|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
איש לא ידע להסביר מה כתוב בהסכמים

"לשקול לאפשר התמודדות אגד במכרזים"

כך ממליץ מבקר המדינה שגילה את סכומי העתק בהם מממנת המדינה את הקואופרטיב בגלל הסכמים סבוכים שחתמה במדינה מול אגד ואפילו בכירי האוצר והתחבורה לא ידעו להסביר
15/10/2013  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   דוח שנתי 64א (2013)   |   תגובות

בין 1996 ל-2010 חתמה המדינה על ארבעה הסכמים עם אגד. ביקורת משרד מבקר המדינה העלתה ליקויים מהותיים בסדרי קבלת ההחלטות לפני החתימה על הסכמים אלה: משרד התחבורה ומשרד האוצר לא השוו ביסודיות את העלות של ההסכמים לעומת התועלת שתצמח מהם, הסתפקו בהערכות כלליות למרות הסכומים הגבוהים שעמדו על הפרק, ולא הציבו יעדים להשגה במשא-ומתן. בהסכמים שולמה לאגד סובסידיה בסכומים ניכרים בלא עבודת מטה מסודרת שתברר את מידת ההצדקה בתשלומם.

הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה ובמשרד האוצר לא היו בקיאים בסבך ההסכמים ובפרטיהם ותלויים בידע ובניסיון של גורמי ייעוץ פרטיים. ההסכמים בין אגד למדינה נוסחו בשפה מסובכת, עשויים טלאי על טלאי, ורק מי שהשתתף בעצמו במשא-ומתן יכול להבינם. במשרדי האוצר והתחבורה קיימת תחלופה גבוהה של עובדים, וכשנציגי המבקר תבעו מהם הסברים הם לא ידעו להסביר את הסעיפים המתבססים על נתונים היסטוריים וכיצד נקבעו. מצב זה, קובע המבקר, עלול לפגוע ביכולת הבקרה ויוצר תלות בגורמים חיצוניים.

ב-15 השנים האחרונות נחתמו בין הממשלה לאגד ארבעה הסכמים עיקריים: שני הסכמי סובסידיה (ב-1996 וב-2005) ושני הסכמי תחרות (ב-2000 וב-2010). לפי נתוני אגד, הסכומים ששולמו לו מתוקף ההסכמים עם המדינה בגין שנת 2011 עמדו על כ-1.5 מיליארד ש"ח כולל סובסידיה ישירה לתעריף (ההפרש בין ההוצאה התקנית להכנסה התקנית).

להלן עיקרי הממצאים:

  • במשרד האוצר ובמשרד התחבורה לא נעשה תחשיב מדויק של עלות מול תועלת לפני החתימה על הסכם הסובסידיה השני, אף על-פי שתוקפו עשר שנים ועלותו מגיעה למיליארדי שקלים.
  • בהסכם הסובסידיה נקבע כי המדינה תפצה את אגד על פרישת שכירים קבועים בסכום הולך וגדל לפי מספר הפורשים. אולם לא נקבעו קריטריונים של ותק מזערי לפרישה, דבר העלול ליצור תמריץ לתחלופה גבוהה של עובדים חדשים, שאינה רצויה.
  • בחתימה על הסכם התחרות בראשון, קיבל אגד מהממשלה מִקדמת התארגנות בסך 90 מיליון ש"ח. בהסכם הסובסידיה נדחה מועד ההחזר של המקדמה בעשר שנים (לשנים 2018-2015). המקדמה תוחזר בתוספת הפרשי הצמדה למדד המחירים לצרכן, אך אגד אינו מחויב בריבית על המקדמה, וטמונה בכך הטבה נוספת.

פחות קווים, אותה סובסידיה

  • על-פי הסכם זה, נגרעו מאגד 25% מקווי השירות, אך סכום הסובסידיה לא קטן, מפני שההוצאה התקנית הופחתה לפי העלות השולית לשעה ולא לפי העלות הממוצעת לשעה. לפי חישובים שנערכו במשרד מבקר המדינה, הפחתה בהוצאה התקנית לפי העלות הממוצעת לשעה הייתה אמורה להקטין את הסובסידיה לפחות בכ-380 מיליון ש"ח נוספים.
  • עוד נקבע בהסכם, כי 20% מקווי השירות שייפתחו לתחרות יועברו לחברה-בת של אגד (אגד תעבורה) בלא תחרות ובלא מכרז, והמדינה תשלם לאגד בגין העברתם פיצוי בסך 88 מיליון ש"ח, אף שהקווים נשארו למעשה בבעלותו.

קווים לחרדים ללא מכרז

  • "קווי המהדרין" החדשים (קווי הפרדה שנתפרו לחרדים, ע.י.) היו אמורים להיפתח לתחרות כבר מיום הפעלתם, אך משרד התחבורה אישר לאגד להפעיל אותם בלא מכרז. יתר על כן, בהסכם התחרות 2010 נקבע כי 10% מקווי השירות שנגרעו מאגד יהיו "קווי מהדרין", ואגד יקבל פיצוי של כ-50 מיליון ש"ח בגין פתיחתם לתחרות, אף שלא היה אמור להפעיל קווים אלה באופן בלעדי מלכתחילה.
  • בהסכם התחרות 2010 נקבע כי ההפחתה בהוצאה התקנית בעקבות גריעתם של 15% מהקווים תהיה שווה להפחתה בהכנסה התקנית. בחישוב כזה לא משתנה ההפרש בין ההוצאה להכנסה (שעליו מבוסס סכום הסובסידיה), ולכן הסובסידיה אינה קטנה, למרות הצמצום של 15% בקווי השירות. משרד התחבורה ואגד לא עשו תחשיב מדויק של השינויים הצפויים בהוצאה התקנית ובהכנסה התקנית בעקבות גריעת הקווים מאגד.
  • התגלו פערים ניכרים בין משרד האוצר לאגד בהצגת עלותו של הסכם התחרות 2010. לפי משרד האוצר מדובר בעלות של 683 מיליון ש"ח למדינה, ולפי אגד מדובר ב-1.3 מיליארד ש"ח.
  • בהסכם הסובסידיה התחייב אגד לחתום על הסכם תחרות חדש עד סוף שנת 2008. ההסכם נחתם באיחור של שנה וחצי והוחל בדיעבד מיום 1.1.09. התחולה בדיעבד של ההסכם משמעותה תשלום נוסף של כ-296 מיליון ש"ח לאגד.
  • על-אף שהתקיימו דיונים רבים בין נציגי הממשלה לנציגי אגד לקראת החתימה על הסכם התחרות בשנת 2010 איש מהם לא ריכז בתיק מסודר את המסמכים הרלוונטיים, כגון פרוטוקולים של צוות המשא-ומתן והסכמות שהתקבלו בנושאים שנידונו.
  • בהסכם הסובסידיה התחייב אגד להקים מערכת כרטוס חכם משותף למפעילי תחבורה ציבורית שונים. למרות זאת קיבל אגד בהסכם התחרות 2010 כ-45 מיליון ש"ח להקמת המערכת. אגד העדיף לגרור רגליים ופגע בציבור הנוסעים.

דוח המבקר מצביע על שורת ליקויים שיש לתקן ובהם: קביעת יעדים לפני משא-ומתן, הכנת תחשיב עלות תועלת לפני חתימה על הסכמים; תיעוד של המשא-ומתן על ההסכמים; ולהבטיח שימור ובעלות על הידע הנצבר אצל החברות הפרטיות העובדות למען משרד התחבורה לקיום ההסכמים עם אגד.

כמו-כן משרד מבקר המדינה ממליץ לשקול, לנוכח היקף הנסיעות של אגד, את נקודת הזמן שבה ניתן יהיה לאפשר לאגד להתחרות במכרזים להפעלת תחבורה ציבורית.

מסלקה משותפת - רק ב-2014

למשרד הביטחון, למשטרה, לשירות בתי הסוהר ולאגד אין מידע מדויק על העלות האמיתית של נסיעות החיילים, השוטרים והסוהרים. המבקר קובע כי על גופי הביטחון ואגד להשתמש בטכנולוגיות הקיימות כדי לייעל את ההתחשבנות ביניהם ולא להסתמך על סקרים בלבד, ומכל מקום יש לעדכנם לעיתים קרובות יותר.

כמו-כן נקבע, על משרד התחבורה לפעול ללא דיחוי להקמת המסלקה המשותפת לכלל מפעילי התחבורה הציבורית, שיכולה להביא להתייעלות ואף לחיסכון בתשלומים למפעילי התחבורה הציבורית, המתבססים כיום על אומדנים. בתשובתו של אגד נמסר כי הקואופרטיב מעוניין בהקמת המסלקה, שכן היא תאפשר התחשבנות אמת בין מפעילי התחבורה השונים. בתשובתו של משרד התחבורה נמסר כי הוא פועל נמרצות להקמת מסלקה במהלך 2014, וכי הוא צופה שהיא תפעל באופן מלא מול כלל המפעילים.
הסכמי סובסידיה בין המדינה לאגד / דוח מבקר המדינה
אגד - אגודה שיתופית לתחבורה בישראל בע"מ (להלן - אגד) פועלת מתוקף צווים, הסכמים ורישיונות שנתנה לה ממשלת ישראל, המתירים לה להפעיל קווי תחבורה ציבורית ולתת שירותי תחבורה ציבורית ברחבי הארץ. אגד מקיימת גם נסיעות מיוחדות שאינן במסגרת שירותי התחבורה הציבורית, כגון הסעות עובדים ותלמידים. בסוף שנת 2011 היו באגד כ-6,500 עובדים (מהם 2,053 חברים, כ-4,200 שכירים, והיתר עובדים ארעיים), והיא הפעילה כ-920 קווים באמצעות כ-3,000 אוטובוסים ו-4,600 נהגים. ב-15 השנים האחרונות נחתמו בין הממשלה לאגד ארבעה הסכמים עיקריים: שני הסכמי סובסידיה (ב-1996 וב-2005) ושני הסכמי תחרות (ב-2000 וב-2010). לפי נתוני אגד, הסכומים ששולמו לה מתוקף ההסכמים עם המדינה בגין שנת 2011 עמדו על כ-1.5 מיליארד ש"ח כולל סובסידיה ישירה לתעריף .

תאריך:  15/10/2013   |   עודכן:  15/10/2013
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"לשקול לאפשר התמודדות אגד במכרזים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
ליקויים משמעותיים בבחירתה של חברת נת"ע לבצע את פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש-דן. שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ ושר התחבורה ישראל כ"ץ הגישו לממשלה בדצמבר 2010 הצעה להחלטה שעניינה להעביר את הפרויקט לנת"ע, לנוכח עיכוב של הזכיינית. אולם הממשלה קיבלה את ההצעה באופן שרירותי מבלי שקדמה לה עבודת מטה יסודית לבדיקת מלוא המשמעויות של בחירת החברה, העלות הכלכלית של כל התהליך לעומת חלופות אפשריות אחרות לביצוע באמצעות חברות תשתיות עתירות ניסיון קודם וכן היערכות לא נאותה דיה של נת"ע הלא-מנוסה לביצוע הפרויקט.
15/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
ישראל הופכת בהדרגה ל"מיני-מעצמה" של חיפושי גז טבעי. נוסף על כמויות מסוימות של נפט, התגלו ארבעה מאגרי גז גדולים ביותר בשנים 1999, 2000 ו-2009. תגליות אלה הביאו לידי הגברת הפעילות בענף, רובה בים העמוק. אולם, דוח מבקר המדינה 63ג מוצא (יום ג', 15.10.13) כי הסכנות הסביבתיות הרבות הנובעות מן הקידוחים, אינן מקבלות מענה מספק.
15/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ליקויים רבים התגלו בתפקודם של תאגידי המים, הרשויות המקומיות ורשות המים בתחום משק המים והביוב ויחסי הגומלין ביניהם. זאת, עד כדי ניצול לרעה של מנגנוני השליטה של הרשויות המקומיות בתאגידים - כך עולה (יום ג', 15.10.13) מדוח מבקר המדינה 63ג.
15/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
משרד הביטחון התקשר עם חברת דוראד בהסכם לרכש חשמל בתהליך לקוי, שכן לא היה בידי החברה רישיון תקף. מנכ"ל המשרד באותה התקופה היה עמוס ירון, שכיהן קודם לכן כעשר שנים כיו"ר קצא"א, כשבעת חתימת ההסכם החזיקה קצא"א בכמחצית מהון מניותיה של דוארד.
15/10/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
משרד האוצר, בנק ישראל ורשות ניירות ערך לא הכינו תוכנית מסודרת ומאוחדת להמשכיות עסקית של הגופים הפיננסיים החיוניים בעת התרחשותו של אסון בקנה מידה גדול. כך אומר (יום ג', 15.10.13) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
15/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי    / 
חברת הדואר קרובה לסכנת קיום ממשית  /  עופר וולפסון
השרים שלום ולבנת צפצפו על החלטת הממשלה  /  איציק וולף
ה"תספורות" באו אחרי פיקוח לקוי  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
חיים רמון
חיים רמון
נתניהו, גלנט, גנץ ובכירי המטכ"ל, הוציאו לפועל תוכנית צבאית שהביאה לגירושם של תושבי צפון הרצועה לרפיח. ועכשיו, ברפיח יש ריכוז של יותר ממיליון עקורים, מה שמונע מצה"ל לחסל את גדודי הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il