"משמעות הממצאים שעלו בדוח זה היא מציאות קשה ומתמשכת ביהודה ושומרון בתחום אכיפת החוק ושל 'איש הישר בעיניו יעשה', בעיקר בתחומי התכנון והבנייה, המים והתעבורה. מדובר בכשל רב-מערכתי, שעל השרים הנוגעים בדבר לתת עליו את הדעת בהקדם". כך קובע (יום ד', 17.7.13)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא.
שפירא מוסיף: "בביקורת נמצאו ליקויים משמעותיים, חלקם חמורים, בתיאום ובשיתוף הפעולה בין צה"ל, המשטרה והמינהל האזרחי ובין גופים אלה לגופים אחרים, כגון משרד החקלאות ורשות המים, בתחום אכיפת החוק בנושאים שנבדקו: עבירות של תכנון ובנייה, גניבות מים וקידוחי מים בלתי חוקיים, פגיעה באיכות הסביבה, שהיית פלשתינים שלא כדין בתחומי היישובים הישראלים ביו”ש ובאכיפת דיני התעבורה. הליקויים נובעים, בין היתר, מהעדר הגדרה ברורה של תחומי האחריות שבתחום סמכותם של הגורמים האחראים ביו”ש ומהיעדר פקודות ונהלים, אשר יבטיחו שיתוף פעולה הדוק, ויתרמו למיצוי יעיל של הכוחות הפועלים בתחום אכיפת החוק באזור ולהסדרת הסמכויות ביניהם".
אחרי 18 שנים
בהמלצות ועדת שמגר (בעקבות הטבח שביצע ברוך גולדשטיין במערת המכפלה) בנוגע לאכיפת החוק ביו”ש נקבע, כי מתחייבת הגדרה מדויקת של תפקידי המשטרה ביו”ש. למרות שחלפו יותר מ-18 שנה מפרסום המלצות אלה, עדיין קיימים חילוקי דעות בין המשטרה לבין גורמי אכיפת החוק האחרים בנוגע לאחריותה של המשטרה לטפל בסוגיית האכיפה בתחום התכנון והבנייה ובתחום הגנת הסביבה ביו”ש.
המשטרה ויחידת הפיקוח של המינהל האזרחי מסרבות לטפל במישור הפלילי בעבירות של תכנון ובנייה ביו”ש ולפעול נגד עבריינים ישראלים ופלשתינים בתחום זה בטענה שהנושא אינו באחריותן. משמעות הדברים היא, כי אין ביו”ש גוף המופקד על חקירת עבירות של תכנון ובנייה במישור הפלילי. הדבר תורם להנצחת המצב הקיים של "איש הישר בעיניו יעשה" בתחום זה ביו”ש.
עקב מחלוקת בין משטרת ישראל למינהל האזרחי בנוגע לאחריות הטיפול בעבירות פליליות בתחום הגנת הסביבה, נותר נושא זה ללא טיפול במישור הפלילי. משטרת ישראל אינה רואה עצמה, בדרך כלל, אחראית לטיפול בעבירות אלה ביו”ש, ועל כן היא סירבה לטפל בחלק מתלונות שהוגשו לה בנושא זה.
העברת סחורה חקלאית
ממסמכי המינהל האזרחי עולה, כי הולכת ומחמירה התופעה של העברת תוצרת חקלאית ממקורות פלשתינים ביו”ש לבתי אריזה ישראלים ביו”ש, תוך הימנעות מעמידה בכללים הנוגעים לטיפול בתוצרת שאינה ישראלית. תופעה זו מכונה "הלבנת" סחורות. בהסתמך על הערכת המינהל האזרחי בנוגע להיקף התוצרת החקלאית ש"הולבנה" והוברחה מיו”ש לישראל בשנת 2011, התוצרת החקלאית שנתפסה במעברים בשנת 2011 כאסורה במעבר לישראל והושמדה מהווה 3%-4% בלבד ממנה.
במועד סיום הביקורת אין גורם אחד שירכז, יתאם וינחה את הפעילות של כל הגופים העוסקים בנושא אכיפת דיני המים בתחומי יו”ש, זאת חרף התופעה הנמשכת של גנבות מים וקידוחי מים בלתי חוקיים בממדים גדולים.
כוחות צה"ל הפועלים ביו”ש נדרשים לעתים להשתתף במבצעים לאיתור עובדים פלשתינים המועסקים בניגוד לחוק בתחום היישובים הישראלים ביו”ש. בחלק ממבצעי האכיפה בשנים 2011-2008 לא רשמו חיילי הכוחות את הפרטים של הפועלים הפלשתינים שנתפסו בחשד לעבירה של שהייה בלתי חוקית בתחום היישובים הישראלים, ואת פרטיהם של מעסיקיהם הישראלים, ולא הגישו תלונות במשטרה נגד המעסיקים הישראלים. עקב כך, למרות הסיכון הביטחוני הנובע מהעסקת עובדים פלשתינים שלא כדין, אין ביכולתו של קצין מטה תעסוקה במינהל האזרחי לפעול נגד אותם מעסיקים ישראלים.
נהגים לא עומדים לדין
בשנת 2008 הפסיקה התביעה הצבאית ביו”ש - ללא תיאום עם המשטרה - לנהל את התביעה בתיקי תעבורה של נהגים פלשתינים, למעט בתיקים של תאונות דרכים קטלניות ותאונות דרכים מסוג "פגע וברח". מאז לא קבעו המשטרה והפרקליטות הצבאית נהלים המסדירים את חלוקת העבודה ביניהן בתחומי הטיפול בתיקי תעבורה של נהגים פלשתינים. במצב הקיים, תיקי חקירות רבים של תאונות דרכים שבהן היו מעורבים ישראלים ופלשתינים ושכללו המלצה של המשטרה להעמיד לדין את הנהג הפלשתיני, לא טופלו במשך זמן רב, והמשטרה סגרה אותם מחמת התיישנות.
בפרק ההמלצות כותב שפירא: "על ראש המינהל האזרחי לבחון דרכים כיצד לשפר את פעילות יחידת הפיקוח בתחומי אכיפת החוק ביו”ש בנושאים האמורים, ולטפל במתואם ובמשותף עם צה"ל ומשטרת ישראל בכל הליקויים שהועלו בדוח זה, כדי לגבש חזית פעולה משותפת ומוסכמת על כל הנוגעים בדבר בכל תחומי האכיפה באיזור. על גופים אלו לקבוע נהלים מתואמים ביניהם שיבטיחו שיתוף פעולה הדוק, ויפעלו לפיהם. כמו-כן, עליהם לבחון אפשרות למסד פורומים משותפים קבועים, בהשתתפות כל גורמי האכיפה ביו”ש, כדי לדון בבעיות הקשורות בכך וכדי להחליט על הדרכים הנדרשות לפתרונן.
"נוסף על כך, חשוב שהשרים הנוגעים בדבר, ובראשם שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, ושר המשפטים יחליטו על הצעדים הנדרשים כדי להבטיח שהגופים העיקריים המופקדים על אכיפת החוק באזור - צה"ל, המינהל האזרחי והמשטרה - יפיקו את הלקחים הנדרשים, ויפעלו במתואם ובמשותף כדי להבטיח שיפור הכרחי בתחום השמירה על החוק והסדר ביו”ש, לרווחתה של כלל האוכלוסיה באיזור".