משפחות פשע נכנסות לשלטון המקומי בניסיון להשתלט על נכסים של הרשויות - אומר (יום ב', 26.8.13) סגן ראש יאח"ה, ניצב-משנה ערן קמין. הוא דיבר בוועידת המשפט של ועד מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין.
פרקליט המדינה,
משה לדור, אמר שככלל – הפוליטיקה אינה שיקול בלוחות הזמנים של מערכת האכיפה, "אלא אם כן אנו מזהים שעומדת מגמה בלתי ראויה מאחורי התלונה או דחיפת הנושא קדימה". לדבריו, כאשר מתקרבים לבחירות, נזהרות הרשויות כפל כפליים בפתיחת חקירות; "להחליט לא להתקדם בתהליך – גם זה יכול להיות התערבות בבחירות". לדור הוסיף, כי לפני שנה הנחה את הפרקליטות להזדרז בהגשת כתבי אישום בתחום המוניציפלי.
לדברי לדור, קשה מאוד לגבש ראיות בתחום השחיתות הציבורית, כי אין קורבן ומי שיכול להעיד הוא מי שיכול להסתיר את חלקו. בהמשך קיים קושי בהבאת עד מול הממונה עליו, העיר, ולפעמים בתי המשפט אינם מקבלים את עמדת הפרקליטות ואינם צודקים בכך. "אנחנו לא מגיעים לכל עבירות השחיתות ואולי אפילו לא לרובן". לדור נשאל האם פרשת
הולילנד יכולה לחזור על עצמה והשיב: "כל התנהלות יכולה לחזור על עצמה, אחרת היינו יכולים לשלוח הביתה חלק מאנשי הפרקליטות". לדור הדגיש, כי הפתרון לא יכול להיות רק במישור המשפטי.
פקודה משנת 1934
ח"כ רוני בר-און, שהיה שר הפנים, אמר שהשלטון המקומי חולה בצורה קשה, אך לא בשל השחיתות שיש בו, אלא בשל הזנחה מתמשכת של המדינה מצד אחד, ועודף התערבות ורגולציה של השלטון המרכזי מצד שני. "מדינת ישראל מנהלת את השלטון המקומי על סמך פקודת העיריות משנת 1934. בשנת 2007 הגשתי פקודת עיריות חדשה, והיא הוכשלה בידי ראשי הרשויות ובידי חברי הכנסת העובדים אצלם בשביל הפריימריז. מה שהיה מונע את השחיתות הוא הקמת חומות סיניות בין הדרג הנבחר לדרג המבצע. העירייה מינתה מנכ"ל, גזבר, יועץ משפטי – ראש העירייה והמועצה לא יכולים להתערב בעבודה המקצועית שלו", טען בר-און.
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, אמר שהתרומות למתמודדים בבחירות המוניציפליות אינן הבעיה הגדולה של המערכת – הן משום שמדובר בסכומים קטנים והן משום שהתרומות שקופות בניגוד למעשים אחרים. "אפשר גם לעקוב אחר כך אם תורם מסוים קיבל איזושהי טובת הנאה מראש הרשות. הדברים היו מאוד שקופים וכל דבר מגיע מיד לאן שהוא צריך להגיע", הוסיף.
לדעת שפירא, מקור בעיית השחיתות בשלטון המקומי הוא במכרזים והתקשרויות, דבר העובר כחוט שני לכל אורך הקדנציות. "אנחנו מתייחסים מאוד ברצינות לנושא הזה, ובכל הבדיקות שלנו שעוסקות בשלטון המקומי ובמשרדי הממשלה – צריך לבדוק לפחות שני מכרזים בכל גוף מבוקר", גילה. "זה צריך להיות מסר לכולם: להקפיד מי יושב בוועדת המכרזים, איך היא מתנהלת וכדומה".
"ראשי ערים התעשרו"
יו"ר תנועת אומ"ץ,
אריה אבנרי, טען שהמצב ברשויות המקומיות הרבה יותר חמור מכפי שנראה. "שני שרים השתתפו בעצרת בחירות של ראש עיריית חדרה,
חיים אביטן, שבוע אחרי שהשתחרר ממעצר בית. ראשי רשויות מקבלים תרומות כל ימות השנה, בכל מיני צורות", אמר. "ישנם ראשי ערים שהתעשרו במהלך שירותם הציבורי וחלק מהכספים הבריחו לחו"ל". עוד טען, כי חלק מראשי הערים משתלחים ברשויות החוק, אך כאשר אומ"ץ מתלוננת – משיבים לה שזהו
חופש הביטוי. "הפשע המאורגן חדר לערים והשתלט על מכרזים, והמשטרה לא מתמודדת עם זה", הוסיף אבנרי.
סגן ראש יאח"ה, ניצב-משנה ערן קמין, אמר, כי "ההחלטה לפתוח בחקירה נגד ראש רשות אינה פשוטה ואנחנו בוחנים בחינה יתרה את הראיות, העיתוי והגורמים המעורבים". הוא אישר, כי הפשע המאורגן חודר לשלטון המקומי, כאשר ראשי משפחות פשע יצרו קשר עם ראשי רשויות כדי להשתלט על נכסים שלהן, אם כי אין לו נתונים על תופעה זו. קמין ציין, כי בהרבה מקרים האופוזיציה מעבירה מידע בלתי מבוסס נגד ראש הרשות.