|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

רשויות מזניחות את הטיפול בתלונות

בניגוד לחוק, חלק ניכר מן הרשויות המקומיות לא מינו ממונים לתלונות הציבור כמה מן הממונים מצויים בניגודי עניינים; בחלק ניכר מן הרשויות אין נהלים למעקב אחרי התלונות
20/12/2011  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוחות על הביקורת בשלטון המקומי (2010)   |   תגובות
טיפול בלתי הולם [צילום אילוסטרציה]

מי אוהב לטפל בפניות ובתלונות של הציבור? כנראה אף אחד. זהו ההסבר המתקבל על הדעת לממצאיו של מבקר המדינה (יום ג', 20.12.11) בנוגע לטיפולן של הרשויות המקומיות בפניות תושביהן.

ביולי 2008 נכנס לתוקף חוק המחייב כל רשות מקומית למנות ממונה על תלונות הציבור וקובע הסדרים למינויו ולפעולתו. משרד מבקר המדינה בדק את התנהלותן של 14 רשויות בנושא זה, ובהן ערים גדולות - באר שבע, רחובות ורעננה. כמו-כן, נשלחו שאלונים בנושא לכל 263 הרשויות, אם כי רק 170 מהן טרחו להגיב.

שש מ-14 הרשויות המקומיות שנבדקו לא מינו ממונה כנדרש בחוק, וכך גם שליש (58) מהרשויות המקומיות שהשיבו על השאלונים. משרד הפנים לא הפעיל את סמכויותיו ולא דרש מהרשויות שלא מינו ממונה לעשות כן; כמו-כן לא מינה ממונה במקומן, בהתאם לחוק. מועצת ראש פינה מינתה את מזכיר המועצה לממונה; עיריית טבריה מינתה את מנכ"ל העירייה לתפקיד - למרות ניגודי העניינים הנראים לעין במינויים אלו.

שש מהרשויות המקומיות שנבדקו לא פעלו כנדרש בחוק לגבי פרסום פרטי הממונה ופרסום המידע לאופן הגשת תלונות. רשויות אלו לא פרסמו את הפרטים הנדרשים באתרי האינטרנט שלהן, על גבי לוחות המודעות שלהן ובהודעת תשלום הארנונה לחייבים.

משרד הפנים לא הנחה את הרשויות המקומיות כיצד לקבוע את המשאבים הדרושים לממונים לביצוע המוטל עליהם בהתאם לגודל הרשות, למספר התלונות ולתקציב. ברשויות המקומיות שנבדקו ומינו ממונה על תלונות הציבור, לא הוקצו לו משאבים נוספים על אלו שעמדו לרשותו קודם המינוי. ברשויות המקומיות שנבדקו אף לא נעשתה בחינה לגבי התקציב והמשאבים שצריכים להקצות לממונה.

עוד לא הכינו דוחות ל-2009

בארבע משמונה הרשויות המקומיות שנבדקו ושבהן מונה ממונה, אין לממונים תיעוד מלא של התלונות ושל הטיפול בהן. ממונים אחרים לא הקפידו על קיום הוראות החוק בנוגע לבירור התלונות ומתן מענה למתלוננים. בירור תלונות מסוימות לא הסתיים גם לאחר שנה מיום הגשתן, כנדרש בחוק.

עד מועד סיום הביקורת, בדצמבר 2010, לא הכינו 64 מ-102 ממונים שמונו לתפקיד עד לראשית שנת 2009, דין וחשבון על פעולותיהם לשנת 2009, וממילא לא הגישו דין וחשבון כזה לראש הרשות ולמועצתה כנדרש בחוק. משרד הפנים מצידו לא קיים כל בקרה בנושא זה.

ב-60 (60%) מהרשויות המקומיות שענו על השאלונים ושבהן פועלים מוקדים עירוניים, לא נקבעו נוהלי עבודה לטיפול בפניות המתקבלות במוקד העירוני. ב-70 (70%) מהרשויות המקומיות שענו על השאלונים ושבהן פועלים מוקדים עירוניים, לא הייתה אמנת שירות ולא נקבעו זמני תקן לתיקון מפגעים.

ב-90 (53%) מ-170 הרשויות המקומיות שמילאו את השאלונים קיימת יחידה לטיפול בפניות הציבור. ואולם, ב-81 (90%) מהרשויות הללו, לא נקבעו נהלים ודפוסי העבודה לטיפול בפניות. ב-64 (71%) מהרשויות הללו, לא הותקנו תוכנות מחשב ייעודיות לרישום הפניות.

לפרסם את הפרטים ולקבוע נהלים

המבקר קובע, כי לשם יישום יעיל של החוק, על הרשויות המקומיות לפרסם ברבים, באופן ברור וגלוי לכל, את פרטי הממונה על תלונות הציבור וכן את הדרכים להגשת תלונות. על הרשויות המקומיות לקבוע את המשאבים הדרושים לעבודת הממונים.

על הרשויות המקומיות לקבוע נוהלי עבודה בכל הנוגע לטיפול בהן; להסדיר את יחסי הגומלין בין המוקד העירוני והיחידות לפניות הציבור ובין היחידות האחרות בעירייה; לקבוע נוהלי עבודה לקיום מעקב ובקרה בעניין טיפול הרשויות המקומיות בפניות התושבים.

על הרשויות המקומיות לפעול לכך שהמוקדים העירוניים והיחידות לפניות הציבור ינהלו מערכת רישום ממוחשבת ועדכנית של כל הפניות שהתקבלו בהן, כך שבכל עת ניתן יהיה לדעת, בין היתר, כמה תלונות התקבלו, באלו נושאים ובאיזה שלב נמצא הטיפול בהן.

על משרד הפנים לתת את הדעת לממצאי הדוח ולפעול לתיקון הליקויים שהועלו בו. עליו לשקול פרסום הנחיות להסדרת מינוים ותפקודם של הממונים על תלונות הציבור ושל הגורמים המטפלים בפניות הציבור ברשויות המקומיות.
טיפול הרשויות המקומיות בתלונות ובפניות של הציבור
הרשויות המקומיות מספקות לתושביהן שירותים רבים ומגוונים; השירות של רשות מקומית נבחן גם ביכולתה לתת מענה לפניותיהם ולתלונותיהם של תושביה ושל אחרים. פניות הציבור ותלונותיו נוגעות לעניינים הקשורים לפעילותה של הרשות ובעיקר להסרת מפגעים ומטרדים או לקבלת שירותים עירוניים. עד ראשית שנת 2008 לא הייתה ברשויות המקומיות כתובת ברורה לתלונות, והן אימצו הסדרים שונים לטיפול בהן. בשל העובדה שלא נקבע גורם מוסמך לטיפול בתלונות נותרו חלק מהן ללא מענה או התייחסות עניינית מצד הרשות המקומית. ביולי 2008 נכנס לתוקף חוק הרשויות המקומיות (ממונה על תלונות הציבור), התשס"ח-2008 (להלן - החוק), אשר מחייב כל רשות מקומית למנות ממונה על תלונות הציבור (להלן גם - הממונה) וקובע, בין היתר, הסדרים למינויו ולפעולתו. פעולות הביקורת משרד מבקר המדינה בדק בחודשים מרץ-דצמבר 2010 התנהלות של 14 רשויות מקומיות בכל הקשור לטיפול בתלונות ובפניות הציבור: בעיריות אור יהודה, באקה-ג'ת, באר שבע, טירת כרמל, מגדל העמק, נהרייה, רחובות, רעננה, קריית שמונה, שפרעם ותמרה; במועצות האזוריות ברנר ומעלה יוסף ובמועצה המקומית קריית טבעון (להלן - הרשויות המקומיות שנבדקו). הבדיקה התייחסה לגורמים המטפלים בפניות ובתלונות של הציבור ברשויות המקומיות. במסגרת הביקורת שלח משרד מבקר המדינה שאלון לכל 263 הרשויות המקומיות בעניין טיפולן בפניות ובתלונות הציבור. עד דצמבר 2010 השיבו על השאלונים 170 מהן (65%). הממצאים המובאים בדוח זה מתבססים גם על המידע שנאסף מן התשובות על השאלונים. בדיקת השלמה נעשתה במשרד הפנים ביחידה הממונָה על הטיפול בתלונות הציבור הנוגעות לשלטון המקומי.

תאריך:  20/12/2011   |   עודכן:  20/12/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רשויות מזניחות את הטיפול בתלונות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למרות שבסוף שנת 2009 מנתה אוכלוסיית עראבה כ-21,200 נפש, מצאה לנכון המועצה לתת בשנים 2010-2008 תמיכות רק לקבוצת כדורגל מקומית המנוהלת על-ידי עמותה, וזאת שלא לפי נוהל תמיכות במוסדות ציבור על-ידי הרשויות המקומיות, בלא שוועדה מקצועית לבחינת בקשות תמיכה דנה בכך, ובלא אישור של מועצת הרשות. כך מעלה (יום ג', 20.12.11) דוח מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס על המועצה, כחלק מדוח הביקורת בשלטון המקומי.
20/12/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
הקונים חוזרים לשוק הדירות - כך אומרת (יום ג', 20.12.11) התאחדות הקבלנים. לדבריה, בנובמבר נמכרו 341 דירות שנבנו בבנייה ציבורית (בניינים שנבנו על מגרשים שיזמים קנו ממשרד השיכון). זהו גידול של 152% לעומת אוקטובר, שבו נמכרו רק 135 דירות כאלו.
20/12/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
חברת "העיר החדשה" תתחיל בחודשים הקרובים לשווק את פרויקט 1,190 הדירות של חברת נצבא, על מתחם בן 300 דונם בצומת קסם, ראש העין. כך הודיע (יום ג', 20.12.11) מנכ"ל החברה ומבעליה, דרור הלוי, בפגישה בתל אביב עם יזמי נדל"ן. הוא לא מסר פרטים מדויקים על לוח הזמנים, וכן לא מסר פרטים על גודל הדירות ומחיריהן.
20/12/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
כל מי שמגיע בשעות העומסים לתחנה המרכזית בירושלים מכיר את התופעה שהפכה להיות מטרד מורט עצבים. עשרות אנשים שרק רוצים להגיע למחוז חפצם בזמן, נאלצים להמתין דקות ארוכות בתורים צפופים ולוחצים בכניסה לתחנה המרכזית. הבידוק הביטחוני אורך זמן ממושך ובתור לכניסה לתחנה נוצרים פקקים ארוכים. ההמתנה הממושכת גורמת לא פעם לחיכוכים בין המאבטחים לקהל הבאים לתחנה.
20/12/2011  |  ישי פרידמן  |   חדשות
כאשר מתלוננות הרשויות המקומיות על מצבן - ורובן עושות זאת דרך קבע - הן שוכחות, משום מה, לדבר על תנאי העבודה והשכר של ראשי הרשויות ועובדי לשכותיהם. והנה בא מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, וחושף (יום ג', 20.12.11) כיצד מתנהלות הלשכות בשש רשויות מקומיות. מסתבר, שהחיים שם לא ממש רעים. כוכבי הפרק הזה בדוח: ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, וראש עיריית אלעד, יצחק עידן.
20/12/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
אבו בסמה: לבדואים אין שירותים בסיסיים  /  עופר וולפסון
הרשויות המקומיות לא מוכנות לשעת חירום  /  איתמר לוין
שלמה בוחבוט מצפצף על המבקר  /  איתמר לוין
חמש הערות  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il