שירותים שקיבלה חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז) בפטור ממכרז בנימוק שמדובר ביחסי אמון לא עמדו בתנאי הפטור שהוגדרו בתקנות חובת המכרזים. כך קובע (יום ד', 17.10.12)
מבקר המדינה יוסף שפירא בדוח חדש שפרסם.
משרד מבקר המדינה בדק בחודשים פברואר-נובמבר 2011 כמה התקשרויות שנבחרו באקראי מבין אלה שביצעה החברה בשנים 2011-2008 ונדונו בישיבות ועדת המכרזים. היקפן הכספי של ההתקשרויות שנבדקו הסתכם בכ-88 מיליון שקל, וברובן נמצאו ליקויים.
המבקר מציין כי לא נמצאו בחברה מסמכים שמתעדים בדיקות של תנאי השוק ששררו במועד הבקשה לאישור מימוש אופציה הכלולה בחוזה מסוים לעומת תנאי החוזה. כמו-כן, נתג"ז, התגלה, מבצעת התקשרויות שלא הובאו לאישור ועדת המכרזים והתקשרויות שוועדת המכרזים אישרה רק בדיעבד. תכולת העבודה וההיקף הכספי של כמה מן ההתקשרויות היו גדולים מאלה שנקבעו בהסכמים בשל תכנון לקוי.
לדעת משרד מבקר המדינה, הישענותה של נתג"ז על סעיף בתקנות חובת המכרזים כדי לפטור את ההתקשרות ממכרז פומבי - אינה ראויה. זאת, לדבריו, משום שבמקרים אלה יחסי האמון עם נותן השירות יירקמו רק לאחר שייבחר מבין המועמדים הפוטנציאליים, תוך כדי העבודה. "לפני בחירת הזוכה נמצאים כל המועמדים הפוטנציאליים באותו מעמד מבחינת יחסי אמון, והטענה שנדרשים לתפקידים אלה יחסי אמון מיוחדים שמצדיקים מתן פטור ממכרז פומבי להתקשרות אין בה ממש", נטען.
משרד מבקר המדינה מעיר כי ראוי שיו"ר ועדת המכרזים יקפיד לדווח לדירקטוריון, כנדרש בנוהל, על כל ההתקשרויות שמבצעת החברה שהיקפן הכספי גדול מ-5 מיליון ש"ח.
עוד הוא קובע כי על החברה להקפיד להביא לאישור ועדת המכרזים התקשרויות קודם לביצוען; להקפיד על תכנון תכולת העבודה של התקשרויות ולהקפיד על שוויון ותחרות הוגנת בין הספקים בכוח. "מהעובדה שלפני שהחליטה החברה לממש אופציות הכלולות בחוזה מסוים - הנוגעות להארכת תקופת ההתקשרות - היא לא פירטה בכתב פעולות לבדיקת הצעות חלופיות ושינויים בתנאי השוק אפשר ללמוד שהחברה לא תיקנה ליקויים שהועלו בביקורת קודמת ואף אינה נוהגת על-פי הקבוע בנהליה. על ועדת המכרזים להימנע מלאשר ביצוע עסקות בפטור ממכרז תוך שימוש לא ראוי בסעיפי הפטור שבתקנות חובת המכרזים", מציין המבקר.