ביום שני, 20 במאי 2013, ימים ספורים אחרי חג שבועות, תחל לפעול המטרונית בחיפה ובקריות. כך גילה קובי מגמי מחברת יפה נוף, במסגרת כינוס יום התחבורה הציבורית שקיימה עמותת תחבורה היום ומחר.
"אנחנו מאמינים שהמועד ריאלי, למרות שזה לחוץ בזמן", אמר מגמי, שהתייחס גם לעיכוב של כחצי שנה בהפעלת פרויקט האוטובוס המפרקי המתוחכם, שנגרם כתוצאה מריבוי הגורמים המעורבים בו שגרם למחלוקות לא מעטות, בין היתר בנושא גבולות האחריות.
בינואר הקרוב יתחילו תושבי הצפון לראות מטרוניות נוסעות בכביש 4. בחודש זה גם יחל פרסום והסברה לקראת "פעימה מקדימה" שתיערך בקריות.
כלקח מהרכבת הקלה בירושלים, הכרטוס כולו יתבצע על הרציפים, כדי להגדיל את מהירות הגבייה מהנוסעים כדי שלא לעכב את הנוסעים. בין היתר ייעשה שימוש במכשירי כירטוס מתקדמים מדגם TVM ומדגם CLM, במכשירי ספירת נוסעים ובמצלמות שיצלמו את הנוסעים לצורך בקרה ולצורך שמירת הסדר הציבורי.
יהיה זה פרויקט ה-BRT הראשון בישראל. הוא כולל שלושה קווים:
- מצפון הקריות (א"ת כורדני) עד חוף הכרמל (הקו הראשי)
- מצפון הקריות (א"ת כורדני) עולה להדר
- מקריית אתא עד שכונת בת גלים בחיפה
במסגרת הפרויקט יסעו 90 מטרוניות - 84 מהן מופעלות בדיזל ו-6 היברידיות שיפעלו כניסוי. המטרוניות נמצאות בחניונים בישראל ועוברות טסטים והרצות. גם המטרוניות ההיברידיות נמצאות כאן ועברו בהצלחה את בדיקות
משרד התחבורה.
בניגוד לפרויקטים אחרים, הממשלה נושאת באחריות לגבי חלק מהמרכיבים בהם היא אינה נושאת באחריות בדרך כלל, וזאת לנוכח ראשוניות הנושא בישראל המצריכה ליווי צמוד. מלבד תשתיות, משקיעה הממשלה במערכות תומכות למידע ולאכיפה אלקטרונית. היא תחשמל את הרציפים, תטפל בתקשורת במסלולי המטרונית וברציפים, תעמיד מרכז שליטה ובקרה וחניון למטרוניות, תיצור תזמון רמזורים, תלווה את הזכיין ותעסוק גם בפרסום ובהסברה.
חלוקת הסיכונים תהיה באופן בו סיכוני הפדיון יהיו ברובם המכריע על הממשלה וסיכוני הגבייה על המפעיל - חברת דן בצפון. כלומר, המפעיל יהיה קבלן משנה של הממשלה לצורך גבייה ותהיינה עליו בקרות. את הכסף יקבל המפעיל לפי הנסיעות שיבצע בפועל. על נסיעות שלא יבוצעו הוא עלול לשלם קנסות גבוהים.