העסקת עובדים בשירות הציבורי בחוזים מיוחדים ובתנאים משופרים ביחס ליתר עובדי המדינה, הולכת ומתרחבת בניגוד למטרות המקוריות ולעקרונות השוויון והשקיפות. כך קובע (יום ד', 8.5.13)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא.
העסקת עובד על-פי חוזה מיוחד מותרת במקרים שנמנו בתקנות, בין היתר, כאשר נציב שירות המדינה קבע לגביו, כי עבודתו חיונית למדינה, וכי אין אפשרות מעשית להעסיקו במסגרת תנאי העבודה או השכר המקובלים בשירות המדינה.
בשנים 2011-2007 גדל מספר המועסקים בחוזה מיוחד בדירוג האקדמאים ב-54% והגיע ל-1,563, ובדירוג כלכלנים הוא גדל ב-56% והגיע ל-466. כ-60% מהעובדים שהצטרפו משנת 2008 לשירות המדינה נקלטו בחוזים מיוחדים. יוצא אפוא שהיוצא מהכלל הפך לכלל. נציבות שירות המדינה הרחיבה את פרשנות השימוש בחוזה מיוחד, וכיום כל עובד בעל תואר אקדמי זכאי לחוזה מיוחד בדירוג האקדמאים.
משרדי ממשלה פועלים להארכת החוזים המיוחדים באופן פורמלי ואוטומטי, בלי להעריך את תפקוד העובד ובלי לשקול שיקולים רלוונטיים, כגון צורכי התפקיד והיבטים תפקודיים, ונציבות שירות המדינה לא מנעה זאת. יתרה מכך: גם אם יש סימן לבעייתיות כלשהי בהמשך ההעסקה, זו אינה מביאה לנקיטת הליכים לסיום החוזה.
נציבות שירות המדינה משתמשת בחוזה המיוחד שלא למטרה שלשמה הוא נועד. במקום להשתמש בו כאמצעי לגיוס עובדים חיוניים, שאי-אפשר להעסיקם בדרך אחרת בשירות הציבורי לתקופה קצובה, משמש החוזה המיוחד אמצעי לשדרוג תנאי העסקתם של עובדים קיימים, וכל זאת ללא שקיפות, בדרך הפוגעת בשוויון.
רק אחרי עבודת מטה
עוד מצא המבקר, כי דוח הממונה על השכר לשנת 2010 התייחס רק באופן חלקי להעסקת עובדים באמצעות חוזים מיוחדים. בטבלה המשווה בין מספר העובדים, בין מספר המשרות ובין גובה השכר בשנת 2009 לשנת 2010, מוזכרים רק 13 דירוגים מתוך 48 הדירוגים הקיימים. לפיכך דיווח הממונה על השכר על 3,753 מועסקים בלבד בחוזים מיוחדים, אף שמספרם גבוה בהרבה. בכך נמנעים מהציבור מידע ושקיפות בדבר השימוש הנרחב שנעשה בחוזה מיוחד להעסקת עובדים בשירות המדינה.
המבקר מסכם באומרו, כי מן הראוי לנצל את האפשרות להעסיק עובדים בחוזים מיוחדים רק לאחר בחינת הנושא בעבודת מטה מסודרת, באמצעות כלים ותמריצים ייעודיים ובאופן אחיד בכלל שירות המדינה, ותוך כדי שקיפות מלאה. בין היתר, מצביע שפירא על הצורך בכך שנציבות שירות המדינה והממונה על השכר יבצעו את הפעולות הבאות:
קביעת הסדרי העסקה אשר יעניקו למשרדי הממשלה את הגמישות הניהולית הראויה, אך יעלו בקנה אחד עם הוראות התקשי"ר ועם מטרותיהן; הגדרת מדיניות אחידה, שקופה ושוויונית בכל הנוגע לסוגי המשרות ולסוגי העובדים שיועסקו באמצעות חוזים מיוחדים; קביעה ופרסום של נהלים ברורים ומחייבים, המתייחסים לכל אחד משלבי העסקה בחוזה מיוחד, ופיקוח כי אלה מבוצעים באופן המשרת את מטרת החוזה המיוחד.