|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

ליקויים בפרויקט מל"טים גדול של תע"א

עיכוב חמור בהצטיידות במערכת להגנה על נגמ"שים מפני טילים נזקים כבדים לחטיבת התחמושת הכבדה בתעש - למרות שהובטח שהיא תישאר בבעלות המדינה
01/05/2012  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 62 (2012)   |   תגובות
מל"ט של תע"א. יש לשפר את עבודת המטה בפרויקטים עתידיים

משרד מבקר המדינה מצא ליקויים משמעותיים בתהליכי קבלת ההחלטות בצה"ל ובמשרד הביטחון בעניין אישור ומימוש אחד מהפרויקטים בתחום כלי טיס בלתי מאוישים; בפיקוח ובבקרה של משרד הביטחון על ביצועו בתעשיה האווירית; בתהליכי הבחינה בתע"א לאישורו ולמימושו; במעקב, בבקרה ובפיקוח של תע"א על ביצועו; וביחסי הגומלין בין משרד הביטחון לתע"א בנוגע להתנהלות בו. בפגמים שהועלו בעבודת המטה במשרד הביטחון ובצה"ל היה כדי לפגוע בתהליכי קבלת ההחלטות ברמות הבכירות ביותר בצה"ל, קרי סגן הרמטכ"ל והרמטכ"ל, וכן ברמת הדרג המדיני המאשר את הפרויקטים.

הפרויקט שנבדק הוא מורכב וארוך טווח, שההחלטות לגביו מחייבות את מקבלי ההחלטות לחזון ולראייה מערכתית של הצרכים העתידיים של צה"ל. דווקא משום כך, לדעת מבקר המדינה, מחייב תהליך קבלת ההחלטות בעניינו בחינה מסודרת של יכולות ומגבלות המערכת המפותחת במסגרתו, ההישג הנדרש ממנה, עלותה הכוללת והערכת התועלת שתצמח ממנה ביחס לחלופות אפשריות.

אשר לפעילות תע"א בפרויקטים שנבדקו, נוכח ההפסדים שנצברו בהם ונוכח הליקויים שעלו בביקורת, מן הראוי שהנהלת החברה תפיק לקחים מהתנהלותה בהם. זאת, כדי להביא בעתיד לשיפור בעבודת המטה בתע"א בפרויקטים של פיתוח מערכות עתירות ידע, בעיקר בתחומי הערכת הסיכונים, קביעת לוחות הזמנים והכנת אמדני העלויות.

לדעת המבקר, על משרד הביטחון ותע"א לבחון את התנהלותם, בעיקר ביחסי הגומלין ביניהם, ולהקפיד ליישם את מנגנוני הבקרה והפיקוח הקיימים, וכן לבדוק האם נדרשים שינויים בדגש על הבקרה שמקיים משרד הביטחון על פעילות תע"א. כל אלה, כדי לייעל את תהליכי הפיתוח ולעמוד בלוחות הזמנים המתוכננים להשגת יכולת מבצעית לצה"ל בפרויקטים עתידיים.

ההשקעות הכבדות הנדרשות למימוש אחד הפרויקטים וההשלכות הנובעות מכך על תקציב הביטחון, מחייבים את כל הגורמים המעורבים, ובראש ובראשונה הרמטכ"ל ומנכ"ל משרד הביטחון, להתייחסות מערכתית ורחבת היקף לסוגיות שעלו בדוח הביקורת. בכלל זה עליהם לנתח חלופות שונות להמשך מימוש המערך וכדאיותן, הן בהיבט המבצעי והן בהיבט היקף המקורות הכולל הנדרש, וזאת מול צרכים אחרים של מערכת הביטחון, ולהעלותם בפני שר הביטחון.

תעש נבחרה ללא מכרז - ולא עמדה במשימה

מבקר המדינה בדק את החלטת צה"ל להצטייד במערכת "חץ דורבן" מתוצאת תעש להגנה אקטיבית על נגמ"שים מדגם "מרכבה", דהיינו: ליירוט טילים. הבחירה בתעש נעשתה ללא מכרז, למרות שגם רפאל ייצרה מערכות כאלו. ואולם, ביוני 2010 קבע משרד הביטחון שאין להמשיך בהתקשרות עם תעש, משום שהמערכת של החברה עדיין איננה בשלה. החלטה זו, מציין המבקר, התקבלה ללא עבודה מטה מלאה ומסודרת.

בנובמבר 2010 המליצו סגן הרמטכ"ל דאז, בני גנץ, אגף התכנון וזרוע היבשה לרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי, על יצירת אינטגרציה של מערכות "מעיל רוח" ו"חץ דורבן", בלי שצה"ל ומשהב"ט בדקו את היתכנותה של המערכת המשולבת ואת המשמעויות של מימושה. בהבאת מידע חלקי ולא ממצה לדיון בראשות הרמטכ"ל היה לכאורה להביא לקבלת החלטה שאינה מיטבית, אומר המבקר.

בפברואר 2011 החליט מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, על פיתוח המערכת המשולבת. ואולם, במועד זה ההערכה על היכולת לשלב מבחינה טכנולוגית בין מרכיבי המערכת של רפאל לבין מרכיבי המערכת של תעש לא הייתה מבוססת על עבודת מטה; לא היה בידי משרד הביטחון וצה"ל מידע בדבר הביצועים הצפויים של מערכת כזו; ולא נערכה עבודת מטה על תרומתה של מערכת כזו לצה"ל בהשוואה לחלופות הקיימות, על לוחות הזמנים לפיתוח ולייצור, ועל עלויות הפיתוח והייצור הצפויות. החלטתו של שני לבחור את רפאל כקבלן הראשי לפרויקט הייתה חריגה מסמכותו.

למרות החיוניות שברכישת מערכת ההגנה, קובע המבקר, התנהלות גורמים בצה"ל ובמשרד הביטחון הביאה לכך שעד אפריל 2011 לא חתם המשרד על חוזה לאספקתה, וגם לא ידוע מתי היא תותקן. הסיבות העיקריות לכך הן ליקויים משמעותיים בתהליכי קבלת ההחלטות, ובכלל זה פגמים בעבודת המטה בגופים אלה, וכן פעילות במשרד הביטחון שלא בהתאם לחוק חובת המכרזים. לדעת המבקר, יש לבחון הן את הפרויקט הזה - שעלותו מיליארדי שקלים - והן את כלל התהליכים הקשורים לרכישת מערכות נשק, לאור הליקויים שהתגלו בנושא זה.

ברק נדרש להבטיח את קיומם של קווי הייצור

משרד המבקר בדק את הנעשה בנוגע לשמירת קווי ייצור חיוניים בתעש, בעקבות טיפולו בנושא בשנת 2007. הוא מצא, כי משרד הביטחון לא נתן את המענה הנדרש לשמירה על יכולות הייצור בקווי הייצור בתשלובת התחמושת הכבדה בתעש. בשנים 2011-2007 המשיכה מערכת הביטחון בעבודת מטה בעניין מיפוי קווי ייצור חיוניים בתעש, אך החלטות לא התקבלו. בשנים 2010-2008 נגרמו נזקים כבדים לקווי הייצור החיוניים בתשלובת, וחלקם נסגרו בלי שהתקבלה על כך החלטה של מערכת הביטחון. משמעות הדבר היא פגיעה במוכנות לעת חירום, קובע המבקר בצורה חד-משמעית.

"ראוי שהשר [אהוד ברק] יפעל בהקדם לקבלת החלטה מגובה בתקציב מתאים בנוגע לקווי ייצור של תחמושת כבדה בתעש שיש לשמר - ללא התניה כל שהיא, לרבות מציאת פתרון כולל למצבה של תעש", קובע המבקר. "זאת נוכח החשיבות הרבה של הקווים החיוניים למוכנות צה"ל לעת חירום, העיכוב הניכר במימוש החלטת הממשלה משנת 2005 להפריט את תעש, והמצב שבו תהליך ליישום פתרון כולל למצבה של תעש עשוי להימשך זמן רב ותוצאותיו אינן מובטחות".
מערך כלי טיס בלתי מאוישים
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, בהתייעצות עם מבקר המדינה, החליטה שלא להניח פרק זה במלואו על שולחן הכנסת, ולפרסם רק את עיקרי התקציר ואת עיקרי הסיכום שלו, לשם שמירה על ביטחון המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב], כמפורט להלן: א. משרד מבקר המדינה העלה ליקויים משמעותיים בתהליכי קבלת ההחלטות בצה"ל ובמשרד הביטחון בעניין אישור ומימוש אחד מהפרויקטים שנבדקו בתחום כלי טיס בלתי מאוישים; בפיקוח ובבקרה של הנהלת מפא"ת על ביצועו בתעשייה האווירית לישראל בע"מ (להלן - תע"א); בתהליכי הבחינה בתע"א לאישורו ולמימושו; במעקב, בבקרה ובפיקוח של התע"א על ביצועו; וביחסי הגומלין בין משרד הביטחון לתע"א בנוגע להתנהלות בו. בפגמים שהועלו בעבודת המטה במשרד הביטחון ובצה"ל היה כדי לפגוע בתהליכי קבלת ההחלטות ברמות הבכירות ביותר בצה"ל, קרי סגן הרמטכ"ל והרמטכ"ל, וכן ברמת הדרג המדיני המאשר את הפרויקטים. הפרויקט שנבדק הוא מורכב וארוך טווח, שההחלטות לגביו מחייבות את מקבלי ההחלטות לחזון ולראייה מערכתית של הצרכים העתידיים של צה"ל. דווקא משום כך, לדעת משרד מבקר המדינה, מחייב תהליך קבלת ההחלטות בעניינו בחינה מסודרת במערכת הביטחון של יכולות ומגבלות המערכת המפותחת במסגרתו, ההישג הנדרש ממנה, עלותה הכוללת והערכת התועלת שתצמח ממנה ביחס לחלופות אפשריות. ב. אשר לפעילות התע"א בפרויקטים שנבדקו, נוכח ההפסדים שנצברו בהם ונוכח הליקויים שעלו בביקורת, מן הראוי שהנהלת התע"א תפיק לקחים מהתנהלותה בהם. זאת, כדי להביא בעתיד לשיפור בעבודת המטה בתע"א בפרויקטים של פיתוח מערכות עתירות ידע, בעיקר בתחומי הערכת הסיכונים, קביעת לוחות הזמנים והכנת אמדני העלויות. ג. נוכח הליקויים בניהול הפרויקטים של פיתוח כלי טיס בלתי מאוישים ובבקרה עליהם, על משרד הביטחון והתע"א לבחון את התנהלותם, בעיקר ביחסי הגומלין ביניהם ולהקפיד ליישם את מנגנוני הבקרה והפיקוח הקיימים, וכן לבדוק האם נדרשים שינויים לעניין זה, לצורך הסדרת היחסים ביניהם, בדגש על הבקרה שמקיים משרד הביטחון על פעילות התע"א, שביכולתם למנוע הישנות הליקויים שעלו בדוח הביקורת. כל אלה, כדי לייעל את תהליכי הפיתוח ולעמוד בלוחות הזמנים המתוכננים להשגת יכולת מבצעית לצה"ל בפרויקטים עתידיים. כמו כן, על הנהלת מפא"ת להקפיד לעדכן את מנכ"ל משהב"ט בנוגע למצבם של פרויקטים אלה טרם אישור תקציבים נוספים בתכניות הרב-שנתיות הבאות. בנוסף לזאת, נוכח הליקויים שעלו בדוח זה וכחלק מתהליך הפקת הלקחים, עליה לאמוד בתכניותיה העתידיות את כלל הסיכונים, זאת תמיד, וקל וחומר בהתקשרויות במחיר קבוע. ד. ההשקעות הכבדות הנדרשות למימוש אחד הפרויקטים וההשלכות הנובעות מכך על תקציב הביטחון, וכן שיקולים נוספים, מחייבים את כל הגורמים המעורבים, ובראש ובראשונה הרמטכ"ל ומנכ"ל משרד הביטחון, להתייחסות מערכתית ורחבת היקף לסוגיות שעלו בדוח הביקורת, ובכלל זה ניתוח חלופות שונות להמשך מימוש המערך וכדאיותן, הן בהיבט המבצעי והן בהיבט היקף המקורות הכולל הנדרש, וזאת מול צרכים אחרים של מערכת הביטחון, במכלול בניין כוחו של צה"ל; ולהעלותם בפני הדרג המדיני - שר הביטחון, ולפי הצורך בהמשך - בפני ועדת השרים הרלוונטית.
תהליכי קבלת החלטות לבחירת מערכת הגנה אקטיבית לרכב-קרב משוריין
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ הימצאותן של מערכות נשק שנועדו לפגוע ברכב-קרב משוריין ובטנקים (להלן - רק"ם) בידי מדינות אויב ובידי גופי טרור הביאו בעשור האחרון את צה"ל ואת משרד הביטחון (להלן - מערכת הביטחון) לחפש פתרונות הגנה אקטיבית לרק"ם, שבשימוש צה"ל: "מעיל רוח" מתוצרת רפאל - מערכות לחימה מתקדמות בע"מ (להלן - רפאל), שנועדה לטנק המרכבה "סימן 4"; ו"חץ דורבן" מתוצרת התעשיה הצבאית לישראל בע"מ (תעש) (להלן - תעש), שנועדה לנושא גייסות משוריין (להלן - נגמ"ש) מרכבה (להלן - נמ"ר). פעולות הביקורת בחודשים נובמבר 2010 עד אפריל 2011 בדק משרד מבקר המדינה, לסירוגין, היבטים בתהליכי עבודת המטה (להלן - עמ"ט) בצה"ל ובמשרד הביטחון (להלן - משהב"ט) בנוגע להחלטות לפתח ולהצטייד במערכת "חץ דורבן" לנמ"ר ולהחלטות לפתח מערכת הגנה אקטיבית לרק"ם, המשלבת בין היכולות של רפאל ותעש (להלן - המערכת המשולבת). הביקורת נערכה בצה"ל, במשהב"ט ובתעש. עיקרי הממצאים פטור מביצוע מכרז להתקשרות לפיתוח ולהצטיידות במערכת "חץ דורבן" במועד הדיון בוועדת הפטור במינהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (להלן - מפא"ת) שבמשהב"ט בעניין "חץ דורבן" בנובמבר 2009 היו קיימים שני ספקים פוטנציאליים - רפאל ותעש - שעסקו בפיתוח מערכות הגנה אקטיבית לרק"ם; חברות, שיכלו להציע מענה לאופיין המבצעי של צה"ל למערכת הגנה אקטיבית לנמ"ר. בנסיבות אלו התחייב קיום מכרז בין שני הספקים, דבר שלא נעשה, אף כי נדרש על פי תקנות חובת המכרזים. המלצת מפא"ת לוועדת הפטור, לאשר את תעש כספק יחיד לפיתוח ולהצטיידות במערכת הגנה אקטיבית לנמ"ר, התבססה על קביעה, כי רק מערכת "חץ דורבן" של תעש מסוגלת לספק מענה ההולם את הדרישות המבצעיות של צה"ל, אף כי היו קיימים באותו מועד שני ספקים פוטנציאלים. בדיון בוועדה תמכה מנהלת טנק המרכבה שבמשהב"ט (להלן - מנת"ק) בהמלצה זו, וצה"ל לא הסתייג ממנה. החלטות משהב"ט וצה"ל שלא להמשיך בהתקשרות לפיתוח "חץ דורבן" ביוני 2010 סיכם ראש מפא"ת, מר אופיר שהם, כי "לא מאושרת כוונת מטה התכנית [במשהב"ט] לפעול לביצוע מו"מ [משא ומתן] והתנעת פרויקט 'חץ דורבן' מהר ככל האפשר". לאחר סיכום זה נעצרה למעשה פעילות משהב"ט מול תעש בעניין "חץ דורבן". בסיכום דיון בראשות ראש מפא"ת באוגוסט 2010 הוא המליץ למנכ"ל משהב"ט "לא לקדם את תהליך ההתקשרות עם תע"ש ל'חץ דורבן', עקב חוסר בשלות ל- F.S.D [פיתוח מלא] וחוסר התאמה [של תעש] להגדרה של ספק יחיד". המלצה זו ניתנה שעה שמשהב"ט לא מיצה עם תעש בדיקה של יכולותיה לתת מענה לטיפול בפערים שנותרו במענה שלה לבקשה להצעת מחיר (להלן - בל"ם). המלצת ראש מפא"ת שלעיל בנושא אי-התאמת תעש להגדרת ספק יחיד אמנם עולה בקנה אחד עם ממצאי הביקורת, כי היו שני ספקים פוטנציאליים. אולם משרד מבקר המדינה מעיר, כי הבדיקה שערך ראש מפא"ת בנושא חשוב זה, שהשינוי בו - אי-קידום ההתקשרות עם תעש - היה מהותי, לא תועדה, לרבות פירוט הכרחי של הנימוקים והשיקולים שבבסיסה; ועל כן בדיקה זו חסרה את השקיפות הנדרשת לפיקוח ולבקרה על תהליך עבודת המטה לעניין זה. הדבר מצופה ונדרש בדיונים בנושאי פרויקטים, ובמיוחד פרויקטים בהיקף כספי של מאות מיליוני ש"ח, כמו מערכת הגנה אקטיבית לנמ"ר, ולנוכח השינוי המהותי שלעיל. באוקטובר 2010 הציג ראש מטה (להלן - רמ"ט) זרוע יבשה (להלן - ז"י) לסגן הרמטכ"ל את עמדת ז"י ומפא"ת, כי אין בשלות לקדם את תהליך ההתקשרות עם תעש ל"חץ דורבן". עמדה זו לא נתמכה בעבודת מטה שלמה, שאמורה הייתה לנתח את בשלות מערכת "חץ דורבן". יתר על כן, צה"ל, מנת"ק ומפא"ת לא פרסמו עד מועד סיום הביקורת מסמך מסכם בעניין אי-עמידה של תעש בדרישות הבל"ם. החלטות משהב"ט וצה"ל בעניין המערכת המשולבת בנובמבר 2010 המליצו סגן הרמטכ"ל דאז, אלוף בני גנץ , אגף התכנון בצה"ל (להלן - אג"ת) וז"י לרמטכ"ל על יצירת אינטגרציה "של המערכות הקיימות" - "מעיל רוח" ו"חץ דורבן", בלי שצה"ל ומשהב"ט בדקו את היתכנותה של המערכת המשולבת ואת המשמעויות המבצעיות, הטכנולוגיות, התקציביות והלוגיסטיות של מימושה ברק"ם. בהבאת מידע חלקי ולא ממצה לדיון בראשות הרמטכ"ל היה לכאורה להביא לקבלת החלטה שאינה מיטבית. החלופות ("מעיל רוח" והמערכת המשולבת) שאג"ת המליץ לבחון בדצמבר 2010 למערכת הגנה אקטיבית לנמ"ר לא כללו את מערכת "חץ דורבן". זאת, אף כי מפא"ת ומנת"ק לא השלימו מול תעש בחינה לגבי אפשרויות לגשר על הפערים שבמענה של תעש לבל"ם, וממילא לא פסלו מערכת זו מלשמש כמערכת הגנה אקטיבית לנמ"ר. בפברואר 2011 החליט מנכ"ל משהב"ט, אלוף (מיל') אהוד שני, על פיתוח המערכת המשולבת. במועד זה: ההערכה על היכולת לשלב מבחינה טכנולוגית בין מרכיבי המערכת של רפאל לבין מרכיבי המערכת של תעש לא הייתה מבוססת על עבודת מטה; לא היה בידי משהב"ט וצה"ל מידע בדבר הביצועים הצפויים של מערכת כזו; ולא נערכה עבודת מטה על תרומתה של מערכת כזו לצה"ל בהשוואה לחלופות הקיימות, על לוחות הזמנים לפיתוח ולייצור, ועל עלויות הפיתוח והייצור הצפויות. על פי הוראות משהב"ט, הסמכות לאשר פטור ממכרז נתונה בידי ועדת הפטור שבמשהב"ט . קביעתו של מנכ"ל משהב"ט בפברואר 2011 את רפאל כקבלן ראשי לפיתוח ולייצור של מערכת ההגנה האקטיבית המשולבת לרק"ם, התקבלה בחריגה מסמכותו.
תחמושת מסוג מסוים
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ הממצאים שעלו בדוח הביקורת בנושא הצטיידות צה"ל בתחמושת מסוג מסוים מצביעים על כך שגופי צה"ל הנוגעים - אגף התכנון ואחת מזרועות צה"ל - לא פעלו כמתבקש נוכח התפתחויות חשובות שנגעו לעניין. עיכוב של כשנתיים בהחלטת אגף התכנון בעניין התחמושת האמורה הביא להכרה באיחור בפערים, שעלולים לפגוע ביכולות צה"ל. עיכובים ואי-מימוש החלטות בצה"ל גרמו לכך שהוא יתחיל להצטייד בתחמושת האמורה באיחור של כשנתיים לפחות. נוכח חשיבותה של התחמושת והשפעת תהליכי ההצטיידות הצפויים על תקציב צה"ל, מן הראוי שצה"ל יקדם תכנית רב-שנתית להצטיידות בה להקטנת הפערים שנוצרו. ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, בהתייעצות עם מבקר המדינה, החליטה שלא להניח פרק זה במלואו על שולחן הכנסת, ולפרסם רק את עיקרי הסיכום שלו, לשם שמירה על ביטחון המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב].
שמירת קווי ייצור חיוניים בתעש - ממצאי מעקב
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ תשלובת התחמושת הכבדה (להלן - התשלובת) בתעשיה הצבאית לישראל בע"מ תעש (להלן - תעש) מייצרת באופן ייחודי בארץ תחמושת מסוגים שונים. בשנים 2007-2009 הגדירו משרד הביטחון (להלן - משהב"ט) וצה"ל יכולות ותשתיות ייצור ופיתוח של תחמושת כבדה בתעש, כתחום פעילות חיוני של המדינה. בינואר 2008 הודיע מנכ"ל תעש למנכ"ל משהב"ט, כי נוכח הירידה המשמעותית בהיקף ההזמנות של התחמושת הכבדה שתעש קיבלה בעשור האחרון ממערכת הביטחון, המשך האחזקה והשימור של הקווים האסטרטגיים החיוניים למערכת הביטחון מהווה נטל, שהחברה איננה יכולה לשאת בו עוד. בדוח שנתי 58א של מבקר המדינה (להלן - הדוח הקודם) נקבע, כי בעשור האחרון ערכו משהב"ט וצה"ל מספר פעמים מיפוי של קווי ייצור ייחודיים בתעש, אולם משהב"ט לא קיבל החלטות מחייבות על שימור יכולות הייצור בקווים אלה, ולא עשה בחינה יסודית של היקף התקציב הדרוש לשם כך. משהב"ט בדק חלקית את הנושא בהקשר של הפרטת תעש בלבד, ולא בראייה כוללת של נחיצות התעשיות הביטחוניות לצה"ל, ובכלל זה היכולת של מערכת הביטחון להשפיע על סגירת קווי ייצור בתעשיות הביטחוניות. עוד נקבע בדוח הקודם, כי נוכח ניסיון העבר, שבו פעילויות רבות למיפוי הצרכים בקווי ייצור הנדרשים לזמן חירום, לרבות קביעת המשאבים המזעריים שלהם, לא הבשילו לכלל החלטות מחייבות, ראוי כי הפעם, גם כלקח ממלחמת לבנון השנייה, יועלה הנושא בתוך זמן קצר לפני שר הביטחון ויתקבלו במהרה ההחלטות המתחייבות. פעולות הביקורת משרד מבקר המדינה ערך בתקופה אוקטובר 2010 עד יוני 2011 ביקורת מעקב לדוח הקודם על הפעולות שעשו משהב"ט וצה"ל בנוגע לשמירת מספר תחומי פעילות חיוניים בתשלובת התחמושת הכבדה בתעש, ובאיזו מידה התקבלו במשהב"ט החלטות, הנתמכות בהעמדה תקציבית מתאימה, על שימור יכולות הייצור בקווים אלו. הביקורת נערכה בצה"ל; במשהב"ט - באגף היועץ הכלכלי למערכת הביטחון (להלן - היועכ"ל); ובתעש. עיקרי הממצאים משהב"ט לא נתן את המענה הנדרש לשמירה על יכולות הייצור בקווי הייצור בתשלובת התחמושת הכבדה בתעש. זאת גם על אף האמור בהערות ראש הממשלה לממצאי הביקורת לדוח הקודם של מבקר המדינה, כי משהב"ט "יתמודד" עם קווי הייצור "שלא ניתן להם מענה בתכנית צה"ל". בשנים 2007-2011 המשיכה מערכת הביטחון בעבודת מטה בעניין מיפוי קווי ייצור חיוניים בתעש, אך עד למועד סיום הביקורת משהב"ט לא קיבל החלטות מגובות בתקציבים על שימור הקווים. בשנים 2008-2010 נגרמו נזקים כבדים לקווי הייצור החיוניים בתשלובת, וחלקם נסגרו בלי שהתקבלה על כך החלטה של מערכת הביטחון. משמעות הדבר היא פגיעה במוכנות לעת חירום.

תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  01/05/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ליקויים בפרויקט מל"טים גדול של תע"א
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מבקר המדינה נוגע במישרין באחד הנושאים הנפיצים ביותר שעל סדר היום הישראלי: שירות חרדים בצה"ל. ממצאיו אינם מפתיעים, אך מן הסתם יספקו חומר נוסף לטיעוניהם של שני הצדדים: של מי שטוענים שהחרדים אינם נושאים בנטל, ושל מי שטוענים שצה"ל אינו עושה די הצורך כדי לאפשר להם להתגייס.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
נושא החינוך תופס מקום מרכזי בצה"ל, בשל הדגש שהוא שם מאז הקמתו על נושאים ערכיים. בתחום זה עוסקים שני גורמים עיקריים: חיל החינוך והרבנות הצבאית הראשית.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
"עסקות ייצוא ביטחוני מתנהלות, בדרך כלל, באמצעות מתווכים וסוכנים ומול גורמים צבאיים וממשלתיים זרים תחת מעטה של חשאיות. משום כך, עסקות אלה טומנות בחובן חשש לפגיעה בטוהר המידות ובכללי מינהל תקין. הואיל וכך, נדרשת שבעתיים הקפדה על כך שתהליכי העבודה יתבצעו בכל עסקה ועסקה על-פי החוק, התקנות, הוראות משרד הביטחון והנהלים של אגפיו". כך פותח מבקר המדינה את הפרק בדוח העוסק בייצוא הביטחוני.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
ברשויות המקומיות מאגרי מידע רבים, שחלקם כוללים גם מידע רגיש כהגדרתו בחוק הגנת הפרטיות. האם מידע זה מנוהל ומאובטח כנדרש? לפי דוח המבקר, יש לנו סיבה טובה לחשוש שמידע אישי אודותינו ידלוף.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
מה קורה כאשר רגולטורים צריכים לעמוד בעצמם בכללים? ובצורה יותר פרטנית: מה קורה כאשר שני הרגולטורים החזקים ביותר במשק הישראלי - בנק ישראל ורשות ניירות ערך - שוכרים יועצים חיצוניים? דוח המבקר מעלה, שהתנהלותם במקרים אלו לא תמיד תואמת את הכללים.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il