השר
אהוד ברק לא מסר ל
מבקר המדינה את מלוא המידע על פעילותו העסקית ויצר לעצמו הסדר שספק אם היה מקבל בדרכים הרגילות. כך קובע מבקר המדינה,
מיכה לינדנשטראוס, בחוות דעת שפירסם בצמוד לדוח השנתי. הוא קובע, כי העברת המניות לבנותיו של ברק לא יצרה ניתוק מספיק בין ברק לבין החברות שהיו בבעלותו, ולכן עליו לפעול מיידית לניתוק כזה.
חוות הדעת עוסקת בהעברת פעילותו של ברק לשלוש בנותיו, בסמוך למינויו לשר הביטחון ביוני 2007. ההתמודדות הראשונה במפלגת העבודה על תפקיד היו"ר, לו הובטח תיק הביטחון, התקיימה ב-28.5.07. ברק ו
עמי איילון עלו לסיבוב השני שהתקיים ב-12.6.07, וכעבור שישה ימים מונה ברק לשר.
ב-16.7.07 ביקש המבקר מברק להגיש לו בתוך 60 יום טופס הצהרת הון. ברק ביקש וקיבל ארכה והגיש אותה ב-16.9.07. הוא דיווח, כי העביר לבנותיו את מניותיו בחברת "אהוד ברק בע"מ" ובחברה נוספת ב-15.6.07 - לאחר שנבחר אך לפני שהתמנה. ברק ביקש היתר לקבל בעתיד כספים בגין פעילותו לפני מינויו, להחזיק בניירות ערך שלא באמצעות חברת נאמנות ועוד.
פריאל לא קיבלה היתר לפעילות עסקית
רעייתו של ברק, נילי פריאל, ביקשה הייתה כללי לפעילות עתידית "בתחום הקישור לקרנות השקעה בינלאומיות... המעונינות לבדוק אפשרות ואפיקי השקעה בישראל בתחומים שונים", ובכלל זה "יצירת קשר בין הרשויות הרגולטוריות בישראל ובין הקרנות על-מנת לגשר על פערים העשויים להתקיים בהליכים ביורוקרטיים כתוצאה מהבדלי תרבויות, מרחק וכיוצ"ב".
הוועדה למתן היתרים הבהירה לברק, כי בפנייתו חסרים פרטים רבים וביקשו לקבל אותם. בתגובה מסרו עורכי דינו, בין היתר, כי חברת אהוד ברק בע"מ "עסקה בייעוץ ובמתן שירותים אחרים, בעיקר לקרנות השקעה זרות הפועלות בניו-יורק, ישראל, לונדון וג'נבה". עוד נמסר, כי בחברה האחרת החזיק ברק ב-48.5% שהעביר לבנותיו, והיתרה הייתה בידי שני גורמים אחרים.
בדצמבר 2007 החליטה ועדת ההיתרים שלא להעניק לברק היתר כללי וקבעה שעליו לבקש היתר פרטני בכל מקרה. בעקבות זאת, ביקש וקיבל ברק פעמיים היתרים לקבלת תקבולים מהחברה בגין כספים שקיבלה מחברת השקעות.
המבקר מזכיר את פעילותה של פריאל בחברת טאורוס, וקובע שהיא נעשתה בניגוד להחלטת הוועדה שכן פריאל לא ביקשה היתר ספציפי. המבקר מביע צער על כך שברק לא הקפיד על הכללים ועל הנחיות הוועדה, אך קובע שמאחר שהחברה החזירה את הכספים ללקוחותיה ונסגרה - אין מקום לעיסוק נוסף בה.
4.7 מיליון שקל תוך שנתיים וחצי
לדעת המבקר, מאחר שהיה קרוב לוודאי שברק יתמנה לשר, היה עליו לפעול לפני כללי ועדת אשר עוד לפני מינויו הרשמי. במקום להעביר את מניותיו לבנותיו, היה עליו לבקש מוועדת ההיתרים הנחיות בנוגע לעסקיו, או לפנות לוועדה מיד עם מינויו. "יש להצטער כי לא כך נהג השר ברק", אומר המבקר.
כאמור, המבקר קובע שברק לא מסר לוועדת ההיתרים את מלוא המידע הרלוונטי. רק בעקבות פניית משרד המבקר גילה ברק, כי חברת אהוד ברק החזיקה בשתי חברות נוספות, ולפיכך יש לבדוק האם בפעילותן של אלו לא מתעורר חשש ל
ניגוד עניינים מצד ברק. נציגיו של ברק טענו, כי לא חלה עליו חובה למסור דיווח על חברות משורשרות, וכי לא היו להן קשרים עסקיים כלשהם עם משרד הביטחון. המבקר קובע: "נוצר מצב שלא התקיים גילוי מלא".
חוות הדעת חושפת את הכנסותיהן של שלוש החברות בשנים 2009-2007. מאז מינויו של ברק לשר ביוני 2007, הן הסתכמו (לפני הוצאות ומיסים) ב-4.7 מיליון שקל, מתוכם היה חלקן של בנותיו של ברק 3.2 מיליון שקל.
המבקר ממשיך ומזכיר, כי על-פי הכללים היה ברק מחויב להעמיד את שלוש החברות לביקורתו של משרדו. רק ביוני 2010, בעקבות טיוטת חוות הדעת, הודיעו נציגיו של ברק שהוא מוכן לעשות זאת.
"אלמלא הזדרז מר ברק להעביר את מניותיו לבנותיו ימים ספורים לפני מינויו", אומר המבקר, "הייתה הוועדה מעניקה פרק זמן ארוך יותר לסגירת החברה או הייתה דורשת הסדר מתאים להעברת השליטה בחברה לאדם זר, תוך יצירת חיץ בין השר ברק לחברה שבה היה בעל שליטה תוך הקפדה על ניתוק מלא שלו מהפעילות".
"לא בהתאם לרוח הכללים ותכליתם"
המבקר מסכם: "ימים ספורים לפני מינויו לשר פעל השר ברק שלא בהתאם לרוח הכללים ולתכליתם. פעולותיו אלה של השר ברק לא עלו בקנה אחד עם נורמות ציבוריות שמצופות משר או ממועמד להיות שר.
"...העברת המניות של השר ברק לבנותיו אינה מנתקת אותו לחלוטין מזיקתו לחברות, כנדרש בכללים. בהימנעותו מפנייה לוועדה האמורה [למתן היתרים] כמועמד לשר, בהעברת המניות לבנות בטרם המינוי ובהעדר גילוי מלא, יצר השר ברק הסדר שספק אם יכול היה להשיגו אילו פנה לוועדה.
"בהעדר מלוא המידע בפני הוועדה, נמנעה האפשרות לבחון את מכלול קשריו של השר ברק ואת זיקותיו לגורמים שונים וגם לא נבחן הצורך, נוכח אלה, בהסדר ראוי למניעת ניגוד עניינים. בנסיבות אלה הוא גם לא פעל להביא לכך שהחברות יעמדו לביקורת מבקר המדינה על-ידי חתימת הסכם עם הממשלה כנדרש בכללים ובכך נמנע פיקוח אפקטיבי ראוי. מכל מקום, מבקר המדינה סבור כי על השר ברק לפעול מיד לניתוק מוחלט בינו ובין חברת אהוד ברק בע"מ ובינו ובין חברה א'".
ברק: הדוח מפריך את הפרסומים
ברק מסר בתגובה, כי הוא מכבד את דוח המבקר וכבר החל לפעול ליישום המלצותיו. לדברי ברק, הדוח מפריך פרסומים בתקשורת וקובע, כי התקבולים שולמו בגין פעילות שקדמה למינויו לתפקיד שר הביטחון.
לדבריו, עוד נקבע, כי לאף אחד מהלקוחות של אותן חברות אין ולא היו קשרים עסקיים כלשהם עם משרד הביטחון, ולפיכך בכל רגע נתון לא נוצר חשש לניגוד עניינים. קבלת הכספים בידי החברות הנ"ל אינה אסורה על-פי הכללים למניעת ניגוד עניינים הנהוגים היום. רק בעקבות היתר שניתן לו על-ידי ועדת ההיתרים הפועלת במשרד מבקר המדינה, משך ברק כספים, הוא מוסיף.
ברק מציין עוד, כי הוא העביר את מניותיו בהיותו מועמד לשר. מבקר המדינה סבור, כי יש לתקן את הכללים באופן שיחולו גם על מועמדים לשר, וברק מצטרף לקריאתו.