אגף תחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה (הנמצא במינהל יבשה), שכשליו כיכבו בדוח
מבקר המדינה האחרון והיה מושא לביקורת רבה, יפורק בסוף חודש נובמבר כחלק מסגירת המינהל כולו ובמקומו תקום בחודש דצמבר הרשות הארצית לתחבורה ציבורית.
את הדברים מסר מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי בנאום בכינוס "נגישות מודרנית בתחבורה הציבורית" שהתקיים השבוע. יצחקי, שעמד בראש ועדת האיתור לראש הרשות, אמר כי הוועדה המליצה לשר התחבורה ביום חמישי שעבר כי בראש הרשות יעמוד תת-אלוף במילואים מאיר חן אוחנה מקרית מוצקין, שהיה קצין משטרה צבאית ראשי (קמצ"ר).
גורם חיצוני
יצחקי לא הסביר מדוע נבחר אדם שאינו מגיע מענף התחבורה, בעוד שבתנאי הסף לתפקיד נאמר כי דרוש אדם בעל 8-7 שנות ניסיון (בהתאם לתואר ראשון או תואר שני) בניהול מיזמים מורכבים ועתירי תקציב, מתוכם לפחות ארבע שנות ניסיון בתחומי ענף התחבורה היבשתית. "האדם נמצא כמועמד הולם ומתאים להקים מערכת זו מחדש", אמר מבלי להסביר ורמז לסיבות העיקריות שבגינן נבחר אדם מחוץ למערכת: "אני חושב שעם כוחות חדשים מקצועיים, אנשים עם ראש פתוח עם מחשבה בריאה ועם הרבה מחשבה מחוץ לקופסה, אנחנו הולכים לשפר את הרמה ולתת מענה לעניין הזה".
אוחנה היה קצין מוערך בצה"ל. שמו נקשר בטיוח פרשת
צ'יקו תמיר שבעקבותיה עוכב קידומו. אולם בדיקת הצבא העלתה כי תפקודו היה ללא רבב וכך נסללה הדרך לקידומו. בתקופתו כקמצ"ר ידע חיל-המשטרה הצבאית עדנה, ובין היתר הוא אסר על הכנסת טלפונים סלולריים לדיונים בלשכתו.
"סיבות כאלה ואחרות"
מינהל היבשה מכיל בתוכו את היחידות הבאות: תחבורה ציבורית, היסעים ומוניות, פיקוח כלכלי פיננסי, תכנון מערכתי, תשתית ופיתוח ויחידות מטענים ומל"ח. מנכ"ל משרד התחבורה מגדיר את השינוי "בשורה" ומציין כי סמכויות המפקח על התעבורה וסמכויות אחרות יישארו גם לאחר סגירת מינהל היבשה. לרשות שתוקם יהיו תקנים לכוח אדם מקצועי. יצחקי: "אנחנו לא עמדנו ברמה המקצועית ובקצב ההתפתחות וההתקדמות של מפעילי התחבורה הציבורית, בוודאי לא של הצרכים והדרישות של אזרחי מדינת ישראל. הרשות הזו תתן מענה לכל הנושאים האלה, נגייס אנשים חדשים, נוספים על אלה הקיימים, שלצערי הרב בשנה האחרונה שדרת הניהול הלכה ונעלמה מסיבות כאלה ואחרות, ועשו עבודה, עבודה טובה...יש הרבה מאוד מה לשפר מבחינת הרמה המקצועית, האמינות, הזמינות, הנגישות ההגעה, התחנות עצמן, המידע, הטכנולוגיה לציבור, אבל נעשה וכבר התנענו את התהליך, נעשה הרבה בשנים האחרונות, ואנחנו חייבים ורוצים להשלים את המהפכה הזאת. אני חושב שאם אנחנו נכניס עוד תחנות נגישות... הטכנולוגיה, עלייה בדלת אחורית, וגם פיילוט בתל אביב בדלת אחורית, גם פיילוט בירושלים שהולך להתחיל בקרוב, וזה דבר שיביא לרמת השיפור", דברי יצחקי.