בידי צה"ל יש עשרות אלפי מכשירים מסוגים שונים בתחום מסוים. משק זה מהווה מערך עיקרי בזרוע היבשה. אחוזים ניכרים מהמכשירים מיושנים מאוד ובעלי זמינות נמוכה.
צה"ל ומשרד הביטחון עשו בשנים 2010-2008 עבודת מטה לשיפור הזמינות המבצעית של משק המכשירים, ובחנו את האפשרות להתקשר בעסקה עם חברה הכוללת רכש מכשירים, פיתוח של רכיב לחלק מהמכשירים, הצטיידות ברכיבים והעברת האחזקה של מרבית המכשירים מצה"ל לחברה ל-20 שנה, לרבות המכשירים שיירכשו בעסקה זו. היקפה הכספי הכולל של העסקה עולה על מיליארד שקל. במועד סיכום הדוח, ינואר 2011, נמשכת עבודת המטה במערכת הביטחון לגיבוש העסקה.
לפני שמינהל הרכש פנה לוועדת הפטור במשרד הביטחון וקיבל פטור מביצוע מכרז, הוא קיים מו"מ עם החברה, וראש מנה"ר, אהרון מרמרוש, אף סיכם בינואר 2010 שהמו"מ הסתיים. כל זאת, שלא בהתאם להוראות המשרד, שלפיהן הסמכות לאשר ניהול מו"מ ומתן פטור ממכרז נתונה לוועדת הפטור, ובלא לקיים הליך תחרותי בין צה"ל ובין החברה לביצוע האחזקה.
לפני שהגדירה זרוע היבשה באפיון טכני את תכולות הפיתוח ואת המפרט של הרכיב, סיכם ראש מנה"ר, כי ההיקף הכספי לפיתוחו ולהצטיידות בו יהיה עשרות רבות של מיליוני שקלים. הדבר עלול להביא לאי-התאמה לדרישות המבצעיות של זרוע היבשה ולתוספת עלויות.
מצגת זרוע היבשה בפברואר 2010 לראש חטיבת התכנון באגף התכנון של ההשוואה בין עלויות האחזקה ב"מצב קיים" ובין עלויות אחזקה ב"מצב עסקה" לתקופה של 20 שנה, לא התבססה על מכנה משותף ועל נתונים השוואתיים נכונים לצה"ל ולחברה. היא כללה נתונים שאינם מבוססים על עלויות בפועל, ולא כללה עלויות מסוימות ב"מצב עסקה".
במועד סיום הביקורת במאי 2010, כשנה לאחר המועד שקבע ראש מחלקת אמצעי לחימה בזרוע היבשה לסיום ניתוח מערכת לבחינת שיפור הזמינות המבצעית של משק המכשירים, טרם סיימה זרוע היבשה. אף על-פי כן, היא המליצה לאגף התכנון כבר בפברואר ובמאי 2010 לאשר את העסקה.
המבקר מסכם: "על העוסקים ברכש מוטלת החובה והאחריות להיות ערים לכל ההוראות והנהלים המחייבים ולדבוק בהם, הן מטעמים מהותיים והן מטעמי נראות. ראוי שצה"ל ומשהב"ט ישלימו את עבודת המטה בהליך סדור לפני שיקבלו את ההחלטות בנושא ההתקשרות עם החברה.
"נוסף על כך, ראוי שמינהל הרכש לא ינהל מו"מ עם ספקים לרכש, לאחזקה ולפיתוח של טובין ושירותים וכי הוא לא יסכם אותו לפני שצה"ל השלים את עבודת המטה לכתיבת אפיונים, הכוללים את תכולות הפיתוח ומפרט המוצר, האמורים להגדיר את תכולות ההתקשרות".
משרד הביטחון: דוחים מכל וכל את המסקנות
משרד הביטחון מסר בתגובה,כי הוא "מכבד את בדיקת
מבקר המדינה, אך חולק על מסקנותיה מכל וכל. עד היום טרם בוצעה התקשורת כלשהי בפרויקט זה. מדובר בפרויקט שנועד לאחד מספר סוגי פעילויות הקשורות בפרויקט המבוצעות כיום במסלולים נפרדים על-מנת להשיג התייעלות תקציבית ומבצעית - תפעולית ניכרת. אנו בטוחים כי מבקר המדינה תומך בהתייעלות של מערכת הביטחון ובמיצוי כל הדרכים להשגת ההתייעלות. הפרדת תחומי הפעילות בפרויקט זה כפי שמוצע על-ידי מבקר המדינה הייתה מייקרת את עלויות הפרויקט.
"לו היו אנשי המשרד מבצעים תהליכי רכש ללא לימוד והיכרות עם השוק והתעשיות הרלוונטיות, היו חוטאים בכך לתפקידם. בפרויקט זה נעשו בדיקות ראשוניות ומגעים מול התעשיה הרלוונטית, על-מנת שניתן יהיה לבצע רכש אופטימאלי שישרת את מטרות מערכת הביטחון, הן ברמה התפעולית והן ברמה התקציבית, כפי שנעשה בפרויקטים רבים אחרים".