|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

רשות החברות כושלת בפיקוחה ובהתנהלותה

שינוי ארגוני מרחיק-לכת נעשה בלא תוכנית מסודרת רוב החברות מאחרות בהגשת הדוחות הכספיים ריכוזיות יתר של רואי החשבון בחברות אין קוד אתי והצהרות המנהלים ריקות מתוכן
17/10/2012  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 63א (2012)   |   תגובות
איילון. עודף כוח וסמכויות [צילום: יח"צ]

הצהרות ריקות מתוכן
בשנים 2010-2009 פיקחה הרשות באופן חלקי על יישום התקנות בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית על דיווח כספי, ובכך נפגעה הבקרה על החברות. מנהלים ודירקטורים חתמו על הצהרות מנהלים בדוחות כספיים בלי שבוצעו כל הבדיקות שעליהן התחייבו ולהן היו מחויבים, אך הרשות לא העמידה אותם על חומרת מעשיהם

בתחילת ינואר 2010 הוחל בביצוע שינוי ארגוני ברשות החברות הממשלתיות, החולשת על 96 חברות ובהן כמה מן הגדולות בישראל. ואולם, אומר מבקר המדינה, לא נמצאו ברשות מסמכים המתעדים תוכניות סדורות לקראת ביצוע השינוי, לפני השינוי היה דיון יחיד בהנהלת הרשות, והפועל היוצא שלו היה שסמכויות רבות מדי רוכזו בידי סגנית מנהל הרשות, לילי אילון. לדברי המבקר, זהו מצב בלתי תקין העלול לפגוע בתפקוד הרשות, בבקרה הפנימית ובירידה לפרטים.

לאחר פרסום המכרזים לתפקיד סגן ממונה בכיר (חברות ממשלתיות) ולתפקיד סגן ממונה בכיר ליחידה לשינויים מבניים, פנה מנהל הרשות דאז ומנכ"ל משרד האוצר כיום, דורון כהן, לחברי ועדת המכרזים והעלה אפיונים נוספים הנדרשים מהמועמדים. אפיונים אלו לא פורסמו ולא הובאו לידיעת המועמדים, אולם כהן קיבל לכך אישור מנציבות שירות המדינה. הנציבות לא התייחסה לפגם בתהליך זה ולא בחנה את האפשרות לפרסם מכרזים חדשים.

במשך שנים רבות לא נעשתה ברשות ביקורת פנימית; הרשות לא ערכה סקר ניהול סיכונים על תהליכי העבודה בה; אין ברשות קוד אתי; נמצא, כי התקבלו החלטות בנושאים מקצועיים וחשובים שהגיעו לשר האוצר בלי שהתקיימו דיונים בדרגים המקצועיים ברשות ובלי שהיא גיבשה את עמדתה.

בשנים 2010-2009 פיקחה הרשות באופן חלקי על יישום התקנות בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית על דיווח כספי, ובכך נפגעה הבקרה על החברות. מנהלים ודירקטורים חתמו על הצהרות מנהלים בדוחות כספיים בלי שבוצעו כל הבדיקות שעליהן התחייבו ולהן היו מחויבים, אך הרשות לא העמידה אותם על חומרת מעשיהם.

פגיעה באי-תלות רואי החשבון

הרשות לא פעלה בשנים 2010 ו-2011 לקידום הביקורת הבלתי-תלויה של רואי החשבון המבקרים, למרות המלצה של הגורמים המקצועיים. הרשות לא עמדה על כך שדוחות ההתקשרות של חברות עם רואי החשבון יוגשו לה עד 30 באפריל, בהתאם לקבוע בחוזר שלה עצמה; עשרות חברות לא הגישו את הדוחות כלל, וחלק עשו זאת באיחור. הרשות בחנה את הדוחות ומחלקם עלה חשש, שעבודתו הבלתי-תלויה של רואה החשבון המבקר נפגעה.

כ-80% מהחברות הממשלתיות לא הגישו במועד (1.4.11) את הדוחות הכספיים לשנת 2010; עד סוף שנת 2011 טרם עשו זאת 21% מהחברות. ואולם, הרשות לא עשתה שימוש מספיק בכלים שלרשותה כדי לשנות מצב זה. ממצא נוסף: בשנים 2009 ו-2010 נאלצה הרשות להעיר לכ-70% מן החברות על טיוטות הדוחות ועל יישום החוזרים שלה - מה שמלמד על בעייתיות בהכנת הדוחות.

מאוגוסט 2006 עד תחילת 2009 לא פעלה הוועדה למינוי רואי החשבון וקביעת שכרם בחברות הממשלתיות, ואילו בשנת 2010 התכנסה הוועדה לעתים רחוקות בשל הרכב חסר. הביקורות ברוב החברות הממשלתיות מבוצעות על-ידי שישה משרדי רואי החשבון גדולים על-אף הנחיית כללי החברות, שיש להימנע מריכוז הביקורת בידי מספר מצומצם של רואי חשבון. באוקטובר 2010 כיהנו ב-20 מהחברות אותם משרדי רואי חשבון במשך יותר משש שנים, בניגוד לכללים. עוד נמצא, כי חלק ממשרדים אלה מעניקים שירותים נוספים לחברות ממשלתיות, באופן המגביר את הריכוזיות בהעסקתם. במקביל, כמה חברות העסיקו יועצים משפטיים במשך יותר משש שנים ברציפות בלי קבלת אישור כנדרש, והרשות לא עשתה דבר.

הרשות לא פעלה לקידום יישומו של קוד אתי בחברות הממשלתיות, למרות המלצות מבקר המדינה והעידכונים שהיא מסרה ל-OECD. מסקר שעשה משרד מבקר המדינה בשנת 2010 עלה, כי רק ל-14% מן החברות שהשיבו לסקר יש קוד אתי, ומתוכן - רק לשלוש יש תוכנית להטמעת הקוד בקרב העובדים.

רק בשנת 2009, כשש שנים לאחר קבלת החלטת ממשלה בנושא, הוציאה הרשות חוזר פרטני בנושא יישום תוכנית אסטרטגית לפיתוח בר קיימא (תוכנית לטיפול בנושאים סביבתיים תוך ראייה אסטרטגית). עד סוף 2010 רק כ-30 חברות הגישו תוכנית כזו.

אחריות אישית הלכה למעשה

בפרק ההמלצות אומר המבקר, כי מאחר שהשינוי הארגוני ברשות נמצא בעיצומו, מן הראוי שהיא תבחן אותו ואת ותוצאותיו, תפיק לקחים ותגבש תוכנית במגמה לממש את ייעודה באופן מיטבי. כמו-כן, מן הראוי שהרשות תימנע מריכוז סמכויות ותפקידים רבים בידי אדם אחד, ותוודא שקיימים מנגנוני איזונים ובלמים בין היחידות השונות על-מנת לשמור על תפקודה התקין.

על הרשות לפעול ליישום התקנות להגברת הבקרה הפנימית על הדיווח ועל הגילוי הכספי, והנהגת מדיניות של נשיאה באחריות אישית הלכה למעשה על החותמים על הצהרות המנהלים בחברות. על הרשות לקדם יישום קוד אתי בכלל החברות הממשלתיות ולעודד אכיפה מינהלית של הקוד האתי בחברות שלא פרסמו קוד כזה.

מן הראוי שהרשות תנקוט צעדים המגבירים את המודעות של "עשה" או "אל תעשה" בקרב רואי החשבון המבקרים, תפעל לגיבוש מדיניות ברורה בכל הקשור לעריכת ביקורת בלתי תלויה בחברות ממשלתיות ולקשרי הגומלין בינן ובין משרד רואה החשבון ותקבע כללים בעניין אשר יובאו לידיעת החברות הממשלתיות ומשרדי רואי החשבון המבקרים אותן. כמו-כן, על הרשות לדרוש מראש מכל רואה חשבון מבקר תוכנית ביקורת והיקף שעות הביקורת הנדרש למימושה; ולאחריו לקבוע לכל חברה מסגרת שעות לעבודת הביקורת ומסגרת לשעות ביקורת, בתיאום עם רואה החשבון המבקר בטרם יחל את עבודת הביקורת.

על הוועדות למינוי יועצים משפטיים, למינוי רואי חשבון ולמינויים של דירקטורים, להיות בלתי תלויות ועל החלטותיהן להיות שקופות. מן הראוי שהרשות תחיל על עצמה קוד אתי ותבצע גם אצלה סקר ניהול סיכונים. הועלה כי חלק מהליקויים שעליהם הצביע משרד מבקר המדינה לפני שש שנים בנוגע לפיקוח ולבקרה של הרשות על החברות הממשלתיות לא תוקנו, ועל הרשות לתקן ליקויים אלה לאלתר.
דוח מבקר המדינה: סדרי הפיקוח והבקרה של הרשות
רשות החברות הממשלתיות (להלן - הרשות) הוקמה על פי חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן - חוק החברות הממשלתיות או החוק), ותפקידיה העיקריים הם לייעץ לממשלה ולשרים בנוגע לחברות הממשלתיות וכן לסייע לחברות הממשלתיות בניהול עסקיהן ולייעץ להן. תפקידים נוספים של הרשות הם, לעקוב ברציפות אחרי הפעילות של כל אחת מן החברות הממשלתיות ולבדוק את הדיווחים שלהן. בסוף 2010 היו 96 חברות ממשלתיות, חברות בנות ממשלתיות, חברות מעורבות ועמותות (להלן - החברות המפוקחות). רשות החברות הממשלתיות משמשת חוליית קשר מרכזית בין החברות הממשלתיות ובין הממשלה ושריה וגופים מאסדרים נוספים. החברות הממשלתיות פועלות בתחומים חשובים ובהיקפים כספיים ניכרים מאוד. בשל כך, נודעת חשיבות מיוחדת לסדרי הפיקוח והבקרה עליהן. פעולות הביקורת בחודשים אפריל 2010 - מרץ 2012 בדק משרד מבקר המדינה, לסירוגין, את סדרי הפיקוח והבקרה של הרשות על החברות הממשלתיות; את אופן הטיפול של הרשות בנוגע להנהגת ממשל תאגידי בחברות הממשלתיות; את תיקון הליקויים שהועלו בדוח 57ב של מבקר המדינה ; את השינוי הארגוני שבוצע ברשות. מלבד זאת נבדקו תהליכי מינוים של רואי חשבון ויועצים משפטיים בחברות. עיקרי הממצאים 1. בתחילת ינואר 2010 הוחל בביצוע שינוי ארגוני ברשות. לא נמצאו ברשות מסמכים המתעדים תכניות סדורות לקראת ביצוע השינוי המשקפות דיונים מעמיקים, בין השאר בנושאים האלה: בעיות שקיימות ביחידות וטעונות פתרון, קשרי העבודה בין היחידות, מדיניות של הרשות שבעטייה יש לשנות את מבנה היחידות ואיושן, מטרות השינוי והשפעתו הרוחבית הן על עובדי הרשות והן על החברות המפוקחות. מבירורים ברשות עלה כי היה דיון יחיד בהנהלת הרשות. הפועל היוצא של השינוי היה שסמכויות רבות מדי רוכזו בידי סגנית מנהל הרשות, הגב' לילי אילון. יצוין כי הביקורת נוגעת לנקודת זמן מסוימת של תהליך שעדיין לא הגיע לכלל סיום. 2. לאחר פרסום המכרזים לתפקיד סגן ממונה בכיר (חברות ממשלתיות) (להלן - הסגן לפיקוח) ולתפקיד סגן ממונה בכיר ליחידה לשינויים מבניים, פנה מנהל הרשות, מר דורון כהן, לחברי ועדת המכרזים והעלה אפיונים נוספים הנדרשים מהמועמדים לשני התפקידים. אפיונים אלו לא פורסמו ולא הובאו לידיעת המועמדים, אולם מנהל הרשות קיבל לכך אישור מנציבות שירות המדינה. יצוין כי הנציבות לא התייחסה לפגם בתהליך זה ולא בחנה את האפשרות לפרסם מכרזים חדשים. 3. במשך שנים רבות לא נעשתה ברשות ביקורת פנימית; הרשות לא ערכה סקר ניהול סיכונים על תהליכי העבודה בה; אין ברשות קוד אתי; נמצא כי התקבלו החלטות בנושאים מקצועיים וחשובים שהגיעו לשר האוצר בלי שהתקיימו דיונים בדרגים המקצועיים ברשות ובלי שהיא גיבשה את עמדתה. 4. משאלונים שעליהם דרשה הרשות מחברי הוועדה המייעצת למנהל הרשות בענייני חשבונאות להשיב, עולה חשש לניגוד עניינים של כמה חברים. נוסף על כך הוועדה נעזרה ביועצים שמייעצים גם לחברות ממשלתיות (בתשלום), וזאת בלי שנדרשו לחתום על הסדרים למניעת ניגוד עניינים. הרשות לא פעלה כדי למנוע ניגודי עניינים אלו. 5. בשנים 2009-2010 פיקחה הרשות באופן חלקי על יישום תקנות החברות הממשלתיות (דוחות נוספים בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית על דיווח כספי), התשס"ח-2007, ובכך נפגעה הבקרה על החברות. מנהלים ודירקטורים בחברות ממשלתיות חתמו על הצהרות מנהלים בדוחות כספיים של החברות בלי שבוצעו כל הבדיקות שעליהן הם התחייבו בהצהרות המנהלים בדבר נכונות הדוחות, ובלי שבוצעו כל יתר הבדיקות אשר להן הם מחויבים. הרשות לא העמידה את נושאי המשרות האמורים על החומרה שבאי-מילוי חובותיהם לביצוע הבדיקות ובמתן הצהרות שאינן תואמות את הליכי הבקרה הפנימית שבוצעו בפועל. 6. הרשות לא פעלה בשנים 2010 ו-2011 לקידום הביקורת הבלתי תלויה של רואי החשבון המבקרים, בהתאם לנורמות הנהוגות בארה"ב על פי סוקס 303 , למרות המלצה של הגורמים המקצועיים. 7. הרשות לא עמדה על כך שדוחות ההתקשרות של חברות עם רואה החשבון המבקר שלהן יוגשו לה עד ה-30 באפריל בכל בשנה, בהתאם לקבוע בחוזר הרשות; עשרות חברות לא הגישו את הדוחות כלל, וחלק מהחברות שהגישו את הדוחות מסרו אותם באיחור. הרשות בחנה את הדוחות שהוגשו, ומחלקם עלה חשש, שעבודתו הבלתי תלויה של רואה החשבון המבקר נפגעה. על פי חוזרי הרשות, החברות הממשלתיות רשאיות לשלם לרואי החשבון מקדמות עד 80% מהשכר הכולל על עבודתם. הרשות לא ידעה שחברות ממשלתיות שילמו לרואי החשבון המבקרים את כל שכר העבודה, ללא אישורה. 8. כ-80% מהחברות הממשלתיות לא הגישו במועד (1.4.11) את הדוחות הכספיים חתומים ומאושרים על ידי רואי החשבון לשנת 2010; עד סוף שנת 2011 כ-21% מהחברות הממשלתיות (17 מתוך 79) טרם הגישו את הדוחות הכספיים לשנת 2010. הרשות לא עשתה שימוש מספיק בכלים שהמחוקק העמיד לרשותה, כדי להניע את החברות להגיש את הדוחות הכספיים. 9. בשנים 2009 ו-2010 שלחה הרשות מכתבי הערות על טיוטת הדוחות הכספיים ויישום חוזרי הרשות של החברות הממשלתיות ל-60 מתוך 81 חברות ממשלתיות (כ-74%) ו-54 מתוך 79 חברות ממשלתיות (כ-68%) בהתאמה. לחברות ממשלתיות מעורבות לא העירה כלל הרשות הערות על טיוטת הדוחות הכספיים לשנים 2009 ו-2010. 10. הרשות לא הסדירה את התקינה החשבונאית המתאימה לכל חברה ממשלתית ולא הנחתה את החברות בנושא. 11. מאוגוסט 2006 עד תחילת שנת 2009 לא פעלה ברשות הוועדה למינוי רואי החשבון וקביעת שכרם בחברות הממשלתיות (להלן - הוועדה למינוי רואי חשבון). בשנת 2010 התכנסה הוועדה לעתים רחוקות בשל הרכב חסר. הביקורות ברוב החברות הממשלתיות מבוצעות על ידי שישה משרדי רואי החשבון גדולים על אף הנחיית כללי החברות הממשלתיות (מינוי רואי חשבון ושכרם), התשנ"ד-1994 (להלן - הכללים), שיש לכלול בין שיקולי הוועדה הימנעות מריכוז הביקורת בידי מספר מצומצם של רואי חשבון. באוקטובר 2010 כיהנו בכ-20 מהחברות אותם משרדי רואי חשבון במשך יותר משש שנים, בניגוד לכללים. 12. התברר כי הרשות לא נתנה הנחיות ברורות לחברות ולרפרנטים בדבר איסור השתתפות של יושבי ראש של דירקטוריונים בישיבות ועדת הביקורת. נמצאו שלוש חברות שיושבי ראש שלהן השתתפו בישיבות ועדת הביקורת דרך קבע. 13. הרשות לא פעלה לקידום יישומו של קוד אתי בחברות הממשלתיות למרות המלצות מבקר המדינה ועדכוני הרשות ל-OECD . מסקר שעשה משרד מבקר המדינה בשנת 2010 עלה, כי רק ל-6 מ-43 החברות שהשיבו לסקר (כ-14%) יש קוד אתי, מהן רק ל-3 חברות יש תכנית להטמעת הקוד בקרב העובדים. 14. משרד מבקר המדינה הצביע בעבר כמה פעמים על הצורך בפרסום נהלים מטעם הרשות שינחו את החברות הממשלתיות לבדוק טרם קבלת מועמד למשרה בכירה אם התקיימו נגדו הליכים פליליים או משמעתיים. אולם הרשות לא עשתה כן. בעקבות פנייה של משרד מבקר המדינה למשרד המשפטים, פתח משרד המשפטים בהליך חקיקה בנושא זה. 15. רק בשנת 2009, כשש שנים, לאחר קבלת החלטת ממשלה , הוציאה הרשות חוזר פרטני בנושא יישום תכנית אסטרטגית לפיתוח בר קיימה (תכנית לטיפול בנושאים סביבתיים תוך ראייה אסטרטגית). עד סוף 2010 רק כ-30 חברות (כ-38% מהחברות הממשלתיות) הגישו תכנית כזו. 16. על פי הוראת כללי החברות הממשלתיות (מינוי יועצים משפטיים ושכרם), התשנ"ב-1992, תקופת המינוי לא תעלה על שלוש שנים, אלא אם הרשות חזרה ואישרה את המינוי לאחר עיון בהמלצת הוועדה, ובלבד שכל אישור נוסף יהיה לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים. נמצא כי כמה חברות העסיקו יועצים משפטיים במשך יותר משש שנים ברציפות בלא שפעלו על פי ההליך לקבלת האישור הנדרש להארכת תוקפו של המינוי על ידי הרשות בהתאם לכללים, והרשות לא הקפידה על יישום הכללים.

תאריך:  17/10/2012   |   עודכן:  17/10/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רשות החברות כושלת בפיקוחה ובהתנהלותה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בישראל קיימים כמה גופים שתפקידם לייעץ לממשלה בנושאי המחקר והפיתוח (מו"פ), החדשנות והטכנולוגיה. בין הגופים האלה כמעט שאין תיאום ואין הכוונה מרכזית לגבי יעדי המו"פ הממשלתי והתעשייתי שעל הממשלה להתמקד בהם. כך עולה (יום ד', 16.10.12) מבדיקה שערך מבקר המדינה.
17/10/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסי שפירא, מוצא ליקויים חמורים בהחלטת רשות החברות להחליף את רו"ח אדיר ענבר, ששימש כשותף האחראי על ביקורת חברת החשמל במשרד ברייטמן-אלמגור-זוהר Deloitte. את ההחלטה קיבל דורון כהן, אז מנכ"ל רשות החברות וכיום מנכ"ל משרד האוצר. הוא דורש משר האוצר, יובל שטייניץ, ומהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לבחון את התנהלותו של כהן ולהפיק את הלקחים הדרושים.
17/10/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
הנהלת חברת החשמל העניקה במשך שנים לעובדיה ולגמלאיה תוספות שכר בלתי חוקיות, בעלות כוללת של מיליארדי שקלים. כך קובע (יום ד', 17.10.12) מבקר המדינה, יוסי שפירא. מה שהיה עד כה בגדר טענות פוליטיות והאשמות עיתונאיות, מקבל כעת גושפנקא של מבקר המדינה.
17/10/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
שישה שגרירים חדשים הגישו (יום ד', 17.10.12) לנשיא שמעון פרס כתבי אמנה עם כניסתם לתפקיד, ובהם גם שגריר מצרים ושגריר ירדן לאחר יותר משנתיים שבהן לא כיהן מטעמה שגריר בישראל.
17/10/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
בינואר 2010 החלה הרשות הממשלתית למים ולביוב ברפורמה בתעריפי המים, אשר בעקבותיה העלתה את תעריפי המים ב-30%. הרפורמה מושתתת על העיקרון ולפיו התעריפים ייקבעו לפי העלות הריאלית של אספקת שירותי המים והביוב. לאחר שפרסם חוות דעת בנושא מחירי החלב והמזון, עוסק כעת המבקר יוסי שפירא בתעריף המים לצרכנים הביתיים וקובע: ניתן להוזיל אותם.
17/10/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il