|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

המבקר: לשקול צעדים נגד מנכ"ל האוצר

ביקורת חריפה של המבקר על דורון כהן, אשר בתפקידו כמנכ"ל רשות החברות איפשר לחברת החשמל להחליף את רואה החשבון שלה קובע: התנהלות החברה ואוזלת היד של רשות החברות ורשות ני"ע פגעו בביקורת הבלתי-תלויה
17/10/2012  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 63א (2012)   |   תגובות
כהן. התעלם ממבקר המדינה [צילום: יח"צ]

בתוך ארבעה ימים
מתחילת 2008 פעלו מנכ"ל החברה דאז, עמוס לסקר, והדירקטוריון שלה במישרין מול מול ברייטמן כדי להביא להחלפתו של ענבר. שפירא מגלה, כי לסקר העלה את דרישתו ארבעה ימים בלבד לאחר שנכנס לתפקידו ומבלי שנפגש אי פעם עם ענבר. דירקטוריון החברה פעל בניגוד להנחיית הרשות, לפיה הנושא הוא בסמכות האספה הכללית ורשות החברות. הדירקטוריון לא זימן את ענבר לדיון בדוחות החברה לרבעון הראשון של 2008, אך לסקר ובכירים אחרים ניצלו את ההזדמנות כדי להטיח בו האשמות

השתיקה של רשות החברות
"חמורה במיוחד התנהלותה של רשות החברות כמפקחת וכשומרת סף, שאמורה לתת גיבוי לזרועות הפיקוח והבקרה שלה בשטח, ואשר קיבלה החלטות ללא עריכת בדיקה יסודית של הטענות ושל העובדות. על-אף המידע שהיה בידיה בעניין ניסיונותיו של דירקטוריון החברה להתערב בקביעת זהות השותף האחראי, היא לא ערכה בדיקה יסודית כדי לוודא אם יש בסיס והצדקה לטענות החברה נגד השותף האחראי, או שמא מדובר בהתנכלות למבקר כיוון שאינו נוח לה. רשות החברות לא פעלה כראוי כדי לייצג את האינטרסים של המדינה הן כגוף מאסדר והן כנציגת בעלי המניות"

מבקר המדינה, יוסי שפירא, מוצא ליקויים חמורים בהחלטת רשות החברות להחליף את רו"ח אדיר ענבר, ששימש כשותף האחראי על ביקורת חברת החשמל במשרד ברייטמן-אלמגור-זוהר Deloitte. את ההחלטה קיבל דורון כהן, אז מנכ"ל רשות החברות וכיום מנכ"ל משרד האוצר. הוא דורש משר האוצר, יובל שטייניץ, ומהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לבחון את התנהלותו של כהן ולהפיק את הלקחים הדרושים.

משרד ברייטמן הוא מבקר חברת החשמל מאז 2006, וענבר היה האחראי על התיק עד החלפתו במרץ 2010. במהלך עבודת הביקורת התגלעו חילוקי דעות קשים בין החברה לענבר בעניינים מקצועיים, וכמו-כן העלתה החברה טענות קשות נגד ענבר לגבי התנהלותו האישית ולגבי אופן עבודתו.

ואולם, שפירא מצא, כי מתחילת 2008 פעלו מנכ"ל החברה דאז, עמוס לסקר, והדירקטוריון שלה במישרין מול מול ברייטמן כדי להביא להחלפתו של ענבר. שפירא מגלה, כי לסקר העלה את דרישתו ארבעה ימים בלבד לאחר שנכנס לתפקידו ומבלי שנפגש אי פעם עם ענבר. דירקטוריון החברה פעל בניגוד להנחיית הרשות, לפיה הנושא הוא בסמכות האספה הכללית ורשות החברות. הדירקטוריון לא זימן את ענבר לדיון בדוחות החברה לרבעון הראשון של 2008, אך לסקר ובכירים אחרים ניצלו את ההזדמנות כדי להטיח בו האשמות.

הדירקטוריון התעלם מרשות החברות

"קיים חשש", אומר שפירא בעדינות, "כי הפעולות שנעשו וההחלטות שהתקבלו בעניין זה במשך כשנה על-ידי דירקטוריון החברה והנהלתה הביאו ליצירת אווירה של לחץ לא ראוי כלפי השותף האחראי. אווירה כזו עלולה לפגוע בביקורת הבלתי תלויה". עוד הוא מותח ביקורת על ההשתהות בכינוס האסיפה הכללית בשנת 2009 לחידוש מינויו של משרד ברייטמן, ואומר שהיה בכך כדי להפעיל לחץ בלתי ראוי על המשרד כדי שיסכים להחלפתו של ענבר.

מנכ"ל רשות החברות דאז, אודי ניסן, הבהיר לדירקטוריון שמינוי רואה החשבון נתון בידי האסיפה הכללית - אך הדירקטוריון התעלם והמשיך בפעילותו נגד ענבר. "יש לראות בחומרה רבה מצב שבו הנהלה ודירקטוריון של חברה ממשלתית לא צייתו להוראות של רשות החברות להפסיק את פעולותיהם בקשר להחלפת השותף האחראי לעריכת הביקורת בחברה, ופעלו בעקיבות להחליפו בלי שבדקו באופן ממשי את הטענות כנגדו. זאת על-אף ההשלכות המהותיות שעלולות לנבוע מכך על ביקורת הדוחות הכספיים של החברה", קובע שפירא.

שפירא מגלה עוד, כי כאשר התמנה כהן למנכ"ל הרשות, הוא התעלם מהפניות שקיבל בזמן אמת ממשרד מבקר המדינה בנוגע לטיפולו בהחלפתו של ענבר, נקט פעולות שעמדו בניגוד לעמדת משרד המבקר, ואילו בזמן הביקורת לא סיפק הסברים של ממש להחלטתו להחליפו. החלטתו של כהן להחליף את ענבר התקבלה בשל אירוע אחד, הקשור להצגת המחויבות הפנסיונית של החברה בדוחותיה, בלי שערך בדיקה מקיפה ויסודית לביסוסה, בלי ששמע את טענותיו של ענבר, ואף בלי שהביא בחשבון את התנהלות הצדדים בתקופה שקדמה לכניסתו לתפקיד.

ההחלטה התקבלה בלי להתייחס בכובד הראש הראוי לפגיעה התקדימית האפשרית במעמד רואי החשבון המבקרים בחברה ובחברות ממשלתיות אחרות. נוסף על כך, הרשות לא בדקה לעומק את כישוריו ואת ניסיונו המקצועי של השותף המחליף, בהתחשב בגודל החברה ובמורכבותה. ואילו רשות ני"ע, שהייתה מעורבת במחלוקות המקצועיות בין החברה לבין ענבר, לא ערכה בדיקה יסודית משל עצמה על נסיבות החלפתו, כמתחייב מתפקידה ומאחריותה.

נסיונות חמורים של החברה

שפירא כותב: "משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את ניסיונותיה של חברת החשמל להיות מעורבת בקביעה של מי יהיה או מי לא יהיה רואה החשבון השותף האחראי שיבקר את דוחותיה הכספיים. חמורה במיוחד התנהלותה של רשות החברות כמפקחת וכשומרת סף, שאמורה לתת גיבוי לזרועות הפיקוח והבקרה שלה בשטח, ואשר קיבלה החלטות ללא עריכת בדיקה יסודית של הטענות ושל העובדות. על-אף המידע שהיה בידיה בעניין ניסיונותיו של דירקטוריון החברה להתערב בקביעת זהות השותף האחראי, היא לא ערכה בדיקה יסודית כדי לוודא אם יש בסיס והצדקה לטענות החברה נגד השותף האחראי, או שמא מדובר בהתנכלות למבקר כיוון שאינו נוח לה. רשות החברות לא פעלה כראוי כדי לייצג את האינטרסים של המדינה הן כגוף מאסדר והן כנציגת בעלי המניות".

שפירא קובע, כי על רשות החברות לבחון לעומק את מערכת היחסים שבין חברות ממשלתיות לבין רואי החשבון המבקרים שלהן וכן את הוראותיה ואת דרכי פעולתה בעניין זה. עליה להפיק לקחים מהליקויים שעלו בדוח, ובכלל זה להבהיר שמינוי משרד רואי חשבון לביקורת על חברה ממשלתית יביא בחשבון, במסגרת כלל השיקולים, את זהות רואה החשבון המומחה ובעל הידע המקצועי והניסיון המתאימים לשמש שותף אחראי. מן הראוי שמשרד האוצר ומשרד המשפטים ישקלו את הצורך לפעול לתיקון הכללים הנוגעים להפסקת מינויו של רואה חשבון, ובכלל זה להחלפת שותף אחראי.

"אין לעבור לסדר היום על מקרה שבו המבוקר מנסה להיות מעורב בקביעה מי יהיה או מי לא יהיה רואה החשבון השותף האחראי שיבקר את דוחותיו הכספיים. מן הראוי כי הנהלה ודירקטוריון של חברה ממשלתית הסוברים כי יש להחליף את השותף האחראי, מכל סיבה שהיא, יפעלו לכינוס דיון באספה הכללית ויפנו לצורך כך לרשות, ולא ישירות למשרד רואי החשבון. על הרשות לבחון את הצורך בקביעת הוראות או הנחיות בעניין מערכת היחסים שבין חברות ממשלתיות לבין רואי החשבון המבקרים שלהן וכן לבחון את דרכי פעולתה במקרים כאלה. כמו-כן עליה להקפיד לפעול לפי הכללים במטרה להבטיח שלא ייפגעו הביקורת הבלתי תלויה ועבודתו התקינה של רואה חשבון, בבואו לבקר חברה ממשלתית.

למנוע את הישנות התופעה

"עליה להפיק לקחים, ובכלל זה לשקול לקבוע הבהרה שמינוי משרד רואי חשבון לביקורת על חברה ממשלתית יביא בחשבון, במסגרת כלל השיקולים, את זהות רואה החשבון המומחה ובעל הידע המקצועי והניסיון המתאימים לשמש כשותף אחראי. עליה לנקוט את כל הצעדים המתחייבים כדי למנוע את הישנות התופעה. כמו-כן מן הראוי שמשרד האוצר ומשרד המשפטים ישקלו את הצורך לפעול לתיקון הכללים הנוגעים להפסקת מינויו של רואה חשבון, ובכלל זה להחלפת שותף אחראי, כך שיובהר כי החלטות בעניין זה יתקבלו ברשות החברות רק לאחר התייעצות עם הוועדה שהוקמה על-פי כללי החברות הממשלתיות ועם האחראים לתחום החשבונאות ברשות".

משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את הליקויים שהועלו בדוח זה והנוגעים לפעולות רשות החברות: אי-ביצוע בדיקה יסודית של טענות החברה והביסוס שלהן נגד ענבר והטענות שכנגד; אי-ביצוע עבודת מטה מקיפה בנושא המשמעויות וההשלכות הרוחביות של החלפת שותף אחראי; אי-מתן זכות שימוע לענבר; אי-מתן גיבוי נאות לעבודתו; וביצוע ההחלפה בתהליך לא תקין. התנהלותו של כהן מצביעה, לדברי שפירא, על ליקויים חמורים בתהליכי העבודה ובשיקול הדעת שהפעיל בנושא זה.
דוח מבקר המדינה: החלפת השותף האחראי במשרד רואי החשבון המבקר את הדוחות הכספיים של החברה
המידע המוצג בדוחותיהן הכספיים של חברות מלמד על מצבן הפיננסי ועל תוצאות פעילותן לסוף התקופה החשבונאית, ומשמש כלי רב חשיבות בידי גורמים רבים לצורכי ניהול וקבלת החלטות. רואה החשבון המבקר (להלן - רואה החשבון) עורך ביקורת על הדוחות הכספיים ונותן חוות דעת מקצועית עליהם, בהתאם לחוק רואי חשבון, התשט"ו-1955 ולתקנות שהותקנו על פיו, ובהתאם לכל יתר הוראות הדין החלות בעניין זה. פעולות הביקורת ומתן חוות הדעת על ידי רואה החשבון, צריך שייעשו באופן בלתי תלוי בגוף המבוקר. חברת החשמל לישראל בע"מ (להלן - החברה או חח"י) היא חברה ממשלתית ש-99.85% ממניותיה מוחזקות על ידי המדינה. רשות החברות הממשלתיות (להלן - הרשות או רשות החברות) ממלאת תפקיד חשוב בהליך מינוי משרד רואי חשבון לביצוע הביקורת השנתית על הדוחות הכספיים של חברה ממשלתית. משרד רואי חשבון א' נבחר לשמש משרד רואי חשבון מבקר של החברה החל בשנת 2006, ורו"ח השותף האחראי א' נקבע בתיאום עם הרשות כ"שותף אחראי" לביצוע הביקורת על החברה עד ההחלטה שהתקבלה במרץ 2010 על החלפתו. במהלך עבודת הביקורת התגלעו חילוקי דעות קשים בין החברה לרו"ח השותף האחראי א' בעניינים מקצועיים הנוגעים בעיקר ליישומם התקדימי של תקני IFRS , בנושא חישוב המחויבות האקטוארית של החברה בגין הפנסיה התקציבית של עובדיה. כמו כן העלתה החברה טענות קשות נגד רו"ח השותף האחראי א' לגבי התנהלותו האישית ולגבי אופן עבודה לקוי. פעולות הביקורת בחודשים אפריל 2009 - פברואר 2011 בדק משרד מבקר המדינה לסירוגין את ההליכים שנקטו רשות החברות, הנהלת החברה והדירקטוריון שלה לגבי החלפת רו"ח השותף האחראי א' כאחראי לביקורת בחברה. הביקורת נערכה בחברה, ברשות החברות, ברשות ניירות ערך (להלן - רשות ני"ע) ובמשרד המשפטים. עיקרי הממצאים 1. מתחילת שנת 2008 פעלו מנכ"ל החברה והדירקטוריון שלה במישרין מול משרד רו"ח א' כדי להביא להחלפת השותף האחראי מטעם משרד רו"ח א' לביצוע הביקורת עליה. דירקטוריון החברה פעל לעתים בניגוד להנחיית הרשות מיולי 2008, שקבעה כי הנושא הוא בסמכות האספה הכללית של בעלי המניות והרשות; כך קיים דיון וקיבל החלטה במטרה שמשרד רו"ח א' יחליף את רו"ח השותף האחראי א' בשותף אחראי אחר. הרשות לא פעלה בנחישות לאכיפת ביצוען של הוראותיה על ידי דירקטוריון החברה והנהלתה, ובכך אפשרה את המשך הפעולות של החברה נגד רו"ח השותף האחראי א'. 2. קיים חשש כי הפעולות שנעשו וההחלטות שהתקבלו בעניין זה במשך כשנה על ידי דירקטוריון החברה והנהלתה הביאו ליצירת אווירה של לחץ לא ראוי כלפי השותף האחראי. אווירה כזו עלולה לפגוע בביקורת הבלתי תלויה. 3. החלטת מנהל הרשות, מר דורון כהן, במרץ 2010 להחליף את השותף האחראי לביקורת בחברה התקבלה בשל אירוע אחד , בלי שנמצא כי ערך בדיקה מקיפה ויסודית לביסוסה, בלי ששמע את טענותיו של השותף האחראי, ואף בלי שהביא בחשבון במסגרת שיקוליו את התנהלות הצדדים בתקופה שקדמה לכניסתו לתפקיד. נראה כי החלטה זאת התקבלה בלי להתייחס בכובד הראש הראוי לפגיעה התקדימית האפשרית במעמד רואי החשבון המבקרים בחברה ובחברות ממשלתיות אחרות. נוסף על כך, הרשות לא בדקה לעומק את כישוריו ואת ניסיונו המקצועי של השותף האחראי המחליף, בהתחשב בגודל החברה ובמורכבותה. 4. רשות ני"ע, שהייתה מעורבת במחלוקות המקצועיות בין החברה לבין השותף האחראי, לא ערכה בדיקה יסודית משל עצמה על נסיבות החלפתו, כמתחייב מתפקידה ומאחריותה. 5. הטעויות והבעיות הרבות, שהתגלו בחברה בתחום ההנחות והחישובים האקטואריים בקשר למחויבותה הפנסיונית לעובדיה, עשויות ללמד על ליקויים אפשריים בהיערכותה ובבקרה שלה בתחום חשוב זה. החברה הייתה תלויה במידה רבה באקטואר שלה, ולפיכך היא נאלצה להסכים לדרישותיו לקבל שיפוי נרחב, ולאפשר בכך את הוצאת דוחותיה הכספיים במועד. 6. רשות החברות אישרה מתן שיפוי תקדימי לדירקטורים ולנושאי משרות בחברה תחת לחץ הנובע מאירוע מהותי, ובלי שבחנה באופן עצמאי ומעמיק את מלוא הנתונים, השיקולים והשלכותיו הרוחביות.

תאריך:  17/10/2012   |   עודכן:  17/10/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המבקר: לשקול צעדים נגד מנכ"ל האוצר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנהלת חברת החשמל העניקה במשך שנים לעובדיה ולגמלאיה תוספות שכר בלתי חוקיות, בעלות כוללת של מיליארדי שקלים. כך קובע (יום ד', 17.10.12) מבקר המדינה, יוסי שפירא. מה שהיה עד כה בגדר טענות פוליטיות והאשמות עיתונאיות, מקבל כעת גושפנקא של מבקר המדינה.
17/10/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
שישה שגרירים חדשים הגישו (יום ד', 17.10.12) לנשיא שמעון פרס כתבי אמנה עם כניסתם לתפקיד, ובהם גם שגריר מצרים ושגריר ירדן לאחר יותר משנתיים שבהן לא כיהן מטעמה שגריר בישראל.
17/10/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
בינואר 2010 החלה הרשות הממשלתית למים ולביוב ברפורמה בתעריפי המים, אשר בעקבותיה העלתה את תעריפי המים ב-30%. הרפורמה מושתתת על העיקרון ולפיו התעריפים ייקבעו לפי העלות הריאלית של אספקת שירותי המים והביוב. לאחר שפרסם חוות דעת בנושא מחירי החלב והמזון, עוסק כעת המבקר יוסי שפירא בתעריף המים לצרכנים הביתיים וקובע: ניתן להוזיל אותם.
17/10/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
הליקויים בתכנון משק החשמל ידועים לכל מי שהתבקש בקיץ האחרון לווסת את הפעלת מכשירי החשמל הביתיים - דהיינו: לכל אחד מאיתנו. מבקר המדינה, יוסי שפירא, פורס (יום ד', 17.10.12) על פני עשרות עמודים את הסיבות לכך שמשק החשמל אינו מותאם לצרכיה של המדינה. הממצא העיקרי: חוסר תכנון לטווח ארוך.
17/10/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
תצפיות שנעשו עם הטלסקופ האירופי בצ'ילה זיהו עולם חדש ממש "מתחת לאף" שלנו - רק 4.3 שנות אור מאיתנו נע לו במסלול סיבובי כוכב בשם אלפא קנטאורי B.
17/10/2012  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
מיכאל מירו
מיכאל מירו
העימות הבלתי פוסק בין מעצמות יכול לעלות לנו כעת ובכלל ביוקר    אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפעול ללא תיאום, כי אם נעשה זאת נמצא את עצמנו מדממים לבד
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הנושא הלוהט ביותר בימים אלה, לקראת הכרעה, הוא כמובן המחלוקת אם חובתה של ישראל להגיב על ניסיון החדירה האירני של הכטב"מים לתחומה של המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il