|
מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, אילן אשל [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
המבצעים האגרסיביים של רשתות השיווק שחלקן מוכרות פירות במחירים מגוחכים מזעזעים את השוק ויגרמו בסופו של דבר לקריסת חקלאים - כך מתריע (יום ב', 7.1.13) מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, אילן אשל.
לדברי אשל, "המדיניות של רשתות השיווק שמתגאות במחירים הזולים היא להפסיד בכיס אחד על מספר מוצרים לזמן קצוב, אך להרוויח כפליים בכיס השני ממוצרים אחרים. לחקלאי אין את הפריבילגיה הזו ואם הוא מקבל תמורה שנמוכה מהוצאותיו הוא מפסיד. אין לחקלאים שומן של הון עצמי כמו ברשתות והמשמעות היא גדיעת מקור פרנסתו של החקלאי ומשפחתו".
הוא מספר כי בחלק מהמקרים הרשתות סופגות חלק מההוזלה כשהן עורכות מבצעים אגרסיביים, אולם החנויות האחרות והשווקים שנמצאים בקרבתה נאלצים ליישר קו ומורידים את המחירים לחקלאים.
"יש כיום מצב אבסורדי", אומר אשל, "כשבדרך כלל פערי התיווך בחקלאות הם מופרזים והצרכנים משלמים מחיר מופקע בגלל גורמי השיווק ומאידך יש מבצעים אגרסיביים שגורמים לקיצוניות הפוכה".
הוא טוען כי הצרכנים לא מרוויחים מהמצב הזה. "האינטרס המשותף של כל הצדדים צריך להיות שמירה על יציבות מחירים מקסימלית כשכל גורם בשרשרת היצור והשיווק נהנה מרווח הוגן ללא חזירות וללא שחיטות".