דורון ארבלי של אחרי הכהונה כמנהל רשות המיסים הוא אדם אחר מזה שפגשתי כשעדיין כיהן בתפקיד. הלחצים שבניהול הגוף הלא פופולרי כבר לא שולטים בסדר היום שלו, וגם כובד משקלו של הבור התקציבי אינו מונח על כתפיו - וזה ניכר.
"היום יש לי זמן", הוא מחייך. "בתקופה של הכהונה, זה היה מצרך נדיר. להיות מנהל הרשות זה תפקיד של 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. אין שישי-שבת, אין לילה ואין יום. אתה תמיד עובד. גם כשהייתי בחו"ל לא התנתקתי, כל הזמן יש אירועים, וכל הזמן צריך לקבל החלטות לכאן ולכאן, אז אין מצב שהטלפון כבוי, גם לא ב-3 לפנות בוקר".
- שילמת על זה מחיר אישי לא פשוט.
"ברמה האישית, בייחוד בתפקיד מנהל הרשות, אבל גם בתפקידים אחרים שעשיתי, שילמתי מחיר כבד מבחינת המשפחה. הייתי פחות בבית, והרבה פחות עם הילדים. אז אני לא אגיד לך שזה הגורם לגירושין שלי, אבל זה בוודאי השפיע. המשכתי להתגורר בצפון, והייתי בממוצע חמש שעות ביום על הכבישים - מקריית אתא לירושלים וחזרה - כך שהייתי חוזר מאוד מאוחר הביתה. כמעט שלא היה לי זמן לבילויים עם הילדים. הייתי מגיע הביתה הרוג, ולא היה לי כוח אליהם. אז כן, זה לא פשוט".
"לכתוב חוק מס הכנסה חדש"
26 שנים שימש ארבלי ברשות המיסים עד לפרישתו ממנה באוקטובר האחרון, לאחר שאת תפקיד מנהל הרשות הוא עזב כבר במארס החולף, לטובת מחליפו
משה אשר. "צריך לשנות פה את כל החשיבה בעולם המס", אומר ארבלי בראיון בלעדי ל-G. "מערכת המס צריכה להיות הרבה יותר פשוטה. היום היא מאוד מורכבת. פקודת מס הכנסה מסובכת. אמרתי את זה גם בתקופת כהונתי והרבה אנשים תמכו בי. צריך להקים פרויקט לרפורמה בפקודת מס הכנסה. צריך לכתוב חוק מס הכנסה חדש, פשוט ומובן, שישנה את מערכת המס בישראל, יפשט את הליכי הגבייה, ייעל אותם וישיג משהו חדש".
- למה לא עושים את זה?
"כי זה לא משהו שמנהל רשות המיסים יגזור את הקופון עליו בקדנציה שלו. לכתוב חוק חדש למס הכנסה זה קשה, יש המון מכשולים, והרבה אנשים יפחדו בכלל לגשת לזה. זה נכון, אבל אין ברירה. צריך לבנות מערכת מס הרבה יותר שטוחה, הרבה יותר אמינה".
- ועדיין, את האזרח לא מעניינת כרגע המורכבות של פקודת מס הכנסה. מעניין אותו נטל המס הכבד.
"נכון, נטל המס בישראל גבוה מאוד, במיוחד נטל המיסים העקיפים. זה פוגע בהבאת השקעות לישראל, הרצון והדחף להעלים מס גבוה יותר ומשפיע על יוקר המחיה בישראל. שיעור העלמות המס פה הולך ביחס ישיר לנטל המיסים הגבוה".
- הנישום הישראלי כל-כך גרוע?
"בישראל מקובל לעתים להתייחס בקלות ראש ואפילו בשוויון נפש להונאות מס. 80% מהעלמות המס וההון השחור נמצאים בתכנוני מס של החברות הגדולות ובהון השחור בארגוני פשיעה, ו-20% נמצאים בשוק של העוסקים הקטנים והבינוניים, נותני השירותים. אבל אותם נותני שירותים הם אלה שבעצם יוצרים את האווירה הציבורית שזה מקובל להעלים מס. כולם נפגשים עם אותם בעלי מקצוע יום-יום, ששואלים אם כן לתת חשבונית או לא לתת חשבונית, ויוצרים את האווירה הציבורית של העלמות המס.
"אני לא מבין מה ההבדל בין שכן שלא משלם מס לבין שכן שפורץ לבנק. שניהם גונבים - אחד מהקופה הציבורית והשני מחשבונות הבנק. אבל יש פה נורמה ציבורית שמתייחסת בקלות ראש להעלמות מס. העלמת מס בישראל לצערי מזמן היא נורמה, נורמה פסולה המושרשת חזק בכל ענפי הפעילות במשק".
- בשבוע שעבר חשפה לילך ויסמן ב"גלובס" את חשבון הבנק של ראש הממשלה נתניהו באיי התעלה, המשמשים מקלט מס, ועלו תהיות אם זה ראוי שמי שכיהן כראש ממשלה וכשר האוצר ינקוט תכנוני מס, שיובילו אותו לפתיחת חשבון אישי במקלט מס. זה גם חלק מהנורמות הפסולות שאתה מדבר עליהן?
"אני לא יודע על מה נתניהו דיווח ועל מה לא. אין שום סיבה להניח שהוא עשה משהו לא חוקי, ולכן אני לא רוצה להתייחס אליו באופן ספציפי. אבל חשבונות כאלה זו בדיוק הסיבה שפרסמתי נוהל גילוי מרצון אנונימי בתקופת כהונתי לבעלי כספים בחו"ל (הליך שבמסגרתו לא יועמדו הנישומים לדין פלילי אם יחשפו את הכספים שהסתירו בחו"ל ועליהם לא דיווחו). במסגרת הגילוי מרצון קיבלנו 1,300 בקשות שההון בהן היה 12 מיליארד שקל, ואנחנו יודעים בוודאות שמדובר בהרבה יותר. לישראלים יש עשרות מיליארדים בחו"ל ואנחנו צריכים להכניס אותם למערכת המס הישראלית".
- לא ענית לי על השאלה לגבי נתניהו. זה ראוי שמי שמקבל את ההחלטות הכלכליות במדינה, לרבות מדיניות המס, יחזיק חשבון במקלט מס?
"לגבי כל אזרחי המדינה, אם החשבונות האלה מדווחים לרשויות המס, אז אין שום רע בלהחזיק חשבון בנק במקלט מס. לא מתבצעת פעולה לא חוקית. לגבי פוליטיקאים ומה ראוי שהם יעשו, אני מעדיף שלא להיכנס לזה. אני לא שופט אנשים אחרים ולא רוצה לחלק ציונים למאן דהוא. כל אחד יעשה מה שמתאים לו".
- נשאל זאת כך, אתה כראש רשות המיסים לשעבר היית פותח חשבון במקלט מס?
"אני באופן אישי כמובן שלא אפתח חשבון במקלט מס, כמו שאני לא קונה בחנות שלא מוציאה חשבונית מס ולא מעסיק בעל מקצוע שלא מדווח לשלטונות המס. מבחינתי זה בדיוק אותו הדבר".
- התייחסת קודם לקורלציה בין נטל המס הכבד להעלמות המס. אז אולי הפתרון הפשוט והמהיר יותר הוא להוריד את נטל המס.
"השאלה היא לא אם אפשר להוריד את נטל המס. ברור שאפשר. השאלה איך מגיעים למצב שבו ניתן להוריד את נטל המס. על-מנת להוריד את נטל המס צריך לגרום לעלייה בהכנסות באמצעות מלחמה בהון השחור, סגירת פרצות בחקיקה, חינוך, מדיניות מס ארוכת-טווח ויציבה והבאת השקעות חדשות לארץ. הורדת נטל המס צריכה להתבצע בהדרגה - בהתחלה מיסוי עקיף- מכס ומס קנייה על-מנת להמשיך ולעודד תחרות, ומע"מ - ובהמשך גם מיסוי ישיר על-מנת לעודד את המשק ולהגביר פעילות".
- יש דבר כזה בכלל מדיניות מס בישראל?
"אני לא הייתי קורא למדיניות המס מדיניות הזיגזג, אבל הייתי רוצה לראות מדיניות שנסמכת על ראייה ארוכת-טווח ולא קצרה, כמו גם על ביצוע החלטות של מה נכון ולא מה נראה יפה. מדיניות מס משתנה משדרת בהלה וחוסר מקצועיות, ולכן יש לשאוף למדיניות מס ארוכת-טווח עם יציבות, מגמות ברורות וידועות וגמישה מספיק על-מנת לטפל במשברים. הממשלה הקודמת לדוגמה, הביאה חבילת מסים לטיפול בגרעון כולל העלאת מסים גם כשידעו שיש בחירות. צריך לעשות מה שנכון לכלכלה".
- אחרי 26 שנים ברשות המיסים, עם אילו תובנות יוצאים ל"אזרחות"?
"המון תובנות, אבל השינוי הבולט ביותר שחל בי הוא השינוי ב'מדד התמימות'. במסגרת התפקידים שמילאתי אפשר לומר שראיתי ולמדתי לפני ולפנים את האופי האנושי - שקרים ומניפולציות, תאוות בצע, אלימות, רמיסת הזולת, הכאה על חטא ועוד מכל קצות הקשת המגוונת של התכונות האנושיות. היום אני רחוק מאוד מאותו צעיר שעשה את צעדיו הראשונים ברשות".
ולפעמים העבודה זימנה לו גם סיטואציות משעשעות למדי. "קרה לא פעם שבעלי מקצוע מכל התחומים תפסו ממני מרחק כשנודע להם במה אני עוסק", הוא מספר. "כל מיני נותני שירותים שהגיעו אליי הביתה לתקן משהו וברחו כשאמרתי להם שאני עובד ברשות המיסים. אלה תופעות משעשעות ומטרידות גם יחד.
"לא מזמן קניתי בית שהיה במהלך בנייה. הקבלן שידע מי אני סיפר למנהל העבודה ולפועלים ואני פחדתי שאחד מהם או יותר ירצו ל'נקום' בי ויחבלו בבנייה. זוגתי ואני היינו מתבדחים ואומרים 'מי יודע מה שמו בצנרת או בקירות ואם משהו יקרה נדע למה'.