משרד הביטחון מפגר בצורה שיטתית בתשלומים של מיליארדי שקלים לספקיו, ומתעלם מדוח ביקורת קודם שהתריע על כך.
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, אומר (יום ד', 12.3.14): "משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את תופעת הפיגורים בתשלום לספקים, ומעיר, כי מצב זה אינו עולה בקנה אחד עם מינהל תקין, פוגע בזכויותיהם של הספקים, בתדמיתו של משרד הביטחון, ואף מעמיד את משרד הביטחון בסיכון להיות חשוף לתביעות של ספקים לתשלום ריבית פיגורים".
בשנת 2012 פיגר משרד הביטחון בתשלום של 10% מסך החשבוניות, בסכום כולל העולה על 3 מיליארד שקל (21% מהסכום ששולם). בולט במיוחד הפיגור בתחום הבינוי, בו לא שולמו במועדן 4,000 חשבוניות בסכום כולל של 340 מיליון שקל - 25% ו-15% בהתאמה.
ב-70% מהפיגורים, הנוגעים ל-82% מהכספים, היה הפיגור 29-5 ימים. ב-14% מהמקרים שהם 11% מכלל התשלומים, היה הפיגור 59-30 יום. פיגור של 89-60 יום נרשם ב-6% מהחשבוניות שבפיגור, שהיוו 4% מכלל התשלומים. 10% מהפיגורים היו של שלושה חודשים ומעלה, והם שיקפו 3.5% מכלל התשלומים שבפיגור.
אגף הכספים במשרד אינו מקיים בקרה ומעקב שוטפים אחר תשלומים ששולמו בפיגור לספקים; הוא אינו עורך דוחות לאיתור חשבוניות ששולמו בפיגור; ואינו מרכז נתונים של מועדי העברת החשבוניות בין הגופים, לצורך בקרה על עמידה בתקני הזמן לשהות חשבוניות בגופים השונים, כפי שנקבעו בהוראת היסוד של משרד הביטחון לטיפול בחשבוניות.
כתוצאה מכך, אין למשרד הביטחון מידע שלם ומרוכז על היקף החשבוניות ששולמו בפיגור, והוא אינו פועל באופן שיטתי וסדור לאיתור צווארי בקבוק בתהליך אישור חשבוניות לתשלום, לניתוח הסיבות לכך, ולקיום פעולות למניעת היווצרותם של פיגורים בתשלומים לספקים.
המחירים עלולים לעלות
שפירא אומר: "מערכת הביטחון היא גורם מרכזי המשפיע על פעילות המשק הישראלי. משרד הביטחון, כגוף שאחראי על תשלום תמורה לגורמים אזרחיים אשר סיפקו טובין או שירות לכלל מערכת הביטחון, מחזיק בעוצמה רבה והוא מהווה מקור פרנסה חשוב, לעיתים עיקרי, לספקים אלה. יודגש, כי התחייבות כספית של משרד הביטחון מהווה התחייבות לתשלום של מדינת ישראל, ופיגור בתשלום, שמקורו בעבודה לקויה בגופי משרד הביטחון וצה"ל, אינו מתיישב עם מינהל תקין.
"קיימת תופעה חוזרת של פיגורים בתשלומי משרד הביטחון לספקים בהיקף של מיליארדי שקל; אין ראייה כוללת במשרד הביטחון של מצב הפיגורים בתשלומים, ונמצאו ליקויים בסדרי הבקרה בנושא זה: אין כללים ברורים לבקרה ולמעקב אחר תשלומים במועד לספקי משרד הביטחון, לא קיים הליך סדור של בקרה ומעקב על-ידי אגף הכספים אחר הטיפול בחשבוניות בגופים השונים, והבקרות במערכת המידע במשרד הביטחון על תהליכי הטיפול בחשבוניות ועל תשלום במועד מוגבלות ואינן יעילות דיין.
"משרד מבקר המדינה רואה בחומרה קיום פיגורים בהיקפים משמעותיים בתשלומים לספקים, סוגיה שחוזרת על עצמה למרות הערותיו בדוחות ביקורת קודמים, זאת במיוחד נוכח חוסר האיזון ביחסי הכוחות בין משרד הביטחון והספקים; חוסר איזון שעלול לגרום לכך שספקים לא ילינו על פגיעה בזכויותיהם ועל נזק שנגרם להם עקב פיגור בתשלום, וממילא משרד הביטחון לא יפצה אותם בעבור נזק זה. בנוסף לכך, מוסר תשלומים ירוד עלול לגרום לספקים להעלות מחירים, ובכך לגלם את תוצאות העיכובים בתשלומים.
"על משרד הביטחון לפעול למיגור התופעה של פיגורים בתשלומיו. זאת, בין היתר, באמצעות קביעת כללים ושיטות לרישום, למעקב ולבקרה; ניתוח תהליכי העבודה לבדיקה ולאישור חשבוניות לתשלום; יצירת ממשק בין מערכות המידע שלו לבין המערכות הממוחשבות של יחידות צה"ל המעבירות אליו חשבוניות, שבהן ממשק זה אינו קיים; ובניית מערכת בקרה, מעקב ודיווח, שתיתן תמונה שוטפת ומלאה אודות הפיגורים בתשלומים, ועל-ידי כך תאפשר הפקת לקחים, כדי למנוע עד כמה שניתן המשכו של מצב לקוי זה".