מבקרי הפנים ברשויות המקומיות אמורים לפקח על התנהלותם של עשרות אלפי עובדים בתקציבים של מיליארדי שקלים. ואולם, מגלה (יום ג', 20.12.11)
מבקר המדינה,
מיכה לינדנשטראוס, במקרים רבים לא זה המצב.
בשנת 2010, מוסר הדוח, 46 רשויות מקומיות (19%) כלל לא מינו מבקר פנימי: שלוש עיריות - בית שאן, טמרה וטייבה, 15 מועצות מקומיות ו-28 מועצות אזוריות. בשמונה עיריות (10%) הועסקו מבקרים במשרות חלקיות, בעוד שעל-פי החוק יש להעסיק מבקר במשרה מלאה.
הדוח מצביע בהרחבה על ליקויים בבחירת מבקרים פנימיים במספר רשויות. בין היתר מדובר על ניסיון של יצחק הררי, שהיה יו"ר הוועדה הקרואה בלוד, להשפיע על בחירת המבקר; על בחירת מנהל מחלקת החינוך בעיריית מודיעין עילית למבקר למרות היעדר כל ניסיון בתחום; ועל ניסיון של ראש עיריית אלעד, יצחק עידן (המככב בפרק על התנהלות לשכות ראשי הרשויות), להשפיע על חברי ועדת המכרזים לבחור במועמד מסוים.
לא בודקים מינהל עובדים ונושאי בנייה בשלוש השנים האחרונות דנו דוחות המבקרים בנושאים הנוגעים לשירותים עירוניים (30%), לנושאים כספיים (28%), לשירותים ממלכתיים (12%), למוסדות עירוניים וציבוריים (9%), למעקבים אחר תיקון ליקויים (8%) ולמועצת הרשות המקומית ולוועדותיה (6%). רק מיעוטם של הדוחות דנו בנושאים הנוגעים למינהל עובדים (4%) ולמינהל הנדסה (תכנון ובנייה) (3%), שהם מנושאי הליבה של עיסוקי הרשות המקומית.
משרד הפנים תרם את חלקו לחולשת המבקרים, בכך שלא קבע תקנות לגבי גובה תקציבי מחלקות הביקורת ולגבי מספר העובדים שיועסקו בהן. רק 14 עיריות שגודל אוכלוסייתן מעל 50,000, העסיקו במועד הביקורת עובדים בלשכת מבקר העירייה. 63 עיריות (79%) לא העסיקו כלל עובדים, ובהן גם עיריות גדולות המונות מעל 100,000 תושבים כמו אשקלון, בני ברק, רמת גן וחולון.
על מבקרי הרשויות המקומיות לשמש מופת אישי לשאר עובדי הרשות המקומית ועליהם להקפיד על יישום קפדני של כללי ההתנהגות והאתיקה המקצועית ולפעול ללא רבב. ואולם, מוצא המבקר, לא תמיד זה המצב.
מבקר עיריית קריית אונו ומבקר עיריית יהוד לא עבדו במשרה מלאה כנדרש; בד-בבד עם עבודתם בעירייה הם התמחו במשרד עורכי דין פרטי, וזאת ללא אישורים כנדרש. הם לא החתימו את כרטיס הנוכחות במסגרת עבודתם בעירייה פעמיים ביום כנדרש. מבקר קריית אונו קיבל שכר מלא למרות שעבודתו הייתה חלקית. בשנים 2011-2009 הוא עסק בעבודה נוספת כעורך דין בלי שקיבל לכך את אישור ראש העירייה ומועצת העירייה. המבקר ייצג גורמים שונים בבית המשפט, בין היתר בהליכים נגד המדינה ורשויותיה, דבר המעורר חשש ל
ניגוד עניינים.
עוד לא דנו בדוחות 2007 ו-2008 19 מבקרים (8%) מסרו למשרד המבקר, כי לא ניתנת להם גישה לכל מערכות הנתונים של הרשות; 10 (4%) ציינו, כי הם אינם מוזמנים באופן קבוע לישיבות המועצה ולישיבות ועדות הרשות המקומית; 37 (15%) ציינו, כי אין מזמנים אותם לישיבות של ועדות הרשות המקומית.
ב-36 רשויות מקומיות (15%) לא דנה ועדת הביקורת, עד סוף 2010, בדוח המבקר לשנת 2007 וב-46 (19%) היא לא דנה בדוח לשנת 2008. ב-49 רשויות מקומיות (20%) לא דנה מועצת הרשות בדוח המבקר לשנת 2007 וב-67 (28%) היא לא דנה בדוח לשנת 2008.
"בדוח זה הועלו ליקויים חמורים הנוגעים למינוי המבקרים ברשויות המקומיות; לעבודתם ולקביעת תקציבם; להתנהלותם של המבקרים ויחסי הגומלין ביניהם לבין ראשי הרשויות המקומיות; ולטיפול הרשויות המקומיות בדוחות המבקרים", מסכם המבקר.
על משרד הפנים לפעול למינוי מבקר פנימי ברשויות המקומיות, במעמד של עובד רשות, ולהבטיח שהיקף העסקתם לא יפחת מהנדרש בחוק. על משרד הפנים והרשויות המקומיות להקפיד שבמכרזים לבחירת מבקרים לרשויות המקומיות יישמרו כללי השוויון וסדרי מינהל תקין, וייבחרו רק מועמדים העומדים בתנאי הסף שנקבעו בחוק. יש לראות בחומרה ניסיונות של ראשי רשויות מקומיות להשפיע שלא כדין על בחירת מועמד כזה או אחר.
דרושים: השתלמויות ומנגנון אתי על משרד הפנים לפעול בהקדם כדי לקבוע תקנות בכל הנוגע לתקציבה של לשכת המבקר ולתקניה. על הרשויות המקומיות להקפיד על יישום מדויק של ההוראות שנועדו להבטיח את עצמאותו ואת אי-תלותו של מבקר הרשות. על ועדת הביקורת ומועצת הרשות המקומית להקפיד ולקיים את הדיונים בדוחות המבקר במועד הקבוע בפקודה.
כדי לערוך ביקורת במיומנות ובמקצועיות, ראוי שבתפקיד מבקר פנימי יכהן אדם בעל-רקע מקצועי והשכלתי התואם לתחומי העיסוק והעשייה של הרשות המקומית. זאת ועוד: מעמדו הבכיר של המבקר, ההיקף הרחב של הנושאים העומדים לביקורתו והאתגרים שהוא עומד בפניהם מחייבים ניסיון מעשי של מספר שנים בתחום הביקורת, ובגוף בסדר גודל הדומה לזה של הרשות המקומית.
ראוי שמשרד הפנים יגבש תוכנית השתלמות והכשרה מומלצת למבקרי הרשויות המקומיות, כדי לשפר באופן תמידי את איכות הביקורת והיקפה, ויפעל לעדכונם השוטף של המבקרים בכל הנוגע לעבודת מבקר הרשות המקומית. על מבקר רשות מקומית להקיף בביקורתו את כל תחומי העיסוק של הרשות. מן הראוי שהמבקרים יעסקו בנושאי הליבה של הרשות, לרבות נושאים בתחום התכנון והבנייה ומינהל עובדים.
על מבקר רשות מקומית להקפיד על הכנת תוכנית עבודה שנתית ועל הגשת דוח ביקורת שנתי במועדים הקבועים בפקודה. יש לראות בחומרה את התופעה שמבקרי רשויות מקומיות כלל אינם מגישים דוחות ביקורת. מן הראוי שדוחות מבקרי הרשויות המקומיות יועמדו לעיון הציבור, גם באתר האינטרנט של הרשות, דבר שיתרום לאפקטיביות של הביקורת ולתיקון הליקויים שהועלו בה ויביא לידי שקיפות מלאה בכל הנוגע לפעולות הרשות.
מן הראוי שמשרד הפנים יתן דעתו לקביעת קוד אתי שהמבקרים יחויבו בו. על משרד הפנים לתת דעתו לצורך לכונן מנגנון אובייקטיבי לבירור תלונות על מבקרים פנימיים, וזאת גם לנוכח ניסיונות להצר את צעדיהם של מבקרי הרשויות המקומיות ובעטיים של מקרים שבהם שוררים יחסי גומלין מעורערים ביניהם לבין ראשי הרשויות.