|
הקלה מסוימת על הצרכנים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
על-פי הערכות, צפוי מחיר הדלק לרדת בכ-20 אגורות בשבוע הבא, ירידה של כ-2.4% - לכ-8.05 שקלים לליטר בשירות עצמי. הירידה הצפויה נובעת מירידת מחירי הדלקים באירופה, על-רקע ירידת מחירי הנפט, וכן מהיחלשות הדולר. המחיר הרשמי צפוי להתפרסם מחר (יום חמישי), וייכנס לתוקף רק ביום שלישי - לאחר חג הסוכות.
בחודשיים האחרונים קפץ מחיר הבנזין בכ-13.5% - כמעט בשקל שלם לליטר, לאחר שהגיע לשפל יחסי של 7.27 שקלים ביולי. באוגוסט עלה המחיר ב-43 אגורות על-רקע עלייה במחירי הנפט, ובתחילת החודש הנוכחי עלה שוב מחיר הבנזין המפוקח ב-55 אגורות לשיא של 8.25 שקלים לליטר בשירות עצמי.
העלייה נובעת בעיקר מזינוק במחירי הנפט, שמחירו (לחבית מסוג ברנט) קפץ באוגוסט בכ-29% והגיע עד 116 דולר. בימים האחרונים חלה ירידה קלה במחירו, ובהתאם החלו לרדת גם מחירי הבנזין בעסקות הסיטוניות באירופה, על פיהם נקבע המחיר המפוקח בישראל. גם שער הדולר, שחצה את קו 4 השקלים בסוף אוגוסט, ירד בכ-3% מאז, ולפיכך תורם להוזלה.
לעומת העליות במחיר הבנזין בתחילת השנה, לא הקלה הממשלה במיסוי על הדלק, כפי שנעשה כבר שלוש פעמים השנה. בינואר, ולפי המלצת ועדת טרכטנברג, לא הועלה הבלו על הבנזין ב 20 אגורות, כפי שתוכנן. במארס הופחת המיסוי ב-10 אגורות, ובאפריל בעוד 15 אגורות, לאור המחירים שאיימו לעבור את קו 8 השקלים לליטר. ההפחתות במיסוי, שניתנו באופן זמני, פגו עד יוני, ולא חודשו בחודשיים האחרונים. בנוסף, החודש הועלה שיעור המע"מ מ 16% ל 17%, ותרם עוד כ-7 אגורות למחיר הבנזין.
מחיר הבנזין המפוקח נקבע בנוסחה המשקללת את מחירי הבנזין באירופה, ומוסיפה עליו את מרווח השיווק לחברות הדלק ומסים - בלו ומע"מ. עם זאת, יש החולקים על הנוסחה, וטוענים כי היא משקפת עיוותים. כך נטען במחקר של מכון טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל שהתפרסם לקראת סוף החודש שעבר, על-רקע העלייה החדה במחיר.
המחקר מראה כי מחיר הנפט כיום קרוב למחירו ב 2008, אך מחיר הבנזין בישראל עלה ביותר משקל לליטר מאז אותה שנה. בנוסף, נטען כי הפער בין מחיר הנפט למחיר הדלק המזוקק גבוה בישראל מאשר ברוב מדינות המערב. חלק מהפער מוסבר במיסוי, הגבוה יחסית בישראל, ומגיע לכ-51% ממחיר הדלק. המחקר מצא כי המס על הדלק עלה ב-21% באופן ריאלי מ-1998.