|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

מנכ"ל משרד הביטחון פעל בניגוד לחוק בנושא הייצוא

ביקורת אישית חריפה של המבקר על אודי שני שיקולים זרים באיוש משרות במשרד הביטחון עיכוב של ארבע שנים בחתימת הסכם בין משרדי הביטחון והבריאות בנוגע לטיפול בחיילי צה"ל
01/05/2012  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 62 (2012)   |   תגובות
שני. אישר ייצוא למרות הסתייגות משרד החוץ [צילום: דובר צה"ל]

"עסקות ייצוא ביטחוני מתנהלות, בדרך כלל, באמצעות מתווכים וסוכנים ומול גורמים צבאיים וממשלתיים זרים תחת מעטה של חשאיות. משום כך, עסקות אלה טומנות בחובן חשש לפגיעה בטוהר המידות ובכללי מינהל תקין. הואיל וכך, נדרשת שבעתיים הקפדה על כך שתהליכי העבודה יתבצעו בכל עסקה ועסקה על-פי החוק, התקנות, הוראות משרד הביטחון והנהלים של אגפיו". כך פותח מבקר המדינה את הפרק בדוח העוסק בייצוא הביטחוני.

בשלושה מקרים פעלו מנכ"ל משהב"ט, אודי שני, וראש אגף הפיקוח על הייצוא, מאיר שליט, שלא בהתאם לחוק הפיקוח ותקנותיו, ואישרו ייצוא ביטחוני למדינות מסוימות למרות התנגדותו של משרד החוץ ולא הפעילו את מנגנון ההכרעה שנקבע בחוק למקרים כאלו.

בעסקה לייצוא מערכת מסוימת למדינה ג' נפלו פגמים מהותיים, כשחלקם אף מהווים פגיעה בכללי מינהל תקין. משרד הביטחון פעל שלא בהתאם לכללים שנקבעו בחוק הפיקוח ובהוראות שלו-עצמו, ואף התערב לטובתה של חברה ישראלית מסוימת שהתמודדה מול חברה ישראלית אחרת. אי-קיום הכללים מנע ממערכת הביטחון את בחינת סוגיית הייצוא של המערכת למדינה ג' בראייה מערכתית כוללת.

ביקורתו של המבקר על שני (ששימש קודם לכן כראש האגף לסיוע ביטחוני, המטפל בייצוא) אישית וחריפה: "התנהלות מנכ"ל משרד הביטחון באה לידי ביטוי בנקיטת פעולות המצריכות סמכויות חוקיות, ללא סמכויות כאלה; באי-קיום חוק הפיקוח ותקנותיו, והוראות משרד הביטחון; בקבלת החלטות שאינה מבוססת על עבודת מטה סדורה; ובאי-התייעצות עם שר הביטחון בנושאים בעלי השלכה מהותית על מדיניות הייצוא הביטחוני.

"משרד מבקר המדינה מעיר בחומרה, כי נוכח הרגישות המדינית שבייצוא הביטחוני, המצב של אי-מילוי הוראות חוק הפיקוח ותקנותיו ביחס לתיאום ולהתייעצות עם משרד החוץ, מעלה חשש לפגיעה באינטרסים המדיניים של מדינת ישראל. עוד מעיר משרד מבקר המדינה, כי על משרד הביטחון להפיק את הלקחים העולים מדוח זה, ולוודא שליקויים כאלה בתהליכי העבודה לא יישנו". ומה אומר השר, אהוד ברק? "בכוונתו לפעול בהמשך על-פי המתבקש מדוח הביקורת", הודיע למבקר.

הדיון המקדים כבר מכריע

בשנת 2010 אוישו 222 משרות במשרד הביטחון במכרזים פנימיים, ומשרד המבקר בדק 80 מתוכם. בביקורת עלו ליקויים בשלבים השונים של המכרז: ב-30% מהם נמצאו ליקויים בהתנהלות נציגי המשרד ונציגי נציבות שירות המדינה בנוגע לטיפול בפניות המועמדים ובניהול הישיבות של ועדות בוחנים. בחלק גדול מהמכרזים קיים המשרד דיון מקדים בטרם התכנסות ועדת הבוחנים - דבר שיש בו כדי לפגוע בכללי המינהל התקין, במיוחד לנוכח העובדה שנמצא מיתאם גבוה בין ההחלטות בדיון המקדים לבין ההחלטות הסופיות במכרזים; המבקר דורש להפסיק לחלוטין את הדיונים המקדימים. כמו-כן נמצא, כי פרוטוקולי הדיונים של ועדת הבוחנים אינם משקפים את מהלך הדיון עד לקבלת ההחלטה.

בחינת המכרזים העלתה ליקויים בסדרי העבודה של ועדות הבוחנים: במספר מקרים נבחרו מועמדים שלא קיבלו את מירב הנקודות, והדבר לא נומק כראוי; נמצאו מכרזים שבהם הציונים שנציגי המשרד בוועדת הבוחנים נתנו למועמדים במרכיב ההשכלה לא תאמו את השכלתם בפועל ו"הדבר מעורר ספק, שמא הציון ניתן כדי לקדם מועמד מועדף ולא באופן ענייני"; נמצאו מכרזים שבהם היו פערים גדולים בין הציונים שנתנו חברים שונים בוועדות בוחנים לאותו מועמד, גם כשמדובר בנתונים אובייקטיביים כגון ניסיון, ידע, השכלה והכשרה.

נמצאו מקרים שבהם פורסמו מכרזים, בלי שתיאורי התפקיד ודרישות הסף נבחנו ועודכנו טרם פרסום המכרז, ומקרים שבהם ניסוח דרישות המכרז לא היה חד-משמעי, דבר שאיפשר פרשנויות שונות. לדברי המבקר, נתגלו מקרים של "הכנסה של שיקולים לא רלוונטיים במטרה להביא לבחירת מועמד מועדף, דבר המהווה פגיעה בכללי המכרזים ובכללי מינהל תקין".

פיגור בתשלומים לבתי החולים

פרק שלישי בביקורת במשרד הביטחון עסק ברכישת שירותי בריאות עבור חיילי צה"ל, בעקבות דוחות קודמים מהשנים 2004 ו-2008. מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, פנחס בוכריס, קבע שעל משרדי הביטחון והבריאות להסדיר את הנושא עד סוף 2008 - אך הדבר לא נעשה עד היום, למרות שני דיונים בוועדת הכנסת לביקורת המדינה ולמרות הנחיה של היועץ המשפטי לממשלה לסיים את המחלוקות.

לדברי המבקר, על בתי החולים הממשלתיים ועל המרכז לשירותי רפואה בצה"ל להנהיג סדרי עבודה שיבטיחו, שהחשבוניות החודשיות יגיעו לייעדן בתוך ימים ולא בתוך חודשים, כפי שאירע לעתים קרובות. בנוסף לכך, על המרכז לשירותי רפואה בצה"ל ועל משרד הביטחון לעמוד במועדי התשלום לבתי החולים, ולנקוט צעדים שימנעו המשך התופעה של פיגור בתשלום לספקי השירותים.
היבטים בקידום ובפיקוח על עסקאות ייצוא ביטחוני
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ הייצוא הביטחוני מגדיל את המכירות של התעשיות הביטחוניות, וכך מאפשר לשמר את התשתית התעשייתית, את הידע ואת ההון האנושי של התעשייה הביטחונית. אלה נחוצים כדי לאפשר קיום תעשייה ביטחונית הנמצאת בחזית הידע והטכנולוגיה, ובכך להקנות יתרון איכותי ייחודי לצה"ל. בנוסף לזאת, הייצוא הביטחוני מסייע בקידום אינטרסים מדיניים, אסטרטגיים וכלכליים של מדינת ישראל. משרד הביטחון (להלן - משהב"ט) מעודד את הייצוא הביטחוני . האגף לסיוע וייצוא ביטחוני (להלן - סיב"ט) במשהב"ט מופקד על קידום הייצוא הביטחוני. פעולת שיווק של ידע וציוד ביטחוני, כמו גם הייצוא הביטחוני עצמו, מחייבים קבלת רישיון ממשהב"ט. טרם מתן רישיון חייב משהב"ט לקיים תיאום והיוועצות עם משרד החוץ, לו שמורה הזכות להתנגד מטעמים מדיניים. אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני (להלן - אפ"י) הוא הגוף המרכזי במשהב"ט המופקד על הפיקוח של המדינה על הייצוא הביטחוני, לרבות מתן רישיונות שיווק ורישיונות ייצוא. חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני, התשס"ז-2007 (להלן - חוק הפיקוח) והתקנות שהתקין שר הביטחון בתוקף סמכותו לפי החוק, נועדו להסדיר את הפיקוח של המדינה על ייצוא ביטחוני. לעסקאות ייצוא ביטחוני חשיבות עסקית ומסחרית משמעותית, במיוחד נוכח התחרות בין התעשיות הביטחוניות בשווקים בחו"ל והיקפן הכספי הניכר של העסקאות, שלעתים מסתכם במאות מיליוני דולרים. בנוסף לכך, עסקאות ייצוא ביטחוני מתנהלות, בדרך כלל, באמצעות מתווכים וסוכנים ומול גורמים צבאיים וממשלתיים זרים תחת מעטה של חשאיות. משום כך, עסקאות אלה טומנות בחובן חשש לפגיעה בטוהר המידות ובכללי מינהל תקין. הואיל וכך, נדרשת שבעתיים הקפדה על כך שתהליכי העבודה יתבצעו בכל עסקה ועסקה על פי החוק, התקנות, הוראות משהב"ט והנהלים של אגפיו. פעולות הביקורת בחודשים אוגוסט 2010 עד מאי 2011 בדק משרד מבקר המדינה, לסירוגין, היבטים בקידום ובפיקוח של חמש עסקאות של ייצוא ביטחוני. הבדיקה נערכה במשהב"ט: בסיב"ט, באפ"י, במינהל מחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (להלן - מפא"ת), באגף היועץ המשפטי למערכת הביטחון ובלשכת מנכ"ל משהב"ט. בדיקות השלמה נערכו: באגף הביטחוני-מדיני ובאגף הממונה על הביטחון במערכת הביטחון שבמשהב"ט ובמשרד החוץ. עיקרי הממצאים רישיונות שיווק ורישיונות ייצוא בשלושה מקרים פעלו מנכ"ל משהב"ט, מר אודי שני, וראש אפ"י, מר מאיר שליט, שלא בהתאם לחוק הפיקוח ותקנותיו. אין להסיק ממקרים אלה על כלל פעילות משהב"ט בנושא זה, אך קיומם מצביע על ליקוי מהותי בניהול רישיונות השיווק והייצוא הביטחוניים: 1. בניגוד לחוק הפיקוח, בשני מקרים לא הפעילו מנכ"ל משהב"ט וראש אפ"י את מנגנון ההכרעה במקרה של מחלוקות עם משרד החוץ: בנובמבר 2010 אישרו רישיון שיווק לחברה מסוימת בעבור ערכה מסוימת למדינה א', ובמרץ 2011 אישרו את המלצתה של ועדה מייעצת לתת לחברה אחרת רישיון שיווק למוצר מסוים למדינה ב'. 2. בניגוד לתקנות הפיקוח על יצוא ביטחוני (התייעצות עם משרד החוץ בנוגע למתן רישיון יצוא ביטחוני), התשס"ח-2008, לא הפעילו מנכ"ל משהב"ט וראש אפ"י את מנגנון ההכרעה במקרה של מחלוקות עם משרד החוץ, ואישרו בינואר 2011 רישיון ייצוא לחברה נוספת לפריט אחר למדינה ב'. מערכת מסוימת למדינה ג' חשיבותו של הייצוא הביטחוני אינה פוטרת את בעלי התפקידים במשהב"ט מלפעול על פי הכללים המסדירים את הקידום והפיקוח על ייצוא ביטחוני. בעסקה לייצוא מערכת מסוימת למדינה ג' נפלו פגמים מהותיים, כשחלקם אף מהווים פגיעה בכללי מינהל תקין. משהב"ט פעל שלא בהתאם לכללים שנקבעו בחוק הפיקוח ובהוראות משהב"ט. אי-קיום הכללים מנע ממערכת הביטחון את בחינת סוגיית הייצוא של המערכת למדינה ג' בראייה מערכתית כוללת: 1. בקשתה של מדינה ג' להצטייד במערכות המסוימות לא נבחנה בעבודת מטה סדורה, דבר המהווה עקיפת הכללים שנקבעו בהוראות משהב"ט. 2. חרף המלצות גורמים שונים במשהב"ט שלא להתערב בתהליכי הבחירה המתבצעים במדינה ג' בנוגע לספק של מערכת מסוימת, ולמרות אי-הוודאות בנוגע לספק המועדף על ידי אותה מדינה, קידם משהב"ט את המערכת של תעשייה מסוימת, ובכך חרג מהכללים ומהנורמות לשמירה על ניטרליות בין תעשיות בקידום עסקאות ייצוא ביטחוניות. יתרה מזאת, משהב"ט לא ערך תחקירים כדי להפיק לקחים מהשתלשלות האירועים בעסקה זו. מערכת מסוימת למדינה ד' 1. על אף שממדיניוּת הייצוא למערכות מסוג זה עולה, כי המדינה הרוכשת היא זו הבוחרת את הספק המועדף עליה, בדצמבר 2010 קבע מנכ"ל משהב"ט, כי ראש מפא"ת, מר אופיר שוהם, יחליט על זהות הספק שהמערכת שלו תוצג למדינה ד'. 2. נימוקיו של ראש מפא"ת, בדבר אינטרס צה"לי ויכולת הספקה, לבחירה במערכת של אחת התעשיות, היו רלוונטיים גם למערכת של תעשייה אחרת.
הליכים לאיוש משרות במשרד הביטחון
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ איוש משרות ותפקידים במשרד הביטחון (להלן - המשרד) נעשה בהתאם לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 (להלן - החוק), הוראות תקנון שירות המדינה (להלן - התקשי"ר) והוראות המשרד. התקשי"ר מפרט את הדרכים לאיוש משרה פנויה בתקן ואת סדרן. למשרה, הכלולה בתקן, שהתפנתה ולא מולאה בדרך של העברת עובד ממשרה אחרת באותו משרד או על ידי הוועדה לוויסות כוח אדם עודף, יפורסם מכרז פנימי. המשרד עורך מדי שנה בשנה עשרות מכרזים פנימיים לאיוש תפקידים שונים. בשנת 2010 מספר המכרזים הפנימיים היה גבוה במיוחד והגיע ל-222. אגף מינהל ומשאבי אנוש במשרד (להלן - אמ"ש ) נושא, בין היתר, באחריות לטיפול בנושאי כוח אדם, כולל שיבוץ וקידום בהתאם להוראות החוק, התקשי"ר והוראות המשרד. פעולות הביקורת בחודשים ינואר עד אפריל 2011 בדק משרד מבקר המדינה את ההליכים לאיוש משרות בכ-80 מכרזים פנימיים, המהווים כשליש מכלל המכרזים, שפרסם המשרד במהלך שנת 2010. נבחנו התנהלות המשרד והתנהלותה של נציבות שירות המדינה (להלן - נש"ם) בהתאם להוראות החוק והתקשי"ר בשלבי המכרז השונים. הביקורת נערכה באמ"ש. ביקורת השלמה נערכה באגף הבחינות והמכרזים בנש"ם, האחראי לכל נושא המכרזים בשירות המדינה. עיקרי הממצאים בביקורת עלו ליקויים בשלבים השונים של המכרז: בכ-30% מהמכרזים שנבדקו עלו ליקויים בהתנהלות נציגי המשרד ונציגי נש"ם בנוגע לטיפול בפניות המועמדים ובניהול הישיבות של ועדות בוחנים; נוסף על כך, בחלק גדול מהמכרזים קיים המשרד דיון מקדים בטרם התכנסות ועדת הבוחנים (להלן - דיון מקדים) - דבר שיש בו כדי לפגוע בכללי המינהל התקין. כמו כן נמצא, כי פרוטוקולי הדיונים של ועדת הבוחנים אינם משקפים את מהלך הדיון עד לקבלת ההחלטה. דיון מקדים על פי ההוראות הקיימות בדיני מכרזים, ועדת הבוחנים היא הגורם היחיד המוסמך לבחור את המועמד המתאים למשרה. נמצא, שהמשרד נוהג לקיים בחלק גדול מהמקרים דיון מקדים לפני המכרז בהשתתפות סמנכ"ל וראש אמ"ש או סגניתו וגורמים נוספים, ובו מוצגות עמדותיהם לגבי כל אחד מהמועמדים, לרבות התאמתם למשרה המיועדת. בביקורת נמצאו מכרזים שבהם קיים מתאם גבוה בין ההחלטות שסוכמו בדיון המקדים לבין החלטות ועדת הבוחנים. הדבר מעלה את החשש, שלכאורה, המידע שעלה בדיון המקדים אודות המועמדים עבר לנציג המשרד בוועדת הבוחנים והשפיע על החלטתו. מצב זה מנוגד לעיקרון השקיפות , ועלול להשפיע על תוצאות המכרז, בין במכוון ובין שלא במכוון, בבחירת המועמד המועדף על אמ"ש או על האגף שבו מוצעת המשרה. מדובר אפוא בהליך לא ראוי, שאינו עולה בקנה אחד עם מינהל תקין. סדרי עבודה של ועדת הבוחנים על פי התקשי"ר, על ועדת הבוחנים לבחור את המועמד המתאים על פי האינטרס הציבורי. מילוי תפקיד זה ייעשה תוך הימנעות מניגוד עניינים, שמירה על כללי יושר, הגינות ושוויון, ומתוך חובה לנהוג ללא פניות וללא משוא פנים. בחינת המכרזים העלתה ליקויים בסדרי העבודה של ועדות הבוחנים, כמפורט להלן: 1. בחירה במועמדים שלא קיבלו את מרב הנקודות - ניתן לבחור במועמד שלא דורג בסיכום הכולל של הנקודות במקום הראשון, ובלבד שהדבר נומק כראוי בפרוטוקול ועדת הבוחנים. בחמישה מהמכרזים שנבדקו, אכן נבחרו מועמדים כאלה, אולם בשלושה מהם ועדות הבוחנים במשרד לא הקפידו על רישום נימוק ראוי. באחד המכרזים זכה מועמד שדורג במקום השלישי. המועמד שלא זכה במכרז ערער לנש"ם, וזו ביקשה לקבל את התייחסות חברי ועדת הבוחנים ואת התייחסות מרכזת הוועדה למכרז. בנש"ם אין סימוכין לכך שההתייחסויות התקבלו. 2. דירוג מועמדים בהתאם למרכיב ההשכלה - נמצאו מכרזים שבהם הציונים שנציגי המשרד בוועדת הבוחנים נתנו למועמדים במרכיב ההשכלה לא תאמו את השכלתם בפועל ולא העידו על היחס בין השכלתם של המועמדים השונים. הדבר מעורר ספק, שמא הציון ניתן כדי לקדם מועמד מועדף ולא באופן ענייני. 3. פערים גדולים בין הערכות בוחנים - נמצאו מכרזים שבהם היו פערים גדולים בין הציונים שנתנו חברים שונים בוועדות בוחנים לאותו מועמד, גם כשמדובר בנתונים אובייקטיביים כגון ניסיון, ידע, השכלה והכשרה. במקרים אחרים נמצא דמיון רב עד כדי זהות בין הציונים שנתנו יו"ר הוועדה (נציג נש"ם) ונציג המשרד בוועדה למועמד שזכה ופער גדול בין ציונים אלה לעומת הציונים שנתנו שני החברים האחרים בוועדה. על אף שהערכות הבוחנים הן סובייקטיביות, ובהחלט תיתכן התרשמות שונה ממועמדים, נמצאו מקרים שבהם הפערים היו קיצוניים ולא סבירים וללא כל נימוק לכך בפרוטוקולים. יתר על כן, יחידת המכרזים באמ"ש לא בחנה את הסיבות לכך, לצורך הפקת לקחים. באחד המקרים פנה יו"ר ועד העובדים במשרד למשנה לנציב שירות המדינה דאז, וביקש לבדוק את הליך המכרז. האחרון השיב ליו"ר הוועד, כי מהתרשמותו הראשונית "התנהלות המכרז הזה מעוררת סימני שאלה לא מעטים המחייבים בחינה מעמיקה יותר"; אך מעבר לכך לא נעשה בירור נוסף. 4. העדפה מתקנת וייצוג הולם לנשים - לאחד המכרזים ניגשו שני גברים ואישה. על אף שבסיכום הנקודות הכללי דורגה המועמדת במקום הראשון, בסעיף בפרוטוקול המתייחס להעדפה מתקנת וחובת הייצוג ההולם נכתב כי למרות שהמועמדת קיבלה את מרב הנקודות, ועדת הבוחנים סבורה כי לתפקיד מתאים יותר מועמד אחר. על ועדת הבוחנים היה לנמק כראוי את החלטתה שלא לתת העדפה מתקנת למועמדת שדורגה כאמור במקום הראשון. עריכת פרוטוקולים עיקרון השקיפות מחייב כתיבת פרוטוקול אשר ישקף את עיקרי הדברים הנאמרים בוועדת הבוחנים. עיון בכ-80 פרוטוקולים של מכרזים פנימיים שפרסם המשרד בשנת 2010 העלה, כי רובם אינם מכילים כלל מידע בנוגע לעמדותיהם של חברי ועדת הבוחנים ועל מהלך הדיון עד לקבלת ההחלטה, ולא ניתן ללמוד מהם על הסיבות לבחירת מועמד זה או אחר. תיאור תפקיד ודרישות סף תיאורי תפקיד ודרישות סף מעודכנים נועדו לאפשר את בחירת המועמד המתאים ביותר לאיוש המשרה. נמצאו מקרים שבהם פורסמו מכרזים, בלי שתיאורי התפקיד ודרישות הסף נבחנו ועודכנו טרם פרסום המכרז, ומקרים, שבהם ניסוח דרישות המכרז לא היה חד-משמעי, דבר שאיפשר פרשנויות שונות. נוסף על כך, שעה שבמרבית המקרים אמ"ש ונש"ם ערכו בירור כדי לוודא עמידתו של מועמד בתנאי סף, במקרה אחד אושרה מועמדות בלי שהנושא נבדק עד תום. איוש משרה בחו"ל הליך האיוש של משרה מסוימת בחו"ל לא התבצע כנדרש על פי ההוראה: אמ"ש לא פרסם את דבר קיומה של המשרה הפנויה ולא התכנסה ועדה לבחירת מועמד מתאים. מנכ"ל המשרד דאז, מר פינחס בוכריס, בחר בעובדת בכירה במשרד לתפקיד ופטר אותה מעמידה בדרישות הסף וממבחן שפה, שבהם נאלץ כל מועמד לעמוד. מנכ"ל המשרד, מר אודי שני, אשרר את החלטת המנכ"ל הקודם.
הספקת שירותי רפואה לחיילים על ידי צה"ל ומשרד הביטחון - מעקב
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ במסגרת משימותיו הלוגיסטיות, ומאז 1995 גם בתוקף חובה חוקית, שמקורה בסעיף 55 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994, מספק צה"ל שירותים רפואיים לחיילים, ובעיקר לאלה המשרתים בשירות סדיר (חובה וקבע). בסוף שנת 2003 ובתחילת שנת 2004 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת על הספקת שירותים רפואיים בשגרה לחיילי צה"ל. ממצאי הביקורת פורסמו בדוח שנתי 55א . במחצית השנייה של שנת 2007 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב אחר תיקון הליקויים שהועלו בביקורת הקודמת, וממצאיה פורסמו בדוח שנתי 59א (להלן - הביקורות הקודמות). ממצאי הביקורות הקודמות העלו שורה של ליקויים מהותיים. פעולות הביקורת בתקופה שבין ינואר ליוני 2011 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב אחר תיקון הליקויים שהועלו בביקורות הקודמות בנושאים: רכש שירותי בריאות ממערכת הבריאות האזרחית, הצבת כוח אדם צבאי בבתי החולים בתקני אשפוז ובתקנים אמבולטוריים ופיגור בתשלום לספקים. הביקורת נערכה במשרד הביטחון (להלן - משהב"ט): באגף מבצעים לוגיסטיים ונכסים (אמו"ן) ובאגף הכספים; בצה"ל: במפקדת קצין הרפואה הראשי (מקרפ"ר) ובמרכז לשירותי רפואה (משר"פ). בדיקות השלמה נערכו במשרד הבריאות, בשירותי בריאות כללית (להלן - קופ"ח כללית), במרכז הרפואי על שם שיבא - תל השומר (להלן - בי"ח תה"ש), במרכז הרפואי תל אביב על שם סוראסקי (להלן - בי"ח איכילוב) ובמרכז הרפואי הלל יפה בחדרה. עיקרי הממצאים 1. רכש שירותי רפואה מבתי חולים ממשלתיים משנת 2003 רוכשים משהב"ט וצה"ל שירותי רפואה ממשרד הבריאות ללא מסגרת נורמטיבית ברורה המסדירה את תנאי ההתקשרות בין הצדדים. זאת, למרות הממצאים של מבקר המדינה בביקורות הקודמות. בעקבות פרסום ממצאי המעקב בשנת 2008, הודיע משהב"ט למשרד ראש הממשלה, ש"מנכ"ל המשרד הטיל על חשב המשרד לסיים את הטיפול בנושא זה על בסיס הסיכום שסוכם בינו לבין מנכ"ל משרד הבריאות, וכי על ההסדר החדש להיחתם עד סוף שנת 2008". הוראה זו לא בוצעה. במאי ובאוקטובר 2009 קיימה הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת דיונים בנושא רכש שירותי בריאות של משהב"ט וצה"ל ממשרד הבריאות (להלן - הסכם השילוב). בסיכומי דיונים אלה נקבעו לוחות זמנים לסיום הטיפול בנושא הסכם השילוב, אך הצדדים לא עמדו בהם. בנוסף לכך, הנחיה מטעם היועץ המשפטי לממשלה מינואר 2011 למנכ"לי המשרדים הנוגעים ליישב את המחלוקות שנותרו ואף לערב את השרים במידת הצורך, לא יושמה. העובדה שעד נובמבר 2011 משרד הבריאות ומשהב"ט לא חתמו על הסכם שילוב חדש, חרף קביעותיהם הנחרצות של שלושה גורמים - הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה - היא ליקוי חמור. האחריות למצב זה מונחת בראש ובראשונה לפתחם של המנכ"לים של משהב"ט ומשרד הבריאות מאז 2003. עם זאת יצוין, כי במהלך ביקורת זו ובעיקר בעקבותיה, חלה התקדמות בנושא, לה תרמה הפעילות שנקטו מנכ"ל משהב"ט, מר אודי שני, ומנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו. לדברי נציגי צה"ל ונציגי בתי החולים, היעדר הסכם ביניהם אינו פוגע בטיפול בחיילים. עם זאת, בהיעדר מסגרת נורמטיבית ברורה, ההתחשבנות בין הגופים מתנהלת באופן לקוי כלהלן: א. בתי חולים מחייבים את משהב"ט על פי תעריפי משרד הבריאות, ומשהב"ט ממשיך לשלם על פי תעריפים זולים בהרבה, המבוססים על הסכם שתוקפו פג לפני יותר משמונה שנים. ב. כמתחייב מאותו הסכם, משהב"ט משפה את בתי החולים בגין אי-הצבת כוח אדם צבאי בהם. אופן התנהלות זה נוגד לא רק את כללי הרישום החשבונאי של בתי החולים, אלא בעיקר את כללי המינהל התקין. תוצאתו של המצב המתואר לעיל היא, כי על פי רישומי בתי החולים, בשנים 2008-2010 הגיעו חובות משהב"ט לבי"ח הלל יפה לכ-11 מיליון ש"ח ולבי"ח איכילוב לכ-17.5 מיליון ש"ח, שנוספו לכ-20 מיליון ש"ח חובות משנים קודמות לבי"ח זה . לאחר סיום דוח ביקורת מעקב זה, באוקטובר 2011 דיווח משהב"ט למשרד מבקר המדינה שהסכם שילוב חדש עם תשעה מבין 11 בתי החולים הממשלתיים עומד להיחתם. שני בתי החולים שאינם כלולים בו הם בי"ח תל השומר ובי"ח איכילוב, המספקים כ-45% משירותי הרפואה של בתי החולים הממשלתיים עבור צה"ל. 2. רכש שירותי רפואה מבתי חולים של קופ"ח כללית משהב"ט צבר חובות רבים לבתי החולים של קופ"ח כללית. לטענת קופ"ח כללית, כל פגיעה במקורותיה משפיעה ישירות על יכולתה לשפר ולהרחיב את השירותים שהיא מעניקה למבוטחים ועל יכולתה לרכוש ציוד ומכשור רפואי; חלק מהחובות שולמו רק בעקבות פנייה לערכאות. לדברי נציגי הקופה, התנהלות זו של משהב"ט הייתה בין הסיבות שגרמו להודעתה מפברואר 2011 בדבר ביטול הסכמי השילוב שבין בתי החולים של קופ"ח כללית ובין משהב"ט. 3. ביצוע תשלום לספקים תהליך הפקת החשבוניות מבתי החולים הממשלתיים, משלוחן למשר"פ והטיפול בהן שם, הוא מסורבל ובחלק מהמקרים גרמו לעיכובים של חודשים עד לתשלומן. סכומן של החשבוניות ששולמו בפיגור בשנים 2009 ו-2010 עמד על כ-67% מכלל החשבוניות. כמו כן, גם ממוצע סכומן של החשבוניות ששולמו בפיגור, היה גבוה בכמעט פי שלושה בהשוואה לזה שנמצא בביקורת הראשונה (בשנים 2003-2001).

תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  01/05/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנכ"ל משרד הביטחון פעל בניגוד לחוק בנושא הייצוא
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמיל44
1/05/12 18:09
2
קוקו
1/05/12 19:48
3
אובד מדינה
1/05/12 20:04
פורום: דוח שנתי 62 (2012) כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ברשויות המקומיות מאגרי מידע רבים, שחלקם כוללים גם מידע רגיש כהגדרתו בחוק הגנת הפרטיות. האם מידע זה מנוהל ומאובטח כנדרש? לפי דוח המבקר, יש לנו סיבה טובה לחשוש שמידע אישי אודותינו ידלוף.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
מה קורה כאשר רגולטורים צריכים לעמוד בעצמם בכללים? ובצורה יותר פרטנית: מה קורה כאשר שני הרגולטורים החזקים ביותר במשק הישראלי - בנק ישראל ורשות ניירות ערך - שוכרים יועצים חיצוניים? דוח המבקר מעלה, שהתנהלותם במקרים אלו לא תמיד תואמת את הכללים.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
שר האוצר יובל שטייניץ הגיש (יום ג', 1.5.12) לוועדה המשותפת לוועדות הכספים וועדת החוקה, חוק ומשפט את המלצתו ליישום שיטת התקציב הדו-שנתי. בנוסף, הציג שטייניץ בפני ועדת הכספים סקירה מאקרו-כלכלית רבעונית. המסקנות הוגשו בדוח מיוחד שהשר מחויב להעביר לוועדה כמתחייב בחוק, לבחינת יתרונותיו וחסרונותיו של התקציב המתוכנן לשנתיים ולבחינת המשך יישום שיטה חדשה זו של תכנון תקציב.
01/05/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
הברון בנימין רוטשילד רכש לפני קום המדינה זכויות על אדמות רבות בארץ ישראל, בהן אדמות קיסריה, והעבירן למדינת ישראל. בינואר 1962 חתמו שר האוצר דאז, לוי אשכול, והברון אדמונד רוטשילד (נכדו של הנדיב הידוע) על הסכם, ולפיו הצדדים ישתפו פעולה בפיתוח אדמות קיסריה באמצעות החברה לפיתוח קיסריה, ופירות פעילותה של החברה יופנו לקידום ההשכלה הגבוהה באמצעות קרן קיסריה שהוקמה באותה שנה.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
מועצת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים החליטה (29.4.12) כי נהגים אשר הורשעו בעבירת תנועה חמורה אחת או יותר בחמש השנים האחרונות - לא יתקבלו לעבוד ברשות הלאומית ולא תאושר התקשרות עימם כיועצים.
01/05/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il