|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מחדל מתמשך בהגנה על מטוסי נוסעים מפני טילים

בדצמבר 2002 הורה שרון לקדם שני פתרונות להגנת המטוסים במרס 2011 הורה נתניהו להשהות את הפתרון שנועד לתת פתרון מיידי, משום שהתברר שהוא אינו ישים; רכישת המערכת לטווח ארוך עדיין לא בוצעה
01/05/2012  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 62 (2012)   |   תגובות
אחרי עשר שנים עדיין אין מיגון למטוסי הנוסעים הישראליים

בדצמבר 2002, לאחר ירי שני טילי כתף על מטוס נוסעים ישראלי במומבסה שבקניה, הנחה ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, לפעול להתקנת מערכת מיגון מסוימת על מטוסי נוסעים ישראלים כמענה מיידי (מערכת א'), ולפתח מערכת אחרת כפתרון לטווח הארוך (מערכת ב'). באוקטובר 2007 קבע ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, כי יש להשלים מיידית את פיתוח המערכת לטווח ארוך.

בינואר 2009 החליטה ועדת השרים להנחות את משרד הביטחון לחתום עם חברה מסוימת על חוזה התקשרות לפיתוח והתקנה של מערכת ב' על מטוסי נוסעים של חברות תעופה ישראליות, וכי על שר האוצר להקציב לנושא זה 405 מיליון שקל, לאחר גיבוש הסכם התקשרות עם החברה המפתחת.

משרד התחבורה, שנקבע כגורם בעל האחריות הכוללת לניהול הפרויקט של מערכת א', לא הקים מסגרת משימתית שתישא באחריות למימוש הפרויקט, ולא הוגדרו התפקידים והסמכויות של כל אחד מהגורמים המעורבים בפרויקט ויחסי הגומלין ביניהם. כמו-כן, לא גובשה תפיסה לניהולו האינטגרטיבי של הפרויקט, המביאה לידי ביטוי את מאפייניו הייחודיים. גם כאשר עלו סוגיות מהותיות, הסיכומים וההחלטות שהתקבלו היו לעתים סותרים, חלקם לא מומשו כלל, או שמומשו באיחור רב. נוכח אי-ישימות הפרויקט, החליט במארס 2011 ראש הממשלה, בנימין נתניהו, "להשהות את התקנת המערכות [א'] במטוסים, ולשמר את היכולות והזיוודים של המערכות למקרה שיוחלט על שימושם בעתיד".

על-אף הדחיפות שנדרשה במתן מענה לאיום, חוזה ההתקשרות לפיתוח ולהתקנה של מערכת ב' נחתם רק ביוני 2009 - שש שנים וחצי לאחר החלטתו של שרון על הצורך בפתרון זה. במארס 2011 קבע נתניהו שיש להאיץ משמעותית את פיתוח המערכת ואת התקנתה על המטוסים.

בהמשך לכך, היה על משרד התחבורה להגיש הצעת החלטה מעודכנת לאישור ועדת השרים בנוגע לחלוקת ההוצאות בין המדינה וגופים אחרים. על-אף שמדובר בנושא בעל דחיפות לאומית ביטחונית, ובכל יום שחולף ללא טיפול קיים סיכון לתעופה האזרחית ולאלפי נוסעים, רק לאחר מועד סיום ביקורת המעקב, הרי שרק חמישה חודשים מאז קביעתו של נתניהו, עדכן משרד התחבורה את הנוסח הסופי של הצעת ההחלטה.

המבקר קובע בחריפות, שמדובר ב"מחדל מתמשך בהיערכות להגנה על התחבורה האווירית האזרחית הישראלית. על-אף שכל הגורמים הבכירים - ראשי ממשלה, שרים ומנכ"לים - קבעו שמדובר בפרויקט חשוב וחיוני, הוא התנהל לאורך השנים בחוסר יעילות ונחישות מצד הגורמים האחראים למיגון התעופה האזרחית, ובראשם שרי התחבורה שכיהנו מאז שנת 2003, וכן שרי האוצר ומנכ"לי משרד ראש הממשלה.

"יש לראות בחומרה יתרה מצב שבו למרות ההתרעות בגין סכנה לתעופה האזרחית ולמרות קביעות ראשי ממשלה לאורך השנים, נותר פער בין עוצמת האיום ומימוש המענה, ותוצאות העיכוב המתמשך בהתקנת המערכות על המטוסים עלולות להיות חמורות. על כן, על כל הגורמים המעורבים, בהובלת שר התחבורה ומנכ"ל משרדו ובתיאום הדוק עם משרד האוצר, לפעול בדחיפות לפתרון הסוגיות העומדות על סדר היום".
מיגון מטוסי נוסעים אזרחיים - ממצאי מעקב
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ בדצמבר 2002, לאחר ירי שני טילי כתף על מטוס נוסעים ישראלי במומבסה שבקניה, הנחה ראש הממשלה (להלן - ראה"ם) דאז, מר אריאל שרון, לפעול להתקנת מערכת מיגון מסוימת על מטוסי נוסעים ישראליים כמענה מיידי (להלן - מערכת א' או הפרויקט), ולפתח מערכת אחרת כפתרון לטווח הארוך (להלן - מערכת ב') (להלן - שני הפרויקטים). בדצמבר 2003 קבע ראה"ם כי משרד האוצר יתקצב את התקנת המערכות בהתאם למשא ומתן עם חברות התעופה. בהחלטת ועדת שרים לענייני ביטחון לאומי (להלן - ועדת השרים) מאוקטובר 2007 הנחה ראה"ם דאז, מר אהוד אולמרט, לפעול להשלמה מיידית של פיתוח מערכת ב'. בדצמבר 2008 הגדיר המטה ללוחמה בטרור (להלן - מטה לוט"ר) שבמטה לביטחון לאומי (להלן - המל"ל), כי איום טילי הכתף על התעופה הישראלית הוא מהותי. בהחלטת ועדת השרים מדצמבר 2008 הנחה ראה"ם כי לאור משמעות האיום פרויקט א' "יימשך כסדרו". כמו כן, קבע את הפעולות הנדרשות להמשך הטיפול במערכת ב'. בינואר 2009 החליטה ועדת השרים להנחות את משרד הביטחון (להלן – משהב"ט) לחתום עם חברה מסוימת על חוזה התקשרות לפיתוח והתקנה של מערכת ב' על מטוסי נוסעים של חברות תעופה ישראליות, ועל שר האוצר להקציב לנושא זה סך של 405 מיליון ש"ח, לאחר גיבוש הסכם התקשרות עם החברה המפתחת. פעולות הביקורת בשנת 2005 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא מיגון מטוסי נוסעים אזרחיים. עיקרי סיכום ממצאי הביקורת פורסמו בדוח 57א. בתקופה פברואר עד יולי 2011 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב מורחבת, שבה נבדק היישום של ההחלטות המרכזיות שהתקבלו בנושא, וההתפתחויות שחלו במימוש שני הפרויקטים מאז סוף הביקורת הקודמת. ביקורת המעקב נערכה ברשות התעופה האזרחית (להלן - רת"א) שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן - משרד התחבורה); במינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (להלן - מפא"ת) שבמשהב"ט. ביקורת השלמה נערכה במשרד האוצר ובמטה לוט"ר במל"ל שבמשרד ראה"ם. ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, בהתייעצות עם מבקר המדינה, החליטה שלא להניח פרק זה במלואו על שולחן הכנסת, ולפרסם רק את עיקרי התקציר ואת עיקרי הסיכום שלו, לשם שמירה על ביטחון המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]. עיקרי הממצאים מערכת א' א. משרד התחבורה, שנקבע כגורם בעל האחריות הכוללת לניהול הפרויקט, לא הקים מסגרת משימתית שתישא באחריות למימוש הפרויקט, ולא הוגדרו התפקידים והסמכויות של כל אחד מהגורמים המעורבים בפרויקט ויחסי הגומלין ביניהם. כמו כן, לא גובשה תפיסה לניהולו האינטגרטיבי של הפרויקט, המביאה לידי ביטוי את מאפייניו הייחודיים. גם כאשר עלו סוגיות מהותיות, הסיכומים וההחלטות שהתקבלו היו לעתים סותרים, חלקם לא מומשו כלל, או שמומשו באיחור רב. ב. נוכח אי-ישימות הפרויקט, החליט ראה"ם, מר בנימין נתניהו, במרץ 2011 "להשהות את התקנת המערכות [א'] במטוסים, ולשמר את היכולות והזיוודים של המערכות למקרה שיוחלט על שימושם בעתיד". מערכת ב' א. על אף הדחיפות שנדרשה כאמור במתן מענה לאיום, חוזה ההתקשרות לפיתוח ולהתקנה של מערכת ב' נחתם רק ביוני 2009 - שש שנים וחצי לאחר החלטת ראה"ם על הצורך בפתרון זה. ב. נוכח המבוי הסתום שאליו נקלע פיתוח מערכת ב' התקיים במרץ 2011 - בעת ביצוע ביקורת המעקב של משרד מבקר המדינה על הנושא - דיון בראשות ראה"ם, ובסופו הוא קבע שיש להאיץ משמעותית את פיתוח המערכת ואת התקנת המערכות על המטוסים. בהמשך לכך, היה על משרד התחבורה להגיש הצעת החלטה מעודכנת לאישור ועדת השרים בנוגע לחלוקת ההוצאות בין המדינה וגופים אחרים. על אף שמדובר בנושא בעל דחיפות לאומית ביטחונית, ובכל יום שחולף ללא טיפול קיים סיכון לתעופה האזרחית ולאלפי נוסעים, רק לאחר מועד סיום ביקורת המעקב, כחמישה חודשים מאז קביעת ראה"ם, עדכן משרד התחבורה את הנוסח הסופי של הצעת ההחלטה.

תאריך:  01/05/2012   |   עודכן:  01/05/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחדל מתמשך בהגנה על מטוסי נוסעים מפני טילים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בנג'ו
2/05/12 01:52
2
רבין פרס ברק ציפי
2/05/12 12:54
3
liliro
2/05/12 14:16
4
אורי פ
2/05/12 18:05
פורום: דוח שנתי 62 (2012) כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משרד מבקר המדינה מצא ליקויים משמעותיים בתהליכי קבלת ההחלטות בצה"ל ובמשרד הביטחון בעניין אישור ומימוש אחד מהפרויקטים בתחום כלי טיס בלתי מאוישים; בפיקוח ובבקרה של משרד הביטחון על ביצועו בתעשיה האווירית; בתהליכי הבחינה בתע"א לאישורו ולמימושו; במעקב, בבקרה ובפיקוח של תע"א על ביצועו; וביחסי הגומלין בין משרד הביטחון לתע"א בנוגע להתנהלות בו. בפגמים שהועלו בעבודת המטה במשרד הביטחון ובצה"ל היה כדי לפגוע בתהליכי קבלת ההחלטות ברמות הבכירות ביותר בצה"ל, קרי סגן הרמטכ"ל והרמטכ"ל, וכן ברמת הדרג המדיני המאשר את הפרויקטים.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה נוגע במישרין באחד הנושאים הנפיצים ביותר שעל סדר היום הישראלי: שירות חרדים בצה"ל. ממצאיו אינם מפתיעים, אך מן הסתם יספקו חומר נוסף לטיעוניהם של שני הצדדים: של מי שטוענים שהחרדים אינם נושאים בנטל, ושל מי שטוענים שצה"ל אינו עושה די הצורך כדי לאפשר להם להתגייס.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
נושא החינוך תופס מקום מרכזי בצה"ל, בשל הדגש שהוא שם מאז הקמתו על נושאים ערכיים. בתחום זה עוסקים שני גורמים עיקריים: חיל החינוך והרבנות הצבאית הראשית.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
"עסקות ייצוא ביטחוני מתנהלות, בדרך כלל, באמצעות מתווכים וסוכנים ומול גורמים צבאיים וממשלתיים זרים תחת מעטה של חשאיות. משום כך, עסקות אלה טומנות בחובן חשש לפגיעה בטוהר המידות ובכללי מינהל תקין. הואיל וכך, נדרשת שבעתיים הקפדה על כך שתהליכי העבודה יתבצעו בכל עסקה ועסקה על-פי החוק, התקנות, הוראות משרד הביטחון והנהלים של אגפיו". כך פותח מבקר המדינה את הפרק בדוח העוסק בייצוא הביטחוני.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
ברשויות המקומיות מאגרי מידע רבים, שחלקם כוללים גם מידע רגיש כהגדרתו בחוק הגנת הפרטיות. האם מידע זה מנוהל ומאובטח כנדרש? לפי דוח המבקר, יש לנו סיבה טובה לחשוש שמידע אישי אודותינו ידלוף.
01/05/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
איתן לסרי
איתן לסרי
ברשימת החומרים שאסר ארדואן: פרופילים וכבלים מאלומיניום, מנחושת, פרופילים מפלדה, חומרים המיועדים לקונסטרוקציות בנייה, כבלים חשמליים, זכוכית המיועדת לבנייה ועוד    ענף הבנייה צפוי לשל...
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il