיד ציבורי ולוקח טובת הנאה, הן כמתנה והן כדי להיטב עם הנותן גם אם לא יחטא, הוא יראה חוטא, לא כל שכן כשמדובר במנהיג שבידו יכולת להיטיב עם הנותן
07/03/2019  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
משה ולוחות הברית בציורו של רמברנדט


מַנְהִיג קַם לְעַם יִשְׂרָאֵל וְהִצִּילוֹ מִצָּרָה

הִנְהִיג אֶת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בַּדֶּרֶךְ לְתִפְאֲרָה

בְּאַהֲבָה וּבְרוֹב חָכְמָה וָדַעַת הִנְהִיג עַם

וּמָנַע פִּתְחוֹן פֶּה וּמָסַר דִין וְחֶשְׁבּוֹן גָּם

הָיָה זֶה מֹשֶׁה"נֶאֱמָן בֶּיתוֹ"כִּנָּהוּ הַשֵּׁם

כִּי הָיָה עִם אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְעַמּוֹ שָּׁלֶם

בְּתֹם מְלֶאכֶת הַמִּשְׁכָּן הֵחֵל בְּפִקּוּדִים

מָסַר דוּ"חַ לָעָם וּבְכַךְ מְבַקְרָיו הִקְדִּים

לֹא דַי לִהְיוֹת נֶאֱמָן בְּעֵינֵי בֹּורֵא עוֹלָם

מַנְהִיג צָרִיךְ לִהְיוֹת נֶאֱמָן בּעֵינֵי הָעָם

וְעַל זֶה נֶאֱמַר לֹא דַּי רַק בַעֲשִׂיַת צֶדֶק

עַל הַצֶּדֶק לְהֵרָאוֹת בְּטֶרֶם יֵעָשֶׂה בֶּדֶק


לא די בְּלֹאמַר אני צדיק וישר

פרשת "פְּקוּדֵי נועדה ללמד את מנהיגי העם, המחייבים את בני העם לתרום ולתת מעשרות. כדי לקיים סדרי שלטון תקינים, הם חיבים להיות זהירים משנה זהירות בשימוש בתרומה ובמעשרות שהעם נותן. ומשה כאן ממהר לכנס את העם ומבלי שנתבקש מסר דין וחשבון על הזהב, והכסף שהעם נתן להקמת המשכן. מדוע מיהר משה מבלי שנתבקש למסור דין וחשבון לעם, כבר הבאנו לקוראים את הסיבה המשוערת לכך, ונשוב להביאה כי היא תמיד אקטואלית וחוזרת על עצמה. יש מדרש לפיו: שמע משה את ליצני הדור שהיו משיחין אחריו שנאמר: והיה כצאת משה אל האהל... והביטו אחרי משה עד בֹּאוֹ הָאֹהֱלָה (כי תשא לג/ח), ומה היו אומרים? היו מסתכלים מאחריו ואומר אחד לחברו: ראה צוארו, ראה שוקיו, אוכל משלנו, שותה משלנו כאומרים הוא שמן או משמין ושואלים בלגלוג: מנין לו השומן הזה? עונה לו חברו: ריקא, אדם שנתמנה על מלאכת המשכן, על ככרי-כסף ועל ככרי-זהב שאין להם חקר ולא משקל ולא מנין, מה אתה רוצה שלא יהיה עשיר? המדרש מוסיף ומשה אומר אומר: חייכם, משנגמרת מלאכת המשכן אני נותן לכם חשבון וכיון שנגמרה-אמר להם: אלה פקודי המשכן". כדי שלא יהיו מלעיזים. על איש הציבור או המנהיג לגלות רגישות מיוחדת ולא ליטול טובת הנאה מכל סוג הן כדי להיטיב עם נותן המתנה והן "בִּבְחִינַת שלח לחמך..." הממלא תפקיד ציבורי ולוקח טובת הנאה, הן כמתנה והן כדי להיטב עם הנותן גם אם לא יחטא, הוא יראה חוטא, לא כל שכן כשמדובר במנהיג שבידו יכולת להיטיב עם הנותן. אין מנהיג זה יכול לרחוץ בנקיון כפיו. וכך אמרו חכמי הדור: לא די בְּלֹאמַר אֲנִי צַדִּיק וְיָשָׁר, אלא צריך שהצדק וְהַיֹשֶׁר יֵרָאוּ מְאֱלֵיהֶם בעת העשיה ובהתנהגות. אֵין אָדָם פָּטוּר מִצַּו ה' לְנִקְיוֹן כַּפָּיִם, זֶהוּ צַו מַצְפּוּנִי צַו יִרְאַת שָׁמָיִם. לָכֵן נֶאֳמַר: והַצְנֵעַ לֶכֶת... אַל תִּתְנַשֵּׂא, לֵךְ אֶל הָעָם וְתֵן לוֹ דִין וְחֶשְׁבּוֹן כְּמֹשֶׁה.

מָלֵא בנושא רוּחָנִי וּמָלֵא בנושא ּ גַּשְׁמִי

הרמב"ם מתיחס בספרו מורה נבוכים למושג "מָלֵֹא" שבפסוק בפרשה שם נאמר: ויכס הענן את אהל מועד וכבוד ה' מָלֵא את המשכן (מ/לד) המושג "מָלֵא" לפי הרמב"ם מ.נ. חלק א) יכול להיות דבר מוחשי שממלא חלל ריק, אבל גם יכול להיות דבר "מחשבתי לא מחושי". הדבר כבר נאמר על בצלאל ואהליאב שעסקו בהקמת המשכן, הייתה בהם "חָכְמָה" ונאמר גם: מִלֵּא אֹתָם חָכְמַת לֵב (ויקהל לה/לה) או וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוח אלוהים בְּחָכְמָה ובתבונה ובדעת ובכל מלאכה (כי תשא לא/ג) וגם מצאנו נאמר: מְלֹא כל הארץ כבודו (ישעיה, ו/ג). מכאן שהאמירה: וכבוד ה' מָלֵא את המשכן (מ/לד) הכונה בכך לא לעניין מוחשי לראותו או לחוש אותו, אלא שהוא כמו האור שממלא כל מקום במשכן. האדם יכול לדמות את כבוד ה' כדבר כאור הנראה לעין. כל אשר רצה הכתוב לומר כי כאשר הָשְלְמָה הקמת המשכן, הוא נתמלא באור ה' ונתקדש לעשות בו עבודת האלוהים ולא כמנהג עובדי אלילים שהקריבו קרבנות על כל גבעה או תחת כל עץ רענן, משהושלם המשכן נתמלא כבוד ה' שכן עבודת הקדש בתוך המשכן נעשית בהשגחת הקב"ה שכבודו מלא המשכן ומלא עולם. רצה הרמב"ם לומר על "וכבוד ה' מלא את המשכן" (מ/לד) שאין מדובר בדבר גשמי, כי אין לקב"ה גוף ואין לו דמות הגוף, ואף על-פי כן יודע האדם את קיומו של האלוהים, למרות שנאמר בבריאה נעשה אדם בצלמנו כדמותנו, אין הכונה לדמות האלוהי המוחשית. יהא האדם נכבד ונעלה אשר יהא או חכם, אין חכמתו מגעת להשיג את דמות הקב"ה, אלא בדימוי לפי מדת חשיבתו הדלה של האדם מול בורא עולם. אף על-פי כן אמר הרמב"ם "אין בכך הֵיזֵק", קרי פְּסוּל לְדַמּוֹת לעצמנו את כבודו של הקב"ה ודמותו בדימוי מוחשי, לא בכדי כשאמר הקב"ה למשה עשה לי משכן ונתתי משכני בתוככם, ולא בתוכו של המשכן בכך בקש הקב"ה לומר: כי הוא איננו זקוק למשכן לשכון בו, כל שרוצה הקב"ה שהאדם מישראל יחוש כי אלוהים עמו ומלוהו, לכן נאמר: ושכנתי בתוככם שתחוש כי רוח האלוהים, מלוה את האדם ונותנת בו חכמה ללמוד וללמד ולעשות את הטוב והישר אשר צוה אותו אלוהים אותנו לעשותם.

האדם בחזקת זכאי עד שתוכח אשמתו

לעומת האמור קודם לכם, אמר ריש לקיש בדברו על משה רבנו שאמר לה': וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי ולא ישמעו בקולי כי יאמרו לא נראה אליך ה'... (שמות ד/א) אף על-פי שהתברר כי צדק משה כי אכן חלק נכר מבני ישראל לא האמינו לו, על זה אמרו רבותינו ז"ל: "החושד בכשרים לוקה בגופו". ואכן משה רבנו שחשד בעם ישראל שלא יאמינו לו, לקה בצרעת. ברטנורא (אבות א, ו) כתב, שכלל זה חל רק על 'כשרים'. כי כל אדם בחזקת זכאי כל עוד לא הוכחה אשמתו. כלל זה הוא גם לפי המשפט המקובל האנגלי שהיה קים בישראל שקובע: יהא מעמדו של אדם אשר יהא. יש לתת לו הזדמנות למצות את הדין להוכיח חפותו. אלא שמחמירים עם המנהיגים המשמשים דוגמה ומופת לעם שיחמירו עם עצמם יותר כפי שעשה משה שמהר לסלק ממנו כל חשד בקשר לכסף ולזהב שנועד להקמת המשכן. המנהיג גם מנוע מהטיל דֹּפִי או אשם במתחרהו, בעשותו כן בל ילין שהוא מורשע בלא משפט. ומה שאינו רצוי לך אל תעשהו לחברך אף לא ליריבך. מוטב להזדרז בהבאת האמת לידיעת הכלל ובכך למנוע לזות שפתיים, ולהיות זהיר במעשיו לבל יראה חוטא, על זה מסופר: כי כאשר היה נכנס כהן ללשכה ומוציא כסף משם לקניית הקורבנות, נכנס בלבוש שאין בו מכפלת, והלך בסנדל פתוח ולא במנעל. הוא לא היה נכנס ללשכה כשהתפילין מונח עליו או כשקמע תלוי על צוארו, כדי שלא יאמרו שנתן לתוכם מכסף הלשכה. שאם הוא נהיה עני יאמרו כי מעוון הכסף שנטל הוא נענש. ואם יעשיר יאמרו: מהכסף שנטל הֶעֱשִׁיר. אדם צריך לצאת ידי חובה שנאמר: והייתם נקיים מה' ומישראל. כדי להראות נקי כפיים, אין צורך לעבור לקיצוניות הפוכה.

פקודי מסכמת את ספר שמות

פרשת פקודי מסכמת את קורות בני ישראל ועם ישראל שמתחילה ברדת יעקב ובנין בעידוד יוסף למצרים והרצון להשתקע בה, למרות שאמר יעקב לפרעה: "לגור בארץ בנו", לא להתיישב בה קבע. ספר שמות שלא כספר בראשית, בעוד ספר מוקדש רובו לבריאת העולם ואדם וחוה והחי והצומח והאנושות ורק חלקו מספר על אבות ואימהות ישראל טרם נהיה עם. שמות מביא לנו בפרשת שמות את קורות בני ישראל במות החל ממות יוסף ופרעה שם נאמר: ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף. זה אשר קורה לאלה שבוחרים לחיות בנכר ואשר מלכתחילה הגרו לארץ אחרת בְּעָזְבָּם את הארץ בה נולדו, ולאו דוקא אלה שנולדו בארץ והם יורדים ממנה, אלא אלה שמלכתחילה נולדו בנכר ועוברים לגור מארץ אחת לארץ אחרת בנכר. אלה, אינם כמו אלה שנולדו בארץ ויורדים ממנה למן עצמם. ראשית הירידה מתוקה והמשכה מר ונמהר. שמות מכיל את הארועים המשמחים: היציאת מצרים, קבלת התורה, הקמת המשכן, והתהוות בני ישראל לעם ומביא גם את הנפילה הגדולה חטא העגל. חז"ל עסקו בשאלה זו והביאו לנו משל הממחיש את משמעות הנפילה והקימה שבאה אחריה. מסופר כי באחד הימים נכנס מורה חדש - טירון ללמד כיתת צעירים עבריינים והוא בספק אם יצליח במשימתו זו. והנה בבואו להכנס לכתה נתקל בסף הכניסה ונפל אפיים ארצה. זה עורר צחוקם של התלמידים הצעירים שלעגו לו. המורה קם לאטו, עמד על רגליו ואמר בנחת לתלמדים שלגלו עליו: ילדים לעתים זה קורה שנכשלים ונופלים חשוב יותר לדעת לקום ולעמוד שוב על הרגלים. רמז להם, כי זה אשר מצפה מהם, נפלו - לקום, דממה קלה השתררה ומשהבינו פרצו בקריאת הידד למורה. זה היה השיעור הראשון שהובן כהלכה. המסקנה היא שעקר החכמה לדעת לצאת מצרה אשר אליה נכס מדעת ושלא מדעת. לסיכום מוגש סיכום חרוז שחובר שנכתב לפני עשר שנים והוא עדין מאוד אקטואלי.

וְאֶלֶּה הֵם עִקָּרֵי דְּבָרַי בְּפִקּוּדֵי הֵם קָשִׁים לִשְמִיעָה אֲנִי מוֹדֶה הַכְּלָל שֶׁל נִקְיוֹן כַּפַּיִם לֹא קָנָה שְׁבִיתָה עֲדַיִן

בְּמַחֲנֶנוּ יֵשׁ "חֲרוּצִים" נוֹשְׂאֵי קֻפּוֹת שְׁרָצִים

כִּי זֹאת לָהֶם מּוֹרָשָׁה וְשֶׁלֹּא קָרְאוּ הַפְּרָשָׁה

הֶמָּה מִנְשִׂיאֵי הָעֵדָה וְקָלוֹנָם לָהֶם תְּעוּדָה

עַל כַּך נֶאֱמַר אִם בַּאֲרָזִים נָפְלָה שַׁלְהֶבֶת

וְעַל הַקִּיר מוֹפִיעָה לָהּ כְּתֹבֶת

מָה יַעֲשׂוּ אֵזוֹבֵי הַקִּיר שָׁמָּה

הֲבִנְפוֹל אֲרָזִים תִּמָצֵא נֶחָמָה?

לא כַּך נֶאֱמַר שָׁמָּה

שִׂים נִקְיוֹן הַכַּפַּיִים כְּאוֹת וּכְעָדִי עֲדָיִים

תְּלֶה אוֹתוֹ עַל הַצַּוָּאר כְקָמֵע שֶׂלְּמָעַנְךָ נוֹצַר

שִׂימֵהוּ כְּאֶמְצָעִי עוֹד לַהֲלִיכָה שֶׁלּא לִמְעוֹד

וְאַל תִכָּשֵּל וְתִתְוַדֶּה נְהַג כְּמֹשֶׁה בְּפִקּוּדֵי

תאריך:  07/03/2019   |   עודכן:  07/03/2019
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת השבוע פקודי (המקאם נָוָא)
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בועז הרפז, אשר לשמו נקשר מסמך הרפז, אמר לאחרונה כי הפרשה, פרשת הרפז, לא הייתה פרשת מינויי של גבי אשכנזי לשנה נוספת, אלא מינויו לראשות הממשלה. אני סבור שכדאי שנקשיב לו. אם אשכנזי הולך על הפוליטיקה כעת מדוע אין זה סביר שלא תכנן כך קודם לכן.
07/03/2019  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
לאחרונה אני מרבה לנוע בכביש 65 בקטע שבין בית-החולים העמק לבין כפר תבור ולמרות הפיתוח המואץ, שנעשה על-ידי משרד התחבורה, של תשתיות באזור הצפון, נדמה שקטע כביש זה נשכח אולי דווקא משום שהוא עוד סתם קטע של כביש ולא פרויקט ראוותני ועתיר יח"צ.
07/03/2019  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
לא בטוח שלראש הממשלה נתניהו יש מספיק זמן לקרוא את הדברים שנכתבו כאן, בטור הזה, לפני כשבועיים. אבל כשהופיע באחת ההתכנסויות באחרונה, הוא ציטט את הדברים שנכתבו כאן: "כל הסתגרות בבית ביום הבוחר פירושה עוד קול... לשמאל האובדני; כל קול למפלגות מגלומניות בימין שלא יעברו את אחוז החסימה הוא עוד קול לשמאל הקיצוני".
07/03/2019  |  מנחם רהט  |   מאמרים
קשה לי להבליג. נולדתי בבלגיה אנטוורפן להורים שהיו בה פליטים מארץ הורותם בה לא מצאו מחיה. בלגיה, בסוף שנות העשרים של המאה הקודמת וראשית שנות השלושים, קלטה כשישים אלף יהודים, שלא הפכו בה לבלדים, נשארו או בני בלי מולדת או נתינים זרים, אבל הקימו בה תשתית קהילתית, יהודית, גם ציונית, וגם חינוכית עצמאית. מעוני. מדלות. עד גם לרווחה. אבל הזיכרון הראשון שלי - כל מה שאירע עד אז לא זכרתי עוד עד הנה - היו ההפצצות ביום השישי ה-10 במאי על העיר, ובין הפצצה להפצצה אנשים רצים ברחוב בו דרנו סמוך לבלגיאלאי צועקים יהודים יהודים, Joden Joden. ב-12 במאי, יום ראשון נסנו על נפשנו ברכבת היחידה או האחרונה בדרך לגבולה של ספרד הרחוקה. כעשרים קרונות. שנתיים בלבד נותרו, ואמנו בהן, אחרי שמונה ימים בדרך. השאר הופצצו. נסנו על נפשנו מן הדמונים שבאוויר, ונסנו על נפשנו מאלה שהיו על האדמה, האדמה שקלטה פליטים יהודים, הייתה גם האדמה שגידלה את שונאיה. מעורב. המלכה האם הצילה ילדים. כפריים החביאו ילדים. גם כמה וכמה מנזרים. אבל בבלגיה היו משתפי מפעולה, כולל המלך לאופולד, ושכבה חולנית של אנטישמים. נתפסנו. נכלאנו. התחילה הדרך הארוכה שעברה בין כל הנוראות.
07/03/2019  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
לפני כ-22 שנה נבחר בנימין נתניהו לראשות הממשלה. למען ההגינות אפתח בעובדה כי סייעתי לו בבחירה זו כמתאם פעולות מטה הבחירות בליכוד. מאז ניסו נציגים בתקשורת וגורמי השפעה רבים, שלא באו ממחנהו ולא הסכימו עם עמדותיו, לתקוף אותו ואת חברי מפלגתו ללא הפסקה דרך רכילויות, תחקירים והכפשות. לצערי יש אצלנו רבים המאמינים שאם אי-אפשר להפיל אדם מוכשר כמוהו בקלפי הבחירות מספר פעמים, אז אפשר לפעול להפילו בהכפשות אלו. במבט לאחור עם כל הביקורת, ומול האפשרויות האחרות, ניתן לומר שהוא ראש הממשלה הטוב ביותר שניתן היה להשיג במערכת הפוליטית שלנו ואחר הטובים אי-פעם! למרות התרחשויות הימים האחרונים שפגעו מעט באהדה אליו, ובליווי חששות לא קלים מפגיעה בהליך הבחירות וברצון הציבור, נראה שרוב המצביעים יבחרו בו שוב לאחר שישקלו את כל ההיבטים מתוך פרספקטיבה רחבה יותר.
07/03/2019  |  ד"ר איתן לסרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il