|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

פרשת השבוע צו (המקאם נוה)

הפרשה מנחה אותנו ומביאה לנו תורת הקורבנות, תורה שלמה הכוללת תורת המנחה, תורת האשם ותורת החטאת
24/03/2019  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
זבח וקורבן [צילום: פלאש 90]


תּוֹרַת הַכֹּהָנִים

לֹא בִּכְדִּי הַתּוֹרָה מוֹרָה אֶת תּוֹרַת הַקָּרְבָּן

זֹאת עֲבוֹדַת קדֶׁשׁ אֲשֶׁר נֶעֱשֶׂית בַּמִּשְׁכָּן

לֹא עוֹד קָרְבָּן לָאֱלִילים תַּחַת כֹּל עֵץ רַעֲנָן

כּבַר בַּמִּדְבַּר נִקְבְּעוּ לַקָרְבָּן סִבָּה עֵת וּזְמָן

כֹּל שּׁוֹמֵר עַל טֹהַר המִּדּוֹת אֵינוֹ חַיָּב קָרְבָּן

לפיכך נִתַּן לְכֹל קָרְבָּן סִבָּה מועד עֵת וּזְמָן

כְּדִכְתִּיב זוֹ תּוֹרַת הַחַטָּאת ותּוֹרַת הָאָשָׁם

לָדַעַת שֶׁכֹּל חֵטְא שֶׁנֶּחֱטָא לְחוֹבָתֵנוּ נִרְשַׁם

לְפִיכַךְ נִמְשְׁחוּ אַהֲרֹן וּבָנָיו כֹהָנִים לְדוֹרוֹתָם

לְהַקְרִיב את הקָרְבָּנוֹת בַּמִשְׁכָּן בִּשְׁבִיל הָעָם

ולֹא בִּכְדִּי נִצְטַוָּה אַהֲרֹן לִשְׁפּוֹך דַם הַקָּרְבָּן

כִּי הַדָּם נֶפֶשׁ הָאָדָם ושֶׁלְּמַעֲנוֹ הָעוֹלָם קַיָם


האם ישראל הקריב קרבנות במדבר

על השאלה הנשאלת, הֲאִם ליוצאי מצרים שהולכים במדבר היה להם קורבן מן החי להקריב אותו? הלא עליהם נאמר: "עבדים היו אבותינו במצרים", הם רעו צאן ובקר של אדוניהם המצרים כי היו צאנם ובקרם יחד אתם רכוש אדוניהם המצריים, למרות שנאמר כי במכת החושך בני ישראל החזירו לעצמם רכוש שנגזל מהם על-ידי המצרים, אין בכך כדי לתרץ יכולם לקיים מצוות הקרבת קורבנות מן החי. כל אשר לקחו בני ישראל מהמצרים במכת החשך היו אלה חפצי ערך שיכלו ליטול עמהם. ספק אם היה לבני ישראל די צאן ובקר להקריב ממנו את סוגי הקורבנות שנזכרו בתורה. בפרשנות המסורתית בגמרא - בתלמוד הייתה דעה שספק אם בני ישראל הקריבו קורבנות לסוגיהם. כתוב אז במדבר, בעוד מטלטלים את המשכן ממקום למקום עמם. הספק עולה מפרשנות הפסוק: זאת התורה לעולה למנחה ולחטאת ולאשם ולמילואים ולזבח השלמים אשר צוה ה' את משה בהר סיני ביום צַוֹּתוֹ את בני ישראל להקריב את קרבניהם לה' בְּמִדְבַּר סִינָי (ז/לז,לח). הדגש על "במדבר סיני" לשם הגיע העם בשנה הראשונה ליציאתו ממצרים ושם קבל את התורה. לא נאמר שהקריבו קורבנות שלא במדבר סיני, במשך שלושים ותשע שנים. בתוכחתו שואל הנביא עמוס בתמהה: הזבחים ומנחה הגשתם-לי במדבר ארבעים שנה בית ישראל (עמוס ה/כה). בקש לומר שעבודת ה' איננה מותנית כלל בזבחים ובמנחה. כאמור ספק אם היה לבני ישראל במדבר זבחים ומנחה כקורבנות מן החי. מכאן שקיים ספק אם ישראל הקריבו קורבנות במדבר אחרי סיני, כולל קורבן התמיד, כי לא תמיד עמד המשכן על-כנו. ידוע כי מיד לאחר מתן תורה, בנה משה מזבח והעלה עליו קורבן הברית, אלא שזה לא הקורבן לדורות ולפי דעה זו כל הקורבנות לדורות הנזכרים בתורה לא הוחל בישומם, אלא לאחר הכניסה לארץ כנען ולאחר ההתנחלות בה. וזה רק לאחר שהמשכן הוקם שם ועמד במקום קבוע .

הקרבן ומשמעותו - דעת החכמים

הפרשה מַנְחָה אותנו ומביאה לנו תורת הקורבנות, תורה שלמה הכוללת תורת הַמִּנְחָה, תורת הָאָשָׁם ותורת הַחַטָּאת. בפרשתנו יש כבלשון ימינו מעין "תדריך" איך תעשה השחיטה של הבהמה או גם התור או היונה מן העוף. התורה גם מלמדת שיש גם קורבן שאיננו מן החי: סולת בלולה בשמן מן הצומח. ולכל קורבן נתנה לו סבה כמנחה המובאת למשכן. לכאורה הכל לפי הענין ולפי מהות הכפרה, קרי המצווה, ובלבד שאלה יעשו בתוך המשכן ובארץ ישראל בתוך המקדש ולא מחוץ למקומות אלה. מטרת הכתוב כפי שכבר נאמר, לא פעם, לבטל את המנהג שדבק בבני ישראל במצרים בהיותם עובדי עבודה זרה, אז הקריבו קורבנות ומנחות לאלילים בכל מקום שנזדמן להם, כפי שנאמר: תחת כל עץ רענן, ועל כל גבעה. ועוד היחס לקורבנות לא היה אחיד אצל כל הנביאים, גם כאשר הגיע ישראל, "למנוחה כלומר התישב במקום קבוע בארץ וחדל מלנדוד ולנחלה" כשנבנה בית המקדש על הר המוריה. בהפטרה של פרשת צו (בספר ירמיהו ז/ כא- ח/ג ט/כב-כג) נאמר מפי ירמיהו: כה אמר ה' צבאות אלוהי ישראל עֹלוֹתֵיכֶם סְפוּ (הוסיפו) על זבחיכם ואכלו בשר: כי לא דברתי את אבותיכם ולא צוויתים ביום הוֹצִיאִ אִתָם מארץ מצרים על דברי עולה וזבח. מזה למדים שלמרות שנצטוו להקריב קורבנות הם לא הקריבו. הקב"ה סעד אותם כפי שזה קבל ביטוי מפי הנביא שדבר מפי אלוהים:' "לא עלה רוגזי עליכם" גם אם לא עשיתם זְבָּחִים וּמְנָחוֹת, לכן נאמר: "ונשלמה פרים שפתינו" ולכן אנחנו אחרי החרבן רק מספרים על הקורבנות יום יום בתפילת "הקטורת" כתחליף לקורבנות בכך מקימים את הפסוק: וּנְשַלְמָה פָרִים שְׂפָתֵינוּ, בתפילה תמה. כי הרי הקורבנות שהקריבו במקדש נועדו לאכילת בשרם, כשמדובר בבהמה ובאכילה המזון כשמדובר במאפה, זאת וגם כדי לתת לכהנים לאכול ולהתקים בשרתם את העם בקודש שנאמר: הקורבנות נאכלין בכל העיר לכל אדם בכל מאכל ליום ולילה עד חצות, והמורם (המופרש) מהם נֶאֱכַל לַכֹּהָנִים לִנְשֵׁיהֶם וְלִבְנֵיהֶם וּלְעַבְדֵיהֶם. חשוב מכל לדעת שהקורבנות לא מכפרים על עוולה שנעשתה במזיד. האדם שחטא בשגגה יכול לתקן דרכו בהחזרת המצב לקדמותו, אם גזל יחזיר הִגְזֵלָה לנגזל. אם הזיק יפצה את הניזוק. אם חלל את הקדש יחזיר עטרה לישנה ויקדש את אשר חִלֵּל. הקורבן לא מתקן את החטאת אלא אם האדם מתקן זאת את עצמו ולא רק בהקרבת הקורבן, על המזיק לפצות את הניזוק ולא די בהקרבת קורבן. ורבי שמעון הצדיק קבע כללים אלה: על שלושה דברים העולם עומד על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים. לא די בללמוד תורה, צריך לקים את הכתוב בה. הרמב"ם אמר כי חובה לקים שלושת אלה: תורה, עבודה, וגמילות חסדים. והוסיף שלכל ענין זמנו, כשם ששולחן עומד יציב על ארבע רגלים ופחות יציב על שלוש רגלים ואילו על רגל אחד אין השולחן יכול לעמוד. כלומר תורה בלי עבודה וגמילות חסדים לא מוציאה ידי חובה.

המתריעים בשער לאלה המתכחשים לטוב שזכו בו.

בני אדם רבים מתנהגים בכפיות טובה, כשמשלמים רעה תחת טובה חמי שעשה עמם חֶסֶד. בני אדם אלא בטוב להם מתחילים לבעוט ועל זה נאמר: "וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט, שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ; וַיִּטֹּשׁ אֱלוֹהַ עָשָׂהוּ, וַיְנַבֵּל צוּר יְשֻׁעָתוֹ" (דברים לב 15). ירמיהו התייחס לַקָרְבָּנוֹת שבפרשה ואומר לעם: כי לא דברתי את אבותיכם ולא צויתים ביום הוציא אֹתָם מארץ מצרים על דברי עולה וזבח, כי אם את הדבר הזה צויתי אֹתָם לאמור שמעו בקולי והיית לכם לאלוהים ואתם תהיו לעם והלכתם בכל הדרך אשר אצוה אתכם למען ייטב לכם. ולא שמעו ...וילכו בְּמֹעֵצוֹת בִּשְרִרוּת לבם הרע (ירמיהו ז/כא). הנביא ירמיהו אומר לאדם: אל יתהלל חכם בחכמתו ואל יתהלל גבור בגבורתו ואל יתהלל עשיר בעשרו כי אם בזאת יתהלל המתהלל הַשְכֵל וְיָדֹעַ אותי כי אני ה' עֹשֶׂה חסד משפט וצדקה בארץ כי באלה חפצתי נְאֻם ה'. משמעות רבה יש בדברי הנביא דווקא בימינו אלה, כאשר קמים המבקשים להנהיג את ישראל ומתהדרים בכוחם ובחשיבותם, להראות לפשוטי העם כי בלעדיהם אין קיום או הקיום בסכנה. מתהדרין בשפע שהקב"ה נתן לעמו, ומתרברבין כאנשי ביטחון לא אינם מדברים מדוע אין שלום בארץ וישראל מוסיף לחיות על חרבו. והם מוסיפים להדהדר ולומר: ב'כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂיתי הַחַיִל הַזֶּה'" ועמך ישראל עוצם עיניו ואוטם אָזְנָיו וגומע דברי הרהב כפי שזה קבל ביטוי בדברי הנביא ישעיהו: הַשְׁמֵן לֵב הָעָם הַזֶּה וְאָזְנָיו הַכְבֵּד וְעֵינָיו הָשַׁע פֶּן יִרְאֶה בְעֵינָיו וּבְאָזְנָיו יִשְׁמָע וּלְבָבוֹ יָבִין וָשָׁב וְרָפָא לוֹ ולא זכר כי זה אשר ה' עשה לו בצאתו ממצרים. וורוב העם שם בינתו פחותה משל הבהמות שעליהן נאמר: "יָדַע שׁוֹר קֹנֵהוּ וַחֲמוֹר אֵבוּס בְּעָלָיו' יִשְׂרָאֵל לֹא יָדַע עַמִּי לֹא הִתְבּוֹנָן". אשרי אדם שיראת ה' בלבו עושה טוב לעמו וטובת הנאה מונע מעצמו. לבסוף יאמר כאן בצאת פורים נתריע נהלל ונוסיף אלוהינו לשבח, ונעשה ששוב לא יהיו בנינו קרבנות על המזבח רק ניזק ישיבתנו קבע תמיד ונעשה כל שביכולתנו לשכון כאן בטח באין מחריד ונזהיר ונזכיר ונאמר לעצמנו:

הִנֵּה אָנוּ אַחֲרֵי נֵס פּוּרִים וְיֵש עֲדָיִן בְּתוֹכֵנוּ סְבוּרִים

כִּי הַנֶּס שׁוּב הוּא יִתְרָחֵשׁ וְשׁוּב הָאוֹר הַחֹשֶׁךְ יְגָרֵשׁ

אֶלָּא שֶׁשּׁוּב לֹא יִהְיֶה נֶס וּמָתְנָים צָרִיך עוֹד לְשַׁנֵּס

לָקַחַת אֶת גּוֹרָלֶנוּ בְּיָדֵינוּ וְחַיָּבִים אָנוּ לִסְמוֹךְ עָלֵינוּ

כִּי אוֹיְבֵינוּ הֵם צְמֵאֵי דָם אֵין בְּעֵינֵיהֶם עֶרֶךְ לְחַיֵּ אָדָם

מְחֻיָּבִים לִהְיוֹת מְאֻחָדִים רַק בְּכֹחַ מְאֻחָד נְגָרֵשׁ זֵדִים

וְנָשִׁיר מָעוֹז צוּר יְשׁוּעָתִי אַךְ לֹא הַשִּׁיר סִבָּה לְתִקְוָתִי

אָנוּ נִשָּׁאֵר כָּאן וְכֹל הַזְמָן וְנַזְכִּיר לְצָרֵינוּ אֶת גּוֹרַל הָמָן

רָאוּי לָשׁוּב לַחֲזוֹר וְלאֹמַר שֶׁבְּעִתּוֹ שָׁם בַּתּוֹרָה אָז נֶאֱמַר

עָדִיף לִהְיוֹת יָשָׁר וְתָמִים בְּלִי קָרְבָּנוֹת עוֹלוֹת וּזְבָּחִים

לָדַעַת שֶׁלֹּא יְכֻפַּר הַחֶטא אִם עַל רֹעַ לִבֶּנוֹ לֹא נִשְׁתַלֵּט

זֶה עִקַּר תּוֹרַת הַקָּרְבָּנוֹת לִהְיוֹת טְהוֹרֵי לֶּב וּנְשָׁמוֹת

גָּם טוֹב לִזְכּוֹר מִדֵּי פַּעַם אֶת דְּבַר הָחָכְמָה רַב טַעַם

מוֹדֶה וְעוֹזֵב יְרוּחַם.

תאריך:  24/03/2019   |   עודכן:  24/03/2019
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קדמונים דיברו. אמרו, בשמם, בקולם, בקולמוסיהם, דברים, בבתי מדרש לפני ספסלי תלמידים ספורים, בתוך כדי שיחה כשהם מהלכים מוקפים בחבורה קטנה של חכמים, במדבריות ובהרים רחוקים הם הניחו מגילה, ועד לעצם היום הזה, עבור מאות רבות של דברי ימים, ושל תהפוכות ושל אין ספור סולמות שעלו לשמים או ירדו לתהומות, אנשים, נשים, בכל מרחבי העולם שומעים, שוקלים, מאמצים, דוחים, מוסיפים, פוחתים, מחדשים, משמרים בקפדנות החוזרת אל אחור בזמן. דיברו בודדים אל בודדים. שמעו ושומעים המונים.
24/03/2019  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
מה היית עושה בכספי הזכייה, לו זכית בפרס הגדול ביותר של הלוטו או הטוטו? שאלה זו הוצגה לרבבות אזרחים בארץ, גילאי 20 עד 70, הנמנים עם כל שכבות הציבור. מסתבר כי מרבית הנשאלים (62%) היו מבקשים לנצל את כספי הזכייה לשיפור משמעותי של תנאי מגוריהם - לרכוש דירה חדשה, להרחיב את דירת המגורים הנוכחית, או לרכוש דירה לבת או לבן.
24/03/2019  |  ראובן לייב  |   מאמרים
יצא שמה של "שיבא" בעולם. כמה מרכזים רפואיים וכמה בתי חולים יש באין ספור ערים גדולות וממוצעות וקטנות ואפילו בכפרים בכל המקומות בהם בני האדם נולדים ולמן שעת לידתם ועד ליום בו באה עליהם הפרידה מלווים אותם רופאים ואחיות היודעים לקיים שיח עם שס"ה גידים ותרי"ג האברים שיש בכל איש ובכל אישה, וחוקרים המונים גנים ומשעבדים את המדע להיטיב עם כל בריה ובריה, והנה "שיבא" עשירית לשבח בעולם כולו, לא עשירית מתוך מאה, לא עשירית מתוך אלף, עשירית מתוך אין מספר.
24/03/2019  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
שרת המשפטים שקד מציגה תוכנית מהפכנית לבניית בית משפט העליון, ביטול הוועדה למינוי שופטים ושימוע בכנסת בנוסח ארה"ב אם אכן יבוא שינוי - בג"ץ יכול להאשים את עצמו כי פסיקותיו וחוסר האיזון תוך התערבות בנושאים לא שפיטים, הם תוצר הביקורת
24/03/2019  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
ביום עדותה השני העידה פאינה קירשנבאום על נסיעותיה לחו"ל שנעשו על חשבונם של גופים פילנתרופיים למטרות התרמה וגיוס דעת קהל בקהילות יהודיות. קירשנבאום לא הכחישה את הנסיעות ולא את הצטרפותם של בני משפחתה לחלק מהנסיעות הללו. להפך, היא אף הוסיפה שתי נסיעות שלא צוינו בכתב האישום.
21/03/2019  |  איילת פישביין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il