|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

גם מבקרי פנים עוברים על הוראות החוק

46 רשויות מקומיות כלל לא מינו מבקרי פנים רבים מן המבקרים אינם נהנים מאי-תלות כנדרש משרד הפנים לא פרסם תקנות הדרושות לעבודת המבקרים חלק מן המבקרים לא מגישים דוחות נמצאו מקרים של מבקרים שעבדו במשרות נוספות
20/12/2011  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוחות על הביקורת בשלטון המקומי (2010)   |   תגובות
עוברים על החוק [צילום אילוסטרציה: AP]

מבקרי הפנים ברשויות המקומיות אמורים לפקח על התנהלותם של עשרות אלפי עובדים בתקציבים של מיליארדי שקלים. ואולם, מגלה (יום ג', 20.12.11) מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, במקרים רבים לא זה המצב.

בשנת 2010, מוסר הדוח, 46 רשויות מקומיות (19%) כלל לא מינו מבקר פנימי: שלוש עיריות - בית שאן, טמרה וטייבה, 15 מועצות מקומיות ו-28 מועצות אזוריות. בשמונה עיריות (10%) הועסקו מבקרים במשרות חלקיות, בעוד שעל-פי החוק יש להעסיק מבקר במשרה מלאה.

הדוח מצביע בהרחבה על ליקויים בבחירת מבקרים פנימיים במספר רשויות. בין היתר מדובר על ניסיון של יצחק הררי, שהיה יו"ר הוועדה הקרואה בלוד, להשפיע על בחירת המבקר; על בחירת מנהל מחלקת החינוך בעיריית מודיעין עילית למבקר למרות היעדר כל ניסיון בתחום; ועל ניסיון של ראש עיריית אלעד, יצחק עידן (המככב בפרק על התנהלות לשכות ראשי הרשויות), להשפיע על חברי ועדת המכרזים לבחור במועמד מסוים.

לא בודקים מינהל עובדים ונושאי בנייה

בשלוש השנים האחרונות דנו דוחות המבקרים בנושאים הנוגעים לשירותים עירוניים (30%), לנושאים כספיים (28%), לשירותים ממלכתיים (12%), למוסדות עירוניים וציבוריים (9%), למעקבים אחר תיקון ליקויים (8%) ולמועצת הרשות המקומית ולוועדותיה (6%). רק מיעוטם של הדוחות דנו בנושאים הנוגעים למינהל עובדים (4%) ולמינהל הנדסה (תכנון ובנייה) (3%), שהם מנושאי הליבה של עיסוקי הרשות המקומית.

משרד הפנים תרם את חלקו לחולשת המבקרים, בכך שלא קבע תקנות לגבי גובה תקציבי מחלקות הביקורת ולגבי מספר העובדים שיועסקו בהן. רק 14 עיריות שגודל אוכלוסייתן מעל 50,000, העסיקו במועד הביקורת עובדים בלשכת מבקר העירייה. 63 עיריות (79%) לא העסיקו כלל עובדים, ובהן גם עיריות גדולות המונות מעל 100,000 תושבים כמו אשקלון, בני ברק, רמת גן וחולון.

על מבקרי הרשויות המקומיות לשמש מופת אישי לשאר עובדי הרשות המקומית ועליהם להקפיד על יישום קפדני של כללי ההתנהגות והאתיקה המקצועית ולפעול ללא רבב. ואולם, מוצא המבקר, לא תמיד זה המצב.

מבקר עיריית קריית אונו ומבקר עיריית יהוד לא עבדו במשרה מלאה כנדרש; בד-בבד עם עבודתם בעירייה הם התמחו במשרד עורכי דין פרטי, וזאת ללא אישורים כנדרש. הם לא החתימו את כרטיס הנוכחות במסגרת עבודתם בעירייה פעמיים ביום כנדרש. מבקר קריית אונו קיבל שכר מלא למרות שעבודתו הייתה חלקית. בשנים 2011-2009 הוא עסק בעבודה נוספת כעורך דין בלי שקיבל לכך את אישור ראש העירייה ומועצת העירייה. המבקר ייצג גורמים שונים בבית המשפט, בין היתר בהליכים נגד המדינה ורשויותיה, דבר המעורר חשש לניגוד עניינים.

עוד לא דנו בדוחות 2007 ו-2008

19 מבקרים (8%) מסרו למשרד המבקר, כי לא ניתנת להם גישה לכל מערכות הנתונים של הרשות; 10 (4%) ציינו, כי הם אינם מוזמנים באופן קבוע לישיבות המועצה ולישיבות ועדות הרשות המקומית; 37 (15%) ציינו, כי אין מזמנים אותם לישיבות של ועדות הרשות המקומית.

ב-36 רשויות מקומיות (15%) לא דנה ועדת הביקורת, עד סוף 2010, בדוח המבקר לשנת 2007 וב-46 (19%) היא לא דנה בדוח לשנת 2008. ב-49 רשויות מקומיות (20%) לא דנה מועצת הרשות בדוח המבקר לשנת 2007 וב-67 (28%) היא לא דנה בדוח לשנת 2008.

"בדוח זה הועלו ליקויים חמורים הנוגעים למינוי המבקרים ברשויות המקומיות; לעבודתם ולקביעת תקציבם; להתנהלותם של המבקרים ויחסי הגומלין ביניהם לבין ראשי הרשויות המקומיות; ולטיפול הרשויות המקומיות בדוחות המבקרים", מסכם המבקר.
על משרד הפנים לפעול למינוי מבקר פנימי ברשויות המקומיות, במעמד של עובד רשות, ולהבטיח שהיקף העסקתם לא יפחת מהנדרש בחוק. על משרד הפנים והרשויות המקומיות להקפיד שבמכרזים לבחירת מבקרים לרשויות המקומיות יישמרו כללי השוויון וסדרי מינהל תקין, וייבחרו רק מועמדים העומדים בתנאי הסף שנקבעו בחוק. יש לראות בחומרה ניסיונות של ראשי רשויות מקומיות להשפיע שלא כדין על בחירת מועמד כזה או אחר.

דרושים: השתלמויות ומנגנון אתי

על משרד הפנים לפעול בהקדם כדי לקבוע תקנות בכל הנוגע לתקציבה של לשכת המבקר ולתקניה. על הרשויות המקומיות להקפיד על יישום מדויק של ההוראות שנועדו להבטיח את עצמאותו ואת אי-תלותו של מבקר הרשות. על ועדת הביקורת ומועצת הרשות המקומית להקפיד ולקיים את הדיונים בדוחות המבקר במועד הקבוע בפקודה.

כדי לערוך ביקורת במיומנות ובמקצועיות, ראוי שבתפקיד מבקר פנימי יכהן אדם בעל-רקע מקצועי והשכלתי התואם לתחומי העיסוק והעשייה של הרשות המקומית. זאת ועוד: מעמדו הבכיר של המבקר, ההיקף הרחב של הנושאים העומדים לביקורתו והאתגרים שהוא עומד בפניהם מחייבים ניסיון מעשי של מספר שנים בתחום הביקורת, ובגוף בסדר גודל הדומה לזה של הרשות המקומית.

ראוי שמשרד הפנים יגבש תוכנית השתלמות והכשרה מומלצת למבקרי הרשויות המקומיות, כדי לשפר באופן תמידי את איכות הביקורת והיקפה, ויפעל לעדכונם השוטף של המבקרים בכל הנוגע לעבודת מבקר הרשות המקומית. על מבקר רשות מקומית להקיף בביקורתו את כל תחומי העיסוק של הרשות. מן הראוי שהמבקרים יעסקו בנושאי הליבה של הרשות, לרבות נושאים בתחום התכנון והבנייה ומינהל עובדים.

על מבקר רשות מקומית להקפיד על הכנת תוכנית עבודה שנתית ועל הגשת דוח ביקורת שנתי במועדים הקבועים בפקודה. יש לראות בחומרה את התופעה שמבקרי רשויות מקומיות כלל אינם מגישים דוחות ביקורת. מן הראוי שדוחות מבקרי הרשויות המקומיות יועמדו לעיון הציבור, גם באתר האינטרנט של הרשות, דבר שיתרום לאפקטיביות של הביקורת ולתיקון הליקויים שהועלו בה ויביא לידי שקיפות מלאה בכל הנוגע לפעולות הרשות.

מן הראוי שמשרד הפנים יתן דעתו לקביעת קוד אתי שהמבקרים יחויבו בו. על משרד הפנים לתת דעתו לצורך לכונן מנגנון אובייקטיבי לבירור תלונות על מבקרים פנימיים, וזאת גם לנוכח ניסיונות להצר את צעדיהם של מבקרי הרשויות המקומיות ובעטיים של מקרים שבהם שוררים יחסי גומלין מעורערים ביניהם לבין ראשי הרשויות.
הביקורת הפנימית ברשויות המקומיות
הביקורת הפנימית בעיריות, במועצות המקומיות ובמועצות האזוריות (להלן - הרשויות המקומיות) מושתתת על החובה שנקבעה בפקודת העיריות [נוסח חדש] (להלן - פקודת העיריות או הפקודה) להעסיק בכל עירייה מבקר עירייה, ועל החובה שנקבעה בפקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש] (להלן - פקודת המועצות המקומיות)[1] להעסיק בכל מועצה מקומית ומועצה אזורית מבקר פנימי לביצוע עבודת הביקורת. מבקר הרשות המקומית נדרש לערוך ביקורת על פעילות הרשות ולהגיש לעומד בראשה ולוועדה לענייני ביקורת (להלן - ועדת הביקורת) את ממצאיו. תפקידיו וסמכויותיו של מבקר הרשות המקומית נקבעו בחקיקה. חשיבותו ומרכזיותו של השלטון המקומי במערכת הציבורית השלטונית בישראל הולכת וגוברת. אופי התפקידים הציבוריים המוטלים על הרשויות המקומיות, הגידול בהיקפי תקציב הרשויות והרחבת פעילותן, בד בבד עם צמצום הרגולציה הממשלתית על פעילות השלטון המרכזי, מחזקים את הצורך במתן דין וחשבון לציבור ונשיאה של השלטון המקומי באחריות בפני תושביו. המודל הסטטוטורי של הביקורת ברשויות המקומיות נועד להבטיח ביקורת מיטבית ואפקטיבית. מבקר הרשות המקומית הוא אחד העובדים הסטטוטוריים - שהרשות המקומית חייבת בהעסקתם, והוקנה לו מעמד מיוחד בחקיקה. המחוקק קבע, בין היתר, כללים שיבטיחו את עצמאותו ואי-תלותו של המבקר בראש הרשות המקומית ובבעלי התפקידים הבכירים בה. פעולות הביקורת במהלך שנת 2010 בדק משרד מבקר המדינה את נושא הביקורת הפנימית ברשויות המקומיות. חלק מהנתונים בדוח זה עודכנו בשנת 2011. הביקורת נערכה בתשע רשויות מקומיות: בעיריות חולון, יהוד-מונוסון (להלן - עיריית יהוד), לוד, מודיעין עילית, נתיבות, קריית אונו וקריית מלאכי ובמועצות המקומיות כפר ברא ופרדס חנה-כרכור (להלן - המועצה המקומית פרדס חנה). כמו כן התקבלו במשרד מבקר המדינה ובנציבות תלונות הציבור תלונות הנוגעות למבקרים הפנימיים ברשויות

תאריך:  20/12/2011   |   עודכן:  20/12/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גם מבקרי פנים עוברים על הוראות החוק
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טויטו
21/12/11 06:49
2
עמי חי
14/02/12 01:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ועדה ממשלתית-ציבורית בראשות פרופ' אמיר ברנע ממליצה להגדיל את זכויות הבנייה למגורים במרכז הערים ב-5%. שר הפנים אלי ישי הודיע (יום ג', 20.12.11) כי יאמץ את ההמלצה, וכן המלצות אחרות של הוועדה, שקבעו:
20/12/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קבע (יום ג', 20.12.11) כי על הנהלת "הוט טלקום" לחדול מן ההתערבות במהלך ההתארגנות של טכנאי החברה בהסתדרות. השופטת הדס יהלום קבעה כי הנהלת "הוט טלקום" פגעה בזכות ההתארגנות של העובדים וכי עליה להימנע מפעולות שיש בהן משום איום על ועד הפעולה ועל העובדים בכלל. בעניין הפיצוי שנדרש לעובדים ובעניין ההכרה ביציגות ההסתדרות ייקבע דיון למועד מאוחר יותר.
20/12/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
החלטת ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) לצמצם רשימת מקצועות הבגרות אשר יזכו בנקודות בונוס בקבלה לאוניברסיטאות, ממשיכה לעורר הדים וזאת למרות ההודעה על הקפאתה.
20/12/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות
מי אוהב לטפל בפניות ובתלונות של הציבור? כנראה אף אחד. זהו ההסבר המתקבל על הדעת לממצאיו של מבקר המדינה (יום ג', 20.12.11) בנוגע לטיפולן של הרשויות המקומיות בפניות תושביהן.
20/12/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
למרות שבסוף שנת 2009 מנתה אוכלוסיית עראבה כ-21,200 נפש, מצאה לנכון המועצה לתת בשנים 2010-2008 תמיכות רק לקבוצת כדורגל מקומית המנוהלת על-ידי עמותה, וזאת שלא לפי נוהל תמיכות במוסדות ציבור על-ידי הרשויות המקומיות, בלא שוועדה מקצועית לבחינת בקשות תמיכה דנה בכך, ובלא אישור של מועצת הרשות. כך מעלה (יום ג', 20.12.11) דוח מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס על המועצה, כחלק מדוח הביקורת בשלטון המקומי.
20/12/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il